Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, jeg har hørt om noen som har opplevd noe - men jeg for min del vet ingenting om hvilke årsakssammenhenger som ligger i aktuelle situasjoner, og siden "ingen er til å stole på" - hverken media eller hvermansen, baserer jeg meg på hva jeg selv ser og opplever til enhver tid og foreløpig ser jeg store forbedringer siden i fjor

 

Er du ute etter årsaker? Tiggere stjeler i tillegg til å tigge, er det mer å si om saken? De sniker seg også inn på andres eiendom og roter og forsøpler og de bedriver vold mot andre på gaten, noe som alt er linket til og bevist.

 

Jeg har to hender - begge er tomme - og begge er åpne

 

Og?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

«Døvstum» tigger dømt for svindel av 40 svenske kroner

 

En 18 år gammel mann lot som han var døvstum og tigget til seg 40 svenske kroner. Nå er han dømt for svindel.

 

18-åringen gikk rundt på en restaurant i Östersund og ba gjestene om penger sist torsdag. I hendene holdt han et papir der det sto at han samlet inn penger for en veldedig organisasjon for døvstumme.

 

Mandag ble den «døvstumme» mannen dømt for svindel etter å ha lurt til seg 40 svenske kroner, skriver op.se.

 

Mandag sto 18-åringen tiltalt i Östersund tingsrett for svindelen. Han hevdet at han ikke forsto hva som sto på lappen han bar på.

 

Den forklaringen trodde ikke retten på. De mente i tillegg det var skjerpende at 18-åringen utnyttet en veldedig organisasjon i svindelen.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Dovstum-tigger-domt-for-svindel-av-40-svenske-kroner-7226657.html#.Ubbv6fY4XIU

 

Nå hendte riktig nok dette i Sverige, men vi har alt hatt lignende hendelser i Norge. Jeg selv linket til en for ikke så lenge siden. Her prøver man i tillegg å utnytte veldedige organisasjoner.

 

Så, er det fortsatt noen som vil forsvare disse feige og løgnerske tiggerne?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, er voksen. Er du et barn? Og nei, jeg motsier ikke meg selv. Det er forskjell på å mene at noen (i dette tilfellet tiggere) ikke er velkomne til landet samt det å hate noen. Det er også forskjell på å vise dem (uansett hvordan) at de ikke er velkomne samt det å spre hat.

Hvis jeg sier at kristne ikke er velkommen i landet og at de er menneskelig søppel så er det fordi jeg hater dem. Det er ingen forskjell på hat og det å vise et menneske uvelkommenhet med å slå dem i hodet med balltre (du satt ingen begrensninger på virkemiddel).

 

Å kalle andre mennesker for søppel er hat. Om du er voksen burde du ha lært det.

Er du ute etter årsaker? Tiggere stjeler i tillegg til å tigge, er det mer å si om saken? De sniker seg også inn på andres eiendom og roter og forsøpler og de bedriver vold mot andre på gaten, noe som alt er linket til og bevist.

Det er viktig å nyansere. Noen tiggere stjeler i tillegg til å tigge. Det er mye mer å si om den saken. Noen tiggere forsøpler og bedriver vold. Ikke alle. I de voksnes verden nytter det ikke å generalisere på denne måten.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Beklager, men utifra fasitsvarene dine virker det ikke akkurat som du er voksen... Det er viktig å lære seg forskjell på ting. Man trenger bla. ikke å hate noen for å ikke ønske dem velkommen. "Hat" er faktsik et ganske sterkt ord/uttrykk.

 

Et problem når det gjelder andre avsnittet ditt er at man ikke bare uten videre vet nøyaktig hvem av tiggerne som gjør hva. Det finnes ikke bare noe register som er A4 og kan fortelle hvem vedkommende er. Dette vil du forhåpentligvis forstå etter hvert.

 

Mer deg også senere i livet at folk har forskjellige definisjoner på hva ting som "hat" og "generalisering" er.

Lenke til kommentar

Beklager, men utifra fasitsvarene dine virker det ikke akkurat som du er voksen... Det er viktig å lære seg forskjell på ting. Man trenger bla. ikke å hate noen for å ikke ønske dem velkommen. "Hat" er faktsik et ganske sterkt ord/uttrykk.

 

Et problem når det gjelder andre avsnittet ditt er at man ikke bare uten videre vet nøyaktig hvem av tiggerne som gjør hva. Det finnes ikke bare noe register som er A4 og kan fortelle hvem vedkommende er. Dette vil du forhåpentligvis forstå etter hvert.

 

Mer deg også senere i livet at folk har forskjellige definisjoner på hva ting som "hat" og "generalisering" er.

 

Men det er jo nettopp å generalisere du gjør når du sier at alle tiggere er kriminelle, fordi at noen av dem er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man trenger bla. ikke å hate noen for å ikke ønske dem velkommen.

Det var ikke det vi diskuterte.

 

Vi diskuterte å vise at mennesker var uvelkommen uansett hvordan. Og vi diskuterte å kalle mennesker for søppel. Det er hat. Tiggere er ikke menneskelig søppel.

Mer deg også senere i livet at folk har forskjellige definisjoner på hva ting som "hat" og "generalisering" er.

Hvis du sier at alle tiggere (noe du ikke gjorde) stjeler og er menneskelig søppel så er det generaliserende og hatfullt.

 

Noen tiggere stjeler, forsøpler og begår voldelige handlinger. Ingen kan si at alle tiggere gjør det.

Men det er jo nettopp å generalisere du gjør når du sier at alle tiggere er kriminelle, fordi at noen av dem er det.

Det er vel en nyansforskjell å si "alle tiggere stjeler" og "tiggere stjeler". Samtidig var han klar å vise fingern til "alle tiggere", så det er ullent.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor ikke bruke pengene på ting som faktisk trengs her i Norge!? Feks. langt sterkere militære, bedre veier, infastruktur ol!? Hvorfor skal vi gi penger til utenlandske tiggere når de utenlandske regjeringene selv skal ta seg av dem? Vi snakker ikke om folk fra helt ødelagte u-land i Afrika...

 

Jeg synes du drar inn uvesentligheter som ikke har noe med saken å gjøre, Jeg for min del snakker om de utallige millionene vi likevel sender inn i EU-kassen, og som vi har ingen kontroll med om havner hos dem de var ment for.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg drar ikke inn uvesentligheter i det hele tatt.

 

Når det er sagt så etterlyser jeg stadig et åpningsinnlegg og gjerne også en emnetittel som gjør det litt klarere hva vi egentlig skal diskutere her. Du stiller ikke engang noe spørsmål i åpningsinnlegget.

 

Tråden er formulert som en direkte etisk/moralsk utfordring, og var aldri ment å være en veldig konkret sak for seg - og den har vist seg å være romslig nok til at den passer utviklingen på gata og hos debattantene. Det synes jeg er greit nok - jeg ser at andre diskuterer og får noe ut av det, så jeg ser ikke behovet for å endre noe. Det må i så fall komme flere innspill, så kan jeg naturligvis vurdere det på nytt.

 

Hva er det som ikke passer for deg, når vi er inne på det spørsmålet? Det ser jo ut for meg som du får til å putte ganske mange nok, aspekter inn i problematikken.

Lenke til kommentar

Jeg drar ikke inn uvesentligheter i det hele tatt.

 

Når det er sagt så etterlyser jeg stadig et åpningsinnlegg og gjerne også en emnetittel som gjør det litt klarere hva vi egentlig skal diskutere her. Du stiller ikke engang noe spørsmål i åpningsinnlegget.

 

Når en debatt har gått over ett år så er det naturlig at den utvikler seg. Jeg ser ingen grunn til at en endring av det første innlegget (som ble skrevet for 2875 innlegg siden) skal ha noe som helst å si i debatten vi har nå. De færreste som deltar i denne debatten er "førstereis" og det fleste har har en oppfatning om hva debatten dreier seg om. Uansett synes jeg at man bør ta seg tid til å lese hele debatten, ikke bare førsteinnlegget. Gjør man det har det egentlig lite å si hva som stod i det første innlegget.

Endret av Kent Touch This
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

nå forsøker dere bare å få meg til å måtte stenge tråden - tre tomler, lizm ... :green:

 

Men til noe mer alvorlig. Jeg har ikke vært inne i selv kjerna på en liten stund, og skal ta meg en dag å sjekke ut hvordan det ser ut for tiden. Har god oversikt her jeg befinner meg, og det bor tross alt noen skarve tohundretusen i nærområdet ... Men det er på tide å se hvordan floraen ser ut i selve "skrævet på steinrøysa neri bakken" Så hvor anbefaler dere at jeg setter inn støtet - slik at jeg får god oversikt?

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...