Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Ja, ok - her er forøvrig et tilbud til oss alle fra Transportøkonomisk Institutt om å bidra til en undersøkelse angående hva hvor og hvem man føler størst ubehag for ute i det offentlige rom - greit for alle parter :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt å se at de fleste nordmenn har hjernen i behold!

 

Syv av ti gir ikke penger til tiggere

 

Folk flest gir ikke penger til tiggere, viser en undersøkelse som Norstat har laget for NRK. Telemarkingene gir mest, mens de som bor i Finnmark og Møre og Romsdal tviholder mest på lommeboka.

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/06/12/syv-av-ti-gir-ikke-penger-til-tiggere

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men det er jo nettopp å generalisere du gjør når du sier at alle tiggere er kriminelle, fordi at noen av dem er det.

 

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg argumenterer mot tigging. Og la oss gjøre en sak klar med en gang: Her i landet har vi allerede altfor mye kriminalitet som politiet ikke klarer å hamle opp med. I Oslo feks. florerer det jo av knivstikkinger og overfallsvoldtekter... Vi trenger ikke utenlandske svindlere for å gjøre det enda verre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ikke det vi diskuterte.

 

Ikke prøv deg nå. Det var du som begynte å snakke om hat.

 

Vi diskuterte å vise at mennesker var uvelkommen uansett hvordan. Og vi diskuterte å kalle mennesker for søppel. Det er hat. Tiggere er ikke menneskelig søppel.

 

Som du ser, det er du som snakker om hat... ;)

 

Og jo, tiggere er menneskelig søppel! Skjønt ordet "menneskelig" passer ikke helt inn... De utenlandske tiggerne som vi har gått inn på nå kmmer hit til landet i svære biler og flokker, parkerer bilene og går langt vekk og fordeler seg på forskjellige gatehjørner eller rusler rundt på gatene og later som om de ikke har penger og lider. De sitter og rasler med pappkoppene sine straks noen kommer forbi og tigger penger og later som om de lider noen nød. Sannheten er at de gjemmer unna penger iblant så det skal se ut som om de har mindre enn de har for å få sympati, har mobiltelefoner så de kan kommunisere med hverandre, har minst en som går rundt og sjekker hvor mye penger hver og en har "fått" og de mister interessen på sekundet dersom de blir tilbudt mat istedenfor penger! Og straks det blir dårlig vær går de tilbake til bilene sine og setter seg i le helt til uværet har gitt seg. Så går de tilbake til gatehjørnene sine for å fortsette tiggingen. Og de bedriver vold og gatebråk for å få de plassene hvor de vet det går mest mennesker forbi, noe som alt er vist til!

 

De bilene de har er også et godt eksempel på at de ikke lider noen nød. Har de råd til slike biler i tillegg til mobiltelefoner så klarer de seg utmerket uten å måtte tigge penger. Dessuten kunne de gjort noe for pengene som å selge magasiner eller opptre. Dette gidder de tydeligvis ikke... Dessuten er det hager av dem som sniker seg inn på private eiendommer, roter i søppelen og forsøpler og stjeler! De har ingen ting i dette landet eller samfunnet å gjøre!

 

Hvis du sier at alle tiggere (noe du ikke gjorde) stjeler og er menneskelig søppel så er det generaliserende og hatfullt.

 

Du sier selv at jeg ikke gjorde det så hva er poenget ditt? Og nok en gang er det du som drar inn hat...

 

Noen tiggere stjeler, forsøpler og begår voldelige handlinger. Ingen kan si at alle tiggere gjør det.

 

Det er akkurat like latterlig som å påstå at noen tiggere faktisk lider virkelig nød!

 

Det er vel en nyansforskjell å si "alle tiggere stjeler" og "tiggere stjeler". Samtidig var han klar å vise fingern til "alle tiggere", så det er ullent.

 

Hvem er denne "han" du snakker om?

Lenke til kommentar

Selv om opplegget er sinnsykt byråkratisk så blir det spennende å se effekten av det og det ser ut som om de kan få tiggersoneforbudet på plass relativt raskt. Håper det hvertfall kan fungere som en motivasjon for romfolket å finne seg andre byer slik at resten av folket utenfor Oslo som stadig uttaler seg i varme ordelag om disse flotte folkene, også får en anledning til å "hilse" på dem med full effekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De eneste jeg gir penger til er de som selger bladet =Fredrikstad samt noen gatemusikanter som jeg synes er underholdende.

 

ikke noe er mer trist enn å sitte på brygga en varm sommerdag i en storby og høre på Abba eller P4 fra høytalerene på restauranten. En gatemusikant rett på utsiden synes jeg er mye mer underholdende og gir derfor en slant til dem.

 

Altså, jeg gir penger når jeg føler dem fotjener det. En illeluktende rumener som sitter å tigger går jeg rett forbi.

 

Det mest frekkeste er er dem som står like ved minibankene og tigger. Så fort du har dratt ut pengene av sprekka så er det noen som pirker deg på skuldra og spør om en slant. Da pleier jeg å svare at dem skal få en 10'er hvis dem kan gi igjen på en 1000-lapp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tråden er formulert som en direkte etisk/moralsk utfordring, og var aldri ment å være en veldig konkret sak for seg - og den har vist seg å være romslig nok til at den passer utviklingen på gata og hos debattantene. Det synes jeg er greit nok - jeg ser at andre diskuterer og får noe ut av det, så jeg ser ikke behovet for å endre noe. Det må i så fall komme flere innspill, så kan jeg naturligvis vurdere det på nytt.

 

Hva er det som ikke passer for deg, når vi er inne på det spørsmålet? Det ser jo ut for meg som du får til å putte ganske mange nok, aspekter inn i problematikken.

 

I det tilfellet hadde den passet bedre i Oppslagstavlen. Jeg mener det er et viktig tema å diskutere. Poenget mitt er at du ikke etterlyser noe som helst i åpningsinnlegget. Du sier at du selv gir penger til tiggere hvis du har noen på deg (dersom man kombinerer både emnetittel og åpningsinnlegg), men du stiller ikke noe spørsmål hvorvidt andre gjør det eller ikke og hvorfor/hvorfor ikke så det er i utgangspunktet ikke noen debatt. Ser du ikke det selv dersom du ser på åpningsinnlegget?

Lenke til kommentar

Selv om opplegget er sinnsykt byråkratisk så blir det spennende å se effekten av det og det ser ut som om de kan få tiggersoneforbudet på plass relativt raskt. Håper det hvertfall kan fungere som en motivasjon for romfolket å finne seg andre byer slik at resten av folket utenfor Oslo som stadig uttaler seg i varme ordelag om disse flotte folkene, også får en anledning til å "hilse" på dem med full effekt.

 

Tiggerproblemet er langt ifra bare i Oslo. I Stavanger feks. vrimler det av disse kvalme tiggerne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tiggerproblemet er langt ifra bare i Oslo. I Stavanger feks. vrimler det av disse kvalme tiggerne!

Joda, har selv sett mye av dem i feks. Bergen men opplevde ikke antallet som like stort. Men man får jo en litt annen oppfatning når man ikke bor midt oppe i det selv. Men desto flere vi får ut av Oslo og inn i andre byer desto bedre for bevisstgjøringen av folk.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kansje det. Er en sak jeg ikke har tenkt på. Men hvor er det egentlig man fremdeles er fri for tiggere her i landet? Det er vel bare på de minste og mest bortgjemte plasser antagelig...

 

Du kødder? Over 90% av Norge sitt areal kan umulig ha tiggere på seg, og du lurer på hvor man kan være fri for tiggere? Altså, har du en eller annen diagnose vi burde vite om? Det er bare for mange logiske glitcher til at jeg tror dette her kan være normalt, eller kødder du bare? Fordi det ville vært forklarende.

Lenke til kommentar

Om du har en diagnose vi andre brukere burde vite om vet du best selv. De ville i så fall forklare hvorfor du ikke klarer å skrive et eneste seriøst innlegg...

 

Forresten så er det ikke bare 10% av Norge som kan regnes som bortgjemte steder. Du vet det sikkert ikke, men jeg vet det godt fordi jeg kjenner mange som bor på slike plasser og har besøkt haugevis av bortgjemte tettsteder ol. i løpet av mitt liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

I det tilfellet hadde den passet bedre i Oppslagstavlen. Jeg mener det er et viktig tema å diskutere. Poenget mitt er at du ikke etterlyser noe som helst i åpningsinnlegget. Du sier at du selv gir penger til tiggere hvis du har noen på deg (dersom man kombinerer både emnetittel og åpningsinnlegg), men du stiller ikke noe spørsmål hvorvidt andre gjør det eller ikke og hvorfor/hvorfor ikke så det er i utgangspunktet ikke noen debatt. Ser du ikke det selv dersom du ser på åpningsinnlegget?

 

Etterlysningen står i selve trådtittel ...

 

hva gjør du og kan du forsvare det?

 

Så hadde jeg tenkt å gi eksempler på hva som er liksom vår etikk og moral, men det ble helt feil. Moral og ettikk er noe som er i langt større endring, enn den tiden jeg vokste opp og fikk min oppdragelse. Derfor synes jeg ikke man skal legge styringer og føringer på sånne personlige og kompliserte vurderinger, fordi det skaper bare unødig ufred og formålsløs krangling. Jeg synes det fungerer greit foreløpig, og ser at andre utfolder seg uten å være unødig vanskelige eller spissfindige - så vi holder tråden som den er, så får vi se hvilken retning den tar og hvor den ender

 

Jeg husker at det flere ganger er sagt at trådtittel er passe kontroversiell og brukbar, nettopp fordi den er helt umulig å misforstå, og er provoserende helt til grensen, men ikke over

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Om du har en diagnose vi andre brukere burde vite om vet du best selv. De ville i så fall forklare hvorfor du ikke klarer å skrive et eneste seriøst innlegg...

 

Forresten så er det ikke bare 10% av Norge som kan regnes som bortgjemte steder. Du vet det sikkert ikke, men jeg vet det godt fordi jeg kjenner mange som bor på slike plasser og har besøkt haugevis av bortgjemte tettsteder ol. i løpet av mitt liv.

 

Jeg vokste opp på et sted der historiene var mange om disse fæle taterne og sigøynerne. Vi fikk høre mange nifse anekdoter, beskrevet av mange forskjellige synsende kjærringer og gubber. Og når jeg ble voksen, fikk jeg klarhet i at ingen av disse hadde truffet en eneste av "slaget" heller, men det stopper ikke en god historie ... særlig når man har tid nok til overs for å drikke kaffe og sladre og skape sensasjoner.

 

bare et lite historisk innspill

 

:)

Lenke til kommentar

Ikke prøv deg nå. Det var du som begynte å snakke om hat.

Jeg snakket ikke om å ikke ønske noen velkommen. Det er ikke hat. Vi diskuterte å vise at mennesker er uvelkomne uansett virkemiddel. Det er hat. Klart jeg prøver meg!

Håper det hvertfall kan fungere som en motivasjon for romfolket å finne seg andre byer slik at resten av folket utenfor Oslo som stadig uttaler seg i varme ordelag om disse flotte folkene, også får en anledning til å "hilse" på dem med full effekt.

Da burde du reise mer og se, for det er lenge siden sigøynertiggerne var et fenomen du kun fant i de 5-6 største byene i Norge. Nå har de spredt seg til alle byer og tettsteder langs kysten og sikkert noe i innlandet også.

Jeg vokste opp på et sted der historiene var mange om disse fæle taterne og sigøynerne.

:)

Du vokste ikke opp med de vi diskuterer her. Tatere er noe annet enn sigøynere. Da du vokste opp var det ikke en eneste sigøynertigger i landet.

 

Forskjellene på din historie og dagens virkelighet er at den tiden var det diskriminering og fantasi som du sier. Idag er det dokumentert. Se på tv'en eller gå ut døra, ingen behøver å fortelle noe fantasifullt for deg. Alle ser selv hva som skjer.

Jeg husker at det flere ganger er sagt at trådtittel er passe kontroversiell og brukbar, nettopp fordi den er helt umulig å misforstå, og er provoserende helt til grensen, men ikke over

:)

Provoserende på samme måte som å gi spraymaling til taggere eller glidemiddel til voldtektsmenn.

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om du har en diagnose vi andre brukere burde vite om vet du best selv. De ville i så fall forklare hvorfor du ikke klarer å skrive et eneste seriøst innlegg...

 

Nope, jeg har ingen psykologiske diagnoser på meg. Desverre. Jeg tror heller ikke det er noen sykdom som gjør at man ikke klarer å skrive seriøse innlegg.

 

Forresten så er det ikke bare 10% av Norge som kan regnes som bortgjemte steder. Du vet det sikkert ikke, men jeg vet det godt fordi jeg kjenner mange som bor på slike plasser og har besøkt haugevis av bortgjemte tettsteder ol. i løpet av mitt liv.

 

Hva er det du snakker om? Jeg sa at over 90% av Norge må være totalt tiggerfritt. Ettersom de utgjør en ekstremt liten prosentandel av vår befolkning. Altså, du kan dra til mange steder hvor du ikke vil finne en tigger. Hvis du derimot har et krav om at de ikke kan befinne seg i samme by som deg, blir tallene litt forandret.

Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om? Jeg sa at over 90% av Norge må være totalt tiggerfritt. Ettersom de utgjør en ekstremt liten prosentandel av vår befolkning. Altså, du kan dra til mange steder hvor du ikke vil finne en tigger. Hvis du derimot har et krav om at de ikke kan befinne seg i samme by som deg, blir tallene litt forandret.

Skal noe regnes som "totalt tiggerfritt" så må man være sikker på å ikke møte på en tigger når man er der. Og det er ikke mange steder lenger.

 

Mine foreldre bor på et ganske øde og avsidesliggende sted. Men et eldre ektepar rett i nærheten ble oppsøkt av disse rumenske "tiggerne" mens de jobbet i hagen. Mens de ble distrahert av et par "tiggere" var en kamerat av disse på besøk inne i huset deres og tok med seg et par verdisaker. Da de skjønte hva som foregikk, var jo "tiggerne" og kameraten allerede på vei inn i bilen og borte var de.

 

Det er realiteten i dagens samfunn. Man risikerer å bli både tigget, frastjålet og svindlet av dem, uansett hvor man befinner seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...