Gå til innhold

– Fantastisk om neste Xbox ikke støtter bruktspill (PC, X360)


Anbefalte innlegg

Kjøp av bruktspill gir ingen inntekt til produsent og kan da sammenlignes med piratkopiering, eller om ikke det er værre.

 

Kvifor skal spelindustrien vere unntatt noko all anna vareindustri i verda må leve med, så lenge vi har ein økonomi tufta på prinsippet om privat eigedomsrett? Hugs òg på at denne økonomiske modellen er ein føresetnad for at luksusvareindustri som underhaldningsbransjen skal kunne eksistere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er feil at dei som kjøper brukte spel ikkje bidreg til spelindustrien. Gjennom å kjøpe eit brukt spel, er du med på å finansiere det opprinnelege kjøpet for den som kjøpte det nytt. Der er ikkje noko feil eller umoralsk i dette, og tradisjonelt har spel vore solgt med denne retten inkludert. Dei som ønsker å kjøpe spel og vidareselge dei kan gjere det. Dei betalar då til sjuande og sist mindre for kvart spel, mot at dei ikkje lenger har tilgong på dei i framtida. Dei som kjøper spela brukt, betalar òg mindre enn dei kunne ha gjort, mot at dei må ta til takke med eit meir slitt eksemplar, og kanskje må vente ei stund etter utgjeving.

 

Dersom denne retten blir fjerna, vil det seie at kundane får mindre for pengane, akkurat som når DRM gjer at ein på eit eller anna tidspunkt mister tilgong på det ein trudde ein hadde kjøpt. Spørsmålet blir då: vil prisen på nye spel bli redusert for å reflektere den reduserte verdien? Eg har mine tvil. Det er opplagt at det spelbransjen prøver å gjere er å få oss til å betale meir for mindre. Det er forsovidt heilt forståeleg. Men det blir for dumt når ein dreg fram moralske argument om kor fæl ein er og kor mykje ein skadar dei dersom ein kjøper brukt.

 

Kay

  • Liker 7
Lenke til kommentar

KayAU kommer med et godt poeng der, faktisk ved å kjøpe et bruktspill sponser man en annen person til å kjøpe et nytt spill når det kommer ut.

Det er mange som faktisk ikke har så god råd og kan ikke kjøpe nye spill hver eneste gang, ved å ha en bruktkjede så blir det heller kjøpt flere nye spill enn om man kun har hatt noen få som ikke har blitt "sponset" for å kjøpe spillene.

 

I mine øyne så har bruktspillmarkedet flere positive områder :

 

*Man får tilgjengelig langt flere spill til lavere pris og dermed så blir piratkopiering ikke så interesant.

*Man blir med på et "spleiselag" på en måte som gjør det mulig for andre å kjøpe flere nye spill.

*Det blir ikke så farlig å kjøpe et "dårlig" nyspill om man kan kvitte seg med det fort.

 

 

En annen ting er at bransjen er forsåvidt veldig arrogant, utviklere som lager kun spill til Xbox360 og PS3 har forsåvidt langt mindre problemer med piratkopiering enn andre aktører og om problemet ligger i at de ikke får solgt 2 millioner enheter så må man selvfølgelig se på hvilke insentiver man kan ta for at kundene faktisk har lyst til å beholde produktet lengere og dermed få til flere totale nysalg , kanskje man bør tenke på :

 

*Sørge for at kunder som beholder spillet over en lengre periode gradvis får opplåst DLC fra spillet? Har man hatt spillet feks i 3 - 6 - 12 og 24 måneder så bør man bli premiert for dette.

*Jo flere spill kunden fortsatt innehar fra en produsent jo mer fordeler bør man ha, ta det som en liten bonus fordi man er trofast i forhold til spillene som blir utgitt.

*Kjøper man et brukt spill så bør man ikke få noen av overnevnte bonuser , men ved kjøp av dlc kan man kanskje til en viss grad låse opp noen av fordelene.

*Trofaste kunder bør også få tilbud om å få prøve nye demo'er og spill lenge før andre kunder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

SÅ når man har hatt konsollen noen år så sitter jeg med masse spill jeg ikke ønsker. Hvordan blir man kvitt dem hvis uten å kaste dem?

Vell du kan bli mer kravstor, hva med å automatisk droppe alle korte spill med lav gjenspills verdi. et spill til 500 som varer i 10 timer er 10 ganger dyrere underholding et et som varer 100.

Regner også med at spill med kort varighet er mer vanlige i brukthylla.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Logisk tankegang på barnehagenivå.

 

10mill solgte spill på bruktmarkedet = 10mill solgte nye spill til fullpris hvis bruktmarkedet ikke hadde eksistert.

 

Hadde det bare vært så enkelt.

 

Jeg lurer på om de i det hele tatt har vurdert konsekvensen når det kommer til verdien på nye spill og konsollen i seg selv, eller om de har såpass stor tro på seg selv at de tar det som en selvfølge at forbrukerne vil akseptere langt dårligere rettigheter til samme pris som før.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på bruktspill og piratkopiering - selv om slike som han som er opphavet til denne artikkelen ikke ser den forskjellen. Piratkopiering er tyveri, enkelt og greit. Man tar et produkt uten å betale for det. Bruktsalg er derimot en rett man har vel eierskap, nemlig å kunne selge videre det man har kjøpt om man ønsker det. Det gjelder innen alle bransjer, og spillindustrien kan ikke kreve at det skal være annerledes for dem. Å sidestille bruktsalg med piratkopiering, gjør dermed at den kampen som faktisk er viktig (mot piratene) blir tatt mindre seriøst. Sånn sett skyter utviklere seg i foten med dette fokuset.

Lenke til kommentar

Jeg jobbet tidligere på Gamestop hvor vi hadde flere faste kunder som svært ofte kjøpte nye utgivelser. Hvis spillet ikke sto helt til forventningen så kom de tilbake innen en uke eller to og fikk maksimal pris tilbake, noe som fører til at de selv ikke taper mer enn 200 kr omtrentlig.

 

Jeg tviler på om slike kunder hadde kjøpt såpass mye spill hvis de visste at de tapte 550-600 kr per spill, ikke 200. :-)

 

I tillegg så er det jo klart at når en har kjøpt en vare, så bør en eie retten til denne og hva den evt. gjøres med senere. Spillbransjen ser jo kun ut til å vokse, i tillegg er ikke bruktsalget så enormt, så her er det selvfølgelig kun griskhet som styrer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SÅ når man har hatt konsollen noen år så sitter jeg med masse spill jeg ikke ønsker. Hvordan blir man kvitt dem hvis uten å kaste dem?
Vell du kan bli mer kravstor, hva med å automatisk droppe alle korte spill med lav gjenspills verdi. et spill til 500 som varer i 10 timer er 10 ganger dyrere underholding et et som varer 100.Regner også med at spill med kort varighet er mer vanlige i brukthylla.

 

Det går ikke an å sammenligne et spill med 10 og 100 timers underholdning uten å vite kvaliteten på selve underholdningen.

 

Eksempel: Hvis valget er å bli skikkelig underholdt i 10 timer kontra det å bli sånn passe underholdt i 100 timer, vet jeg hva jeg ville valgt.

Lenke til kommentar

Jeg jobbet tidligere på Gamestop hvor vi hadde flere faste kunder som svært ofte kjøpte nye utgivelser. Hvis spillet ikke sto helt til forventningen så kom de tilbake innen en uke eller to og fikk maksimal pris tilbake, noe som fører til at de selv ikke taper mer enn 200 kr omtrentlig.

 

Jeg tviler på om slike kunder hadde kjøpt såpass mye spill hvis de visste at de tapte 550-600 kr per spill, ikke 200. :-)

 

I tillegg så er det jo klart at når en har kjøpt en vare, så bør en eie retten til denne og hva den evt. gjøres med senere. Spillbransjen ser jo kun ut til å vokse, i tillegg er ikke bruktsalget så enormt, så her er det selvfølgelig kun griskhet som styrer.

 

 

"så her er det selvfølgelig kun griskhet som styrer." er det galt? jeg ville heller ikke at spillene som jeg feks hadde brukt masse tid og penger på skulle bli solgt uten at jeg fikk noe for det. dessuten sier du med det der"griskhet" greiene dine at feks blizzard kunne gjort slik at norge ikke betalte i måneden på wow siden de allerede har mer en nok av penger. er jo ren idioti! er ikke griskhet å kreve det du har rett til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å sammenligne med bilbransjen ikke riktig i alle fall. Der designes bilene med tanke på at de skal bli populære om 10 år også. Produsenter tjener gode penger på deler og service til bruktbiler. Dette er ikke noe jeg finner på, men noe du kan spør hvem som helst i bransjen om. Produsenten tjener (basert på beregninger gjort av bransjen selv om jeg ikke husker feil) like mye på bilen under dens levetid som de gjør når den blir solgt ny.

 

Dette var ikke et innlegg for eller i mot det spillbransjen prøver seg på, bare for å opplyse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg holder med spillbransjen...MEN, jeg kjøper ofte brukte spill og hadde blitt litt lei meg vis det plutselig ikke gikk lengre. Men og skrive her inne på forumet at det er propaganda og tull osv, og at spillbransjen er griske osv er så barnslig at det nesten ikke skulle gått ann!

Endret av Aizen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men og skrive her inne på forumet at det er propaganda og tull er så barnslig at det nesten ikke skulle gått ann!

 

Propaganda er det ikkje - men tull? Heilt klart. Det er demonstrerbart uriktig at det går dårleg for spelindustrien (det går betre enn nokonsinne), og forsøka deira på å jamstelle piratkopiering med bruktsal er det einaste her som er barnsleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sammenlign med restaurantbransjen istedet. Blir litt av samme greia. Den arrogansen som ligger til grunn om at "kundene er teite som ikke liker min mat" er problemet. IStedet for å gå innover seg selv og se på hvorfor de ikke er populære er viktigere enn å si at kundegruppen de pårøver å appelere til er teit.

Solide produkter vil gjøre det bra, men det skvipet de har spydd ut med en høy prislapp i relativt lang tid nå er ikke bra nok.

 

Å låse døra hindrer meg ikke i å gå ut, det gjør bare at folk har et insentiv til å ikke gå inn.

Lenke til kommentar

Mannen vil at vi andre må kjøpa langt færre spel, få mindre valfridom med konsollane våre, få langt mindre underhalding for pengane våre, ha langt mindre pengar til overs etter kjøpa våre, alt dette slik at han kan putta meir overskot i eiga lomme - gjennom å taka vekk levebrødet til bruktforhandlarane.

 

Javel.

 

Dette skal motarbeidast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for at du sa ifra selv, Durrall. EA, Ubisoft og Volition and still growing.

Er han fremdeles sur og bitter fordi RFArmageddon gjorde det dårlig?

Det var jo skikkelig rart da de tok ut alt det som var bra og erstattet med det som er crap med moderne FPS.

 

Hvis en ny konsoll fra MS, Sony eller hvemsomhelst ikke kan brukes med brukte spill blir det ikke noe kjøp. Så enkelt som det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...