Gå til innhold

– Fantastisk om neste Xbox ikke støtter bruktspill (PC, X360)


Anbefalte innlegg

Slik som det er i dag så kan teoretisk sett EN person bare kjøpe spillet, dernest kan spillet videreselges etter tur til alle som vil spille det. Dette er en systemsvakhet.

 

Nei, det er en fundamental forbrukarrett i ein marknad basert på privat eigedom. Om du faktisk er så godt oppdratt av marknaden at du meiner at alle underhaldningsprodukt (eller alle produkt, uansett art?) skal låsast til førstebrukar, og dermed vel å prioritere deira mål om å tene mest mogleg pengar med minst mogleg innsats framfor deg sjølv som forbrukar, så kjem vi aldri til å verte samde.

 

Du kjøper altså ikke nedlastbare spill som blir knyttet til din brukerkonto fordi du ikke kan selge dem videre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgiverne selger nok gamle spill på nettsiden sin vil jeg tro? Er det snakk om PS2 og helt tilbake til Atari så er det vel greit, men er det snakk om nye PC og konsoll-spill synes jeg det blir feil å kjøpe de brukt.

Er det snakk om veteranbiler synes jeg det er greit, men nye biler burde ikke kunne kjøpes brukt.

 

 

Nye biler kan ikke kjøpes brukt. Det er helt umulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

På side seks no, og eg finn ikkje nokonting som kan støtte opp om det du seier? Dei fleste i Neogaf-tråden ser iallefall ut til å ha ein sunn instilling - det er ikkje ok å si farvel til forbrukarrett fordi buhu det er synd på spelindustrien. Om du veit kva for sider eller poster som er aktuelle, så kan du jo berre sitere dei her. Av dei andre selskapa du nemner er det strengt tatt berre 2K og THQ som kan kvalifisere som særleg store aktører, resten er i beste fall middels store. At THQ går på trynet er ikkje akkurat nokon løyndom, men det er òg fullstendig deira eigen feil, med Homefront, RFA (som jo denne artikkelen til dels handlar om) og uDraw.

 

Omsetting og profitt for finansåret 2011 for alle selskap er berre eit google-søk unna, men å finne solide tal for heile generasjonen tok litt lengre tid.

 

Nintendo sine årlege rapportar for denne (og delvis førre) generasjon: http://www.nintendo.co.jp/ir/en/library/annual/index.html

 

Microsoft 1996-2011: http://www.microsoft.com/investor/AnnualReports/default.aspx

 

Sony 2001-2011: http://www.sony.net/SonyInfo/IR/financial/fr/historical.html

 

EA sine årlege rapportar frå 1999 til 2011: http://investor.ea.com/annuals.cfm

Her har du rett - fra 500m dollar profitt i 2004 og 2005 gjekk dei ned til 236m i 2005, og 76 i 2007, før dei rapporterte eit netto tap på 458m i 2008, rekordtap med 1088 i 2009, før dei snudde trenden med eit tap på 677 i 2010 og i 276 i 2011.

 

Activision-Blizzard 2002-2009: http://investor.activision.com/annuals.cfm

 

Litt usikker på om eg har ork til å lese gjennom alt.

 

Imponerende jobb Zealuu! Husk at jeg er helt enig med deg i at dette forslaget er latterlig. Jeg støtter oss som forbrukere sin rett til å kunne kjøpe og selge brukt. MEN jeg synes vi skal forholde oss til fakta, og fakta er, som du er litt inne på selv med EA der (men du vil finne det samme med eksempelvis Sony og mange flere, enten du regner de som store aktører eller ei), at denne generasjonen ikke har vært sun økonomisk for spillindustrien. Det betyr ikke at vi skal støtte dette forslaget, overhodet ikke, men det er greit å ha i bakhodet likevel. Jeg vil også påpeke at jeg ingen steder i denne tråden har tatt opp spørsmålet om "hvem sin feil" det er at selskaper som THQ år på trynet. Igjen vil jeg bare påpeke at min intensjon var utelukkende å rette opp i din kommentar om at spillindustrien "går bedre enn noen gang". Sannheten er at spillindustrien er større enn noen gang, ikke at den går bedre. Det har imidlertid vært noe bedring for de fleste siste året, og forhåpentligvis fortsetter den bedringen - uten gjennføring av dette tiltaket.

Lenke til kommentar

Slik som det er i dag så kan teoretisk sett EN person bare kjøpe spillet, dernest kan spillet videreselges etter tur til alle som vil spille det. Dette er en systemsvakhet.

 

Nei, det er en fundamental forbrukarrett i ein marknad basert på privat eigedom. Om du faktisk er så godt oppdratt av marknaden at du meiner at alle underhaldningsprodukt (eller alle produkt, uansett art?) skal låsast til førstebrukar, og dermed vel å prioritere deira mål om å tene mest mogleg pengar med minst mogleg innsats framfor deg sjølv som forbrukar, så kjem vi aldri til å verte samde.

 

Jeg ville lest litt i denne tråden om det samme emnet. Om du kommer forbi de første par sidene så diskuteres det samme emnet, men premissene baserer seg på fakta, som er at denne generasjonen har vært et blodbad for alle andre enn Nintendo - til tross for hva det siste året viser.

 

På side seks no, og eg finn ikkje nokonting som kan støtte opp om det du seier? Dei fleste i Neogaf-tråden ser iallefall ut til å ha ein sunn instilling - det er ikkje ok å si farvel til forbrukarrett fordi buhu det er synd på spelindustrien. Om du veit kva for sider eller poster som er aktuelle, så kan du jo berre sitere dei her. Av dei andre selskapa du nemner er det strengt tatt berre 2K og THQ som kan kvalifisere som særleg store aktører, resten er i beste fall middels store. At THQ går på trynet er ikkje akkurat nokon løyndom, men det er òg fullstendig deira eigen feil, med Homefront, RFA (som jo denne artikkelen til dels handlar om) og uDraw.

 

Omsetting og profitt for finansåret 2011 for alle selskap er berre eit google-søk unna, men å finne solide tal for heile generasjonen tok litt lengre tid.

 

Nintendo sine årlege rapportar for denne (og delvis førre) generasjon: http://www.nintendo.co.jp/ir/en/library/annual/index.html

 

Microsoft 1996-2011: http://www.microsoft.com/investor/AnnualReports/default.aspx

 

Sony 2001-2011: http://www.sony.net/SonyInfo/IR/financial/fr/historical.html

 

EA sine årlege rapportar frå 1999 til 2011: http://investor.ea.com/annuals.cfm

Her har du rett - fra 500m dollar profitt i 2004 og 2005 gjekk dei ned til 236m i 2005, og 76 i 2007, før dei rapporterte eit netto tap på 458m i 2008, rekordtap med 1088 i 2009, før dei snudde trenden med eit tap på 677 i 2010 og i 276 i 2011.

 

Activision-Blizzard 2002-2009: http://investor.activision.com/annuals.cfm

 

Take-Two (som eig 2K) 2003-2011: http://ir.take2games.com/phoenix.zhtml?c=86428&p=irol-reportsAnnual

 

Litt usikker på om eg har ork til å lese gjennom alt.

 

Med høve til Microsoft og Sony må vi nesten bestemme oss for om vi skal se berre på speldivisjonen eller firmaet som eit heile. Så vidt eg veit går Sony Global med underskot fordi dei vert utkonkurrerte på heimelektronikk, mens SCE framleis opererer med profitt, etter ein litt sein start med PS3. Microsoft hadde som kjent råd til å utvikle og produsere den originale Xboxen med underskot, så om speldivisjonen deira skulle gjere det dårleg (noko eg ikke trur han gjer) vil nok framleis sjølve Microsoft ha ein solid netto profitt.

 

På gamestop var det et spill som vi solgte 100stk(ca) av, og av de 100 var 60 brukt.

og at spill selger bedre enn noen gang er jo og bare logisk når det er så mye letter tilgjengelig og mye mer utvalg av både spill og konsoller. jeg sier ikke at spillbransjen dør pga brukt salgtet, men at de taper(som jeg beviste til deg nå nettopp din lille unge)

Må du Zelauou faktisk ha det inn med teskje`???? ren logikk

Endret av Aizen
Lenke til kommentar

 

Med høve til Microsoft og Sony må vi nesten bestemme oss for om vi skal se berre på speldivisjonen eller firmaet som eit heile. Så vidt eg veit går Sony Global med underskot fordi dei vert utkonkurrerte på heimelektronikk, mens SCE framleis opererer med profitt, etter ein litt sein start med PS3. Microsoft hadde som kjent råd til å utvikle og produsere den originale Xboxen med underskot, så om speldivisjonen deira skulle gjere det dårleg (noko eg ikke trur han gjer) vil nok framleis sjølve Microsoft ha ein solid netto profitt.

 

Den "litt sene starten" du snakker om presterte å utradere alt overskuddet fra PS1+PS2+PSP, og har vært en katastrofe for Sony. Forøvrig presenterte Sony nylig sine tall, og der kan man se at samtlige divisjoner, inkludert SCE (hvor spillavdelingen hører til) går med underskudd. Unntaket er utrolig nok forsikringsavdelingen...

Lenke til kommentar

jeg sier ikke at spillbransjen dør pga brukt salgtet, men at de taper

 

Du har gjentatte gonger påstått at "spelbransjen vert øydelagd" av bruktsal. At dei "tapar" på bruktsal er ein sjølvfølge, akkurat som at dei "tapar" om eg avstår frå å kjøpe eit spel. Skal eg tvingast til å kjøpe alt dei produserer for å sikre at dei ikkje går med tap? Det er deira oppgåve å balansere sine eigne budsjett, og for alle andre er den logiske reaksjonen ved underskot ikkje å angripe fundamentale pillarar i marknadsøkonomien.

 

Du kjøper altså ikke nedlastbare spill som blir knyttet til din brukerkonto fordi du ikke kan selge dem videre?

 

Nedlastbare spel er ikkje eit fysisk produkt, og dermed er det fruktbart å snakke om å kjøpe ein lisens til å spele det. Det er òg grunnen til at ein digital vare (iallefall om det skal vere aktuelt for meg personleg å kjøpe han) er merkbart billigare enn ein fysisk.

Endret av Zealuu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg sier ikke at spillbransjen dør pga brukt salgtet, men at de taper

 

Du har gjentatte gonger påstått at "spelbransjen vert øydelagd" av bruktsal. At dei "tapar" på bruktsal er ein sjølvfølge, akkurat som at dei "tapar" om eg avstår frå å kjøpe eit spel. Skal eg tvingast til å kjøpe alt dei produserer for å sikre at dei ikkje går med tap? Det er deira oppgåve å balansere sine eigne budsjett, og for alle andre er den logiske reaksjonen ved underskot ikkje å angripe fundamentale pillarar i marknadsøkonomien.

 

Du kjøper altså ikke nedlastbare spill som blir knyttet til din brukerkonto fordi du ikke kan selge dem videre?

 

Nedlastbare spel er ikkje eit fysisk produkt, og dermed er det fruktbart å snakke om å kjøpe ein lisens til å spele det. Det er òg grunnen til at ein digital vare (iallefall om det skal vere aktuelt for meg personleg å kjøpe han) er merkbart billigare enn ein fysisk.

 

WTF!!!! så det du sier er at det samme spillet men på 2 forskjellige formater har 2 forskjellige rettigheter?!?!?! OMG.... hehehe folkens.....vi trenger ikke snakke med Zeoualu mer da han har bevist han ikke bruker hodet!

Lenke til kommentar

WTF!!!! så det du sier er at det samme spillet men på 2 forskjellige formater har 2 forskjellige rettigheter?!?!?! OMG.... hehehe folkens.....vi trenger ikke snakke med Zeoualu mer da han har bevist han ikke bruker hodet!

 

Seriøst, selv om vi er uenige, trenger vi ikke bruke et såpass dramatisk språk.

 

Selv har jeg ofte vært uenig med Zealuu, men han er opptatt av fakta og forsøker å være saklig, og fortjener å bli svart med samme mynt.

Endret av taterfyrings
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du kjøper altså ikke nedlastbare spill som blir knyttet til din brukerkonto fordi du ikke kan selge dem videre?

 

Nedlastbare spel er ikkje eit fysisk produkt, og dermed er det fruktbart å snakke om å kjøpe ein lisens til å spele det. Det er òg grunnen til at ein digital vare (iallefall om det skal vere aktuelt for meg personleg å kjøpe han) er merkbart billigare enn ein fysisk.

 

Vel, det er mange spill som ikke blir gitt ut på et fysisk format allerede den dag i dag. Du kjøper mao. ingen av disse spillene siden du da kun kjøper en lisens som ikke kan videreselges? Hva skal du gjøre den dagen ikke spill blir solgt på et fysisk format lenger? Alle fysiske formater vil forsvinne når det kommer til digitale medier, det er bare et spørsmål om tid.

Lenke til kommentar

edit: til Aizen: Tror vi heller bør slutte å snakke med deg helt til du vokser opp. For diskusjonens skyld hjelper det om du driter i å slenge rundt deg med "unge" til enhver tid.

 

---

 

 

Poenget er at når man har kjøpt et produkt, så eier man retten til dette, og dermed bør kunne bruke dette til det en ønsker. Jeg synes det er spesielt å argumentere mot forbrukernes rettigheter når spill pumpes ut raskere enn noen gang, er dårligere enn noen gang og i tillegg blir ikke prisene akkurat noe lavere. ¨

 

De som kjøper spill over nettet som låses til en account må fint få gjøre det. De vet hva de går til. Men jeg ønsker iallfall ikke at det skal bli standarden på fysiske kopier i tillegg. Selv om hvor mye rett produsentene måtte ha til å gjøre det eller ikke.

Endret av krs1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

WTF!!!! så det du sier er at det samme spillet men på 2 forskjellige formater har 2 forskjellige rettigheter?!?!?! OMG.... hehehe folkens.....vi trenger ikke snakke med Zeoualu mer da han har bevist han ikke bruker hodet!

 

Det same spelet på to ulike format som det er ein vesentleg skilnad på, er sjølvsagd to distinkte produkt. Du kan ikkje sjå den prinsipielle skilnaden på Spel X som du har kjøpt i ein boks til avspeling på eit lukka system som X360, til ein mykje billegare, heildigital kopi av Spel X du kan bruke på en open plattform?

 

Nektar for øvrig å tru at det er så vanskeleg å stave brukarnamnet mitt.

 

Vel, det er mange spill som ikke blir gitt ut på et fysisk format allerede den dag i dag. Du kjøper mao. ingen av disse spillene siden du da kun kjøper en lisens som ikke kan videreselges?

 

Korleis fekk du dette ut av det eg sa? Eg kjøper ikkje digitale produkt om dei har ein pris som er lik eller høgare prisen på det fysiske produktet, fordi den reelle verdien deira er lågare. Digitale produkt er både per definisjon ikkje den optimale versjonen av produktet, og eigarskapstilhøva er notorisk uklare. Dette burde ikkje vere ein vanskeleg logikk å følgje: Eg kan leve med innskrenka retter og suboptimale produkt så lenge eg vurderer prisen på dei til å vere så låg nok til å kompensere for dette. Eg har dog lita tru på at MSRP på nye spel brått fell til $20-30 om dei skal låsast til ein konsoll.

 

MAss effect 2 på xbox live koster 249 mens i butikk koster det 99. så argumentet om at digitalt er billigere er også bare tull.

 

Det er ikkje den absurd overprisa Games on Demand-tenesta til Microsoft eg hadde framst i tankane når eg nemnde digital handel, men alle alternativa på PC-plattformen. Utover XBLA/PSN/VC er digital distribusjon på konsoll framleis eit av dei dårlegaste alternativa for spelkjøp.

Endret av Zealuu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spillbransjen sliter hovesakelig fordi de ikke innfrir forventningene til kunden og velger å selge oss produkter som vi mister interessen for ganske så kjapt , bare ta en titt på feks DA:O 2 og du kanskje forstår hva jeg mener når det gjelder rpg sjangeren.

 

Man kan ikke forvente å selge like bra når man prøver å utvanne produktet man selger sånn at alle sammen skal like det, til slutt blir det så utvannet at det minner deg hovedsakelig om drikkevann som du ikke behøver å betale ei krone for...

+1

Quote jeg fant som jeg er enig i og som sier hva som har skjedd med spillsjangere og spillbransjen generellt.

 

"The computer games industry has been plagued the last 15+ years with an influx of non-gamers into decision making roles in the game companies. They don't play games, don't understand why people play games, and continually push for the "wow" factor, because that is all they understand. They have relied on a boom in technology to drive sales and, now that tech has plateaued, they don't know what to do and thus scream for new hardware."

 

Dette var en kommentar om at dagens konsoller tilbakeholder spillbransjen ~ sett fra utviklere's vinkel.

Artikkelen - Dato: August 2011

Temmelig nøyaktig, også ideen om å lage et spill alle kjøper vil vanligvis floppe hardt. Noen få klarer det men siden det også er veldig mange som gjør det er sjangsen for at akurat du gjør det veldig liten.

Og ja om du lager en WOW klone må den være bedre en WOW fra dag en, alternativet er å tape penger.

 

Dette har vi set før, TV i USA på 70-80 tallet var alt om å få flest mulig seere på lørdagskvelden, da fikk de inn masse reklamekroner, problemet var 1) siden alle fra tenårings jenter til bestefedre skulle like det ble det noe utvannet søl 2) alle andre gjorde det samme.

Så kom forståelsen av at om du i steden satset mye smalere ville du 1) få noe serene likte så de ville se på det 2) du hadde liten konkuranse.

Resultatet var at det var en mye sikrere satsning, du ble ikke med om å gamble på de enorme seertallen men du ville gå med solig overskudd.

Dette krever noen som har peiling på makeded sitt og som kan slå fast noen sanheter, BMV lager ikke billige biler, de bør ikke prøve på det heller, et spill som DA:O vill ikke apelere til alle men det har få konkurenter, å prøve på det vil være like dumt som en 180.000 kr bmv.

Lenke til kommentar

MAss effect 2 på xbox live koster 249 mens i butikk koster det 99. så argumentet om at digitalt er billigere er også bare tull.

Om du laster ned Mass effect 2 fra live er det fordi du har veldig lyst til å spille det.

Om du kjøper det i butikk er det trolig fordi det er billig.

 

Du kan ofte ta mer betalt for online salg siden det er enklere, hadde du søkt på pris ville du kunne spart penger.

Lenke til kommentar

På gamestop var det et spill som vi solgte 100stk(ca) av, og av de 100 var 60 brukt.

og at spill selger bedre enn noen gang er jo og bare logisk når det er så mye letter tilgjengelig og mye mer utvalg av både spill og konsoller. jeg sier ikke at spillbransjen dør pga brukt salgtet, men at de taper(som jeg beviste til deg nå nettopp din lille unge)

Må du Zelauou faktisk ha det inn med teskje`???? ren logikk

 

Om 60% av antallet solgte spill er brukt (gitt at det er nytt) vil brukt være være 40%, opp mot 50% av omsetninga.

 

Hvis dette hadde vært gjennomsnittet hadde sjefen din, og sjefen hans, fått statue oppført på HK.

 

Hvis det er et enkelttilfelle er eksempelet ditt irrelevant.

Jeg tipper det var et enkelttilfelle.

Lenke til kommentar

Logisk tankegang på barnehagenivå.

 

10mill solgte spill på bruktmarkedet = 10mill solgte nye spill til fullpris hvis bruktmarkedet ikke hadde eksistert.

 

Hadde det bare vært så enkelt.

 

Jeg lurer på om de i det hele tatt har vurdert konsekvensen når det kommer til verdien på nye spill og konsollen i seg selv, eller om de har såpass stor tro på seg selv at de tar det som en selvfølge at forbrukerne vil akseptere langt dårligere rettigheter til samme pris som før.

 

Spill-/musikk-/film-industrien klager over for liten inntekt og skylder på piratkopiering og nå bruktmarkedet. Jeg vil si det er på tide å våkne og heller gi kundene brukervennlige alternativer for innkjøp samt frihet over kjøpt produkt. Fordeler som gratis dlc (ol) for førstegangsbrukere kan være en framgangsmåte. Jeg kommer ikke til å kjøpe neste generasjons konsoll hvis man ikke lenger kan benytte seg av brukte spill, et sted får grensen gå.

Lenke til kommentar

 

Med høve til Microsoft og Sony må vi nesten bestemme oss for om vi skal se berre på speldivisjonen eller firmaet som eit heile. Så vidt eg veit går Sony Global med underskot fordi dei vert utkonkurrerte på heimelektronikk, mens SCE framleis opererer med profitt, etter ein litt sein start med PS3. Microsoft hadde som kjent råd til å utvikle og produsere den originale Xboxen med underskot, så om speldivisjonen deira skulle gjere det dårleg (noko eg ikke trur han gjer) vil nok framleis sjølve Microsoft ha ein solid netto profitt.

 

Den "litt sene starten" du snakker om presterte å utradere alt overskuddet fra PS1+PS2+PSP, og har vært en katastrofe for Sony. Forøvrig presenterte Sony nylig sine tall, og der kan man se at samtlige divisjoner, inkludert SCE (hvor spillavdelingen hører til) går med underskudd. Unntaket er utrolig nok forsikringsavdelingen...

Sony ville ha blueray på PS3 for å pushe blueray, det var ikke nødvendig for konsollen selv den har hardisk så spill kan instaleres så si alle spill er multiplatform alikevell.

 

Det er ikke spillerene sin skyld og noe Sony bør ta på et annet budsjett.

Den orginale xboxen var lansert for å få mikrosoft inn på konsoll markedet, det klarte den, om det kostet 10 milliarder er det en investering som har betalt seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sony ville ha blueray på PS3 for å pushe blueray, det var ikke nødvendig for konsollen selv den har hardisk så spill kan instaleres så si alle spill er multiplatform alikevell.

 

Det er ikke spillerene sin skyld og noe Sony bør ta på et annet budsjett.

Den orginale xboxen var lansert for å få mikrosoft inn på konsoll markedet, det klarte den, om det kostet 10 milliarder er det en investering som har betalt seg.

 

Ingen sier noe om hvem som bør ta skylden. Forøvrig er det ikke bare blurayen som gjorde PS3 til et tapssluk, også Cell-prosessoren hadde og har samme rolle. Uansett er poenget ikke hvor tapene kom fra, men at Sonys spillavdeling har tapt latterlige summer. Og det er ikke gjenvunnet av at bluray ble det dominerende formatet (noen kan sikkert finne tall på hvor mye Sony har tjent på dette, men da jeg så de ble jeg overrasket over hvor lave de var).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...