Gå til innhold

– Fantastisk om neste Xbox ikke støtter bruktspill (PC, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Spillbransjen håver inn gryn, suck it up.

2. At man ikke tjener penger på bruktsalg er piss, det strider imot økonomisk teori, og det vitner om man man ikke har satt seg inn i saken.

3. Bruktsalg er en viktig essens i ett fritt marked, det samme frie markedet som har latt spillprodusentene vokse fram, de ønsker å høste nyttene av det, men endre spillereglene når de har fått nok makt.

 

Spill begynner å bli ett produkt der jeg får en litt vond smak i munnen når jeg kjøper det, spesielt fra enkelte produsenter. Hvor ekstremt usympatisk må man ikke framstå som produsent for å få kundene til å få moralske kvaler av å kjøpe produktet ditt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er vel veldig sent ut her.. Og har ikke lest gjennom mer enn de 20-30 øverste, så vet ikke om noen andre har snakket om dette..

 

Men er det ikke sånn at du betaler for opplevelsen av spillet? Ikke den fysiske disken?

 

Hører hele tiden argumenter om jakker eller biler som bare kan brukes av en person. Men det er jo fordi at når du selger en jakke så har du ikke lenger tilgang på den jakken.

Når de du selger et spill du har spilt, så har du fortsatt spilt det. Du sitter fortsatt igjen med opplevelsen. Jeg føler at det blir litt som å gå på konsert/kino og når man har sett/opplevd ferdig så vil man selge billetten videre til noen andre.

Forskjellen er kun mediet som opplevelsen leveres til brukeren.

 

Dette er en diskusjon/problemstilling det skal bli interessant å følge med på i årene fremover, da jeg er enig i veldig mange av argumentene på begge sider (Kunne låne bort til kamerat osv..) Men jeg synes at bruktbutikker burde fjernes/begrenses, da de fratar spillselskapene penger ved at den samme opplevelsen selges flere ganger uten at utvikler ser noe til pengene fra 2, 3 eller 4 manns forbruker. Alle de 4 har fortsatt spilt det spillet og fått den opplevelsen. 4 mann som eier en bil er 4 mann som har bilen til rådighet, de 3 før må nå gå isteden om de ikke har kjøpt en annen bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er vel veldig sent ut her.. Og har ikke lest gjennom mer enn de 20-30 øverste, så vet ikke om noen andre har snakket om dette..

 

Men er det ikke sånn at du betaler for opplevelsen av spillet? Ikke den fysiske disken?

 

Hører hele tiden argumenter om jakker eller biler som bare kan brukes av en person. Men det er jo fordi at når du selger en jakke så har du ikke lenger tilgang på den jakken.

Når de du selger et spill du har spilt, så har du fortsatt spilt det. Du sitter fortsatt igjen med opplevelsen. Jeg føler at det blir litt som å gå på konsert/kino og når man har sett/opplevd ferdig så vil man selge billetten videre til noen andre.

Forskjellen er kun mediet som opplevelsen leveres til brukeren.

 

Dette er en diskusjon/problemstilling det skal bli interessant å følge med på i årene fremover, da jeg er enig i veldig mange av argumentene på begge sider (Kunne låne bort til kamerat osv..) Men jeg synes at bruktbutikker burde fjernes/begrenses, da de fratar spillselskapene penger ved at den samme opplevelsen selges flere ganger uten at utvikler ser noe til pengene fra 2, 3 eller 4 manns forbruker. Alle de 4 har fortsatt spilt det spillet og fått den opplevelsen. 4 mann som eier en bil er 4 mann som har bilen til rådighet, de 3 før må nå gå isteden om de ikke har kjøpt en annen bil.

 

Det er en grunn til at stadig flere retailere begynner med brukt.

Selger man et spill for 600,- over disk i Norge er butikken heldig om de sitter igjen med 50,-. Og så skal ansatte lønnes, leie og strøm betales og lokaler vedlikeholdes.

Å selge nye spill har ingen fremtid slik det er idag. Det lar seg rett og slett ikke gjøre over tid.

 

 

Her er forresten en av få utviklere som har et ønske om å ha meg som kunde. Som ønsker at jeg skal ha en god opplevelse når jeg spiller spilla deres.

Det begynner å bli få igjen av slike

 

Men er det ikke sånn at du betaler for opplevelsen av spillet? Ikke den fysiske disken?

 

Man betaler for hele pakka. Innhold og måten produktet er levert på. Selv om de prøver å ta fra deg eieretten i EULA'en hadde det neppe holdt vann i en norsk/europeisk rettsal.

Lenke til kommentar

Synes det er latterlig om utgiverne blir så paranoide at de innfører dette. Tror man skyter seg selv i foten med dette.

 

For det første forsvinner normalt spill fra butikkene etter en tid, og blir umulig å skaffe på annen måte enn bruktsalg. Med mindre spillene er nedlastbare på stor harddisk, er dette en katastrofe.

 

For det andre er byttelåning av spill, og å ta med seg spill til venner noe som skaper mer interesse rundt konsollen.

 

For det tredje gir bruktsalg penger til selger som med stor sansynlighet går til nye spill.

 

For det fjerde er det mye bedre at andre får glede av et spill man er lei av enn at det støver ned i en skuff.

 

Til slutt må det sies at det er bruktsalg i alle bransjer. Klær, biler, møbler... Dette er ingen trussel for markedet.

 

Sett at Microsoft innfører dette, tror jeg Sony har en gylden mulighet til å ta tilbake tronen som suveren ener i konsollkrigen.

Endret av -kai-
Lenke til kommentar

... merkelig at spillbransjen nå, og i flere år, i omsetning, er større enn noen andre underholdningsbransjer da ... de har nok ikke midler til å finansiere noe som helst ... film? musikk? spill er større ...

 

Omsetning betyr ikke det samme som penger tjent, man kan ha enorm omsetning og samtidig tape penger :)

Nå kjenner ikke jeg noe tall, men spillselskaper går konkurs i fleng virker det som..

Lenke til kommentar

Jeg er vel veldig sent ut her.. Og har ikke lest gjennom mer enn de 20-30 øverste, så vet ikke om noen andre har snakket om dette..

 

Men er det ikke sånn at du betaler for opplevelsen av spillet? Ikke den fysiske disken?

 

Hører hele tiden argumenter om jakker eller biler som bare kan brukes av en person. Men det er jo fordi at når du selger en jakke så har du ikke lenger tilgang på den jakken.

Når de du selger et spill du har spilt, så har du fortsatt spilt det. Du sitter fortsatt igjen med opplevelsen. Jeg føler at det blir litt som å gå på konsert/kino og når man har sett/opplevd ferdig så vil man selge billetten videre til noen andre.

Forskjellen er kun mediet som opplevelsen leveres til brukeren.

 

Dette er en diskusjon/problemstilling det skal bli interessant å følge med på i årene fremover, da jeg er enig i veldig mange av argumentene på begge sider (Kunne låne bort til kamerat osv..) Men jeg synes at bruktbutikker burde fjernes/begrenses, da de fratar spillselskapene penger ved at den samme opplevelsen selges flere ganger uten at utvikler ser noe til pengene fra 2, 3 eller 4 manns forbruker. Alle de 4 har fortsatt spilt det spillet og fått den opplevelsen. 4 mann som eier en bil er 4 mann som har bilen til rådighet, de 3 før må nå gå isteden om de ikke har kjøpt en annen bil.

 

Det er en grunn til at stadig flere retailere begynner med brukt.

Selger man et spill for 600,- over disk i Norge er butikken heldig om de sitter igjen med 50,-. Og så skal ansatte lønnes, leie og strøm betales og lokaler vedlikeholdes.

Å selge nye spill har ingen fremtid slik det er idag. Det lar seg rett og slett ikke gjøre over tid.

 

 

Her er forresten en av få utviklere som har et ønske om å ha meg som kunde. Som ønsker at jeg skal ha en god opplevelse når jeg spiller spilla deres.

Det begynner å bli få igjen av slike

 

Men er det ikke sånn at du betaler for opplevelsen av spillet? Ikke den fysiske disken?

 

Man betaler for hele pakka. Innhold og måten produktet er levert på. Selv om de prøver å ta fra deg eieretten i EULA'en hadde det neppe holdt vann i en norsk/europeisk rettsal.

 

 

Jeg er ikke uenig at om begrensninger på bruktspill i konsoll innføres så bør det gjøres noe med pris e.l. for å kompensere for det. Dog det skjer mest sannsynlig ikke.

 

De bruktbutikkene har en grov fortjeneste på bruktspill, Det er ikke vanlig med 50% avanse på varer i dag.. Det ligger mer på 15-20% .. Når de tar imot spill på dag 1 release så gir de vel ut noe sånt som 2-300kr.. Og priser det til 549 igjen hvor ny kopi koster 599. Det er en grunn til at ansatte i slike butikker ofte prøver å overtale en til å kjøpe brukt istedenfor nytt, de tjener veldig mye mer på det. :p

Butikkene i Oslo sentrum eksisterer hovedsaklig for å kjøpe/selge spill stjålet fra andre butikker av narkiser o.l. (grov generalisering ja.. men du skulle visst hvor ofte det faktisk skjer..)

 

Det er en god sjans for at det i fremtiden vil bli uøkonomisk for butikker å føre spill, hvertfall for spesialistforretninger, noe jeg selv synes er kjipt da jeg foretrekker fysiske kopier, gjerne collectors editions, men å klamre seg til bruktmarked o.l. for å ha grunnlag til videre drift føler jeg blir å tjene penger på jobben spillutviklere gjør, skaper sitt eget marked. Vi kan ikke stå i veien for teknologiske fremskritt.

 

 

Jeg mener fortsatt at det man betaler for er opplevelsen, når du har spilt det ferdig så har du fått verdi for pengene dine. Ja det kan hende at du ikke liker spillet, men du får ikke pengene igjen fordi at du ikke liker konserten, får du heller gjøre mer research på om du faktisk liker Justin Bieber som artist bare fordi millioner av fjortiser sier han er verdens beste.

 

 

-kai- om du er så opptatt av argumentet om at andre kan få gleden av de isteden for at de ligger i en skuff.. du får gi de bort til noen da (så lenge man kan), var jo det du var opptatt av, ikke få noe igjen for spilla?

Og om Microsoft faktisk gjennomfører dette så vil jeg tro at Sony er like bak med akkurat det samme.

 

 

Mvh, en som jobber i en kjede med å selge spill uten å ha brukthandel..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spillbransjen tjener ikke sinnsykt mye er faktisk slik att det er kun to selskaper som går i pluss. Nintendo og Actvision Blizzard.

 

Kjøper alle mine spill nye og handler svært sjelden på Gamestop da jeg kan få helt nye tittler for 100 lappen mindre på Spaceworld.

 

Når det gjelder bruktbilsalg vill jeg nok anta att bilprodusentene tjener noen kroner når slitedeler skal skiftes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utgiverne selger nok gamle spill på nettsiden sin vil jeg tro? Er det snakk om PS2 og helt tilbake til Atari så er det vel greit, men er det snakk om nye PC og konsoll-spill synes jeg det blir feil å kjøpe de brukt.

Er det snakk om veteranbiler synes jeg det er greit, men nye biler burde ikke kunne kjøpes brukt.

 

 

Nye biler kan ikke kjøpes brukt. Det er helt umulig.

Det kan vel ikke nye PC og konsoll-spill gjøre heller. Likevel var det slik Galeper2 ordla seg. Men det valgte du ikke å kommentere.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Er vist ingen som forstår logikken her. vis cod feks selger 5mill kopier men og 1mill kopier brukt, da har de tapt fortjeneste på 1mill.....er det så vanskelig å forstå??

Og igjen, jeg og hadde blitt forbanna vis jeg ikke kunne kjøpt bruktspill til min nye xbox. Men jeg forstår vis det blir slik det er snakk om. rett skal være rett.

slik det er nå kan i teorien 1 person kjøpe spillet og bare bytte det inn når han er ferdig så kan neste mann kjøpe det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vist ingen som forstår logikken her. vis cod feks selger 5mill kopier men og 1mill kopier brukt, da har de tapt fortjeneste på 1mill.....er det så vanskelig å forstå??

Og igjen, jeg og hadde blitt forbanna vis jeg ikke kunne kjøpt bruktspill til min nye xbox. Men jeg forstår vis det blir slik det er snakk om. rett skal være rett.

slik det er nå kan i teorien 1 person kjøpe spillet og bare bytte det inn når han er ferdig så kan neste mann kjøpe det.

I 2011 solgte Volkswagen 3,1 millioner nye biler i Europa. Hvor mange bruktbiler fra volkswagen ble solgt? La oss si 10 millioner. Da er det 10 millioner biler i tapt fortjeneste for volkswagen! Er det vanskelig å forstå?

 

Jeg hadde blitt forbanna hvis jeg ikke kunne kjøpt bruktbil, men rett skal være rett. Tenk så urettferdig at 1 person kan kjøpe en bil og bare selge den videre når han vil ha ny bil?

 

Det er jo hyggelig for spillindustrien da, at de aller fattigste forbrukerne støtter at sjefene for selskapene skal få seg et par ekstra badebassenger og en håndfull nye luksusbiler. Det er akkurat det de fortjener for å si det slik.

Endret av Griffar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

EA? http://www.marketwatch.com/story/electronic-arts-riccitiello-aims-high-2012-01-17

 

Uansett, når de har råd til å dra fram 5 milliarder for PopCap av alle ting (ok, PvsZ var småmorsomt da) så er det vel ikke helt tomt i kassa. :p

 

 

Selskaper som EA er i en unik posisjon i forhold til de fleste andre i spillbransjen. Ved at de er såpass store så har de til rådighet å bruke litt mer penger. Fordi du må bruke penger for å tjene penger. Jeg sier ikke at EA ikke tjener penger. Men PopCap er et viktig spillstudio, du synes ikke noe om de kanskje. Men plutselig kom et eksploderende marked av "casual gamers" som ville ha spill til facebook, mobil osv.. Der er PopCap med Bejewled osv hva jeg vil påstå blant de markedsledende. Når EA manglet slike selskaper så kjøpte de firmaer som PopCap og Playfish (norske) for å få denne typen spill under paraplyen også.

På samme måte som andre firmaer i andre bransjer kjøper seg opp for å dekke markedet på en bedre måte.

 

Spillfirmaer er ikke ute etter å være kameraten din, de skal tjene penger som alle andre bransjer. De som jobber i firmaet derimot, vil kanskje være kameraten din, fordi de vil gjerne skape historier som fenger deg. Og de får noe ut av å fortelle et eventyr som du går deg vill i. Men for at de skal ha muligheten til å gjøre det, så trengs det penger og støtteaparat rundt. For at investorer skal putte penger i prosjekter så må det være avkastning på lik linje med investeringer i andre bransjer.

Spillindustrien er en av de mest utsatte for arbeidstakere der mange blir kastet på båten så fort et spill er ferdigutviklet, fordi firmaet har ikke råd til å ha de ansatt lengre før de kommer langt i utviklingen av neste spill. Og man står der uten å helt vite hva man skal gjøre. Mange har sefølgelig blitt flinkere til å ha neste jobb stående klar når man er ferdig med et prosjekt da man har en dialog med firmaet (om det er seriøst) at slik vil det bli, og de hjelper deg kanskje videre. Men som oftest må du flytte på deg med et par års mellomrom, og de fleste tjener ikke spesielt bra på denne livsstilen, men de gjør det av lidenskapen deres for spillmediet. Det er en grunn til at mange gir opp og får seg "vanlige kontorjobber" for å kunne ha en stabil inntekt, spesielt om de skal stifte familie. Jeg vet om mange spillutviklere i Norge som elsker å produsere spill, men de må gjøre det på fritiden "frivillig" fordi de får ikke nok inntekter til å leve av det, selv om de er kjempetalentfulle.

Det er en bransje jeg ikke har noe imot at skal få mer av mine penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utgiverne selger nok gamle spill på nettsiden sin vil jeg tro? Er det snakk om PS2 og helt tilbake til Atari så er det vel greit, men er det snakk om nye PC og konsoll-spill synes jeg det blir feil å kjøpe de brukt.

Er det snakk om veteranbiler synes jeg det er greit, men nye biler burde ikke kunne kjøpes brukt.

 

 

Nye biler kan ikke kjøpes brukt. Det er helt umulig.

Det kan vel ikke nye PC og konsoll-spill gjøre heller. Likevel var det slik Galeper2 ordla seg. Men det valgte du ikke å kommentere.

Men du synes det er greit at man ikke kan selge en bil før det er en veteranbil?

 

Uansett, biler og spill er to forskjellige ting. Spillutgiverne kommer ikke til å tjene mer penger på å forby brukte spill. Mange nye spill blir finansiert av bruktsalg.

Lenke til kommentar

Er vist ingen som forstår logikken her. vis cod feks selger 5mill kopier men og 1mill kopier brukt, da har de tapt fortjeneste på 1mill.....er det så vanskelig å forstå??

Og igjen, jeg og hadde blitt forbanna vis jeg ikke kunne kjøpt bruktspill til min nye xbox. Men jeg forstår vis det blir slik det er snakk om. rett skal være rett.

slik det er nå kan i teorien 1 person kjøpe spillet og bare bytte det inn når han er ferdig så kan neste mann kjøpe det.

I 2011 solgte Volkswagen 3,1 millioner nye biler i Europa. Hvor mange bruktbiler fra volkswagen ble solgt? La oss si 10 millioner. Da er det 10 millioner biler i tapt fortjeneste for volkswagen! Er det vanskelig å forstå?

 

Jeg hadde blitt forbanna hvis jeg ikke kunne kjøpt bruktbil, men rett skal være rett. Tenk så urettferdig at 1 person kan kjøpe en bil og bare selge den videre når han vil ha ny bil?

 

Det er jo hyggelig for spillindustrien da, at de aller fattigste forbrukerne støtter at sjefene for selskapene skal få seg et par ekstra badebassenger og en håndfull nye luksusbiler. Det er akkurat det de fortjener for å si det slik.

 

 

Har de som eier en Volkswagen fått en "opplevelse" av å eie bilen deres? (Noen vil helt sikkert påstå at å eie forskjellige biler er opplevelse for de.. Men allikevel)..

En bil er i det store og hele et verktøy man bruker. Et spill er ikke verktøy, det er rekreasjon, en opplevelse på lik linje med film/bøker osv. Ja det finnes bruktmarkeder for bøker/film også, men jeg synes ikke det er helt riktig heller. Det er uansett ikke like vanlig praksis å selge filmene dine osv etter at du har sett de. Du kjøper jo som regel de filmene du liker fordi du tror du vil se de flere ganger.

Når du har spilt gjennom spillet så har du fått den opplevelsen du har betalt for, du mener kanskje at prisen er for høy i forhold til hva du får igjen. Vel da har du som forbruker muligheten til å avstå fra å kjøpe spill. Spill er ikke en livsnødvendighet som du MÅ ha (selv om mange, deriblant meg, vil påstå at "Jo, det er det!" ;))

Du som forbruker kan finne mange spill "billig", tilogmed gratis noen ganger fra typiske indieutviklere o.l. som er fantastisk flotte spill. Og om folk ikke kjøper de typiske spillene til 600kr (som man ofte kan finne til 399 i releaseuken osv) så vil bransjen endre praksis på hvordan/hvor dyrt disse spillene selges. Det vil dog mest sannsynlig føre til at spillene blir nedkortet enda mer for å reflektere den lavere prisen, da de ikke har råd til å bruke like mye penger på utviklingen, da inntektene ikke vil bli like høye.

 

De fleste betaler gladlig 199kr for en Blu-Ray i dag som gir deg 1.5-2t med underholdning, de fleste spill varer minst 6t (mange opptil 50t og mer) og koster 599kr. Jeg ser ikke forskjellen.

Lenke til kommentar

Er vist ingen som forstår logikken her. vis cod feks selger 5mill kopier men og 1mill kopier brukt, da har de tapt fortjeneste på 1mill.....er det så vanskelig å forstå??

Og igjen, jeg og hadde blitt forbanna vis jeg ikke kunne kjøpt bruktspill til min nye xbox. Men jeg forstår vis det blir slik det er snakk om. rett skal være rett.

slik det er nå kan i teorien 1 person kjøpe spillet og bare bytte det inn når han er ferdig så kan neste mann kjøpe det.

 

Ja, det er vanskelig å forstå, fordi det er feil. Hadde det ikke vært mulig å selge brukt, så hadde færre enn 5 millioner kjøpt nytt, fordi en viss prosent av de 5 millionene bare tar seg råd til å kjøpe spillet om de kan selge det brukt og få igjen noe av investeringen sin.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det kan vel ikke nye PC og konsoll-spill gjøre heller. Likevel var det slik Galeper2 ordla seg. Men det valgte du ikke å kommentere.

Men du synes det er greit at man ikke kan selge en bil før det er en veteranbil?

 

Uansett, biler og spill er to forskjellige ting. Spillutgiverne kommer ikke til å tjene mer penger på å forby brukte spill. Mange nye spill blir finansiert av bruktsalg.

Hva jeg mener i saken går klart frem i mine innlegg.

 

Spillindustrien vil ikke bruke forbud mot brukte spill, de bruker teknologi. Med internett, brukerkontoer, nøkler og onlineaktivering har de alt de trenger for å lage et pengegriskt system som fratar brukeren alle rettigheter.

Lenke til kommentar

Har de som eier en Volkswagen fått en "opplevelse" av å eie bilen deres? (Noen vil helt sikkert påstå at å eie forskjellige biler er opplevelse for de.. Men allikevel)..

En bil er i det store og hele et verktøy man bruker. Et spill er ikke verktøy, det er rekreasjon, en opplevelse på lik linje med film/bøker osv. Ja det finnes bruktmarkeder for bøker/film også, men jeg synes ikke det er helt riktig heller. Det er uansett ikke like vanlig praksis å selge filmene dine osv etter at du har sett de. Du kjøper jo som regel de filmene du liker fordi du tror du vil se de flere ganger.

Når du har spilt gjennom spillet så har du fått den opplevelsen du har betalt for, du mener kanskje at prisen er for høy i forhold til hva du får igjen. Vel da har du som forbruker muligheten til å avstå fra å kjøpe spill. Spill er ikke en livsnødvendighet som du MÅ ha (selv om mange, deriblant meg, vil påstå at "Jo, det er det!" ;))

Du som forbruker kan finne mange spill "billig", tilogmed gratis noen ganger fra typiske indieutviklere o.l. som er fantastisk flotte spill. Og om folk ikke kjøper de typiske spillene til 600kr (som man ofte kan finne til 399 i releaseuken osv) så vil bransjen endre praksis på hvordan/hvor dyrt disse spillene selges. Det vil dog mest sannsynlig føre til at spillene blir nedkortet enda mer for å reflektere den lavere prisen, da de ikke har råd til å bruke like mye penger på utviklingen, da inntektene ikke vil bli like høye.

 

De fleste betaler gladlig 199kr for en Blu-Ray i dag som gir deg 1.5-2t med underholdning, de fleste spill varer minst 6t (mange opptil 50t og mer) og koster 599kr. Jeg ser ikke forskjellen.

Ja, å kjøpe og eie en bil er absolutt en opplevelse. Dette gjenspeiler seg i blader, tv-serier, avisartikler og internettnettsider om bil. Bare tenk på den ekstreme suksessen til tv-serien Top Gear. Den viktigste årsaken til dette er følelsen bil gir og programledernes evne til å videreformidle denne.

 

Bil er en hobby på lik linje med data, film og musikk.

 

Bruktsalg av film, bøker og musikk er vanlig. Her er det store nasjonale og internasjonale aktører som finn.no, qxl, ebay osv. Bruktsalg er en enorm business! Tenk på biblioteket, de låner ut millioner av bøker helt gratis! Alle kan få med seg de nyeste bøker og lese dem uten å betale en krone! Dette er også helt riktig. Akkurat som bruktsalg av film, bøker og musikk er helt riktig. Ikke engang forfattere er imot det!

 

Om prisen for et spill er for høyt, så avstår man fra å kjøpe det. Om man har kjøpt en blu-ray film, en bok eller en cd så står man fritt til å selge denne videre. Det har også vært tilfelle for spill, frem til nå hvor teknologi, grådighet og dårlig etikk gjør at industrien ser sitt snitt til å frata kundene alle rettigheter.

Lenke til kommentar
Spill begynner å bli ett produkt der jeg får en litt vond smak i munnen når jeg kjøper det, spesielt fra enkelte produsenter.

 

Jeg har begynt å få den samme bekymringen. Man ser en økende tendens til at spillselskapene krever eierskap på produktene sine selv etter at de er solgt og skal sette betingelser for hva forbrukerne kan gjøre med egen eiendom. Det går i retning av at spill ikke lenger kjøpes men leies, og det blir allerede praktisert av flere selskaper. Jeg har ikke sans for Ubisofts DRM og jeg har heller ikke sans for at man skal være avhengig av en nettjeneste som Steam for å få nytte av et produkt man allerede eier.

 

Hvis trenden fortsetter, noe jeg antar den gjør, så planlegger jeg å "pensjonere" meg som gamer i løpet av de neste 5-10 årene og utelukkende spille retro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...