Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy Nexus


Anbefalte innlegg

Syns nesten det er useriøst å skrive så mye negativt om at den mangler funksjoner, apps og lignende. Dette er utelukkende positivt at produsenten ikke stapper mobilen full av apps man ikke vil ha. F eks LG lager sin egen elendige Facebook-app som jeg ikke får lov avinstallere uten å roote den, sannsynligvis bare fordi det skal stå "Via LG Social+" på Facbook når noen poster fra den.

I noen tester blir det nevnt som negativt i konklusjonen at tastaturet mangler æøå. Det er jo helt irrellevant når man kan kjøpe et bedre tastatur til en promille av prisen til mobilen.

 

Funksjoner og ting man kan oppgradere (eller erstatte) enkelt fra Market bør dere vektlegge minimalt, spesielt på en mobil som har målgruppen dere definerer i konklusjonen, som bytter dette uansett. Er kanskje litt anderledes med en som har bestemødre som målgruppe.

 

At det er litt problemer med at noen apps ikke fungerer 100% er vel heller ikke nødvendigvis mobilen sin skyld, og blir sikkert fikset av app-utviklere så snart ICS blir mer vanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er den beste moblien jeg noensinne har prøvd. Anbefales på det sterkeste. ICS er bare SÅ mye bedre enn Gingerbread.

 

På hvilken måte er det bedre? Har du noen eksempler?

 

AtW

 

Feks. multitasking og swipe UI'et, men det hjelper ikke å gå i detalj på sånt fordi det er den generelle brukeropplevelsen som er en major iterasjon. Alt ser mye penere ut og grensesnittet har blitt mer konsistent gjennom hele platformen. Men det viktigste for min del er at OS'et har blitt mye mer intuitivt. Ser man bort i fra iPhone så har jeg aldri fått stålkontroll på en telefon så fort.

 

Syns forøvrig det er merkelig hvordan disse anmeldelsene vektlegger ting. Greit nok, den tar ikke fantastiske bilder osv, men det faktum at den kjører vanilla ICS burde veie opp alle consene x10 imo.

 

Er det telefonen eller os du er imponert over, eller begge deler?

 

Begge deler, men først og fremst OS'et.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ikke finner noe norsk ordliste til Galaxy Nexusen min?

 

Kan noen av dere som har telefonen fortelle meg hvilken ordliste dere bruker?

 

Er merksnodig få som bemerker denne mangelen, så jeg begynner å tro at alle har en genial løsning som jeg ikke har fått snusen på.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ikke finner noe norsk ordliste til Galaxy Nexusen min?Kan noen av dere som har telefonen fortelle meg hvilken ordliste dere bruker?Er merksnodig få som bemerker denne mangelen, så jeg begynner å tro at alle har en genial løsning som jeg ikke har fått snusen på.

 

Er ingen norsk ordliste til stock tastatur enda nei. Ikke som jeg har funnet hvertfall. Men hvis du går til settings->language and input, trykker på instillinger ikonet ved siden av "android keyboard" kan du scrolle og finne "Add-on dictionaries". Trykker du her finner du en mulighet for å oppdatere listen med tilgjengelige språk.

 

Håper/tror det vil komme til flere språk her etterhvert. Kanskje Amobil kan sjekke med Samsung/Google norge om dette er noe som er på vei? Samme med stemmestyring på norsk?

 

Foreløpig bruker jeg SwiftKeyX. Et supert tastatur, men man kan desverre ikke benytte seg av ICS sin nye ordrettingsfunksjon (rød strek under ord ala Word)

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ikke finner noe norsk ordliste til Galaxy Nexusen min?Kan noen av dere som har telefonen fortelle meg hvilken ordliste dere bruker?Er merksnodig få som bemerker denne mangelen, så jeg begynner å tro at alle har en genial løsning som jeg ikke har fått snusen på.

 

Er ingen norsk ordliste til stock tastatur enda nei. Ikke som jeg har funnet hvertfall. Men hvis du går til settings->language and input, trykker på instillinger ikonet ved siden av "android keyboard" kan du scrolle og finne "Add-on dictionaries". Trykker du her finner du en mulighet for å oppdatere listen med tilgjengelige språk.

 

Håper/tror det vil komme til flere språk her etterhvert. Kanskje Amobil kan sjekke med Samsung/Google norge om dette er noe som er på vei? Samme med stemmestyring på norsk?

 

Foreløpig bruker jeg SwiftKeyX. Et supert tastatur, men man kan desverre ikke benytte seg av ICS sin nye ordrettingsfunksjon (rød strek under ord ala Word)

 

Ja, jeg så den add-on languages biten og ble skuffet da jeg ikke fant norsk.

Jeg hadde gledet meg til å bruke ICS tastaturet, men må da altså ta til takke med SwiftKeyX.

Dette burde klart vært et minus for telefonen, spesielt for mindre teknisk kyndige folk.

Men Nexus telefoner er vel og blir telefoner for de spesielt interesserte.

Lenke til kommentar

 

Kr. 4500 er ikke dyrt når man ser hva man får for pengene, til sammenligning koster en Eple telefon 4 S 16 GB Kr. 5500 og oppover og det er en liten telefon.

 

 

Det er lov til å sjekke fakta før du uttaler deg. 4S 16gb koster 4890, ikke 5500. Liten telefon, og hva så ? Det er vel en av grunnene at folk kjøper den. Ikke alle vil ha en så stor skjerm som Galaxy Nexus. Det er vel først og fremst innmaten folk er ute etter, ikke størrelsen. iPhone 4S er ikke noe særlig dårligere en Nexus så hvorfor skal den være billigere ? Du får det du betaler for hos både Nexus og iPhone.

 

Til Amobil.no:

 

Hvorfor står det, Pris: Fra ca 5000 kroner. Når man scroller ned til bunnen av siden (siste side) så star det i prisguide at den koster 4490 fra Netonnet.no . Er ikke det litt missvisende, eller er det meningen å gi kind of feilinformasjon ?

Lenke til kommentar

hatt telefonene en liten stund no og er meget fornøyd.

 

og hva er det egentlig dere ikke får til å funke med facebook appen?

første jeg lasta ned. med en gang den forhåndsbestilte tlf kom.

og funka da det.

 

og jamt over meget godt fonøyd.

men ja enkelte apper funker ikke med ICS enda. men det retter nok utviklerene.

eneste plassen ejg merket det har vært i 2 spill jeg har prøvd.

Lenke til kommentar

bare det faktum at 4s fikk 6 og nexusen fikk 5 sier jo litt som annmeldelsen...

alle eg har snaket med er ikke i tivil om hvem av de 2 telefonene som er best nemlig nexusen.. mange som liker 4s bedre men dette er smak og behag..

noen liker moren og noen liker datteren.. når det kommer til hare fakta om telefonene er det ikke tvil om hvem som er best..

 

Blir litt som og si at vw Golf er best fordi det er kjempe mange som kjører den bilen... men en vw passat er jo storebroren og er en bedre bil på de fleste punkt..

 

4s fikk ikke trekk for manglende hdmi... why?

4s fikk pluss for God tilgang til nyttige og underholdende applikasjoner... er ikke det i android asså?

 

så ser eg og at ofte i annmeldelsen står det fks..

Du kan også velge å ta panoramabilder ved bare ett klikk (integrert i android) men det måtte poengteres selfølgelig at Iphone har kunnet dette lenge ved og instalere en App...

jaja med det går begge veier da... kan instalere "siri" på Android og med en app.... det blir ikke poengtert...

 

 

Altså eg kan praktisk talt flashe og instalere et iphone rom på nexusen så menyene blir nesten dønn lik en iphone men kem vill da det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke arumentere mot hva som er best, heller ikke karakter. App Store opplever jeg som mer seriøst, mer skikkelig og mer ryddigt. Jeg gikk selv fra en Desire til 4S nå tidlig i desember og alle opplevelsene er bedre på nesten alle punkter med 4S. Hva om teksteksemplaret til Amobil var virkeligt dårlig ? Verre en Nexus generelt. De må dømme utifra brukeropplevelsen, så om den er god hos din men dårlig hos amobil, hvem skal de dømme utifra ? Nå er det nok lite sannsynlig at det er slik men det var poenget. Hvorfor de ikke gir samme minus og pluss for samme problem/godhet må du nesten spørre de om, jeg kan ikke svare.

Lenke til kommentar

brukeropplevelsen

Og hva er nå denne fantastiske opplevelsen som man kun får med iOS og ikke Android eller Windows Phone 7.5?

 

Jeg spør siden mange sier at brukeropplevelsen er mye bedre på iOS over Android. Men problemet er at jeg ser absolutt INGEN måter i iOS som gjør brukeropplevelsen noe bedre enn andre mobile OS'er.

 

Dette med at iOS har bedre brukeropplevelse er noe jeg gikk lei av å høre på allerede i 2009. Så den kjøper jeg ikke i dag.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

brukeropplevelsen

Og hva er nå denne fantastiske opplevelsen som man kun får med iOS og ikke Android eller Windows Phone 7.5?

Brukeropplevelse er en subjektiv opplevelse av hvordan det er å bruke en enhet.

 

Jeg spør siden mange sier at brukeropplevelsen er mye bedre på iOS over Android. Men problemet er at jeg ser absolutt INGEN måter i iOS som gjør brukeropplevelsen noe bedre enn andre mobile OS'er.

I og med at det er subjektivt så er det ikke noe galt med dette. Din brukeropplevelse av Android kan være mye bedre enn anmelderen. Ingen av dere har feil.

 

Dette med at iOS har bedre brukeropplevelse er noe jeg gikk lei av å høre på allerede i 2009. Så den kjøper jeg ikke i dag.

Selv om du ikke er enig i dette så kan du vel akseptere at andre personer har en annen brukeropplevelse enn deg?
Lenke til kommentar

Fin anmeldelse, mye bedre enn den på dinside.no :)

 

 

Var ikke klar over at den støttet så få filmformater, men det gjør meg ingenting da jeg aldri bruker den standarde filmavspilleren (fordi den ikke kan vise undertekster osv). Ellers er jeg uenig i at batteriet er dårlig, de fleste smarttelefoner varer bare i en arbeidsdag og denne klarer litt mer enn det, kan ikke forvente 2 dager av SGS2 engang.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...