Gå til innhold

Russetiden gått for langt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for advarselen (?)

 

Må si meg enig med deg, logaritmemannen. Jeg er russ i år, og synes det mest irriterende er kjøpepresset og påfølgende frister. Nå har jeg råd til å være russ, men allerede i tidlig September kommer de og annonserer forskjellige pakker, klær og arrangementer. Mange har brukt opp mot 10000 kroner før Russetiden i det hele har startet. De som står bak arrangementer, russepass og klessalg er utrolig kyniske og er rett og slett noen ordentlige luringer. Her i Trøndelag er det dog ikke på moten med russebiler og busser, noe jeg synes er helt greit..

 

Kjenner jeg er dritlei av russemas før vi skriver Desember.. Men bortsett fra det gleder jeg meg vilt til en måned med fyll og fanteri :w00t:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De som står bak arrangementer, russepass og klessalg er utrolig kyniske og er rett og slett noen ordentlige luringer.

 

Det har en sammenheng med hvor lettlurte og betalingsvillige kundene er.

 

Ja? Synes du det gjør saken bedre?

 

Ja det er nå faktisk frivillig å være med, og frivillig å kjøpe alt det dere får tilbudt. "A fool and his money are easily parted" som det heter så fint på engelsk. Er man dum nok til å bruke 100 000 på russetiden vil han nok uansett søle bort disse pengene.

Lenke til kommentar

Jeg var russ året før alle disse mindre festene dukket opp, var i Kongeparken osv. Vi hadde en Caravelle som vi faktisk tjente penger på, gikk kraftig i minus for det om. Men vi hadde det utrolig gøy gjennom russetiden, nesten daglig grilling i parker med pils, fester på friområder der mange biler møtte opp. Hadde ikke hatt noe i mot å være på en buss der jeg hadde brukt 70k, men jeg tror folk må legge seg på den lista som passer for dem selv, drit i det jævla presset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som står bak arrangementer, russepass og klessalg er utrolig kyniske og er rett og slett noen ordentlige luringer.

 

Det har en sammenheng med hvor lettlurte og betalingsvillige kundene er.

 

Ja? Synes du det gjør saken bedre?

 

Ja det er nå faktisk frivillig å være med, og frivillig å kjøpe alt det dere får tilbudt. "A fool and his money are easily parted" som det heter så fint på engelsk. Er man dum nok til å bruke 100 000 på russetiden vil han nok uansett søle bort disse pengene.

Nei, det er ikke frivillig å være med. Helt ifra barnehagen blir man opplært til at man skal liksom tilbe disse russene. Når man endelig går i 3. vgs så er det ikke noe spørsmål om hvem som skal være russ. Alle skal være russ. Til og med staten er helt med på det, da den godtar at mye av tiden brukes til russe-relatert stoff i skoletiden.

 

De som bruker mye penger i russetiden er ikke dumme, de er bare påvirket av diverse ting som reklame og andre medelever. Man kan gjerne si at de er uinformerte, men dumme er de ikke. Om de bruker 1000 kr eller 100000 kr er det samme. De er en del av den samme galskapen, særlig i en tid hvor man heller burde spare penger enn å bruke dem opp. Eller enda verre - bruke penger man ikke har(kreditt).

Endret av A H P
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Da jeg var russ var russegenseren noen av de billigste gensrene man kunne kjøpe. Så jeg tok to stykker. Den ene ble stjålet, og det gjorde meg ingenting! Russebuss var noe tåpelig greier "østlendingene" drev med, her i gården booket hele trinnet en turbuss i lag.

 

Tror jeg toppen brukte 2500kr på hele russetiden, og det var ingenting jeg ikke var med på.

 

Jeg har fått inntrykk av at prisen på denne "opplevelsen", og forventningene i det hele, har forskrudd seg helt hinsidiges.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke frivillig å være med. Helt ifra barnehagen blir man opplært til at man skal liksom tilbe disse russene. Når man endelig går i 3. vgs så er det ikke noe spørsmål om hvem som skal være russ. Alle skal være russ. Til og med staten er helt med på det, da den godtar at mye av tiden brukes til russe-relatert stoff i skoletiden.

 

De som bruker mye penger i russetiden er ikke dumme, de er bare påvirket av diverse ting som reklame og andre medelever. Man kan gjerne si at de er uinformerte, men dumme er de ikke. Om de bruker 1000 kr eller 100000 kr er det samme. De er en del av den samme galskapen, særlig i en tid hvor man heller burde spare penger enn å bruke dem opp. Eller enda verre - bruke penger man ikke har(kreditt).

 

Sosialt press er involvert i det meste man foretar seg og de fleste er russ fordi de synes det er morsomt.

 

Hvorfor er man uinformert hvis man bruker penger på russetiden? Hva slags kobling er det? Man bruker penger på noe som man får noe ut av selv om andre mener det er "galskap". Videre så er ikke det å spare penger det man burde gjøre, tvert om burde man bruke penger på ting man ønsker seg, man trenger høyere konsum, ikke lavere. Og den kommentaren din er forøvrig det eneste uinformerte involvert i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

Sosialt press er involvert i det meste man foretar seg og de fleste er russ fordi de synes det er morsomt.

 

Hvorfor er man uinformert hvis man bruker penger på russetiden? Hva slags kobling er det? Man bruker penger på noe som man får noe ut av selv om andre mener det er "galskap". Videre så er ikke det å spare penger det man burde gjøre, tvert om burde man bruke penger på ting man ønsker seg, man trenger høyere konsum, ikke lavere. Og den kommentaren din er forøvrig det eneste uinformerte involvert i denne diskusjonen.

 

Uten at det er relevant for tråden, men dagens konsum kan ikke fortsette slik det foregår i dag, uten at det vil få globale følger. Andre land vil også utvikle seg og følge etter oss.

http://en.wikipedia.org/wiki/Over-consumption

 

Nei, de som går VG3 burde heller spare enn å bruke penger på ting de ikke trenger. Om de skal studere, noe mange skal, vil de vel heller ha pengene da og ta opp mindre i lån, evt. ikke ha lån fra før. Man går hardere tider i møte, og da kan det være greit å ha oppsparte penger. Om privatpersoner har oppsparte penger vil man få mindre lån og mindre gjeld. Vil man ha mer gjeld fortsetter man som i dag.

Endret av A H P
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var en av de eneste i mitt kull som IKKE var russ. Glad for det. To faktorer som tilrettela for dette:

 

1) Jeg liker penger mer enn flyktig moro og er pragmatisk.

2) Jeg drikker ikke alkohol.

 

Eksamenskarakterene ble også tilsvarende gode (3*5 og 6). Jeg tror det er mye "sosiale bevis" som perpetuerer russetiden som tradisjon. Det mest idiotiske jeg ser er de som mener at russetiden skal være bestemmende for hvordan man legger opp til eksamen. FUCK YOU - gjør det bra på skolen, først da kan du feire med god samvittighet (selv om jeg altså ikke ville gjort det likevel).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser faktisk poenget til TS,men hvis du har penger og vil bruke de,så for all del!

 

Personlig var jeg russ i våren,og jeg brukte minst mulig med penger på det,fordi det ikke var viktig for meg,fikk gratis kollektiv transport,masse kosing i parkene og på privatfesten og jeg trenger ikke sprit ærlig talt.

 

På slutten av det hele så angret de jeg kjenner som hadde brukt mye penger på det!

Russetiden blir det du legger det opp til ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...