Gå til innhold

Kvinnelig soldat beordret til a bade naken med medsoldater.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hun er i militæret ffs. Jeg vil at de folka som skal beskytte landet skal være steinharde. Forfengelighet er på så måte ikke velkomment. Det være seg gutt eller jente.

 

Det handler ikke så mye om nakenheten i seg selv. Det handler om å adlyde ordre i banale situasjoner. Svikende ordre i feltet kan være forskjellen på liv og død.

 

Buhuu hu måtte vaske seg sammen med troppen. Big deal.

 

Go hard or go home!

Jeg er helt enig i at dette ikke er en "big deal", men det er en BIG DEAL at befal tror at de fritt kan herske over "sylene".

INGEN mann eller kvinne i førstegangstjenesten skal beskytte landet eller behøve å være steinharde.

Hun er i militæret for å få erfaring og bli tøff - ikke for å bli lapdance-stripper og psykisk knekt og antageligvis heller ikke for å dra til Burkina Faso.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å kommentere ein sak som vi kun har ein versjon av. Men det må vel være eit poeng at det var 30 menn som måtte kle av seg foran ei jente utan at dette var eit stort problem. Eg er ganske sikkert på at det ikkje er så mange menn som synest det er stas å vise seg nakne for ei jente etter eit bad i is vatn :whistle:

 

Det som er relevant her er nok graden av tvang i muntlig og fysisk forstand. Det er uansett uheldig at nokon kan være i militæret utan å følge ordre. Det å være sjenert i ein tropp med både kvinner og menn er mildt sakt upraktisk i ein reell situasjon. Då er det like greit å trene på det fyrst som sist.

 

Men som nemt så er det litt vanskelig å avgjere dette utifrå den informasjonen som vi har fått. Personleg så trur eg at saka hadde vært ei heilt anna dersom det blei informert om dette øvelsesmomentet på forhånd. For det fyrste ville då alle fått litt tid til å forberede seg mentalt, og for det andre så hadde ein fått muligheita til å protestere på eit tidlig tidspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er litt vanskelig å kommentere ein sak som vi kun har ein versjon av. Men det må vel være eit poeng at det var 30 menn som måtte kle av seg foran ei jente utan at dette var eit stort problem. Eg er ganske sikkert på at det ikkje er så mange menn som synest det er stas å vise seg nakne for ei jente etter eit bad i is vatn

Hehe... dette kommenterte jeg også i min første post. Slik sett er det 31 "ofre" og ikke kun ett.

Jeg ser det ikke som noen grunn til å høre denne saken fra flere sider. Hennes versjon er mer enn god nok for å skjønne at befalet her opptrådte som en overkåt og maktkåt fjott.

 

Det som er relevant her er nok graden av tvang i muntlig og fysisk forstand. Det er uansett uheldig at nokon kan være i militæret utan å følge ordre. Det å være sjenert i ein tropp med både kvinner og menn er mildt sakt upraktisk i ein reell situasjon. Då er det like greit å trene på det fyrst som sist.

Naaaah... Fysisk tvang har ikke noe i førstegangstjenesten å gjøre. Man skal bygge OPP rekruttene, ikke ned. Greit at man alltid må ned litt for å komme opp - men fysisk tvang hjelper sjelden uansett hva man refererer til. Det som derimot er uheldig er at vi har altfor mange 19- og 20-åringer som får vinkler i hytt og pine. 20-åringer kan være umodne, men 20-åringer med vinkler er verre. Det er få unge menn som tåler å få såpass stor innflytelse på sine medmennesker. Befalet det her gjelder burde ha blitt innkalt, refset og eventuelt fratrådt sin stilling frivillig da han tydeligvis ikke kjenner til reglementet.

 

Hadde jeg blitt informert om at jeg nå skal gå ut i skogen, slite og svette og til slutt avslutte det hele med et deilig nakenbad sammen med 29 andre gutter og ei jente ville jeg nok vist finger'n til Mr. Hornyboy og lagt meg til å hvile på brakka.

 

Bedre med ordrenekt enn maktmisbruk, og til syvende og sist er det befalet som hadde fått refs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ikke slik at hun måtte henge i dusjen med gutta eller stå på en scene foran dem under vaskingen. Dette var kun et obligatorisk bad etter en feltmarsj.

 

Jeg synes det er feigt og lite tillitsvekkende at hun velger å reagere på denne måten. Alle skal bli behandlet under samme kam. Det er derfor jentene ble tatt opp i militæret i det hele tatt og det er derfor det kun er forfengelighet som ligger bak.

 

Hun hadde ikke gjort noe godt for seg i militæret uansett. Sikkert godt for korpset å bli kvitt henne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser det ikke som noen grunn til å høre denne saken fra flere sider. Hennes versjon er mer enn god nok for å skjønne at befalet her opptrådte som en overkåt og maktkåt fjott.

 

Ja, det holder som regel å høre ting fra en side for å vite hva som har skjedd. Skjønner ikke hva vi har et rettsvesen for jeg. Hvorfor skal folk ha anledning til å forsvare seg? Bare tull. Alle vet jo at anmelder alltid snakker 100 % sant.

 

Naaaah... Fysisk tvang har ikke noe i førstegangstjenesten å gjøre. Man skal bygge OPP rekruttene, ikke ned. Greit at man alltid må ned litt for å komme opp - men fysisk tvang hjelper sjelden uansett hva man refererer til.

 

Jeg tar vel ingen stor sjanse ved å tippe at du aldri har vært i militæret.

 

Hadde jeg blitt informert om at jeg nå skal gå ut i skogen, slite og svette og til slutt avslutte det hele med et deilig nakenbad sammen med 29 andre gutter og ei jente ville jeg nok vist finger'n til Mr. Hornyboy og lagt meg til å hvile på brakka.

 

Du kunne lagt deg til å hvile i militærarresten tenker jeg vi sier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Viser jo egentlig hvor lite fingerspitzgefuhl befalet har. Er vel heller det som er problemet enn ei kvinne, eller menn kler seg nakne foran hverandre. Og med tanke på hvordan gutta pratet om jentene i førstegangstjenesten (kan ikke tenke meg at det har forandret seg til nå) så er det ikke akkurat Norges sikkerhet som står for fall om trusa og bh`en kunne være på. Ei heller for gutta (da trusa).

 

Men det er jo litt av problemet i det norske forsvaret, og da spesielt hær og "hærlignende avdelinger i luft og sjø", at befalet er ikke så veldig mye eldre enn de som tar førstegangstjenesten.

 

Ellers, mener jeg man heller kan melde seg frivillig til ett års arbeid i en nødhjelpsorganisasjon. Ville garantert lært mer og fått større erfaring av det.

Endret av norskgoy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først ang. temaet - 'kvinnelig' burde fjernes fra tittel. Har ingenting der å gjøre. Så det neste - tvang. Såvidt meg bekjent var det en ordre som ble gitt og som vedkommende ikke hadde lyst til å følge, men følte at h*n måtte. Dette er desverre da en vurderingssak av vedkommende, og sålenge vedkommende ikke ble fysisk tvunget ser jeg ikke at befalet har gjort noe galt. Men det blir feil om det hadde vært tilfelle, for etter min mening er all tvang på andre mennesker moralsk feil så og si uansett hvordan man ser på det (unntak: politi), med mindre de har sagt seg enig i å bli utsatt for det fra før av, og da som knallhard trening (eksempel: vervet militæravdeling).

 

Så en liten personlig ytring ang. hele tjenesten: Jeg mener at eneste måte å løse problemet på er det eneste moralske og det eneste retteferdige, nemlig å avskaffe verneplikten. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skløtta var der for studiepoenger. Som hun trodde skulle bli enkelt...

 

Hva fan? Forsvaret er en organisasjon hvor man gjør en ubehagelig jobb som til tider invilverer sanksjonerte drap på andre styrker også kan hun faen ikke kle av seg å vaske seg?

 

Se til Israel, kvinnfolk i Norge har noe å lære av de som er i hæren der nede... Og ja, situasjonen ser man bort fra...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele saken er IMHO overdreven. Hu er i militæret. Hu skal forberedes på krig.

Da trenger hu å innse at kjønn ikke trenger å være noe ekkelt. Militæret er ikke et sted for "prudes". Glad hu bestemte seg for ikke å gjøre karriere av det. Det nytter ikke å ha slike sperrer.

Nakenhet != sex.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvinnfolk burde aldri vært i forsvaret i utgangspunktet.

 

Kan de uansett bli fullverdige soldater? Har i allefall vondt for å se for meg feks. et marinefartøy bare med kvinner eller en patrulje av kvinner osv. Med andre ord er man avhengig av å fordele dem utover slik at de har kompaniskap med menn (resurssløsing)

Lenke til kommentar

Skløtta var der for studiepoenger. Som hun trodde skulle bli enkelt...

 

Hva fan? Forsvaret er en organisasjon hvor man gjør en ubehagelig jobb som til tider invilverer sanksjonerte drap på andre styrker også kan hun faen ikke kle av seg å vaske seg?

 

Se til Israel, kvinnfolk i Norge har noe å lære av de som er i hæren der nede... Og ja, situasjonen ser man bort fra...

 

Og hva er det? Kvinner i Israel er pr def ikke i stridende avdelinger. Dessuten om kvinner i IDF hadde blitt beordret å kle seg nakne hadde noe underlig skjedd, de sekulære og haredim hadde samlet seg og krevd befalets hode på et sølvfat.

Lenke til kommentar

Skløtta var der for studiepoenger. Som hun trodde skulle bli enkelt...

 

Hva fan? Forsvaret er en organisasjon hvor man gjør en ubehagelig jobb som til tider invilverer sanksjonerte drap på andre styrker også kan hun faen ikke kle av seg å vaske seg?

 

Se til Israel, kvinnfolk i Norge har noe å lære av de som er i hæren der nede... Og ja, situasjonen ser man bort fra...

 

Og hva er det? Kvinner i Israel er pr def ikke i stridende avdelinger. Dessuten om kvinner i IDF hadde blitt beordret å kle seg nakne hadde noe underlig skjedd, de sekulære og haredim hadde samlet seg og krevd befalets hode på et sølvfat.

per definisjon ja... og julenissen finnes sammen med troll...

Lenke til kommentar

Hvis man skal vrake og velge hva som er "nødvendig" i førstegangstjensten for å velge når man skal lystre ordre, så tror jeg man blir å bruke mye tid på kasernen og lite tid på det man vanligvis gjør i forsvaret.

Det er vel prinsipielt slik at om guttene skal gjøre noe, så skal jentene også gjøre det. Forsvaret gjør en innsats for å ikke forskjellsbehandle mellom gutter og jenter, men det kan vel tenkes at dette befalet tok det litt vel til hjertet.

 

Personlig skjønner jeg ikke at dette er en sak engang. Har sikkert vær noen hundre nakne gutter (og en del jenter, sannsynligvis) i denne elven tidligere, og de kom seg vel over til andre siden at det ble nasjonalt nytt av det.

 

Whine, synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

men det kan vel tenkes at dette befalet tok det litt vel til hjertet.

Jeg vil si at befalet tok det ganske nøyaktig så mye til hjertet som det er å forvente.

Velger man å gå inn i forsvaret, og frivillig gå inn i samme rolle som alle andre gutter, så er det minste man kan gjøre å følge ordre på lik linje med resten av gutta og.

 

Hele saken er idiotisk, og hu dama hadde ingenting der å gjøre i første omgang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...