Gå til innhold

Kvinnelig soldat beordret til a bade naken med medsoldater.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det burde være åpenbart nå at hun ikke var psykisk skikka til den tjenesten hun valgte...

 

Det kan være situasjonsbetinget da altså.

 

en haug med "siklende" gutter kan sikkert gjøre noe med humøret, men isolert sett synes jeg man børe akseptere å få samme behandling som guttene om man ønsker å være likestilt.

 

Ønsker man å bli tatt på med silkehansker er det nok andre steder man bør søke seg til.

Lenke til kommentar

Nei, du er nok ikke tilbakestående, selv om du både staver og bruker ordet innforstått helt feil. Antakelig er du et debattroll, men la oss likevel late som om du ikke er det.

 

Ufølsomme bøller med dårlig selvbilde tenderer nok til å være enig med deg i denne saken. Min egen førstegangstjeneste etterlot dessverre et inntrykk av at denne mennesketypen er sterkt overrepresentert blant sersjanter og løytnanter i Forsvaret.

 

Voksne, reflekterte mennesker med fungerende empatisk hjerneceller skjønner at unge kvinner har en intimsfære som må håndteres med mye større varsomhet enn det gutter har.

 

Du har helt rett angående innforstått, men der slutter heldigvis de objektive feilene mine, håper jeg. Forstår ikke helt relevansen ved å rette skrivefeil når det burde være åpenlyst hva jeg mener, men da har jeg i det minste lært noe nytt idag.

Om jeg er et troll eller ikke gidder jeg såvidt svare på, men om du presterer å bli provosert av postene mine så må jeg jo bare ta det som et komplimang (ser du hva jeg gjorde der? Du kan rette den også). At jeg fører en litt kvass tone burde ha lite å si når alt innholdet i postene mine har vært både saklig og på tema.

 

 

Hva angår jenters følelsesvesen synes jeg coyoteulf er on point. Det er vel heller ikke ei ung jente vi snakker om her, siden hun er 23. Jenter er vel individer de også, og ikke magiske skapninger med mindre mental styrke enn gutter. Hva slags ekstra hensyn mener du at man skal ta på dette området i forhold til jenter? Om du spør de fleste kvinner i militæret så tror jeg ikke de ønsker å forskjellsbehandles noe mer enn guttene gjør.

 

Når du er frivillig meldt inn i forsvaret burde det ha lite å si om du er gutt eller jente. Når du er i uniform er det en forventning til at du skal strebe mot en viss standard, noe som forsåvidt ligger i selve ordet, og dette innebærer også nødvendigvis å ikke gjøres unntak for med mindre det er noe reelt som står i veien for f.eks nakenbading, eller et utall andre akvitiveter. Jenta som var skadet (og jeg antar det samme gjelder om det skulle vært en gutt) får selvfølgelig frastå fra slike aktiviteter.

 

Når det gjelder bølling tror jeg dette er en svært individuell oppfattning fra din side. Jeg opplevde ikke at befalet mitt på noen måte bøllet meg mer enn de måtte med tanke på sin autoritetsposisjon. Jeg er ikke så stor fan av bøller, men jeg ville mye heller hatt ei bølle med lite selvtillit og mye å bevise som befal i strid enn en superempatisk person som hele tiden er kompis og tilrettelegger alt for deg, siden du tross alt er et unikt snøflak.

Mulig du reagerer på visse karaktertrekk som går igjen i forsvaret, men du skal ikke se bortifra at det er denne typen person som faktisk er hensiktsmessig å ha som befal om de er så overrepresentert. Det er jo verdt å notere at det eneste alle disse befalbøllene du støtte på hadde til felles annet enn uniformen sin var deg.

Men, nå kjenner jeg ikke deg, jeg kjenner ikke de som var befalet ditt, og jeg kjenner ingen som kan gi meg en annen mening om deg eller befalet ditt, så jeg får anta at du faktisk opplevde det slik, og det er synd- heldigvis er ikke en persons erfaring nok grunnlag til å generalisere et flertall av annet befal.

 

Jeg er forøvrig ganske sikker på at jeg er et voksent, reflektert menneske med fungerende empatiske hjerneceller. Hvem av oss var det som skulle være et debattroll, igjen? :)

Endret av Boheme Netter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bommer så totalt på alt du sier her at det blir komisk.

Hvorfor skal man høre på befalets versjon? Han HAR gjort noe galt og Forsvaret har bekreftet det.

Det er uvesentlig om det er ei jente eller gutt som nektet - nakenhet kan ikke påtvinges av en løytnant uansett.

 

Jeg har vært i militæret - og ser ikke noen grunn til hvorfor du måtte være så sikker på det motsatte. Du fulgte vel alle ordre slavisk som en hjernevasket lakei kanskje?

 

Hvorfor skulle jeg havne i arresten fordi et befal gjør noe feil? Regner med at MP eller andre befal har noe mer i topplokket enn dette befalet.

 

To stjerner er minst to for mye for ham.

 

Og til dere som babler om krig: Førstegangstjenesten har veldig lite med krig å gjøre. Like mye som nakenhet har med sex å gjøre. Det er uvesentlig om det er en jente eller gutt som nektet - optimalt burde alle 31 ha rapportert befalet , men det var bare ei som turte.

 

Rens vekk umodne befal så blir kanskje jenter mer anerkjent i Forsvaret. Denne saken handler om et befal som ikke burde vært i en slik posisjon - IKKE om ei jente som syter.

Så da anntar jeg at du vil sette samtlige befal på samtlige av jegerutdanningene i forsvaret i fengsel da? For de tvinger jo folk til å kle av seg...

 

Og jo førstegangstjenesten har allt med krig å gjøre. Dette burde du vel ha fått med deg mens du var inne. :roll:

 

Og din verson av rettspraksis er jo så langt ute på jordet at man kan lure på om du noen gang har hørt om hva rettspraksis er for noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes nå det faktum at hun var jente ble blåst litt vel opp. Hadde vel neppe blitt like stor sak ut av det dersom en gutt hadde kommet og klaget på at han måtte kle seg naken foran 30 jenter. Men at en person ble tvunget til å kle seg naken foran andre er overgrep i mine øyne, uansett kjønn. Jeg hadde helt klart nektet og friket mer eller mindre ut om noen hadde prøvd å presse meg til noe sånt. :innocent:

Lenke til kommentar

Men at en person ble tvunget til å kle seg naken foran andre er overgrep i mine øyne, uansett kjønn.

 

jeg er på prinsipielt grunnlag enig basert på at vårt siviliserte samfunn har hjernevasket oss til å tro at naken hud er noe av det verste vi kan vise frem til andre.

 

Egentlig er det jo ikke noen forskjell å gå med finlandshette og truse, men så var det vår oppfatning av ting da..

 

Vi er blitt så til de grader ødelagt av samfunnet at vi nesten ikke klarer å vise oss selv engang...

Lenke til kommentar

hadde det vært 50% jenter og 50% gutter, så hadde jeg ikke en gang reagert. men det er snakk om kun EI jente.

 

Det er en annen ting som viser hvor lite troverdig media vi har i dette landert. For det var TRE jenter.

da har jeg sikkert misforstått, jeg forsto det sånn at det var kun ei jente.

Endret av Dore123m
Lenke til kommentar

hadde det vært 50% jenter og 50% gutter, så hadde jeg ikke en gang reagert. men det er snakk om kun EI jente.

 

Det er en annen ting som viser hvor lite troverdig media vi har i dette landert. For det var TRE jenter.

da har jeg sikkert misforstått, jeg forsto det sånn at det var kun ei jente.

 

Slik har media vinklet saken også, så det er ikke så rart.

Lenke til kommentar

Hele saken er idiotisk, og hu dama hadde ingenting der å gjøre i første omgang.

Fordi?

Fordi hun velger å gå inn i forsvaret, for å trenes til å bli en soldat.

Hun må være klar til å følge befalets ordre selv om hun ikke forstår dem der og da, om ikke soldatene lytter på befalet kan man bare pakke og gå hjem. Det være å kle seg naken, løpe opp og ned gjennom en skog, eller skrelle 500 poteter. Om situasjonen krever det, så har du bare å gjøre det.

 

Om du ikke er klar for dette, så skal du heller ikke prøve deg på det. Å være prippen har ingenting i militæret å gjøre, er du prippen så hold deg til et yrke som tillater deg å være det. Kontorsrotte, sekretær eller annet "sikkert".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne saken irriterer meg. Snakkes det ikke hele tiden om likestille kvinner med menn i Forsvaret? Hvorfor har kvinner lavere krav på fysiske tester enn menn? Dersom det blir krig, og kvinnene utgjør det svakeste ledd på grunn av forskjellige krav, tror dere fienden tar hensyn til at dette er kvinner? På lik linje må ting som felthygiene likestilles. Det er ikke akkurat noe hemmelighet at flertallet i Forsvaret består av menn, og at det er menn som har lovpålagt verneplikt. Om kvinner har et problem med å akseptere denne omtalte likestillingen så bør de etter min mening finne seg noe annet å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At hun i tillegg bruker saken som et argument for å ikke søke videre tjeneste i Forsvaret sier jo litt. At hun hadde tenkt å søke jobben som landstillitsvalgt, men fordi hun måtte kle av seg på en feltøvelse har hun ombestemt seg. Håper virkelig ikke hun opplever postdramatisk stress resten av livet.

 

Man skal heller ikke være så rask med å kritisere befalet. Kanskje befalet har tjenestegjort i Forsvaret lenge. Kanskje han fullførte utdanningen sin før kvinnene innvaderte militæret. I dag regner jeg med at "forskjell på menn og kvinner i Forsvaret" er et eget fag på befalsskolen, hvor befalet lærer hvordan man skal behandle kjønnene ulikt for å unngå ting som dette.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Så da anntar jeg at du vil sette samtlige befal på samtlige av jegerutdanningene i forsvaret i fengsel da? For de tvinger jo folk til å kle av seg...

 

Og jo førstegangstjenesten har allt med krig å gjøre. Dette burde du vel ha fått med deg mens du var inne. :roll:

 

Og din verson av rettspraksis er jo så langt ute på jordet at man kan lure på om du noen gang har hørt om hva rettspraksis er for noe.

Det var ihvertfall svært lite som var relatert til krig når jeg var i førstegangstjenesten.

Jeg holdt en AG-3 totalt 3 ganger, skøt med det to ganger, hadde to overnattingsdøgn uten noen form for skyting/vakthold og hadde et svært avslappet forhold til mine befal.

Å nekte å ta imot usaklige ordre har ikke noe med militærarrest eller ulydighet å gjøre. At noen har fått et par vinkler eller stjerner gir de ikke makt til å lage sine egne lover.

 

Å si at denne opplæringen har noe som helst med krig å gjøre mener jeg fremdeles ikke henger på greip.

Jeg har aldri vært i krig, men jeg kan se for meg at hverdagen i krig kan virke noe mer utfordrende enn rekruttskole/førstegangstjenesten.

 

Hvorfor du blander inn rettspraksis i dette skjønner jeg ikke helt. NOEN har hørt saken fra begge sider, og jeg forstår godt hvorfor befalet ikke har gått ut i media.

Det er uansett svært lite som tyder på at befalet ikke har misbrukt sin stilling i denne saken.

 

Til saken igjen:

- Ingen skal bli beordret til å kle av seg foran andre. Kjønn er totalt uvesentlig i denne sammenheng.

- Dette er førstegangstjenesten og ikke noen jegerskole. Befalet har normalt kun noen måneders befalskole og verneplikt bak seg.

- Mener dere som er i mot mine ytringer at det er helt greit at befalet gir ordre om hva som helst? Bare fordi ordre er ordre?

 

I så fall har enten Forsvaret blitt vesentlig tøffere de siste tiårene, eller så har rekruttene blitt mer enkle å hjernevaske.

Lenke til kommentar

- Mener dere som er i mot mine ytringer at det er helt greit at befalet gir ordre om hva som helst? Bare fordi ordre er ordre?

Så lenge det er både realistisk og sannsynlig at ordren må gies under en stridssituasjon i norge så bør de følges ja.

Ellers er det strengt tatt ikke forberedelser for noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...