Gå til innhold

Kvinnelig soldat beordret til a bade naken med medsoldater.


Anbefalte innlegg

- Mener dere som er i mot mine ytringer at det er helt greit at befalet gir ordre om hva som helst? Bare fordi ordre er ordre?

Så lenge det er både realistisk og sannsynlig at ordren må gies under en stridssituasjon i norge så bør de følges ja.

Ellers er det strengt tatt ikke forberedelser for noe som helst.

Tror nok det skiller MYE mellom de ulike avdelingene her. Hæren, Luftforsvaret og Marinen stiller ulike krav.

Jeg var forøvrig i Luftforsvaret, og det var ihvertfall ikke fokus på verken feltøvelse eller skyting i min tid i Forsvaret. 10 av 12 måneder ble tilbrakt på kontorstol kl 9-15 uten noen form for vakttjeneste e.l.

Hvorfor en 20-åring skulle ha fortalt meg at jeg nå måtte gå naken ut i en elv å bade blir derfor litt uvirkelig. Jeg hadde dusj på enmannsrommet.

Endret av oslo72
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjiperen for befalet at forsvarsledelsen og forsvarsdep er så desperate etter å fremstå politisk korrekt og sømmelig at de henger han ut til tørk.

 

Ja det må være håplaust å prøve å gjere ein jobb når ledelsen gir deg skryt for resultata du oppnår men som svikter deg når dei finner ut korleis resultata blir oppnådd.

Ein kan ikkje utdanne soldatar utan at soldatane lærer seg både grunnleggande overlevelsesteknikker i felt (og ja intimhyggene er viktig dersom du skal tilbringe fleire månder ute i felt dersom det oppstår krig) samt at soldatane må lære seg å håndtere ubehagelige opplevelser. Dette gjeld ikkje berre nakenbading men også vasking av rom, å fryse i knappetelt, lange marsjer, bruk av bæsj-and-carry, søvn og matmangel.

 

Tror nok det skiller MYE mellom de ulike avdelingene her. Hæren, Luftforsvaret og Marinen stiller ulike krav.

Jeg var forøvrig i Luftforsvaret, og det var ihvertfall ikke fokus på verken feltøvelse eller skyting i min tid i Forsvaret. 10 av 12 måneder ble tilbrakt på kontorstol kl 9-15 uten noen form for vakttjeneste e.l.

Hvorfor en 20-åring skulle ha fortalt meg at jeg nå måtte gå naken ut i en elv å bade blir derfor litt uvirkelig. Jeg hadde dusj på enmannsrommet.

 

Det er heilt sant at det er stor forskjell på dei forskjellige avdelingane. Du bruker ikkje mykje tid på å lære F16 pilotane å kneppe knappetelt når dei har andre og meir relevante oppgåver i krigssituasjoner. Men alle skal lære litt grunnleggande soldatoppgåver slik at dersom det blir behov for det så er du ikkje heilt hjelpeslaus i skogen med eit våpen dersom det skulle være behov for det.

Lenke til kommentar

Ja, dette hører vi vel bare om fordi det gikk feil vei for kvinnen, evt for att hun ikke fikk lov til å slippe. Jeg vet att fjelljegerene i USA bla. må gå på do på samme sted i snøen for att komandørene skal se om de er dehydrerte. Det att de holder seg rene er vel også deres ansvar, så jeg syntes att dette ikke er så galt som det høres ut..

Lenke til kommentar

Sånn generelt sett, er det ikke diskriminering ovenfor mennene om man gir kvinnen lov til å slippe?

Mennene skal heller ikke møtte adlyde en slik ordre.

Diskriminering vil det alltid være i Forsvaret uansett men da som regel til kvinnenes fordel - og de tilfellene hører man ikke så mye om.

Ja det er ikke enkelt med krig og fred og sånt...

 

Om menn ikke kan adlyde en så avsindig enkel ordre, hvordan i satan i helvete skal de da kunne adlyde ordre i strid? Skal de sette spørsmålstegn ved enhver ordre gitt under ild?

 

Og om du nå kontrer det jeg skriver med at man ikke trener for krig i forsvaret vil jeg anbefale deg å vaske deg i ansiktet og drikke syv kopper kaffe for da er du ikke mye våken...

Lenke til kommentar

Det var ihvertfall svært lite som var relatert til krig når jeg var i førstegangstjenesten.

Jeg holdt en AG-3 totalt 3 ganger, skøt med det to ganger, hadde to overnattingsdøgn uten noen form for skyting/vakthold og hadde et svært avslappet forhold til mine befal.

 

Og du tror virkelig dette er representativt? Fordi du satt på et kontor og trøkket under hele tjenesten så gjør alle andre det også?

 

Du er sikkert klar over at forsvarets oppgave er å forsvare landet i tilfelle krig. Så jeg kan love deg at de fleste har en tjeneste som er relatert til dette.

 

Nå har hun visst bestemt seg for å fortsette. Kanskje det ikke var så ille allikevel? ;)

 

Nå er hun sikkert blitt lovet gull og grønne skoger av diverse politikere og politisk korrekte forsvarstopper.

Lenke til kommentar

Det var ihvertfall svært lite som var relatert til krig når jeg var i førstegangstjenesten.

Jeg holdt en AG-3 totalt 3 ganger, skøt med det to ganger, hadde to overnattingsdøgn uten noen form for skyting/vakthold og hadde et svært avslappet forhold til mine befal.

 

Og du tror virkelig dette er representativt? Fordi du satt på et kontor og trøkket under hele tjenesten så gjør alle andre det også?

 

Du er sikkert klar over at forsvarets oppgave er å forsvare landet i tilfelle krig. Så jeg kan love deg at de fleste har en tjeneste som er relatert til dette.

Det var representativt for 99% av de som jeg var i Forsvaret sammen med ihvertfall, og det var i samme forsvarsgren som denne saken omtaler.

 

Jeg mener at følgende utsagn også tilsier at ting er hoppende galt hos noens holdninger her inne sett i forhold til hva som bør kreves av soldater i Norge:

 

– Det er totalt uakseptabelt at noen av våre soldater mot sin vilje skal være tvunget til nakenbading i påsyn av andre. Selv om felthygiene inngår som del av et øvingsopplegg, så skal den personlige integriteten tas hensyn til. I denne saken gikk dette øvingsmomentet langt utover Forsvarets normer, og hva vi står for og det er noe vi beklager, sier oberstløytnant Myhre

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2011/11/17/forsvaret-beklager-kvinnelig-soldat-matte-bade-naken

 

Uansett er det synd at denne tråden glir ut i hva som kreves i krig eller hva jenter har i Forsvaret å gjøre når det hele skyldes EN tåpelig ordre fra et udugelig befal.

Lenke til kommentar

Det var representativt for 99% av de som jeg var i Forsvaret sammen med ihvertfall, og det var i samme forsvarsgren som denne saken omtaler.

 

Joda, de andre på kontoret gjorde nok det samme som deg.

 

Uansett er det synd at denne tråden glir ut i hva som kreves i krig eller hva jenter har i Forsvaret å gjøre når det hele skyldes EN tåpelig ordre fra et udugelig befal.

 

Feminister og kvinnelige politikere av begge kjønn møter seg selv så til de grader i døra i denne saken, og det er det folk reagerer på. For de maser om "likestilling" 24/7, og når man får det så er det også galt.

 

Hadde forsvarsledelsen gått ut med en klar stemme og sagt at tvungen nakenbading ikke er akseptabelt uavhengig av kjønn, så hadde det vært en ting. Men det de sier er at det er ikke akseptabelt at JENTER skal tvinges til nakenbading. Altså er det greit at gutter tvinges. I praksis sier man at jenter skal behandles på en helt annen måte selv om de er i samme tjeneste. Og DET er uholdbart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

... og det er jeg helt enig med deg i.

 

Hva aviser siterer kan være så ymse, men i sitatet jeg la inn ovenfor sier oberstløytnant Myhre "soldater" - ikke relatert til noe kjønn.

 

EDIT:

Trådtittel og avisoverskriftene har hele tiden vært: "Kvinnelig soldat beordret til å bade naken med medsoldater."

 

Dette bidrar til at man gjerne kritiserer kvinnen og ikke saken. Det hadde vært mer korrekt å skrive "Soldat beordret til å bade naken med medsoldater." - men det hadde generert mindre klikk, mindre blest om saken og vært en mye kjedeligere nyhet for de fleste.

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Det ville skapt mindre blest, og ville bare fungert i en perfekt verden, men det er helst slik jeg vil se nyhetene mine. Et problem i denne diskusjonen er dette;

Uansett er det synd at denne tråden glir ut i hva som kreves i krig eller hva jenter har i Forsvaret å gjøre når det hele skyldes EN tåpelig ordre fra et udugelig befal.

 

Du har helt rett til din mening, og du har nok rett i at tråden glir ut litt, men jeg tror en viktig forskjell på din og min (og sikkert flere andre i tråden) er at jeg definitivt ikke mener at befalet gjorde noe galt i dette tilfellet.

 

Når man ganske enkelt har en så grunnleggende uenighet må man begynne å diskutere RUNDT selve det temaet, som folk vel har gjort i 5 sider.

Lenke til kommentar

Neida, vi er på side 2 fremdeles :)

 

Jeg er enig i at det nok er lurt å diskutere RUNDT et tema når man er uenig - men da er det jo egentlig ikke så mye som gjenstår å diskutere akkurat i denne tråden (?).

 

Hvis befalet IKKE har gjort noe galt:

I såfall er jeg enig i at jenta får slutte å syte og skjønne at hun er i Forsvaret og ikke på en klassetur.

 

Hvis befalet HAR gjort noe galt:

Så holder jeg fast ved mine synspunkter.

 

Generelt er jeg motstander av jenter i Forsvaret da de ødelegger mye av "brorskapen" som gjerne bygges mellom gutta i denne fasen i livet. Jeg opplevde også MYE diskriminering, og jentene er IKKE sidestilt med guttene på noe som helst måte. Mulig jeg var "uheldig" men 8 jenter totalt i troppen var ihvertfall for mye. Når 4 av disse ble sammen med troppsbefalet, 2 var lesbiske og 2 var kronisk PMS-syke og havnet på sykestua hver gang vi skulle være ute i skogen på rekruttskolen så sier det seg selv at vi gutta dro våre konklusjoner.

Slik sett var ihvertfall de to lesbiske å foretrekke, da de ihvertfall hadde bein i nesa.

 

Det er mulig jeg er litt naiv når jeg velger å tro på forsvarsledelsen når de sier at nakenbading ikke har noe i Forsvaret å gjøre, men jeg velger nå heller å tro det enn på at det er normalt å bli beordret naken ut i en elv.

 

Ingen av mine kamerater som jeg har pratet med har opplevd å få ordre om nakenbading og er enig med meg i at det virker noe snodig at dette skal være noe man skal trenge å "lære" som en del av førstegangstjenesten.

 

Jeg synes likevel det er bra at han/hun tør å stå frem når man føler at noen har begått overtramp og misbrukt sin stilling - uavhengig av om det er Forsvaret, arbeidsgiver eller andre.

Lenke til kommentar

Som svar på det siste spørsmålet ditt:

Riktig - jeg mener at førstegangstjenesten ikke har noe med krig å gjøre. Hva poenget med å ha førstegangstjeneste? Bygge opp personlighet og gjøre menn av gutter (og tydeligvis kvinner av jenter). Hjelpe unge å bli selvstendig, få de ut av hjemmet til mor og far og lære de å respektere ordre fra andre.

 

Jeg klarer fint å krysse en elv uten å kle meg kliss naken, og heller skifte undertøy på andre siden. Dette temaet kan vi egentlig hoppe over i denne diskusjonen da hun uansett aldri skulle ha kledd av seg eller fått den ordren.

 

Jeg forsvarer ikke jenter i Forsvaret - heller tvert i mot, men jeg har i hvert fall null respekt for små guttunger som får noen vinkler eller stjerner og tror at de kan herje fritt med andre ungdommer.

 

Offentlig, påtvunget nakenhet har ikke noe i Forsvaret å gjøre - og den påstanden er jeg bastant på.

 

Da diskuterer vi med to forskjellige utgangspunkt. Jeg mener at vi med forsvaret skal ha soldater som skal kunne forsvare landet, mens du ser ut til a mene at forstegangstjenesten skal vare en form for hoyskole og voksenopplaring.

 

Du klarer fint a krysse en elv uten a kle deg naken, poenget er at det er temmelig dumt a gjore undertoyet vatt nar du gjerne har bruk for dette og det er temmelig dumt med vatt undertoy nar det er kaldt. A krysse elver med klar er normalt sett fryktelig dumt, derfor trenes man til a ikke gjore dette. "Train as you fight"

Lenke til kommentar

Jeg personlig synes det er mye bedre å bruke en bro eller båt når man skal krysse elver, og kroppshygienen tar jeg alene i dusjen - også når jeg var i Forsvaret.

 

Det er mulig forsvaret har endret seg siden jeg var der (93/94). Den tiden var det verneplikt, nå er det vel ofte mer frivillig (?). Aner faktisk ikke da jeg ikke har hatt interesse for det norske forsvaret etter at jeg dimmet.

 

I mine 10 måneder i Forsvaret var det vel ikke en eneste dag hvor jeg følte at jeg hadde gjort noe som hadde med krigsopplæring å gjøre.

Pusse AG3 og permsko gir meg liksom ikke helt Afghanistan-assosiasjoner.

Jeg har forståelse for at folk har svært ulik opplæring og erfaring i de ulike forsvarsgrenene, men Luftforsvaret har ihvertfall ikke den hardeste opplæringen.

 

Jeg ser på, og har alltid sett på Forsvaret som noe man "må" gå igjennom for å bli mann. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg var der, men hadde befalet oppført seg som det virker som de gjør i dag hadde det nok blitt mye refs. Vi hadde svært lite respekt for befal, nettopp fordi de gjerne var 19-20-åringer.

 

Å sende Luftforsvarets mannskap fra -93/94 ut i krig tror jeg blir en bedrøvelig affære...

 

EDIT: Var visst bare 10 mnd (inkl rekruttskolen), og ikke 12.

 

Da diskuterer vi med to forskjellige utgangspunkt. Jeg mener at vi med forsvaret skal ha soldater som skal kunne forsvare landet, mens du ser ut til a mene at forstegangstjenesten skal vare en form for hoyskole og voksenopplaring.

Vel, her blander du inn både forsvaret og førstegangstjeneste - men det er godt mulig at vi er uenige.

Forsvaret mener jeg også selvfølgelig må bestå av soldater som skal forsvare landet.

Førstegangstjenesten mener jeg hovedsaklig skal bidra til at snørrunger blir mer voksne og uavhengig av foreldrene sine - primært. Så får skopussing, skjortestryking og våpenpuss komme som et nødvendig onde.

Å takle usaklige ordre fra noen som var 2-3 år yngre enn oss var vel det som var vanskeligst, både for oss som var rekrutter og for befalet.

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Befalet har selvsagt hatt egeninteresse av å se jenta naken.

 

Om hun hadde hoppet uti med truse og BH kunne hun likevel vasket seg i vannet. Snakk om å tenke med feil hode på feil tidspunkt av befalet.

 

Og snakk om å ringe med alle bjeller når befalet først driter på draget. Det er synd for dama som taper mye sympati ved å kjøre full vask i media, fremfor å ta det internt i forsvaret først. (Har iallefall ikke inntrykk av at forsvaret fikk behandlet dette internt først...).

Lenke til kommentar

Førstegangstjenesten mener jeg hovedsaklig skal bidra til at snørrunger blir mer voksne og uavhengig av foreldrene sine - primært.

 

Dette er jo helt bak mål. Hvor henter du dette fra?

 

Les gjerne om verneplikt her:

 

http://forsvaret.no/verneplikt/kva-er-verneplikt/Sider/forstegongsteneste.aspx

Jeg trenger ikke å hente mine egne meninger fra noe sted og rettferdiggjøre de.

Jeg vil si at de FLESTE hadde dette forholdet til rekruttskolen/luftforsvaret når jeg var der ihvertfall.

Jeg tviler sterkt på at Forsvaret dokumenterer dette på sine sider, så linker klarer jeg dessverre ikke å bla opp.

Jeg gjennomførte førstegangstjenesten for MIN skyld, ikke fordi jeg på død og liv skal verne Norge i en krig.

 

Hva er det egentlig som er så bak mål? Tror du virkelig at DU er klar for krig etter førstegangstjenesten?

 

EDIT: Sitat fra linken din:

 

Du lærer blant anna å opptre sjølvstendig, følgje ordrar og handtere våpen. I tillegg får du erfare korleis det er å bu, jobbe og samarbeide tett med andre menneske.

Ser man bort fra ordet "våpen" så er man ganske nær det jeg assosierer mitt inntrykk av førstegangstjenesten (og forøvrig sistegangstjenesten).

Vi fulgte jo ordre vi også, men med litt lunken begeistring stort sett.

 

Jeg visste ærlig talt ikke at norsk forsvar har blitt så veldig mye hardere de siste 20 årene, så litt lærer da man av denne tråden også - selv om det blir mer og mer offtopic.

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Først og fremst, jeg støtter jenten som måtte bade naken i at hun ikke skulle gått gjennom det. Det er helt normalt - og helt riktig av henne å reagere. Likevel, det har blitt et medieoppstyr uten like og hun har i aller høyeste grad blitt hørt. Hun har til og med fått støtten til Forsvarssjefen, Forsvarsministeren og nærmest hele landet. Det er blitt opprettet disiplinærsak for befalet som gav ordren (som fortsatt pågår), men likevel så presterer hun å si at hun føler hun ikke blir hørt?! Hvordan kan hun mene det? Eneste årsaken er at befalet ikke umiddelbart har blitt fratatt sin stilling.

 

Det er absolutt ikke sikkert at befalet har hatt noen egeninterresse av at hun skulle bade naken. De vet at et stort mål med en mestringsøvelse (eller øvelse generelt) er å slite ut soldatene fysisk og psykisk. Jeg tror også dette var litt av målet, selv om han dro det alt for langt.

 

Kort sagt, jeg synes det blir for mye at denne jenten skal kreve at Forsvaret dukker under for medieoppstyret og fjerner soldaten fra sin stilling, før etterforskningen er fullført. Og hun har i aller høyeste grad blitt hørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...