Gå til innhold

Kvinnelig soldat beordret til a bade naken med medsoldater.


Anbefalte innlegg

Faen så mye styr de gjør av dette.

Er det virkelig diskriminerende å forvente at de som kommer der frivillig skal utføre det samme som de som er der pga innkallelse?

Mange gode poenger er kommet fram allerede i tråden. Det er en smule unaturlig og veldig bevisst handling å få jenta til å kle av seg, men faen om jeg var på frisørgathering 2011 med 30 kvinner som nakenbadet ville ikke jeg gått til avis fordi jeg også måtte være naken :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Whine, synes jeg.

Forsvaret har jente- og guttedoer/dusjer, og egne kasernerom for jenter. Men det mener du kanskje bør avskaffes?

 

Hva i helvete for et innlegg er dette? Enten tror du jeg er helt tilbakestående, ellers peker indisene sterkt tilbake på deg selv.

Det er inneforstått at man ikke har kjønnsnøytrale toalett og garderober i offentlige anstalter-- hva i alle dager har det med denne saken å gjøre?

 

Man har visse rettigheter for privatliv, og jeg antar at dette har vært med i utformingen av jente/gutte-spesifike områder i samfunnet forøvrig. Men i denne saken er man ikke på kasernen eller på dass, du er I TJENESTE og ute på en øvelse-- og det er totalt irrelevant og uinteressant for denne diskusjonen om NOEN SOM HELST burde vasse naken gjennom ei elv på høsten -- og her forventes det at du gjennomfører samme opplegget som alle andre gjør.

Greit at hun er jente og synes dette er ubehagelig, men det er sikkert ikke alle gutter som synes det er så jævlig stas heller, så jeg fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig å bite tenna sammen og lide med resten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Befalet som gav denne ordren skulle hatt ett så kraftig spark i baken at han havnet midt inne i Russland når han en gang landet.

 

Han viser total uforstand, og reaksjoner fra forsvarspolitikere og høyere offiserer viser dette.

 

Selv har jeg avtjent førstegangstjeneste for over 30 år siden.

Ble aldri kommandert til å ta ett bad, heller ingen andre i kompaniet jeg var i.

 

Etter som jeg har forstått var det en Løytnant som gav ordren.

Minst den ene av hans to stjerner skulle blitt revet vekk omgående, muligens begge.

 

Så skulle han selv fått tatt ett nakentbad foran hele kompaniet.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Befalet som gav denne ordren skulle hatt ett så kraftig spark i baken at han havnet midt inne i Russland når han en gang landet.

 

Han viser total uforstand, og reaksjoner fra forsvarspolitikere og høyere offiserer viser dette.

 

Selv har jeg avtjent førstegangstjeneste for over 30 år siden.

Ble aldri kommandert til å ta ett bad, heller ingen andre i kompaniet jeg var i.

 

Etter som jeg har forstått var det en Løytnant som gav ordren.

Minst den ene av hans to stjerner skulle blitt revet vekk omgående, muligens begge.

 

Så skulle han selv fått tatt ett nakentbad foran hele kompaniet.

Stabssoldater slipper å gjøre sånt :whistle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser det ikke som noen grunn til å høre denne saken fra flere sider. Hennes versjon er mer enn god nok for å skjønne at befalet her opptrådte som en overkåt og maktkåt fjott.

 

Ja, det holder som regel å høre ting fra en side for å vite hva som har skjedd. Skjønner ikke hva vi har et rettsvesen for jeg. Hvorfor skal folk ha anledning til å forsvare seg? Bare tull. Alle vet jo at anmelder alltid snakker 100 % sant.

 

Naaaah... Fysisk tvang har ikke noe i førstegangstjenesten å gjøre. Man skal bygge OPP rekruttene, ikke ned. Greit at man alltid må ned litt for å komme opp - men fysisk tvang hjelper sjelden uansett hva man refererer til.

 

Jeg tar vel ingen stor sjanse ved å tippe at du aldri har vært i militæret.

 

Hadde jeg blitt informert om at jeg nå skal gå ut i skogen, slite og svette og til slutt avslutte det hele med et deilig nakenbad sammen med 29 andre gutter og ei jente ville jeg nok vist finger'n til Mr. Hornyboy og lagt meg til å hvile på brakka.

 

Du kunne lagt deg til å hvile i militærarresten tenker jeg vi sier.

Du bommer så totalt på alt du sier her at det blir komisk.

Hvorfor skal man høre på befalets versjon? Han HAR gjort noe galt og Forsvaret har bekreftet det.

Det er uvesentlig om det er ei jente eller gutt som nektet - nakenhet kan ikke påtvinges av en løytnant uansett.

 

Jeg har vært i militæret - og ser ikke noen grunn til hvorfor du måtte være så sikker på det motsatte. Du fulgte vel alle ordre slavisk som en hjernevasket lakei kanskje?

 

Hvorfor skulle jeg havne i arresten fordi et befal gjør noe feil? Regner med at MP eller andre befal har noe mer i topplokket enn dette befalet.

 

To stjerner er minst to for mye for ham.

 

Og til dere som babler om krig: Førstegangstjenesten har veldig lite med krig å gjøre. Like mye som nakenhet har med sex å gjøre. Det er uvesentlig om det er en jente eller gutt som nektet - optimalt burde alle 31 ha rapportert befalet , men det var bare ei som turte.

 

Rens vekk umodne befal så blir kanskje jenter mer anerkjent i Forsvaret. Denne saken handler om et befal som ikke burde vært i en slik posisjon - IKKE om ei jente som syter.

Lenke til kommentar

At saken omfatter nakenhet burde være irrelevant, det samme hvilket kjønn de ulike involverte har. Dette handler om mennesker som trenes opp for å kunne håndtere ekstreme situasjoner og våpenbruk.

 

Noen ble beordret til å gjøre noe som for dem var utenfor deres komfortsone, kanskje spesielt langt utenfor. Det og hvordan det burde håndteres, burde være fokus for de som omtaler saken.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bommer så totalt på alt du sier her at det blir komisk.

Det kom fra rett kjeft. Men, nå blir det fest.

 

 

Hvorfor skal man høre på befalets versjon? Han HAR gjort noe galt og Forsvaret har bekreftet det.

Ei incumbit probatio qui dicit, non qui negat. På godt norsk; Uskyldig til det motsatte er bevisst. Man skal ALLTID høre på en sak fra flere sider. Det at du har gjort opp ei mening om hva som er rett og galt har heldigvis ingen relevans for hva som er rett og galt. Alle har rett til å forsvare seg, og ingen saker er så svart-hvitt at man bare hører på en side av saken.

 

Det er uvesentlig om det er ei jente eller gutt som nektet - nakenhet kan ikke påtvinges av en løytnant uansett.

 

Sier hvem? Felthygiene har vel vært praktisert i forsvaret i time immemorial, i alle land. Igjen, at DU føler at noe BURDE være på en viss måte betyr ikke nødvendigvis at dette har rot i den virkelige verden, og i dette tilfellet har det absolutt ikke det.

 

Jeg har vært i militæret - og ser ikke noen grunn til hvorfor du måtte være så sikker på det motsatte.

Jeg ville også antatt det motsatte, for det virker strengt talt ikke som om du har så mye peiling på forsvaret. I ditt forsvar vil jeg uansett si at det egentlig ikke er relevant om du har vært i forsvaret eller ikke.

 

Du fulgte vel alle ordre slavisk som en hjernevasket lakei kanskje?

Jeg var i forsvaret, og jeg fulgte alle ordre jeg fikk. Det ligger vel egentlig i ordet "ordre". Jeg var frivillig i forsvaret, jeg visste hva jeg gikk til, og jeg gjorde som jeg ble fortalt.

 

Hvorfor skulle jeg havne i arresten fordi et befal gjør noe feil? Regner med at MP eller andre befal har noe mer i topplokket enn dette befalet.

Om befalet gjorde noe FEIL eller ikke finnes det ikke noe fasitsvar på. At politikere havarerer over hverandre i et desperat forsøk på å være mest opprørt over denne saken er ikke noen bekreftelse på svikt fra befalets side. Det er uansett diskuterbart.

 

 

Og til dere som babler om krig: Førstegangstjenesten har veldig lite med krig å gjøre..

Mye i denne diskusjonen koker ned til meninger, men her tar du faktisk helt feil. Hensikten med førstegangstjeneten er å hvert år øve opp et nytt kull med potensielle soldater og forsvarsstyrker i tilfelle det skulle være nødvendig. Per dags dato kan man nok argumentere for at det ikke er så enormt viktig for norge å ha et sterkt forsvar, men det er nå engang slik det er. Hensikten med førtegangstjensten er uansett ganske godt etablert, og det har vel strengt talt ALT med krig å gjøre. For å sitere forsvaret.no, om førstegangstjeneste.

 

"Noreg treng personar som kan forsvare landet viss det oppstår ein situasjon med krise eller krig. Verneplikta og førstegongstenesta sørgjer for at Forsvaret har øvd personell i heile landet.

Førstegongstenesta er òg viktig for rekrutteringa til ei teneste som verva profesjonell soldat eller til utdanning i Forsvaret.

"

 

 

optimalt burde alle 31 ha rapportert befalet , men det var bare ei som turte.

Eller så var det bare ei som bare måtte syte fordi noe veldig skummelt noe brøt inn i hennes komfortsone.

 

Rens vekk umodne befal så blir kanskje jenter mer anerkjent i Forsvaret. Denne saken handler om et befal som ikke burde vært i en slik posisjon - IKKE om ei jente som syter.

 

Tror ikke "umodne befal" har så mye innvirkning på jenters annerkjennelse i forsvaret. Et godt steg til bedre anerkjennelse ville jo f.eks være å gjøre det samme som guttene (-og i dette tilfellet ihvertfall ei annen jente) gjør.

Det har blitt nevnt tidligere i tråden; men i strid tror jeg fienden driter langt i om du er jente, gutt eller redd for å bade naken.

Realiteten kan være at 99.9% av alle i førstegangstjenesten aldri vil oppleve noe så alvorlig som strid, men med mindre dette er hensikten bak opplæringen ville vi ikke hatt mye forsvar å snakke om.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du bommer så totalt på alt du sier her at det blir komisk.

Hvorfor skal man høre på befalets versjon?

 

Nei, hvorfor skal man høre på versjonen til den som er anklaget for noe? Kan du tenke deg noen grunner selv, eller er du virkelig så dum som du fremstår?

 

Jeg har vært i militæret - og ser ikke noen grunn til hvorfor du måtte være så sikker på det motsatte. Du fulgte vel alle ordre slavisk som en hjernevasket lakei kanskje?

 

Du mener at det er frivillig å være med på øvelse, for eksempel. Dine fabuleringer om militæret er så livsfjerne at du umulig kan ha tjenestegjort der.

 

Hvorfor skulle jeg havne i arresten fordi et befal gjør noe feil? Regner med at MP eller andre befal har noe mer i topplokket enn dette befalet.

 

Nok en gang beviser du at du vet svært lite om militæret.

 

Og til dere som babler om krig: Førstegangstjenesten har veldig lite med krig å gjøre. Like mye som nakenhet har med sex å gjøre. Det er uvesentlig om det er en jente eller gutt som nektet - optimalt burde alle 31 ha rapportert befalet , men det var bare ei som turte.

 

Tjenestegjøring i landets væpnede styrker har lite med krig å gjøre ja. Det er dagens.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og hva er det? Kvinner i Israel er pr def ikke i stridende avdelinger. Dessuten om kvinner i IDF hadde blitt beordret å kle seg nakne hadde noe underlig skjedd, de sekulære og haredim hadde samlet seg og krevd befalets hode på et sølvfat.

per definisjon ja... og julenissen finnes sammen med troll...

 

Og når var dette en stridende avdeling? Det er ikke akkurat "delta force" dette her.

Lenke til kommentar

Whine, synes jeg.

Forsvaret har jente- og guttedoer/dusjer, og egne kasernerom for jenter. Men det mener du kanskje bør avskaffes?

 

Hva i helvete for et innlegg er dette? Enten tror du jeg er helt tilbakestående, ellers peker indisene sterkt tilbake på deg selv.

Det er inneforstått at man ikke har kjønnsnøytrale toalett og garderober i offentlige anstalter-- hva i alle dager har det med denne saken å gjøre?

 

Man har visse rettigheter for privatliv, og jeg antar at dette har vært med i utformingen av jente/gutte-spesifike områder i samfunnet forøvrig. Men i denne saken er man ikke på kasernen eller på dass, du er I TJENESTE og ute på en øvelse-- og det er totalt irrelevant og uinteressant for denne diskusjonen om NOEN SOM HELST burde vasse naken gjennom ei elv på høsten -- og her forventes det at du gjennomfører samme opplegget som alle andre gjør.

Greit at hun er jente og synes dette er ubehagelig, men det er sikkert ikke alle gutter som synes det er så jævlig stas heller, så jeg fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig å bite tenna sammen og lide med resten.

Nei, du er nok ikke tilbakestående, selv om du både staver og bruker ordet innforstått helt feil. Antakelig er du et debattroll, men la oss likevel late som om du ikke er det.

 

Ufølsomme bøller med dårlig selvbilde tenderer nok til å være enig med deg i denne saken. Min egen førstegangstjeneste etterlot dessverre et inntrykk av at denne mennesketypen er sterkt overrepresentert blant sersjanter og løytnanter i Forsvaret.

 

Voksne, reflekterte mennesker med fungerende empatisk hjerneceller skjønner at unge kvinner har en intimsfære som må håndteres med mye større varsomhet enn det gutter har.

Endret av oppvaskkost
Lenke til kommentar

Voksne, reflekterte mennesker med fungerende empatisk hjernefunksjon skjønner at unge jenter jevnt over har en intimsfære som må håndteres med mye større varsomhet enn det gutter har.

 

Jasså, jeg trodde offisiell feministisk konsensus var at menn og kvinner er nøyaktig like. Og i den grad det er forskjell så er jenter bedre.

 

Men jeg er forsåvidt enig i at det er forskjell på menn og kvinner. Men si meg, hvordan mener du at man skal håndtere dette i Forsvaret? Skal man ha et sett ordre for menn og ett sett for jenter?

 

For eksempel menn: ALARM!!! oppstilling om to minutter!!

 

Kvinner: hei dere! Nå er det en liten greie på gang. Tror dere at dere kan møte utenfor når dere har tid? Ikke noe hast assa.

 

Eller hvordan mener du man skal håndtere jenter i Forsvaret, ettersom man må være så varsomme og forsiktige med dem?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ifølge krigertradisjonen hører ikke kvinner naturlig til i dette yrket. Med naturlig mener jeg at om en kvinne velger å gå inn i forsvaret, må hun regne med å bli behandlet som en mann, uten unntak. Dette er imidlertid ikke en krigssituasjon, og jeg synes det er merkelig behandling, men det er som Boheme sier, forsvaret er ingen leirskole, og du må regne med at mennene du jobber med er pålitelige når du trenger det, og ikke syter om ting som dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eller hvordan mener du man skal håndtere jenter i Forsvaret, ettersom man må være så varsomme og forsiktige med dem?

Jeg sa ikke noe om håndtering av jenter generelt, men om hvordan man håndterer deres intimsfære. Vi må respektere at unge kvinner ofte har mye større problemer med å vise seg naken for menn enn vice versa. Det har ikke noe manglende likeverd å gjøre, men vanlig folkeskikk.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke noe om håndtering av jenter generelt, men om hvordan man håndterer deres intimsfære. Vi må respektere at unge kvinner ofte har mye større problemer med å vise seg naken for menn enn vice versa. Det har ikke noe manglende likeverd å gjøre, men vanlig folkeskikk.

 

Det er helt og holdent 100 % inidividuelt hvilke intimsfære en person har. Gutt eller jente.

 

I forsvaret har man rett og slett ikke anledning til å forholde seg til alles forskjellige private grenser for ditt og datt. Det må være likt for alle, ellers blir det kaos.

 

Men jeg er enig i at det bør være likt for alle at det er frivillig om man vil bli med på gruppenakenbading. Enten du er gutt eller jente.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og hva er det? Kvinner i Israel er pr def ikke i stridende avdelinger. Dessuten om kvinner i IDF hadde blitt beordret å kle seg nakne hadde noe underlig skjedd, de sekulære og haredim hadde samlet seg og krevd befalets hode på et sølvfat.

per definisjon ja... og julenissen finnes sammen med troll...

 

Og når var dette en stridende avdeling? Det er ikke akkurat "delta force" dette her.

Jeg antar at du ikke har avtjent noen som helst form for førstegangstjeneste som ikke forstår hva slags opplæring man gjennomgår...

 

Hun har rett å slett sett for seg enkle studiepoenger, og fått bakoversveis når hun har skjønt hvor ubehagelig livet kan være.

Les også den artikkelen som er avbildet hvor det står at en av de TRE!!! andre jentene badet UTEN PROBLEMER mens siste slapp pga skade...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hun har rett å slett sett for seg enkle studiepoenger, og fått bakoversveis når hun har skjønt hvor ubehagelig livet kan være.

Les også den artikkelen som er avbildet hvor det står at en av de TRE!!! andre jentene badet UTEN PROBLEMER mens siste slapp pga skade...

 

Hvorfor fikk ikke befalet refs for å tvinge guttene til å blotte sine endlere deler for jentene??

 

Har hørt det ikke er så mye å skryte av i kaldt vann..

 

Må jo bli komplekser av slikt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...