Gå til innhold

Kvinnelig soldat beordret til a bade naken med medsoldater.


Anbefalte innlegg

 

Hva er det egentlig som er så bak mål? Tror du virkelig at DU er klar for krig etter førstegangstjenesten?

 

Nei, absolutt ikke. Jeg tror de fleste ikke ønsker krig. Men blir det krig blir jeg innkalt okke som, enten jeg er klar eller ikke.

 

Samme gjelder vel deg, dersom du ikke er blitt tjenesteudyktig i mellomtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva er det egentlig som er så bak mål? Tror du virkelig at DU er klar for krig etter førstegangstjenesten?

 

Nei, absolutt ikke. Jeg tror de fleste ikke ønsker krig. Men blir det krig blir jeg innkalt okke som, enten jeg er klar eller ikke.

 

Samme gjelder vel deg, dersom du ikke er blitt tjenesteudyktig i mellomtiden.

Jeg er ikke tjenesteudyktig, men ingen av oss i troppen har vært på rep. Mener å huske noe om at vi fikk brev om at vi ikke var innrullert noe sted og bare skulle avvente eventuelle nærmere ordre... det var vel 15 år siden.

Tror nok ingen ønsker oss i krig, forståelig nok.

Lenke til kommentar

Jeg visste ærlig talt ikke at norsk forsvar har blitt så veldig mye hardere de siste 20 årene, så litt lærer da man av denne tråden også - selv om det blir mer og mer offtopic.

 

Det er nok heller du som har hatt tidenes sløveste tjeneste, og klarer å innbille deg at dette er representativt. Selv var jeg på skytebanen minst en gang i uken, og hadde vel 1/3 av tjenestetiden i felt (hæren).

 

Men luftforsvaret er jo kjent for å være den slakkeste gjengen i forsvaret, så det er kanskje ikke så rart. (ikke vondt ment)

Endret av coyoteulf
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ærlig talt at hun reagerte, men i likhet med andre her mener jeg hun har laget ett unødvendig mediestyr rundt det hele..Det interresante er allikevel hvordan det blir ramaskrik om likestilling i forsvaret ut av dette her. Damene har i en årrekke mast om likestilling, men klager så det synger når de får samme plikter som oss menn. Dette gjelder seøvfølgelig ikke alle, jeg var selv skytter på en vogn med kvinnelig vognfører i min førstegangstjeneste(2010-2011) og hørte aldri noe klaging fra den fronten. Det eneste negative måtte være at det var slitsomt å måtte bistå med mye løfting under vedlikehold :p Men det blir jo en annen debatt..

Lenke til kommentar

Jeg visste ærlig talt ikke at norsk forsvar har blitt så veldig mye hardere de siste 20 årene, så litt lærer da man av denne tråden også - selv om det blir mer og mer offtopic.

 

Det er nok heller du som har hatt tidenes sløveste tjeneste, og klarer å innbille deg at dette er representativt. Selv var jeg på skytebanen minst en gang i uken, og hadde vel 1/3 av tjenestetiden i felt (hæren).

 

Men luftforsvaret er jo kjent for å være den slakkeste gjengen i forsvaret, så det er kanskje ikke så rart. (ikke vondt ment)

Tar det absolutt ikke ille opp - var tross alt en grunn til at jeg valgte Luftforsvaret :whistle:

Siden jeg kun har vært inne til førstegangstjeneste en eneste gang ( :ermm: ) har jeg lite sammenlikningsgrunnlag, men klarer helt klart å se at Hæren og Marinen har det tøffere.

Akkurat DENNE tråden omhandler ei fra Luftforsvaret (hvis jeg ikke er helt på bærtur, da), og for meg virket det derfor veldig merkelig å få en slik ordre.

 

Det som må være et tankekors er at Forvarsminister og alle andre høye herrer sier "Huff huff" nå, men hadde ikke saken blitt blåst opp i media hadde dette bare blitt en liten notis internt i Forsvaret.

Den fjerde statsmakt er definitivt sterkere enn Luftforsvaret.

Lenke til kommentar

Akkurat DENNE tråden omhandler ei fra Luftforsvaret (hvis jeg ikke er helt på bærtur, da), og for meg virket det derfor veldig merkelig å få en slik ordre.

 

 

Vel, men du var vel heller ikke på samme base og hadde samme tjeneste som henne.

 

Du er inneforstått med at også luftforsvaret har en rolle dersom det blir krig? Det betyr at ikke absolutt alle kan ha en kontorjobb. Ansvar for luftvernbatteri og lignende er for eksempel under luftforsvaret.

Lenke til kommentar

Klar over det, og glad for det.

 

Håper uansett at ikke en fra min tropp blir satt til å verne landet, men håper samtidig at det ikke er aktuell løytnant som skal lede angrepet/forsvaret.

Ender med en gjeng naken gutter som står ute i en elv og huier og ei jente på land som gråter. Blir neppe noen seier...

Satser på at Stoltenberg og Co klarer å bruke kjeften såpass at vi klarer oss uten krig i minst 66 år til.

Lenke til kommentar

Marinen har det ganske likt som Luft, og det er bestandig Hæren som trekkes fram som det hardeste. Det er ikke veldig vanskelig å skjønne det heller. Nesten alle vernepliktige i Luft og Sjø (noen unntak, som luftvern og operativ tjeneste som skytter eller lignende på båt, samt. kystjeger) er støtte- og supportstillinger. Logistikk, vakthold, velikehold av utstyr og kjøretøy, rene kontorstillinger, meldingstjeneste osv. For Hæren er det tilnærmet omvendt. Her er det store flertallet bakkesoldater i en eller annen form og skal fungere i en eventuell konflikt (i hvertfall innenlands) og trenger derfor en helt annerledes utdanning og trening. Hæren er nok både fysisk og psykisk tøffere enn Luft og Sjø, men er grunner til dette, og det betyr ikke at Luft og Sjø spiller en svært viktig rolle likevel.

Lenke til kommentar

Marinen har det ganske likt som Luft, og det er bestandig Hæren som trekkes fram som det hardeste. Det er ikke veldig vanskelig å skjønne det heller. Nesten alle vernepliktige i Luft og Sjø (noen unntak, som luftvern og operativ tjeneste som skytter eller lignende på båt, samt. kystjeger) er støtte- og supportstillinger. Logistikk, vakthold, velikehold av utstyr og kjøretøy, rene kontorstillinger, meldingstjeneste osv. For Hæren er det tilnærmet omvendt. Her er det store flertallet bakkesoldater i en eller annen form og skal fungere i en eventuell konflikt (i hvertfall innenlands) og trenger derfor en helt annerledes utdanning og trening. Hæren er nok både fysisk og psykisk tøffere enn Luft og Sjø, men er grunner til dette, og det betyr ikke at Luft og Sjø spiller en svært viktig rolle likevel.

 

Nja, marinen har nok en mer operativ tjeneste enn luftforsvaret. Mannskapet på båtene f.eks. Ganske mange det.

 

Luftforsvaret har kun de som er ansvarlige for luftvern som har en noenlunde krigsoperativ tjeneste. Pilotene er profesjonelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så sikker. Totalantallet vernepliktige i Sjø og Luft mener jeg er ganske likt, uten at jeg klarer å finne tall på det nå. Det er som sagt Luftvern og NIS i Luft som har en mest krigsoperativ tjeneste, og jeg tror de teller minst et par hundre menn, som er en ganske stor andel av de knappe 1000 vernepliktige i Luft. Jeg kan mest om Luftforsvaret, så er usikker på antallet der, men ville ikke trodd det er særlig mange flere som har en krigsoperativ rettet tjeneste enn totalantallet i NIS og LVB.

 

Uansett, kan være jeg tar feil og skulle gjerne sett tall på dette, kun av nysgjerrighet. Har sett tall før, men har ikke tilgang til den nå og et kjapt google-søk resulterte ikke i noe konkret.

Lenke til kommentar

1000 vernepliktige i Luftforsvaret?

I "min tid" var vi rundt 300-400 stk bare i leiren vår (Ørland).

 

Her er litt spennende statistikk:

http://forsvaret.no/om-forsvaret/fakta-om-forsvaret/Sider/tall-og-statistikk.aspx

 

Spesielt interessant å se at det nå er 8,7% kvinner av de som fullfører førstegangstjenesten. I 2002 var tallet 0,7%.

Med tanke på at jeg var i militæret i 9 år tidligere enn dette var jo de jentene nesten pionerer.

 

Nærmere 10% kvinner i forsvaret høres skremmende ut. Glad jeg er ferdig med det, gitt.

Tar jeg ikke helt feil så er det ikke krigsopplæring disse kvinnene hovedsaklig er ute etter (hundefører/politi/vekter...).

Lenke til kommentar

Først og fremst, jeg støtter jenten som måtte bade naken i at hun ikke skulle gått gjennom det. Det er helt normalt - og helt riktig av henne å reagere.

Guttene derimot har ingen grunn til å reagere? Som måtte kle seg nakne foran jenter?

 

Nei, intimvask med klær på blir aldri ordentlig rent, og det er ingen som dusjer med undertøy på hjemme.

Lenke til kommentar

1000 vernepliktige i Luftforsvaret?

I "min tid" var vi rundt 300-400 stk bare i leiren vår (Ørland).

 

Her er litt spennende statistikk:

http://forsvaret.no/...statistikk.aspx

 

Spesielt interessant å se at det nå er 8,7% kvinner av de som fullfører førstegangstjenesten. I 2002 var tallet 0,7%.

Med tanke på at jeg var i militæret i 9 år tidligere enn dette var jo de jentene nesten pionerer.

 

Nærmere 10% kvinner i forsvaret høres skremmende ut. Glad jeg er ferdig med det, gitt.

Tar jeg ikke helt feil så er det ikke krigsopplæring disse kvinnene hovedsaklig er ute etter (hundefører/politi/vekter...).

Jepp, det stemmer. Det er ca. 10 000 vernepliktige i Norge til enhver tid (I 2010 var Forsvarets behov 9631 vpl). Det er langt lavere enn innrulleringstallet (stor prosentandel forsvinner i løpet av rekrutten). Grovt fordelt er det ca. 7-8000 vpl i hæren (inkludert Garden), og ca. 1000-1500 i luft og sjø. Tror du meg ikke får du ringe vernepliktsrådet og høre med dem.

 

Ørlandet er også den desidert største. Det er jo tross alt en hovedflystasjon, som også har luftvern plassert innenfor gjerdene. Det finnes flere stasjoner som har mellom 20 og 50 vpl.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

Først og fremst, jeg støtter jenten som måtte bade naken i at hun ikke skulle gått gjennom det. Det er helt normalt - og helt riktig av henne å reagere.

Guttene derimot har ingen grunn til å reagere? Som måtte kle seg nakne foran jenter?

 

Nei, intimvask med klær på blir aldri ordentlig rent, og det er ingen som dusjer med undertøy på hjemme.

Jo, det har dem, men mindre i denne situasjonen. Flertallet har mye å si. Det hadde vært verst for den ene gutten, hvis situasjonen ble snudd på hodet. Hvis ikke alle godtok felles nakenbading (noe de ikke gjorde) burde det med en gang vært inndelt bading i kjønnsgrupper.

Lenke til kommentar

Det hadde vært verst for den ene gutten, hvis situasjonen ble snudd på hodet. Hvis ikke alle godtok felles nakenbading (noe de ikke gjorde) burde det med en gang vært inndelt bading i kjønnsgrupper.

 

Er denne saken et bevis på at feminismen og likestillingskampen har gått for langt?

 

A: krever å bli behandlet som en gutt

B: Blir behandlet som en gutt forran gutter

C: krever oppreisning fordi man er blitt behandlet som en gutt.

 

Hvor er logikken?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke hun, men det generelle kvinnehysteriet er at "En kvinne er like god soldat som en mann!"

Dette kan være sant i mange tillfeller, men jeg VET at det er jentene som står for størst prosentvis andel med "skulking" som følge av dårlig rygg, vondt i foten, trakket over, hodepine eller bare er syk.

Jeg opplevde det, kamerater i andre avdelinger opplevde det og flere på forumet har opplevd det. Gutter som er delvis til hver øvelse, og aldri kan være med på fyfo blir dimmet. Jentene får sitte på benken.

Denne saken er et eksempel på hvor denne særbehandlingen ikke blir utført, og media eksploderer.

Lenke til kommentar

Det synes å være en del "krigsromantikk" ute og går i denne tråden. Ikke i den forstand at folk ønsker krig (håper og antar jeg), men at de ser for seg de vernepliktige som krigere.

 

Det er de ikke. Med unntak av spredte kamper i 1940 har ikke stående norske styrker vært i krig siden 1808. (Og da var de under dansk ledelse.) Ideen om at krig var noe å trakte etter oppga Norge etter Karlstadforliket i 1905. Og hadde det ikke vært for en viss Adolf og en viss Josef hadde vi neppe tenkt tanken senere heller.

 

Idag er norsk suverenitet ikke truet, med unntak av litt tjuvfiske. De stående styrker, det vil si vernepliktshæren, er dels symbolsk, og dels et minimumsforsvar om framtiden skulle se mer truet ut.

 

Jeg avtjente verneplikten mens Sovjetunionen fortsatt var den store stygge ulven. (Og derfor lå vi alle på Setermoen, så vi skulle ha tid til å våkne før Ivan rullet over oss.) At krigen var kald betydde at vi øvet. Men dengang som kanskje nå var betydelige deler av befalet krigsromantikere, det var viktig at vi kravlet nok omkring i søla. Ikke fordi vi trengte å lære det, sølekrig hadde vi jo lært i barnehagen, men fordi vi skulle lære å følge ordre, det vil si å gjøre dumme ting uten å mukke. En av de bedre øvelsene av det slaget var når vi stablet det som føltes som flere hundre jernbanesviller i pene stabler, bare for å måtte se på at de rev dem igjen med gravemaskin før neste tropp skulle igang med samme øvelsen.

 

Denne mentaliteten var stort sett omvendt proporsjonal med alder og antall stjerner. Nyutskrevne befal i 20års-alderen var desidert verst. Gullstjernene (flere av dem hadde vært med i verdenskrigen) var mer nytteorienterte.

 

Det var noen år etter Prahavåren dette, da Sovjet faktisk mobiliserte ved norskgrensen. Ryktet mens jeg var på Setermoen var at da satte opptil flere av befalet seg på flyet sydover.

 

Så hvor havner vi da? Antagelig på at skal vi ha krigere bør vi avskaffe verneplikten og opprette en profesjonell hær. Men det er det nesten ingen, hverken plitikere eller militære ledere, som strengt tatt mener. (Og for ordens skyld, jeg holder norske styrker i krigssoner som Afghanistan utenfor denne diskusjoner. Selv da mener jo politikerne at vi egentlig "ikke er i krig". Det får bli en annen debatt.)

 

Men med alt dette i mente: Det er meningsløst etter mitt syn å kreve at vernepliktige soldater i fredstid og med nokså skyfri himmel skal la seg ydmyke for å bli herdet. Og dermed blir det meningsløst å bruke likestilling som argument for at kvinnelige frivillige skal gjøre det samme. Det er et kjent, men dumt argument at kan ikke alle ha det like bra, så skal alle ha det like dårlig, og det fungerer ikke noe bedre i denne sammenheng enn i for eksempel skattepolitikken eller skolen.

 

Nå er bestefar som kjent av det liberale slaget, både moralsk, ideologisk og økonomisk. Jeg synes i grunnen at nakenhet burde være helt naturlig. Og som ungdom på 70-tallet var jeg overbevist om at det kom til å bli det før tusenårsskiftet. Men slik gikk det ikke. (Ikke fikk vi atomdrevne flyvende biler heller.) Det er bare å ta en titt på sex- og samlivskategoriene her på forumet det, så ser man at moralismen blomstrer mer enn på lenge.

 

Og i den settingen er det vi må vurdere denne saken. Skal nakenbading bli en plikt får det stå i innrulleringsskjemaet på sesjonen. Så får man vurdere om det er et problem før man søker. Men da må det jo være frivillig for gutter også.

 

Og så får vil heller jobbe for nymoralismens død i samfunnet ellers før vi tvangsavskaffer det i forsvaret. Vi kan ikke forvente at det skal være greit for en jente å kle seg naken i militæret, når jenter flest idag ikke vil ligge toppløse på stranda hvis noen kan se dem.

 

Og nei, det er ikke det samme for guttene som måtte kle seg nakne, så lenge de var i flertall og kunne backe hverandre opp moralsk. Hadde det vært omvendt, 2-3 gutter og er dusin jenter og kvinnelig befal, er det ikke sikkert at guttene hadde synes det var noe kjekt.

 

Som andre har sagt: Dette var bare dumt. Om angjeldende befal - og noen forumbrukere - synes at det er slik militærtjenesten burde være, er i grunnen en annen debatt. Det er ikke slik hverken politikere eller fagmilitære vil at den skal være. Og det er de som bestemmer reglene, og det er i samsvar med de reglene jenter søker førstegangstjenesten.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om ikke denne madammen hadde litt andre mål med å gå ut med denne saken, iogmed at det tok èn dag før hun hadde fått trynet sitt klistret i alle medier.

 

Er det ikke litt spesielt å ville at alle plutselig vet hvem du er når man har opplevd noe virkelig pinlig?

 

Skal man først i militæret så kan man ikke stille krav til å bli behandlet annerledes enn de andre,det mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...