Gå til innhold

Over 200 plateselskaper trekker seg fra Spotify


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At produsentene er misfornøyde med Spotify er bare sunt. Da velger de andre leverandører som stikker av med en mindre del av kaka.

 

Saken er vel ikke at Spotify stikker av med så stor del av kaka, det er at Spotify tjener mye mindre enn de gjorde på CDer. En stor del av en mye mindre kake er forsatt mye mindre.

Lenke til kommentar

Dette er et godt eksempel på hvordan en godt etablert og pengesterk industri reagerer når teknologiutviklingen har gjort deres hovedinntektskilde svak.

 

Hvis man ser på hvordan tallet over brukere av spotify og lignende tjenester har økt de siste årene, og samtidig ser på det dalende CD-salget ser man hva brukerne ønsker, og det er de som til syvende og sist bestemmer. Jeg tror man vil se at streaming er hva de ønsker.

 

Problemet til musikkindustrien kan god være at de ikke har en forretnings-modell som passer den nye distribueringen. Det er nok mange fordyrende ledd mellom gitaristen og høretelefonene til Ola Nordmann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er klar over at dei manglande inntening går ut over i første rekke er musikarane som kanskje ikkje driv med "trygg" musikk med masseappell, sant?

 

Merkelig at det ikke er artistene som skriker høyest i denne sammenhengen, men gribbene bak dem da..?

 

Nei, jeg tror ikke at første rekke (altså den største kaka) går til artistene,

jeg er rimelig sikker på at smulene som er til overs etter de store gigantene har fått tatt sitt, går til artistene. Og det er ikke i første rekke. Det er siste.

Det er mange ledd som skal ha lønn før artistene får sin, og da er det ikke mye igjen.

 

Det er heller ikke de store selskapene som skal sitte og fortelle meg hvordan jeg skal få tak i min musikk, det er dem som skal tilpasse seg markedet - meg som forbruker.

 

Om vi skal tro på spådommene om at den fysiske CD`en er på vei ut, så må plateselskapene ta seg kraftig sammen og finne på noe som forbrukerne ønsker.

Jeg er ikke interresert i å bruke penger på et rasert lydformat, værtfall. (les: mp3)

Lenke til kommentar

Det er ei trist utvikling, men eg skjønar godt kvifor plateselskapa går ut.

 

Godt poeng!

 

Er forresten Wimp mer lønnsom for plateselskapene/artistene enn Spotify?

 

Jeg vil tro det, siden man må registrere kredittkortet bare for å få lastet ned og brukt programvaren.

Edit: også koster det 99,-/mnd uansett, bortsett fra de første 30 dagene.

 

Jeg har gått over til Wimp, værtfall.

Større utvalg enn Spotify, og et bedre program generelt vil jeg si.

 

Også var jeg forsåvidt ganske lei Spotify`s forsøk på å få meg til å dele musikken jeg hørte på hver bidige gang jeg startet programmet til hele internett.

Endret av XanderZ waits for Diablo 3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er ikke sikkert. Kanskje de tjener mer på at f.eks 100 stk kjøper et album og 10.000 piratkopierer det enn at 15.000 hører på det på Spotify.
De gjorde det, så lenge folk kjøpte CDer. Denne grafen sier en del:music-industry.jpgDet er en grunn til at de sier dette julesalget vil bli det siste med noe virkelig salg av CDer, de er på vei ut av markedet. Det er downloads og streaming, men det gir ikke i nærheten like mye penger i kassa. Nå ønsker de seg tilbake til "gode gamle dager" for 10-15 år siden, men de vil finne ut at kundene har forlatt CDen.Skjønner de godt jeg, det gikk fra å kjøpe album til 120-180 kr med "billigalbum" på 99 kr til at folk kjøper to tracks til 8 kr på iTunes, og deretter fikk de som virkelig brukte mange tusen i året på musikk Spotify. Er du jo virkelig tungbruker av musikk og stadig vil høre på noe nytt er jo 1200 i året ingenting, samtidig så får jeg 15 album eller 150 sanger på iTunes og jeg kjøpte aldri 15 album i året. De kan man dessuten spille til evig tid.Alle får alt mye billigere, og så kjemper de nå mot stadig raskere Internett, bedre fildelingstjenester og større samlinger. Og mest av alt at folk ikke bryr seg, en kamerat glemte en DVD full av MP3er han hadde laget til fest hos meg en gang. Verdi på iTunes: ~25000 NOK. Verdi for han: ~0 NOK, var bare å beholde. Ganske naturlig siden han fortsatt hadde musikken sin, men likevel... det blir en enorm forskjell på vår verdisetting og platebransjen sin.

 

Jeg har sett en dokumentar om dette, og det som sjelden eller aldri kommer frem er at når CD tok over for kasetter så ble den en kunstig oppsving i forhold til at "alle" som hadde LP-plater og kasetter også ønsket seg eksakt samme album på CD. Altså ble de sittende med flere kopier av samme musikk på forskjellige medier.

 

I tillegg ble det veldig veldig populært med samlecd'er av gamle artister som Elton John, Tina Turner osv som solgte i bøtter og spann. Disse samlealbumene lå det jo gjerne flere av i topp 10 på listene.

 

Den dokumentaren, som jeg ikke husker navnet på var veldig informativ med statistikker opp og ned og i mente, og hvis en ser totalt salg av musikk fra 1985 frem til i dag (i følge din graf), så har musikksalget ikke gått ned, men ligget stabilt. Hele den toppen i mellom der har vært ekstraordinært salg som jeg tidligere har beskrevet. Synd jeg ikke husker navnet på dokumentaren...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

CDen har allerede fått sin dødsdato, i 2012. Fra da blir det kun begrensede spesialutgaver. Betalt musikk på nett har kommet for å bli og Spotify er bare en av mange tilbydere. At produsentene er misfornøyde med Spotify er bare sunt. Da velger de andre leverandører som stikker av med en mindre del av kaka. Sånn vil det utvikle seg med minkende fortjeneste i distribusjonsleddet.

 

Fornuftig sagt!

Det har uansett vært svært tydelig at de store plateselskapene har siklet etter de store gevinstene, problemet er at i dagens samfunn så har man så utrolig mye annet man kan kose seg med...

At man for 15 - 20 år siden var veldig glad i å høre på Cd'er er faktisk riktig, i dag har vi dog tilgang til billige datamaskiner , blu-ray spillere , kraftig bredbånd , hundrevis av tv kanaler etc etc.

Det er ikke rart at man derfor ikke har like stort behov for musikk som før og kanskje kjøper langt mindre. Dette er noe som kan være kjipt for "Artistene" (gud jeg hater det forbanna ordet, mange er jo egentlig langt fra artister men mer av typen masseproduksjonsroboter av møkkamusikk) men som er en naturlig utvikling av markedet.

 

Om jeg skal fordele en 1000lapp i måneden av lønna mi til underholdning så bruker jeg selvsagt ikke alle kronene på å kjøpe musikk , jeg kan feks :

*Dra 2x ganger på kino (220).

*Kjøpe et av de nye spillene til pc (499) eller til Ps3 (599)

*Kjøpe 1 x Dvd / blu ray film 199 (og da går jeg litt over 1000kr).

 

Poenget mitt er at det finnes mye man kan bruke pengene sine på og musikk er ikke lenger det man prioriterer først. Jeg kjøper innimellom noe musikk via nettjenester (har faktisk styrt unna spotify) men dette er jo nettopp fordi jeg har full kontroll på hver enkel sang som jeg kjøper og jeg slipper å kjøpe et jalla album med 2 gode sanger og 10 andre som ikke kommer til å bli spilt mer enn en gang.

 

 

Lenke til kommentar

For å ikke repetere alt som er sagt her, Spotify er konge! sletta alt av annet musikk som jeg hadde lagret (så å si) . Å for å bruke mye gode ord her, ville jeg heller betalt noe mere i mnd for Spotify med mere utvalg, enn att en tredel av lista mi blir borte!

Å streame musikken gjennom nette hjemme fra spotify til anlegget med mobilen i soffaen, DIGG!!

Lenke til kommentar

Det er lett å tru alt handlar om plateselskap, men det gjer ikkje det. Det er lettare enn nokon sinne å legge ut musikk sjølv, men det betyr ikkje at du tener pengar på den.

 

Gjennom sider smo TuneCore og ReverbNation kan ein pumpe ut musikk til alle større nettbutikkar og tenester, og ein sit igjen med fortenesta sjølv. Men igjen, det betyr ikkje at fortenesta er stor. Mitt døme med eit sal er betre enn 1000 avspelingar er eit reelt indie-døme av korleis det er å gje ut musikk sjølv (Henta frå mine eigen TuneCore-konto, så det er ikkje noko eg diktar opp).

 

Problemet er at folk meiner dei skal få det gratis eller så billeg som mogleg, og så angrip plateselskapa for å vere griske. At det finnest billege og bra tenester der ute der alle pengane går rett i lomma på dei som faktisk lagar musikken, det gir dei fleste blanke i. Det hjelper vel ikkje argumentasjonen deira vil eg tru.

Lenke til kommentar

Litt realitetsorientering, ut fra Beatservice Records sine erfaringer: I starten har royalty fra Spotify vært knapper og glansbilder, dvs forsvinnende liten. Jeg har hatt fram-og-tilbake vurderinger hele tiden, men vurdert å hatt hele katalogen min tilgjengelig der likevel. Og det har svart seg å være tålmodig: Fra og med ca 2011 har plutselig inntekter fra Spotify steget markant, og er nå den nest største inntektskilden min for digitalt salg og streaming, ca 1/3 av inntektene fra iTunes. Så ut fra mine vurderinger er ST Holdings sitt valg fullstendig feil.

 

Forøvrig vil jeg neppe tro at ST Holdings og plateselskapene de representerer er negative til digital distribusjon og streaming generelt sett, men det er nok spesifikt Spotify de er misfornøyde med. Og Spotify er jo pr i dag primært i skandinavia, og da vil det jo for et engelsk undergrunnslabel virke som at de genererer lite inntekter. Hadde Spotify vært like store i England som i Norge tror jeg nok ST Holdings gjort en helt annen vurdering. Så de har nok gjort denne beslutningen litt for tidlig, ja...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

CDen har allerede fått sin dødsdato, i 2012. Fra da blir det kun begrensede spesialutgaver. Betalt musikk på nett har kommet for å bli og Spotify er bare en av mange tilbydere. At produsentene er misfornøyde med Spotify er bare sunt. Da velger de andre leverandører som stikker av med en mindre del av kaka. Sånn vil det utvikle seg med minkende fortjeneste i distribusjonsleddet.

 

Problemet er jo at de skader seg selv i mellomtida. Sålenge ikke alle har tilgang på f.eks Wimp, så blir de å skade seg selv, samme med andre merker.

 

Får ikke jeg Wimp på min mobil, så kjøper jeg ikke det, for jeg har Spotify primært for bilen.

 

Lurer på hvor godt vi merker at sangene er borte fra Spotify nå da :S

Lenke til kommentar

Jaja, det finnes fortsatt mer alternative måter enn å abbonere på Spotify Premium. Ser ikke helt hvordan de taper på det: Enten selge på Spotify eller *hosthost* piratkopiering. Morsomt at de blir så grådige at de begynner å skyte seg selv i foten i ren desparasjon.

 

Mye vil ha mer , fanden skal ha fler...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...