Gå til innhold

Over 200 plateselskaper trekker seg fra Spotify


Anbefalte innlegg

Man har kanskje vunnet fysisk plass men man risiker også å miste mere hvis lagringsmediet tar kvelden.

og ikke minst det er mere å lete gjennom på mediet hvis man vil lete etter noe spesielt .

 

Man an mye lettere ta backup, i praksis er det tryggere. Og skal man finne en konkret asang, eller album, såe rd et overlegent mye lettere når man lagrer det på filbasis.

 

AtW

 

jeg er ikke overbevist .

At det er mere praktisk med et minnekort eller minnepenn når man skal ta med seg mange sanger er nå en ting derimot hvis man er en rotekopp så er det også lettere å miste. hvi man baser alt på å kunne laste ned sangen før bruk så er man også avhengig av at den er tilgjengelig i "arkivet" på nettet .

Det er ikke noen selvfølge hvi selskapet har begrenset med lagringsplass

 

Mister man en CD med 20 sanger på så mister man bare 20 sanger

 

Om sangene er tryggere , tja jeg er ikke sikker.

Her blir man på en måte tvunget til å ta bakup ( det er sikkert mange som lar være ) i motsetning til CDen der det sjelden taes reservekopi

 

Dette samme gjelder forøvrig filmer.

 

Her bruker jeg de originale DVD platene kjøpt på CDON fordi jeg vil ikke fylle harddisken med flere hundre timer med video

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er greit det, da får vi bare laste sangene ulovlig da, som vi alltid ellers har gjort

Jeg kjøper CD-er og kommer til å fortsette med det så lenge jeg kan. Du får heller fortsette med ulovlighetene dine. Snyte på skatten, betale uten moms og laste ned musikken, det henger jo sammen. Regner med du ikke er en av dem som hevder at kriminalitet blant innvandrerne er et problem siden du er en vanekriminell selv.

Hvor mye fikk du betalt av plateindustrien for å si det?

Du vet at selve artisten ikke får en dritt av platesalgene sine? Det de tjener penger på er konserter o.l. Merk deg at det er ikke artistene selv som ikke vil ha musikken sin på steder som spotify, det er de jævlene som selger selve platene, evt er artistene blitt overtalt / tvunget til å nekte det på spotify el.l.

Jah, jeg må nok være en skikkelig grusom vanekriminell som snylter på alt og alle her i livet siden jeg laster ned musikk. Og unnskyld meg, men hva faen har innvandrerpolitikk med dette å gjøre? Kriminalitet er et generelt problem blant mennesker og hvis innvandrere er det fra dag èn i Norge bør de sendes tilbake, så vet du mitt synspunkt på det. Innvandrere i hovedsak er veldig hyggelige personer, men som med alle andre folkeslag er det kriminelle av deres type også. Den verste typen kriminalitet som er blitt utført i Norge er forresten begått av nordmenn. Breivik og Quisling for å nevne et par.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er greit det, da får vi bare laste sangene ulovlig da, som vi alltid ellers har gjort

Jeg kjøper CD-er og kommer til å fortsette med det så lenge jeg kan. Du får heller fortsette med ulovlighetene dine. Snyte på skatten, betale uten moms og laste ned musikken, det henger jo sammen. Regner med du ikke er en av dem som hevder at kriminalitet blant innvandrerne er et problem siden du er en vanekriminell selv.

Hvor mye fikk du betalt av plateindustrien for å si det?

Du vet at selve artisten ikke får en dritt av platesalgene sine? Det de tjener penger på er konserter o.l. Merk deg at det er ikke artistene selv som ikke vil ha musikken sin på steder som spotify, det er de jævlene som selger selve platene, evt er artistene blitt overtalt / tvunget til å nekte det på spotify el.l.

Jah, jeg må nok være en skikkelig grusom vanekriminell som snylter på alt og alle her i livet siden jeg laster ned musikk. Og unnskyld meg, men hva faen har innvandrerpolitikk med dette å gjøre? Kriminalitet er et generelt problem blant mennesker og hvis innvandrere er det fra dag èn i Norge bør de sendes tilbake, så vet du mitt synspunkt på det. Innvandrere i hovedsak er veldig hyggelige personer, men som med alle andre folkeslag er det kriminelle av deres type også. Den verste typen kriminalitet som er blitt utført i Norge er forresten begått av nordmenn. Breivik og Quisling for å nevne et par.

 

Bra svart new_woot.gif

Lenke til kommentar

- Det er sinnsykt kult at artister tjener bedre enn før, men norske musikere tjener fortsatt ikke mye, sier Fredrik Saroea, vokalist i det norske bandet Datarock.

 

Han legger til at de færreste kan leve av musikk. I hvert fall ikke av platesalg.

http://e24.no/media/artister-boer-bli-kapitalister/3810692

 

- Plateselskapene vet de taper penger, og de vil at vi skal tro at hele bransjen taper penger, sier siviløkonomstudent Anders Sørbo til E24.

 

CD-salget er på sitt laveste siden 1991, men den gjennomsnittlige norske musiker tjener langt bedre i dag enn for ti år siden.

 

Tjener på konserter

 

Forklaringen ligger i at stupende CD-salg skader produsentene langt mer enn artistene. De tjente aldri så mye på album uansett.

 

Tommelfingerregelen er at artisten bare får 15 til 20 prosent av et albums nettoverdi, ifølge Bjerkøe og Sørbo. Resten går til plateselskapet, produsenten og forhandleren, enten det er iTunes eller en fysisk butikk.

http://e24.no/media/norske-band-tjener-mer-enn-foer/3808368

 

Til tross for piratkopiering , og at platebransjen blør og trues av konkurs fordi vi ikke kjøper plater lenger, så vokser musikkbransjen, og artistene tjener mer penger enn før!

 

Og hvordan kan det ha seg? Jo, konserter har overtatt for platesalg som bærebjelken i artistenes økonomi. Dermed beholder artistene mer av pengene selv.

 

Så at platebransjen blør på grunn av sviktende platesalg, er vel som forventet. Og at artistene også tjener mer penger er også forventet, og at de samme artistene tjener sine penger fra konserter og live-opptreden heller enn på platesalg, er også som forventet.

http://musikkfrelst.origo.no/-/bulletin/show/595180_artister-tjener-mer-enn-foer?ref=mst

Lenke til kommentar
Du vet at selve artisten ikke får en dritt av platesalgene sine

Bra svart

Ja, en heftig tung og faktabasert argumentasjon her.

Liker tendensen forumfolk har til å granske poster for å finne sånne ting, og kommentere på det og prøve å "ta" personen som poster noe, i stedet for å kanskje skrive en kort tekst i google for å se om det kanskje er noe i det som blir skrevet i stedet for å være komplett ignorant og bare fyre løs på OP

Lenke til kommentar

Synd, men hvis det forsvinner for mange låter så får jeg vel bare holde meg til Wimp da :-) Jeg liker jo spotify-tjenesten langt bedre når det gjelder selve programmet, men jeg liker lite at fortjenesten som deles ut til artister og selskaper er ujevnt fordelt, hvor store plateselskaper har det langt gunstigere enn indie-labels.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Spotify#Criticism

Endret av Gormers
Lenke til kommentar
Du vet at selve artisten ikke får en dritt av platesalgene sine

Bra svart

Ja, en heftig tung og faktabasert argumentasjon her.

 

Genialt når folk fjerner nesten all tekst for å kommentere en linje... Og hva var poenget med å siterer meg når jeg kommenterer Beef Supreme sitt innlegg? Det var ikke meg som skrev det jeg sa bare hva jeg mente om innlegget!

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg bruker kun Spotify, noen år tilbake gjaldt det å ha masse musikk nedlastet på harddiskene men etter alle tjeneste forsvant så er det ikke mulig å finne god musikk lenger utenom Spotify. Så hele bibioteket mitt er på Spotify nå, klarer meg ikke uten det. Også koblet opp mot telefonen så jeg har samme musikkbiblioteket på trening og reise.

 

At det er mindre gunstig enn for mange år siden er det garantert. Da jeg var 14-15 (er 29 nå) betalte jeg 149 kroner for en cd-plate, da ble det gjerne 5-6 cd'er i måneden. En kamerat kjøpte en cd hver dag omtrent. Nå i 2011 betaler vi 99 kroner i måneden for premium på Spotify ........ så sier seg selv.

 

Samme gjelder film men her er det enda verra da folk kan laste ned HD filmer før de kommer til kino omtrent. Musikk og filmbransjen kommer til å slite enormt før piratvirksomhet blir slått ned på.

Endret av Avean
Lenke til kommentar
Du vet at selve artisten ikke får en dritt av platesalgene sine

Bra svart

Ja, en heftig tung og faktabasert argumentasjon her.

 

Genialt når folk fjerner nesten all tekst for å kommentere en linje... Og hva var poenget med å siterer meg når jeg kommenterer Beef Supreme sitt innlegg? Det var ikke meg som skrev det jeg sa bare hva jeg mente om innlegget!

Jeg kan like gjerne ta med hele innleggget, det gjør ikke saken noe bedre.

 

Det er greit det, da får vi bare laste sangene ulovlig da, som vi alltid ellers har gjort

Jeg kjøper CD-er og kommer til å fortsette med det så lenge jeg kan. Du får heller fortsette med ulovlighetene dine. Snyte på skatten, betale uten moms og laste ned musikken, det henger jo sammen. Regner med du ikke er en av dem som hevder at kriminalitet blant innvandrerne er et problem siden du er en vanekriminell selv.

Hvor mye fikk du betalt av plateindustrien for å si det?

Du vet at selve artisten ikke får en dritt av platesalgene sine? Det de tjener penger på er konserter o.l. Merk deg at det er ikke artistene selv som ikke vil ha musikken sin på steder som spotify, det er de jævlene som selger selve platene, evt er artistene blitt overtalt / tvunget til å nekte det på spotify el.l.

Jah, jeg må nok være en skikkelig grusom vanekriminell som snylter på alt og alle her i livet siden jeg laster ned musikk. Og unnskyld meg, men hva faen har innvandrerpolitikk med dette å gjøre? Kriminalitet er et generelt problem blant mennesker og hvis innvandrere er det fra dag èn i Norge bør de sendes tilbake, så vet du mitt synspunkt på det. Innvandrere i hovedsak er veldig hyggelige personer, men som med alle andre folkeslag er det kriminelle av deres type også. Den verste typen kriminalitet som er blitt utført i Norge er forresten begått av nordmenn. Breivik og Quisling for å nevne et par.

 

Bra svart new_woot.gif

 

15-20% er som han selv skriver i ettterkant er fortsatt vesentlig mye mer enn "en dritt". Er man misfornøyd med dette får man gjøre alt på egenhånd.

*snip*

 

Tommelfingerregelen er at artisten bare får 15 til 20 prosent av et albums nettoverdi, ifølge Bjerkøe og Sørbo. Resten går til plateselskapet, produsenten og forhandleren, enten det er iTunes eller en fysisk butikk.

http://e24.no/media/norske-band-tjener-mer-enn-foer/3808368

 

*snip*

 

Usaklighetene fra alle hold var ikke noe poeng å forholde seg til.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Og hvordan kan det ha seg? Jo, konserter har overtatt for platesalg som bærebjelken i artistenes økonomi. Dermed beholder artistene mer av pengene selv.

Med andre ord, vi er på vei tilbake til hvordan det var før Edison og gjengen snekra sammen fonografen.

 

På tide å innse at forlag, plateselskaper og annet er ett produkt av tungrodde distribusjonsystemer i den analoge tidsalder. Men så som alt kan sendes via hva som kan beskrives som telegraf på steroider så forsvinner mye av nødvendigheten med disse mellomleddene.

 

Tingen er at mye av det disse selskapene tilbyr til en artist er det samme som ett supermarked tilbyr en forbruker, alt på ett sted. siden dem uansett tok seg distribusjonen så har det etter hvert vist seg nyttig for dem å ha andre tjenester under samme tak/varemerke. Enden på visa er at dem har blitt blekkspruter innen sitt område.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cain/Beef Supreme:

Eller ser jeg ikke på dette som noe annet enn en enkel uenighet på om 15-20% tilsvarer hva det ble beskrevet som. Ser man på tilsvarende modeller hvor "artisten"/"kreatisten" får vesentlig mindre tjenester igjen så ligger de vel på opptil 33% andel. Derfor synes jeg ikke 15-20% i såpass enorme apparater er lite.

 

Flott at du tok deg tid til å gi et vesentlig bedre innlegg enn det jeg kommenterte.

 

Derimot har man jo sett en klar tendens siste 10 år på at artister danner egne plateselskaper, studioer, relasjoner mm. og står for det aller meste på egenhånd etter at de har fått den første pushen gjennom møllene og litt mer erfaring på baken. Det virker også som artister stadig mer ser på dette som veien å gå fra start av.

 

Mitt ønske er at artister skal tjene mer via distribusjonsmodeller som Spotify og bli mindre avhengige av de tradisjonelle, men det er mulig det blir med drømmen. Distribusjonsleddet og den veien ut til publikum er jo også bare en liten del av hele sirkuset.

 

Ellers tilhører jeg kanskje den rariteten som godt kunne tenke meg å se konserter via eventuelle "pay per view - HD LiveFeeds" når jeg ikke har mulighet til å gå på dem selv, noe jeg omtrent aldri har. Kunne dette vært et nytt område å tjene penger på fremfor kun redigert ettersalg i få tilfeller? Se på det som direktesendte fotballkamper, det må da være mulig å tjene ekstra penger her? Jeg tror de som vil være tilstede på konserten ville gått uansett mens de treffer et bredere publikum med et slikt tilbud.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Skal en sammenligne streamimgtjenester med noe når det gjelder inntjening, så er ikke digitalt salg, cd'er, kasetter eller LP'er det rette. Samenligningen bør være opp mot andre "streaming" tjenester som radio ect. Tipper en får ca det samme eller mer pr lytter på spotify en for eksempel radio.

 

Viss for eksempel tjenester som spotify forsvinner, eller blir for dårlig, så går nok piratkopiering opp igjenn. Selv så har jeg ikke piratkopiert en eneste låt siden jeg startet å abbonere på spotify, men før, så lastet jeg ned enkelte låter og album. Det startet allerede med Napster. Bruken av de piatlåtene var istedenfor å lytte til radio med musikk jeg ikke liker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wohooo! Endelig. Hater spotify!

Lyst til å utdype?

Kunne ikke dy meg: http://s3.amazonaws.com/kym-assets/entries/icons/original/000/007/423/untitle.JPG?1320093494

 

Fordi før kunne man høre x antall timer i måneden, perfekt for meg som ikke hører på så mye musikk på pc'n, men nå får man bare høre en sang 5 ganger...

Aha, du hater Spotfy fordi gratisversjonen deres ikke passer perfekt til ditt lyttemønster.

Lenke til kommentar

Wohooo! Endelig. Hater spotify!

Lyst til å utdype?

Kunne ikke dy meg: http://s3.amazonaws.com/kym-assets/entries/icons/original/000/007/423/untitle.JPG?1320093494

 

Fordi før kunne man høre x antall timer i måneden, perfekt for meg som ikke hører på så mye musikk på pc'n, men nå får man bare høre en sang 5 ganger...

Aha, du hater Spotfy fordi gratisversjonen deres ikke passer perfekt til ditt lyttemønster.

Holder meg til WiMP. Mye mer brukervennlig, og ikke minst, gratis siden jeg abonnerer på Canal Digital. Jepp, det passer ikke i det hele tatt til mitt lyttemønster. På WiMP har de helt perfekt brukervennlighet. Syntes at det er bra at plateselskaper trekker seg fra Spotify.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...