Gå til innhold

Over 200 plateselskaper trekker seg fra Spotify


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tipper platebransjen håper på å kvele piratkopieringen med SOPA-lovforslaget, så kan de trekke seg ut fra de gode løsningene (som Spotify) etterpå. De ønsker selvsagt å ha mer kontroll over markedet igjen, slik at de kan diktere pris og innpakning (album etc). Det er lite som tyder på at dette er folk som drives av en drøm om å levere gode tjenester og produkter til kundene. Man kan si mye negativt om piratkopiering, men jeg har ingen tro på at vi ville vært der vi er i dag med tanke på f.eks. mp3-spillere eller streamingløsninger hvis det ikke var for at piratkopiering tvang frem utviklingen.

 

Om Spotify betaler en fornuftig andel til selskapene/musikerne vet jeg ingenting om, det kan godt tenkes at det er noen dårlige avtaler der, men den hundrelappen jeg betaler Spotify i måneden er flere ganger mer enn jeg brukte på musikk før Spotify. Den er også flere ganger mer enn jeg kommer til å bruke på musikk hvis de trekker seg fra slike løsninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som betaler for Spotify?

Bruker 600kr i året, som er mer enn jeg noen gang brukte på CD'er før (må riktignok innrømme jeg lastet ned en sang eller to), så jeg skjønner ikke at plateselskapene får så lite igjen for det.

 

Vel vel, om Spotify forsvinner tror jeg fint jeg skal få dekket musikkbehovet via Amazon, for mindre enn Spotify koster.

Lenke til kommentar

Jeg har selv betalt for Spotify siden jeg fikk et telefon jeg kunne synke musikken til, kommer heller ikke til å slutte med det. Alle jeg kjenner som sier de ikke har råd til de 100,- per mnd synes jeg er smålige.. På samme måte benytter jeg med av tjenester som selger spill online for å støtte gode tjenester og fremme utvikling av disse.

Lenke til kommentar

..var alltid hardware.no like ukritisk til "industri-nytt" - eller er det vanlig praksis å repetere fakta fra, for eksempel, STH? Litt håpløst når den normale forkjærligheten for lukkede løsninger i pressen plutselig tar slutt i det ene tilfellet det faktisk er snakk om en veldig god tjeneste.

 

Uansett - gammelt nytt. Teorien er at digitale salg undergraver salg av cd-er. Eller i det minste minker fortjenesten, spesielt om produktet er bedre, og flere kan tilby produkt som konkurerer. Derfor må digitale kopier koste like mye (eller mer) enn den digitale kopien. Ergo "taper" industrien penger hver gang noen kjøper digitalt, med mindre tjenesten er grovt overpriset.

 

Teorien til Spotify var alltid å peke på det faktum at i snitt - selv når platebransjen tjente usannsynlige milliarder, istedet for de latterlige milliardene de gjør nå - så kjøper hver platekjøper (hver person som faktisk kjøper musikk i utgangspunktet) ikke mer enn 3 cd-er i året.

 

Så hvis du kan abonnere på en så god tjeneste at du er villig til å kjøpe 12 billige cd-er i året - så tjener platebransjen penger. Veldig mye penger. Ikke bare fordi bruken av penger på musikk går opp. Men fordi du åpner deler av markedet som normalt ikke kjøper musikk.

 

Med andre ord - en god tjeneste for bransjen, brukerne, og relativt sett også for små utgivere. Så selvfølgelig er det ikke er bra nok.

 

(Neste: kjent norsk band lager stunt sammen med ifpi Norge der de streamer en Sau, og preker om hvor fantastiske de store plateselskapene er når det gjelder å promotere smal musikk over hitlistene).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som Coldplay ikke slipper sitt nye album på Spotify (med det første) så fant jeg virkelig ut at Spotify har noe for seg...

I stede for å gå i butikken for å kjøpe albumet så fyrte jeg opp Piratebay for første gang på et år... Jeg har altså ikke lastet ned en eneste sang siden jeg begynnte å abonnere på Spotify. Det MÅ være bedre for en artist å få noe istede for ingenting?

Lenke til kommentar

La oss ikke krisemaksimere totalt pga. en noe misvisende overskrift, dette er 200 små og ukjente plateselskap, det vil nok knapt merkes i det store og hele.

 

Synes det er skuffende at ikke flere velger premiumversjonen av Spotify. Spotify er et fantastisk tilbud, og er verdt hver eneste krone. WiMP er selvfølgelig et alternativ, men har merket meg at en del klassiske innspillinger ikke låter like godt i WiMP som i Spotify. Nå er forøvrig WiMP blitt mye kjappere og lettere å kjøre, selv om Spotify fremdeles er kjappest i responsen.

 

Jeg vil si at alle albumene i Spotify med halvparten av låtene sperret for avspilling er et mye større problem. Dette er typisk store, kjente artister/album som mange lytter på.

Lenke til kommentar

La oss ikke krisemaksimere totalt pga. en noe misvisende overskrift, dette er 200 små og ukjente plateselskap, det vil nok knapt merkes i det store og hele.

 

Synes det er skuffende at ikke flere velger premiumversjonen av Spotify. Spotify er et fantastisk tilbud, og er verdt hver eneste krone. WiMP er selvfølgelig et alternativ, men har merket meg at en del klassiske innspillinger ikke låter like godt i WiMP som i Spotify. Nå er forøvrig WiMP blitt mye kjappere og lettere å kjøre, selv om Spotify fremdeles er kjappest i responsen.

 

Jeg vil si at alle albumene i Spotify med halvparten av låtene sperret for avspilling er et mye større problem. Dette er typisk store, kjente artister/album som mange lytter på.

Dette er fordi en får betalt for popularitet i Spotify. Har du en låt som spilles kun 1 eller 10 ganger får du ingen penger. Du må ha låter som er populære og som blir spilt ofte for at det skal bli penger av det. Blir en låt spilt mange tusen ganger i løpet av en måned så stiger honoraret.

Dette gjør til at artister som er store gjerne bare har få album eller til og med låter liggende ute som dermed blir spilt ofte og de dermed får bedre betalt enn om de fordeler dette utover samtlige album de har gitt ut.

 

Denne måten å kreditere musikken på er nok også mye av grunnen til at 200 små plateselskap trekker seg fra spotify fordi de rett og slett sikkert ikke får noen penger.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

Synes det er skuffende at ikke flere velger premiumversjonen av Spotify. Spotify er et fantastisk tilbud, og er verdt hver eneste krone.

 

For de som hører på topp 40 musikk så er det nok ett greit tilbud. Har selv testet gratis versjonen, og søkt opp hva de har av min favoritt musikk. Og det var meget skuffende resultat. F.eks. av norske LowDown så hadde de 3 sanger fra hver av de 2 albumene de har utgitt. Ikke hele.

 

Det var mye skrivefeil som kom opp, slik at det kom ekstra mye dritt osv når jeg søkte opp ting jeg ville høre på.

 

De store artistene vil nok fortsatt tjene greit via slike tjenester, men mindre band vil definitivt tjene såpass mye mindre at de heller må legge ned. Det er faktisk bra med ett mangfold innen musikk, ellers så ender vi opp med ett nærmest kommunistisk musikksamfunn hvor de få store plate selskapene forteller oss hva vi bør like, og får lov å høre på.

 

Lenge leve CD-platen for min del.

Lenke til kommentar

For de som hører på topp 40 musikk så er det nok ett greit tilbud.

*host* Nine Inch Nails, Daft Punk, Chemical Brothers, Faithless, Mozart og Dead Kennedys på top 40?

 

..skeptisk.

 

En annen ting er at du kan streame/synce i 192/320kbps på veldig mye av musikken. CD-platen og redbook kunne gjerne ha forsvunnet for alltid for mange år siden for min del.. Men nå er det blitt enda mer ubrukelig enn det har vært.

Lenke til kommentar

Vel... Spotify har et svært utvalg av klassisk musikk som blir stadig bedre og bedre. Det er også mange historiske (eldre) innspillinger, mye jazz også men her er mange spor fjernet fra diverse album. På jazz bruker jeg mest WiMP, her har man mange gode album- og spillelister, og alle sporene er inkludert.

Det er dog ingen tvil om at mange album har blitt fjernet fra Spotify i det siste, og hvor man før fant hele diskografien til et gitt band, er det nå kun ett album igjen...

 

Spotify skal ha litt skryt for at de endelig nå har skjerpet seg, og har begynt å legge ut 320kbps versjoner av musikkbiblioteket sitt. Her har Spotify syndet tidligere, ...man har betalt for premium lydkvalitet, men kun en mindre del av biblioteket var faktisk i 320kbps kvalitet.

 

Håper virkelig ikke at plateselskaper begynner å sabotere Spotify for alvor, det vil være en katastrofe.. Et stort tilbakeskritt.

Endret av Mac_31
Lenke til kommentar

Spotify skal ha litt skryt for at de endelig nå har skjerpet seg, og har begynt å legge ut 320kbps versjoner av musikkbiblioteket sitt. Her har Spotify syndet tidligere, ...man har betalt for premium lydkvalitet, men kun en mindre del av biblioteket var faktisk i 320kbps kvalitet.

Helt enig her, dog betalte jeg premium mest for å få alt på mobilen.

 

Etter hva jeg har skjønt er andelen 320 meget liten ennå. Skulle gjerne sett at de hadde en klar indikator per låt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2009/11/23/kultur/musikk/spotify/lady_gaga/9170446/

 

http://www.dagbladet.no/2009/08/12/kultur/musikk/spotify/musikkbransjen/7617717/

 

Om man tjener 16 kroner på over 55 000 avspillinger, og 2300 for over en million avspillinger, da er det nesten så det er like bra med piratkopiering.

Problemet er vel at platebransjen selv har håndtert streaming som et eksperiment, og at en del ikke har forstått hva rettighetene for digital distribusjon har vært, eller hvordan det kan brukes. I så fall ville det kanskje ha vært en avgjørelse rundt verdien av å la flere høre musikken. For eksempel jamført med å skru på radioen - som også er ekstremt lite lønnsomt for artistene direkte.. Om Spotify har utnyttet det eller ei skal være uvisst, men de gjør tydeligvis individuelle dealer. Ugress hadde et regnestykke her.

Endret av nipsen
Lenke til kommentar

Spotify skal ha litt skryt for at de endelig nå har skjerpet seg, og har begynt å legge ut 320kbps versjoner av musikkbiblioteket sitt. Her har Spotify syndet tidligere, ...man har betalt for premium lydkvalitet, men kun en mindre del av biblioteket var faktisk i 320kbps kvalitet.

Helt enig her, dog betalte jeg premium mest for å få alt på mobilen.

 

Etter hva jeg har skjønt er andelen 320 meget liten ennå. Skulle gjerne sett at de hadde en klar indikator per låt.

 

 

Dette er jo ganske tungvindt å sjekke (åpenbart med overlegg fra Spotify), men merker at stadig 3-4 låter her og der blir oppdatert i offline spillelistene mine (som er på noen hundre låter alt i alt). Spotify har nok et godt stykke igjen for å "renvaske seg" etter premiumbløffen de har hold på med en god stund nå, men det ser ut som i det minste de har skjerpet seg. Vi får se om de fortsetter oppgraderingen av premiumbiblioteket, nå som en større andel av deres brukere faktisk har blitt oppmerksom på dette.

Endret av Mac_31
Lenke til kommentar

Enig der :)

 

Forøvrig en forholdsvis grei test en bruker gjorde på dette i sommer.

http://www.spotifyclassical.com/2011/07/spotify-bitrategate-story-so-far.html

 

 

Ellers ser det ut som de har økt tempoet på dette siden august i år.

Important Update (16/08/2011): Spotify converted a great number of recordings to 320 kbps in the past few weeks. See new comments here and in GetSatisfaction for more details.

 

Important Update (23/09/2011): Spotify's Official Statement: "All music streamed through Spotify is of high quality (no less than 96 kbps for mobile and 160 kbps for desktop). We have a catalog of more than 15 million tracks and more than 99.9% are available in high bitrate (320 kbps) for our Premium users. Our catalog adds an average of 10,000 new tracks daily and we add the newly added tracks as quickly as possible."

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er greit det, da får vi bare laste sangene ulovlig da, som vi alltid ellers har gjort

Jeg kjøper CD-er og kommer til å fortsette med det så lenge jeg kan. Du får heller fortsette med ulovlighetene dine. Snyte på skatten, betale uten moms og laste ned musikken, det henger jo sammen. Regner med du ikke er en av dem som hevder at kriminalitet blant innvandrerne er et problem siden du er en vanekriminell selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...