Gå til innhold

Over 200 plateselskaper trekker seg fra Spotify


Anbefalte innlegg

Nå skal det presiseres at det er plateselskapene som syter over fortjenesten, artistene merker trolig ingenting av det da de blir betalt for å lage sangen og kun får en eventuell bonus ved godt salg.

 

Ang at folk trekker seg ut, så gjør de en stor tabbe. Det er altfor tidlig å bestemme seg for om Spotify har en bærekraftig løsning og som flere har nevnt har så faktisk prisen plateselskapene fått tilbake mer og mer de siste årene.

 

Spotify prøver enda å få balansen mellom tilbud og pris, gir vi dem litt lengre tid vil de stå såpass stabilt i markedet at de kan slutte helt med gratis ab og få 80% av disse på et betalende alternativ. DA begynner vi å snakke penger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som forklare meg hva som evt er alternativet til spotify ? uten om wimp

Piratkopiering er et sterkt alternativ for mange. Det er ikke vanskelig å finne komplette album og discrografier(sp?) i Flac komplett med albumgrafikk og korrekt tagging som du kan transportere mellom alle enheter du har fordi vi har alle så rask internettilkobling og enorm lagringskapasitet i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir et lite eksperiment og jeg baserer meg bare på tall som jeg har tilgjengelig selv.

Jeg tok ut en rapport for musikken vår som ligger på spotify.

Vi får betalt 0,0015 kroner pr gang en låt blir spilt. Dette kan variere ganske mye, men i snitt er dette betalingen. Det betyr at 1200,- som det koster pr år for spotify egentlig betaler for 800 000 spillinger hvis vi tar dette som et utgangspunkt for hva som blir betalt ut til artistene.

 

Jeg bruker og last.fm for å ha kontroll på det jeg hører på. Og det siste året har jeg hørt på totalt 8100 låter. Det vil si at 12 kroner av de 1200,- som jeg har betalt spotify til slutt ender hos artistene...

 

Jeg må og legge til at vi har eget plateselskap så for vår del er det ingen "gribber" på veien som stjeler hele fortjenesten.

 

Ut fra dette kan vi igjen se at Spotify i teorien bare trenger 1% betalende brukere om jeg da er en gjennomsnittsbruker og artisthonoraret er gjennomsnittlig.

 

Jeg tror at i fremtiden må det til store endringer for at artister skal ta til takke med denne typen betaling. Tenk for 1 million spillinger så får en betalt 1500,-

Endret av aspstein
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Og det siste året har jeg hørt på totalt 8100 låter.

Takk for spesifike data. Et raskt spørsmål om det over: Er det antall låter eller antall avspillinger?

 

Det er antall avspillinger. I gjennomsnitt har jeg hørt 10 låter av hver artist og på spillelisten siste år kan jeg tenke meg at rundt 5000 låter siste år er individuelle.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

Dette blir et lite eksperiment og jeg baserer meg bare på tall som jeg har tilgjengelig selv.Jeg tok ut en rapport for musikken vår som ligger på spotify.Vi får betalt 0,0015 kroner pr gang en låt blir spilt. Dette kan variere ganske mye, men i snitt er dette betalingen. Det betyr at 1200,- som det koster pr år for spotify egentlig betaler for 800 000 spillinger hvis vi tar dette som et utgangspunkt for hva som blir betalt ut til artistene.Jeg bruker og last.fm for å ha kontroll på det jeg hører på. Og det siste året har jeg hørt på totalt 8100 låter. Det vil si at 12 kroner av de 1200,- som jeg har betalt spotify til slutt ender hos artistene...Jeg må og legge til at vi har eget plateselskap så for vår del er det ingen "gribber" på veien som stjeler hele fortjenesten.Ut fra dette kan vi igjen se at Spotify i teorien bare trenger 1% betalende brukere om jeg da er en gjennomsnittsbruker og artisthonoraret er gjennomsnittlig.Jeg tror at i fremtiden må det til store endringer for at artister skal ta til takke med denne typen betaling. Tenk for 1 million spillinger så får en betalt 1500,-

 

Bra innlegg.

 

Som betalende spotify-bruker er jeg mildt sagt overrasket over hvor lite en artist får for at jeg spiller én låt (0,0015 kr). Skal vi se; 99 kroner per måned delt på 0,0015 er lik 66000 låter. Tipper jeg spiller ca 20 låter i snitt hver dag, noe som gir 600 låter i måneden, noe som igjen betyr at artistene/plateselskapene får én krone, mens spotify beholder 98 kroner.

 

Dette høres helt vilt ut, jeg håper virkelig for artistenes del at disse tallene er feil. Viss ikke, har jeg full forståelse for at man velger å trekke seg ut.

 

Kanskje er de 99% av brukerne som ikke betaler endel av problemet?

Lenke til kommentar

CD og DVD er døden nær ja, en kompis av meg har allerede faset ut DVD / CD drevet i maskinen, personlig er det under vurdering.

Serveren min og en del av maskinene jeg har bygd har dog CD / DVD blitt hoppet over og droppet.

Blu Ray ser jeg heller ingen grunn til å bruke, for dyrt som backup medium og fortsatt samme problemet som CD / DVD.

Lokal streaming har dog tatt over her, serveren i gangen gir meg min egen private nettsky som jeg kontrollerer, og er den nede så er ansvaret på meg for å få den igang, ikke ett serverrom i ett annet land.

 

Men det beste er... Underholdningsbransjen har NULL kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekket listen, og dette var heldigvis en lang rekke små selskap uten noen store eller viktige artistnavn så vidt jeg har forstått. Hvis dette skulle bli en voksende trend innfor større selskaper er dette helt katastrofalt. Spotify er et brilliant verktøy også i skolen og musikkundervisning, da især mht. klassisk musikk og viktige innspillinger innenfor rytmisk musikk fra hele 1900-tallet.

Lenke til kommentar

om man ikke bruker cd-en til musikk så brukes den til andre ting

 

Ellers å må man vire at mang ønsker å beholde DVD /BD samlingen sin av film og tv serier.

man gidder da ikke å bruke en masse penge på det bare for å laste det ned i dårligere kvalitet .

 

 

jeg har en hypotese om at dette ender opp på samme måte som tv lisensen .

 

Alle som eieren eller anen dings som kan spille av musikk må betale en årlig avgift og sår så velge gratis musikk fra en en lit begrenset liste .

 

man ser jo at enkelte kanaldistributører tilbyr nedlasting av musikk som en del av kanelpakken .

 

Dette vil nok musikkbransjen dem til livs og vil da ha denne avgiften

Lenke til kommentar

Man kan jo forstå at enhver ønsker å maksimere fortjensten på sine produkter. Ser litt med frykt på hvordan dette vil utvikle seg. Får man dog fullverdig kvalitet via nedlastingsportaler er det ikke krise om spotify, wimp ol. forsvinner men da mister man dette sentrale streaming leddet samt de sosiale aspektene. Såkalte musikk-skytjenester (synk din musikk og ha den tilgjengelig via internett over alt) vil jo rette opp i det men akkurat nå virker ikke kursen stø for hva vi vil ende opp med.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

CD og DVD er døden nær ja, en kompis av meg har allerede faset ut DVD / CD drevet i maskinen, personlig er det under vurdering.

Serveren min og en del av maskinene jeg har bygd har dog CD / DVD blitt hoppet over og droppet.

Blu Ray ser jeg heller ingen grunn til å bruke, for dyrt som backup medium og fortsatt samme problemet som CD / DVD.

Lokal streaming har dog tatt over her, serveren i gangen gir meg min egen private nettsky som jeg kontrollerer, og er den nede så er ansvaret på meg for å få den igang, ikke ett serverrom i ett annet land.

 

Men det beste er... Underholdningsbransjen har NULL kontroll.

Så lenge man ikke kan bruke minnepenn til å formatere på visse hovedkort/BIOSer/bærbare, så er CD/DVD essensielt for noen.

 

Samsung presterte å ikke la meg formatere via minnepenn på den HELT nye 7-serien (så ny at den finns ikke på Samsung Norges side engang). Hvordan er det mulig? Jeg mener å huske at jeg kunne det på min HP fra 2007.

Lenke til kommentar

CDen har allerede fått sin dødsdato, i 2012. Fra da blir det kun begrensede spesialutgaver. Betalt musikk på nett har kommet for å bli og Spotify er bare en av mange tilbydere. At produsentene er misfornøyde med Spotify er bare sunt. Da velger de andre leverandører som stikker av med en mindre del av kaka. Sånn vil det utvikle seg med minkende fortjeneste i distribusjonsleddet.

 

Tja ikke helt enig i dette. For å ta et eks:

 

Først pirat kopierte jeg så og si alt av spill, så kom steam. Siden den gang har jeg kjøpt spillene. Siden det var svært enkelt og jeg kjøpte flere spill siden mange "indi" spill ligger på steam som jeg aldri ville ha kommet over uten denne tjenesten.

 

No har jeg også "måtte" lastet ned UbiSoft game launcher som jeg kranger med og Origin som allerede før jeg fikk en spill innpå vart min erke fiende.

 

Ikke helt det samme, men jeg vil heller gå tilbake til å piratkopiere enn ha å bruke 3-4 forskjellige musikk tjenester for å kunne høre på den musikken jeg liker. Det blir rett og slett tungvindt.

Lenke til kommentar

Når man snakker om hvordan man bruker musikken så har jeg undres lit på hvor det er en del som skal spille så høyt at de sprenger hørselen samtidig som de roper i stede for synge ?

 

jeg undres også på hvorfor man bruker bassen som punchingball l /maskeapparat i stedet for å faktisk bli maser av et ekte massasje apparat ?

Dette må da kre mye ekstra energi ?

 

Man munne jo føle musikken ved å bruke elementene dirkete på kroppen i stedet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...