Gå til innhold

Nå skal CD-plata dø for godt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg hadde før to MP3 låter som det var nøyaktig samme sang på.

 

Den ene MP3 låten var på 350 kbps og den andre var på 129 kbps.

Der hadde faktisk låten på 129 kbps bedre lyd kvalitet enn den på 350 kbps.

 

Så det er ikke alltid at låten som tar mest plass har best lyd kvalitet. :thumbup:

 

Om begge mp3'ene har samme kilde så vil ALLTID den med høyest bitrate ha best lyd, det er i allefall det jeg tror.

Problemet er om du f.eks. har en fil som er upsamplet fra 64kbit til 512 kbit, og en fil som er 128kbit. Da vil den med 128kbit være best.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det eneste jeg vet om er at man bruker DVD audio ( hvis de er riktig å bruke det begrepet ) på film, ikke ren musikk.

Det er altså brukt på live opptak av konserter som er videoer

http://no.wikipedia.org/wiki/DVD-Audio

 

Det dere er jo bare definisjonen på DVD Audio.

Jeg har likevel ikke sett at det er tatt noe særlig i bruk.

 

riktignok selger CDON noen musikk DVDer men det kommer ikke frem om det er rene lyd DVD-er

Lenke til kommentar

jeg hadde før to MP3 låter som det var nøyaktig samme sang på.

 

Den ene MP3 låten var på 350 kbps og den andre var på 129 kbps.

Der hadde faktisk låten på 129 kbps bedre lyd kvalitet enn den på 350 kbps.

 

Så det er ikke alltid at låten som tar mest plass har best lyd kvalitet. :thumbup:

 

Om begge mp3'ene har samme kilde så vil ALLTID den med høyest bitrate ha best lyd, det er i allefall det jeg tror.

Problemet er om du f.eks. har en fil som er upsamplet fra 64kbit til 512 kbit, og en fil som er 128kbit. Da vil den med 128kbit være best.

Vet dessverre ikke om at mp3'ene har samme kilde, :(

Det eneste jeg vet er at låtene var fra to forskjellige album.

 

Fikk Låtene fra et søskenbarn.

Lenke til kommentar

synd for deg egentlig. om jeg var deg hadde jeg vert ekstremt overbevist over dvd-audio formatets liv.

 

La meg si det slik .Det kommer ikke helt frem om detter er ren musikk eller om det er en video med musikk ( lyd og bilde )

 

For øvrig så virker det å ikke være så veldig utbredt enda.

 

 

På grunn av det så dukker det opp noen spørsmål.

 

Da jeg tok en rask kikk gjennom prisgude her på forumet og søkte etter bilradioer så virket det som det ikke varf en enste som støtte DVD .

Man kunne bruke minepenner og ekstra tilkoblinger men ikke DVD

Hvorfor er det så få bilstereoer som har DVD støtten , hvis det i det hele tatt finnes

( da ser jeg bort fra DVD spiller til bruk i bilen som øker prisen en del )

 

 

 

jeg har også lur på hva som gir best lyd.

CD spilleren eller DVD spilleren ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Hvor vanlig det er har da ingen ting med saken å gjøre.

 

At noen bilstereoer ikke tar DVD kan være fordi det gjerne ikke er vits med noe bedre enn CD-kvalitet i de fleste biler. Plater generelt er det vel få som gidder å stresse med i bil uansett, når du nå kan lagre musikk i bilen, spille fra minnepinner, ipod osv.

 

Som du tidligere har blitt forklart, så kan DVD ha bedre kvalitet enn CD, og BLU-ray kan ha enda bedre igjen.

Lenke til kommentar

synd for deg egentlig. om jeg var deg hadde jeg vert ekstremt overbevist over dvd-audio formatets liv.

 

La meg si det slik .Det kommer ikke helt frem om detter er ren musikk eller om det er en video med musikk ( lyd og bilde )

 

For øvrig så virker det å ikke være så veldig utbredt enda.

Det er REN musikk. det står DVD-Audio!! Og det er REN musikk i følge formatstandarden.

 

 

 

Da jeg tok en rask kikk gjennom prisgude her på forumet og søkte etter bilradioer så virket det som det ikke varf en enste som støtte DVD .

Man kunne bruke minepenner og ekstra tilkoblinger men ikke DVD

Hvorfor er det så få bilstereoer som har DVD støtten , hvis det i det hele tatt finnes

( da ser jeg bort fra DVD spiller til bruk i bilen som øker prisen en del )

Det er ikke utbredt nei fordi det bare er hi-fi nerdz som bryr seg om bedre kvalitet enn CD. Ingen vanlige dødelige er i stand til å skille mellom en CD og en DVD på sit 2000kr elkjøp anlegg. Og som kjent er massene de som driver økonomien.

 

 

 

jeg har også lur på hva som gir best lyd.

CD spilleren eller DVD spilleren ?

DVD spilleren vell??? Den har som jeg har skrevet over 1100 ganger bedre oppløsning på lyden når den spiller DVD audio, enn en CD spiller som spiller CD audio.

Lenke til kommentar

synd for deg egentlig. om jeg var deg hadde jeg vert ekstremt overbevist over dvd-audio formatets liv.

 

La meg si det slik .Det kommer ikke helt frem om detter er ren musikk eller om det er en video med musikk ( lyd og bilde )

 

For øvrig så virker det å ikke være så veldig utbredt enda.

Det er REN musikk. det står DVD-Audio!! Og det er REN musikk i følge formatstandarden.

 

 

 

Da jeg tok en rask kikk gjennom prisgude her på forumet og søkte etter bilradioer så virket det som det ikke varf en enste som støtte DVD .

Man kunne bruke minepenner og ekstra tilkoblinger men ikke DVD

Hvorfor er det så få bilstereoer som har DVD støtten , hvis det i det hele tatt finnes

( da ser jeg bort fra DVD spiller til bruk i bilen som øker prisen en del )

Det er ikke utbredt nei fordi det bare er hi-fi nerdz som bryr seg om bedre kvalitet enn CD. Ingen vanlige dødelige er i stand til å skille mellom en CD og en DVD på sit 2000kr elkjøp anlegg. Og som kjent er massene de som driver økonomien.

 

 

 

jeg har også lur på hva som gir best lyd.

CD spilleren eller DVD spilleren ?

DVD spilleren vell??? Den har som jeg har skrevet over 1100 ganger bedre oppløsning på lyden når den spiller DVD audio, enn en CD spiller som spiller CD audio.

 

jeg var lit upresis i spørsmålet .

Da DVD spiller kom var det snakk om at den ga lit dårligere lydgjengivelse en CD spilleren , men hvis jeg skal tro det dere sier så er det motsatt nå.

 

Men vil ikke en DVD spille til 200 kr gi middels lyd ?

 

Det som viktig er at man ikke må gå seg blind i påstanden at det billigste er dårligst og at det dyreste er best for det stemmer ikke lenger

Lenke til kommentar

Det er en HELT annen diskusjon. Det er jo stor forskjell på kvalitet. Du kan få en CD spiller til 100kr eller 10000kr. Sier seg selv at kvaliteten på utstyret spiller inn på den endelige lydkvaliteten.

Nå var det snakk om kvaliteten det er mulig å få inn på platene, ikke på lydkvalitet til de enkelte spillerne, da det blir totalt meningsløst å diskutere.

 

Som du tidligere har blitt forklart så kan en DVD plate med lyd inneholde flere data enn en CD plate med lyd. Mer data betyr bedre teoretisk lydkvalitet.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Det som viktig er at man ikke må gå seg blind i påstanden at det billigste er dårligst og at det dyreste er best for det stemmer ikke lenger

 

 

Tja... jeg vil vel heller påstå at det er nå prisen bestemmer kvaliteten, egentlig.

Det finnes jo selvsagt unntak, men man får som regel det man betaler for.

 

En håndlaget Dali-høytaler fra Danmark tørr jeg påstå er av bedre kvalitet enn en plasthøytaler fra et samlebånd i Kina.

Lenke til kommentar
Da bør det pinadø komme nedlastbart materiale i god nok kvalitet også, ja!

 

Flac 100% Lossless er eneste alternativ til CD for meg værtfall.

 

Jada, for 320 kbps MP3 er så ræva.

Jeg skulle likt å samlet landets MP3-kritikere til en blindtest og se hvor mange som kan plukke ut hva som er hva av 320 kbps MP3 og FLAC.

 

Har en mistanke om at ca 50% hadde tatt feil for å si det sånn ;)

 

Ja, jeg synes faktisk Mp3 er et ræva lydformat.

Det er lydspor strippet for lydkvalitet, dybde og følelser.

 

Skal jeg først ha mp3 blir det også kun 320kbps, men mine flac rippet med variabel bitrate ligger på ca 1024kbps og det sier seg selv at det er bedre enn 320kbps.

 

På stua blir det Flac 100% lossless, men på "mp3"-spilleren blir det Ogg eller 320 kbps Mp3.

Man hører ikke forskjell med Koss Porta Pro inni et par hørselvern uansett :) (arbeidsmusikk-kilden min)

 

Jeg synes det er utrolig synd at ikke flere produserer musikk-avspillere som takler Flac og Ogg Vorbis.

 

Kona er pianostemmer og klarer lett og høre forskjell, men så er det også jobben hennes og skille frekvenser fra hverandre med ørene.

Lenke til kommentar

Kona er pianostemmer og klarer lett og høre forskjell, men så er det også jobben hennes og skille frekvenser fra hverandre med ørene.

I vitenskapens navn kunne jeg godt tenke meg at du kjørte noen blindtester på henne. Ikke for at jeg tviler på at hun har godt gehør for lyd, men fordi det kunen vært interesant å se hvor hun ikke lenger klarer å skille mellom flac og MP3 eller andre kodecs som ligger mellom 320Kbps og 1Mbps.

 

Jeg personlig kan i hvertfall ikke skille CD rips i .flac og 320kbps .mp3

(spilles fra Creative Audigy spdif til Yamaha reciever og Dynavoice Høytalere)

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Når markedet for spredning av musikk eksploderte så var alt fokus rettet mot mp3 og hvor mange sanger man fikk plass til på en mp3 spiller. Det heter ikke flac spiller, ogg spiller elelr musikkspiller men mp3 spiller. Da har man lagt lista, føringen og alt som er. Mp3 er default rippeformat i de fleste rippeprogram, og en bilradio vil ikke alltid spille en ogg-fil.

 

Diskusjonen ble jo også dreit til hvor mange sanger man fikk plass til på spilleren. Dette ble spurt etter av kunder, fortalt av selgerne, skrytt av av produsentene osv. Se, 10000 sanger på vår 512 mb spiller!!! Barn som også ble hektet på dette sammenlignet antall sanger og ikke kvaliteten.

 

Selv guider av de som skal være proffe er tvilsomme:

http://www.amobil.no/artikler/slik_bruker_du_mobilen_som_mp3-spiller/41398

 

Sitat:

Hvor mye musikk du får plass til per MB kommer an på kvaliteten og formatet musikken er lagret i. En grei tommelfingerregel er at 100 MB lagringsplass holder til en time med musikk.

 

Igjen så er fokuset hvor mye musikk man kan presse inn på hver megabyte, og ikke noe om kvaliteten.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ta til munne som har vært både hobby- og jobbende DJ i flere år. For vanlige folk er forskjellen på en Vinyl og CD at en vinyl vil variere i tempo. Den kan gå litt raskere og litt saktere avhengig av utstyret den er kuttet på, og kvaliteten på selve vinylet samt at du får en god gammel "crackle" i ny og ne.

 

Etter å ha lest mye i denne tråden så må jeg si det at uansett hvor mye fysikk og/eller matematikk du drar inn i dette, så er uansett opplevelsen av lyd en sterkt subjektiv opplevelse. Noen hevder de kan høre forskjell på om musikken spilles fra SSD og HDD, mens andre synes MP3 192 er mer enn bra nok. Den lyden vi oppfatter er dermed såpass mye mer avhengig av hva vi oppfatter som god lyd, enn den er av fysiske lover eller bitrater. Vår hørsel er så utrolig forskjellig da noen har jobbet med anleggsmaskiner uten hørselvern i 20 år, mens andre har "mint" hørsel og har aldri vært utsatt for ubehagelige lyder. Noen har arvet en dårlig hørsel, mens noen har arvet en god hørsel. M.a.o: Det er så mye mer enn selve kilden som har noe å si på hvordan vi opplever lyden.

 

Videre er dette i prinsippet forståelig hvis vi drar paralleller til f.eks idrett. De gode utøverene vil si at den og den skoen, eller den og den skien vil gjøre at de går 3% fortere pr. runde/distanse, mens for mannen i gata vil fjorårets modell Fischer fra intersport med blåswix fungere helt utmerket.

 

Og til slutt vil jeg si til dere som begynner å spore fullstendig av (som meg selv, i denne posten): Hvis det er så viktig å diskutere, start heller en ny tråd og fortsett der.

Sterke følelser har en stor innvirkning på virkelighetsoppfatningen og det tror jeg også gjelder rimelig godt innen musikk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

MP3 formatet handler vel om en komprimeringsteknikk som er mye mer enn oppløsning? Prinsippet er veil bl.a å fjerne alle toner under en gitt frekvens og alle over slik at man kun hører tonene i midten. I tillegg fjerner man vel toner etter dype toner osv. Det man kjører oppløsningen på er restene av det som er igjen når man har fjernet toppene og bunnene.

 

Musikkbransjen er jo også todelt. For noen er musikk kun noe da har på i bakgrunnen, og da fyller man opp harddisk etter harddisk med tusenvis av låter uten å ha noe forhold til innholdet. Konsumering fremfor egentlig å lytte. Dette ser man også når man f.eks deler spillelister, sprer hva man lytetr på til alle facebookvennene osv. For noen er det tydeligvis en slags status å ha noe på i bakgrunnen som imponerer venner og kollegaer.

 

For den andre gruppen så er musikk religion. Dette er mennesker som knapt hører på musikk med mindre de er alene uten bakgrunnstøy slik at de kan synke inn i musikkens verden. Som blir blodfans av bestemte band, analysere album, musikk, bilder, tekster osv. Hvor medfølgende tegneserier, coverbakgrunner, hilsener, analyser osv danner en utvidet helhet som løfter musikken til noe mye mer enn kun musikk. Denne gruppen mister sin hobby og glede, og det finnes igrunn ingen alternativer.

 

På den annen side så bør man jo også se på platebutikkenes utvikling. I gamle dager tilbragte jeg timesvis i uka på å lete frem musikk, diskutere musikk og prate om musikk fra kunnskapsrike drivere. Etterhvert så ble disse lagt ned og erstattet med fjortiser med trange klær og null kunnskaper om musikk og hvor utvalget bestod av vg listen. Kjøpte man plater, var enten taggene inni knekekt, coveret knekt, eller så manglet det medfølgende ting. Klagde man fikk man et surt svar at det ikke var dem sitt problem. Dårlig service, kunnskaper, og utvalg gjorde at jeg sluttet å bruke platebutikker, som i praksis ble en vg liste distributør, og kjøpte via nettbutikker hvor man ihvertfall fikk hele plater med all medfølgende stasj.

 

Etterhvert var platebutikkene så ødelagte at man dumpet musikken på butikken sammen med melk og brød og man gav da signal om at musikk kun var noe verdiløst søppel som funket best som isskraper. Pizzaleverandører la med filmer, så hadde man ihvertfall noe å legge pizzaen på.

 

Når trofaste platekjøpere som meg vendte platebutikkene ryggen så kjørte de igang med relanseringer så ofte at de gamblet på at blodfansen ville kjøpe samme plate 10-15 ganger for å få med alle ekstrakuttene og spesialversjonene en blodfan er intr. i. Når et band har 20-30 utgitte plater og man forventes å kjøpe dem minst 10 ganger for å få med alt så føler man seg svindlet. Igjen spyttet de blodfansen i trynet.

 

Når de nå legger ned CD platene, så er det ikke fordi folk ikke vil kjøpe dem, men fordi bransjen har spyttet så mye på de som ønsker å kjøpe plater at de har regelrett jagd dem vekk. Dette brukes som argument på å legge ned CD salget.

Lenke til kommentar

MP3 formatet handler vel om en komprimeringsteknikk som er mye mer enn oppløsning? Prinsippet er veil bl.a å fjerne alle toner under en gitt frekvens og alle over slik at man kun hører tonene i midten. I tillegg fjerner man vel toner etter dype toner osv. Det man kjører oppløsningen på er restene av det som er igjen når man har fjernet toppene og bunnene.

 

Musikkbransjen er jo også todelt. For noen er musikk kun noe da har på i bakgrunnen, og da fyller man opp harddisk etter harddisk med tusenvis av låter uten å ha noe forhold til innholdet. Konsumering fremfor egentlig å lytte. Dette ser man også når man f.eks deler spillelister, sprer hva man lytetr på til alle facebookvennene osv. For noen er det tydeligvis en slags status å ha noe på i bakgrunnen som imponerer venner og kollegaer.

 

For den andre gruppen så er musikk religion. Dette er mennesker som knapt hører på musikk med mindre de er alene uten bakgrunnstøy slik at de kan synke inn i musikkens verden. Som blir blodfans av bestemte band, analysere album, musikk, bilder, tekster osv. Hvor medfølgende tegneserier, coverbakgrunner, hilsener, analyser osv danner en utvidet helhet som løfter musikken til noe mye mer enn kun musikk. Denne gruppen mister sin hobby og glede, og det finnes igrunn ingen alternativer.

 

På den annen side så bør man jo også se på platebutikkenes utvikling. I gamle dager tilbragte jeg timesvis i uka på å lete frem musikk, diskutere musikk og prate om musikk fra kunnskapsrike drivere. Etterhvert så ble disse lagt ned og erstattet med fjortiser med trange klær og null kunnskaper om musikk og hvor utvalget bestod av vg listen. Kjøpte man plater, var enten taggene inni knekekt, coveret knekt, eller så manglet det medfølgende ting. Klagde man fikk man et surt svar at det ikke var dem sitt problem. Dårlig service, kunnskaper, og utvalg gjorde at jeg sluttet å bruke platebutikker, som i praksis ble en vg liste distributør, og kjøpte via nettbutikker hvor man ihvertfall fikk hele plater med all medfølgende stasj.

 

Etterhvert var platebutikkene så ødelagte at man dumpet musikken på butikken sammen med melk og brød og man gav da signal om at musikk kun var noe verdiløst søppel som funket best som isskraper. Pizzaleverandører la med filmer, så hadde man ihvertfall noe å legge pizzaen på.

 

Når trofaste platekjøpere som meg vendte platebutikkene ryggen så kjørte de igang med relanseringer så ofte at de gamblet på at blodfansen ville kjøpe samme plate 10-15 ganger for å få med alle ekstrakuttene og spesialversjonene en blodfan er intr. i. Når et band har 20-30 utgitte plater og man forventes å kjøpe dem minst 10 ganger for å få med alt så føler man seg svindlet. Igjen spyttet de blodfansen i trynet.

 

Når de nå legger ned CD platene, så er det ikke fordi folk ikke vil kjøpe dem, men fordi bransjen har spyttet så mye på de som ønsker å kjøpe plater at de har regelrett jagd dem vekk. Dette brukes som argument på å legge ned CD salget.

 

 

Takker for det innlegget, er helt enig med det du skriver.

 

Er selv en såkalt blodfan og syntes selv at det å besøke platebutikker var en opptur.

At dagens generasjonen ikke bryr seg om kvalitet er trist, de (ikke alle) vet ikke hva de går glipp av.

Får faktisk følelsen av at de ikke synes det er verdt å bruke penger på denslags.

Men det er vel det at vi som har denne interressen er blitt i alvorlig mindretall, dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...