Gå til innhold

Nå skal CD-plata dø for godt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Synes generelt det var synd at ikke SACD eller dvd audio tok mer av. Det å ha noe på fysisk format betyr for meg at man får en helhet og muligheter som strekker opplevelsen mye lengre enn hva en fil gjør. Jeg vil tippe at over 90% av musikken jeg har har jeg kjøpt på grunn av den totale helheten som gjør det til noe mer enn bare 10 sanger. Presentert som filer føler jeg ikke det samme, og ville aldri vurdert det som interressant.

 

 

http://www.hifiklubben.no/kundeklubb/medlemstilbud/pink-floyd/wish-you-were-here-immersion-box-set_cd-plate.htm

 

Noen, som kent, utgir bokser med en usb minnepinne med låtene på, men da i 24 bit HD lyd og ikke MP3:

http://www.platekompaniet.no/Musikk.aspx/CD/Kent/Rd_-_Deluxe_Edition_mUSBVINYLBOK/?id=88697607482

 

Skal man gå inn på kabeldiskusjonen igjen og dra den over i pcverdenen så har de med godt øre klart å plukke ut hvilket harddiskmerke som musikken ligger lagret på. Det er samme folk som hører forskjeller på ulike kabler men da snakker man om anlegg som ikke kjøpes på chlas ohlsson.

Lenke til kommentar

(...)

 

Skal man gå inn på kabeldiskusjonen igjen og dra den over i pcverdenen så har de med godt øre klart å plukke ut hvilket harddiskmerke som musikken ligger lagret på. Det er samme folk som hører forskjeller på ulike kabler men da snakker man om anlegg som ikke kjøpes på chlas ohlsson.

 

Det finnes også dirigenter som kan høre om én fiolin er en brøkdel av en tone feil om alle strykerne spiller spiller samtidig, men denne dirigenten og de menneskene du omtaler er langt ifra representative for brukerene.

 

Dette blir nesten som å sammenligne hva en syklist som deltar i harde sykkelritt mener med hva en som sykler til butikken mener er en god sykkel.

Lenke til kommentar

 

Skal man gå inn på kabeldiskusjonen igjen og dra den over i pcverdenen så har de med godt øre klart å plukke ut hvilket harddiskmerke som musikken ligger lagret på. Det er samme folk som hører forskjeller på ulike kabler men da snakker man om anlegg som ikke kjøpes på chlas ohlsson.

 

Da tipper jeg det først og fremst at det er selve lyden fra harddiskene som identifiserer dem , ikke selve lyden som kommer fra sangen siden den vil i digital tilstand være 100% lik uavhengig av hd merke.

 

Når det gjelder den såkalte kabeltesten så har vitenskapsmenn flere ganger tatt blindtester der "ekspertene" flere ganger har bommet kraftig og ment at den beste lydkvaliteten fikk man fra kabler som viste seg å være laget av kleshengere (blandt annet).

 

Det er klart at mange personer vil ha problemer med å forholde seg til en ikke fysisk gjenstand , men nå har da sjeldent musikk vært fysisk med mindre man ser på papiret (eller datafilen) sangen er skrevet på eller de fysiske instrumentene som blir brukt til å spille av låten mens artisten synger.

Sånn sett så har lagringsmediet hvor lyden blir plassert lite å si for meg, det viktigste er hvor bra den originale lyden kan bli gjengitt fra avspilleren som brukes og dette vil da være avhengig av både filkvaliteten og avspilleren som brukes. I mitt tilfelle behøver jeg ikke en dyrt Hi-fi musikk anlegg da et anlegg til godt under 10K vil gjøre jobben mer enn bra nok.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er enkelte med gullører og et overforfinet hørselssenter i hjernen. Disse kan plukke opp nøyanser andre bare kan drømme om. Men, det er langt flere som skryter på seg disse egenskapene enn de som faktisk har dem. Få overleverer en riktig satt opp blindtest.

 

Selv kan jeg enkelt høre om sangeren har skjegg eller ikke. Det setter en helt spesiell vibrasjon i hårene som fanges opp av mikrofonen.

 

Jeg kan også enkelt høre materialet klærne til musikeren er laget av fordi refleksjonene er forskjellig på de ulike materialene.

 

Jeg er allergisk mot blindtester så jeg kan desverre ikke delta i noen av dem.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Prisen trenger ikke være høy, men det er milevis forskjell på et ok musikkanlegg og en laptop.

Dustin har solgt THX godkjente anlegg til under 5000,- men har økt prisen en hundrelapp i det siste: http://www.dustinhome.no/onkyo-ht-s9305thx/product/5010596743 Legg til en CD spiller og man får god lyd for rundt 6000,- og rene stereoanlegg får man for rundt 1000-1500: http://www.dustinhome.no/sony-cmt-mx500i-mikrosystem/product/5010550088

 

Poenget mitt er at musikk for meg er mer en helhetlig opplevelse og ikke kun konsum og kvantitet. Det er litt som å gå på kino. Samem fil vil bli sendt på TV før eller siden og kan lastes ned. Å se den på TV eller en laptop gir neppe samme følelse som å se den på kino. Entusiastene gikk på imax.

Lenke til kommentar

Så lenge vinylen lever videre så skal jeg ikke klage.

 

Er det lov å håpe på en større satsing på vinyl fra plateselskapene sin side, nå som cden skal vekk?

 

Vinyl er vel enda mer nisje nå som alt distribueres elektronisk, men det kan vel skje at noen nostalgikere får ånden over seg og presser litt vinyl for gamle minners skyld.

Lenke til kommentar

Her er et eksempel på en flac-rip fra CD (øverst), variabel bitrate mp3 med gjennomsnittlig 210kbps (midten) og tilslutt konstant 160kbps mp3 (nederst), http://h4x.no/dump/flac_vs_vmp3_vs_cmp3.jpg

 

Hvis du har et anlegg som klarer å spille diskant eller et ok hodesett så burde man kunne høre noe av manglene der. Dette er også et veldig oversiktsbilde (utzoomet) av lyddataene.

 

Kan også nevne at filstørrelsene ble på: 24M, 5.8M og 4M

 

Forskjellen vises helt tydelig, og høyfrekvenstapet er det som går først på mp3 siden det er så kostbart, deretter ryker stereobildet.

Mp3 har faktisk noen fordeler også utover bare størrelse. De psykoakustiske modellene som ligger til grunn vil faktisk rydde opp i lydbildet og gjøre ting mer tydelige ved å fjerne unødvendig lyd som maskeres bort av hjernen uansett.

 

Av bildet du har lagt ut tipper jeg mange vil si at de to øverste høres temmelig like ut, men at en god del vil høre forskjell på den med lavest bitrate (160 kbps) gitt at de kan sammenligne den med de to andre variantene.

Lenke til kommentar

Prisen trenger ikke være høy, men det er milevis forskjell på et ok musikkanlegg og en laptop.

Dustin har solgt THX godkjente anlegg til under 5000,- men har økt prisen en hundrelapp i det siste: http://www.dustinhome.no/onkyo-ht-s9305thx/product/5010596743 Legg til en CD spiller og man får god lyd for rundt 6000,- og rene stereoanlegg får man for rundt 1000-1500: http://www.dustinhome.no/sony-cmt-mx500i-mikrosystem/product/5010550088

 

Poenget mitt er at musikk for meg er mer en helhetlig opplevelse og ikke kun konsum og kvantitet. Det er litt som å gå på kino. Samem fil vil bli sendt på TV før eller siden og kan lastes ned. Å se den på TV eller en laptop gir neppe samme følelse som å se den på kino. Entusiastene gikk på imax.

Problemet er bare at på Kino er lyden den rene tortur.

Lenke til kommentar

Til det greiene med helheten rundt en plate og det der: For min del er det kun en eneste ting som gjelder og det er hva som kommer ut av høyttalerene. Sleeves og annet crap har jo 0 å si. Enten er musikken bra, helt på det jevne, eller dårlig. Gjemte koder og annen gimmick kan jo umulig gjøre det som faktisk betyr noe, musikken, bedre? Opplevelsen rundt det kan vel for noen være bedre enn filer på en maskin, men da er man over på noe annet enn selve musikken, selve lydsporet.

 

At noen kan høre hvilken harddiskprodusent musikken spilles fra høres ut som den største trollingen og det dummeste jeg har hørt.

 

Jeg er enig i at filmopplevelser er bedre på kino enn hjemme, men hadde du hatt kino hjemme ville opplevelsen vært like bra. Ergo er det ikke filmen i seg selv som blir dårligere av at du ser den hjemme, det er utstyret den vises frem på.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at filmopplevelser er bedre på kino enn hjemme, men hadde du hatt kino hjemme ville opplevelsen vært like bra. Ergo er det ikke filmen i seg selv som blir dårligere av at du ser den hjemme, det er utstyret den vises frem på.

 

Jeg vil nok tro at stemningen i kinosalen er den faktoren som har størst påvirkning på filmopplevelsen. Selv har jeg en hjemmekino satt opp til mine preferanser; jeg sitter bedre, lyden er bedre (her er jeg helt enig med Theo343) og bildet er godt nok. Likevel er kinoopplevelsen i mange tilfeller bedre, og dette kommer nok av stemningen.

 

Jeg har opplevd å være én av fire stk i en kinosal, hvor de tre andre var venner av meg. Opplevelsen da var en helt annen enn ved en filmpremiære for eksempel.

 

Faktisk, den beste kinoopplevelsen jeg har hatt på flere år var når jeg så Kong Fu Panda 2 med min niese og en skokk med andre barn midt på dagen, stemningen var veldig bra :yes: Jeg tør sammenligne med stand up-show med å se et opptak av det hjemme, bare i langt mindre grad. Stand up involverer ofte pils.

Lenke til kommentar

Hehe, selvsagt er standup med utepils best, men igjen så er det jo da ytre påvirkninger som får selve hovelementet til å oppleves som bedre, selv om vitsen er den samme på opptaket. Det jeg prøvde å få frem er at hvis du drar parallellen over til musikk så er stykket det samme, men opplevelsen rundt det kan påvirkes.

 

Når jeg tenker litt mere over det, så tror jeg faktisk jeg skal snu det jeg sa isted, at det eksterne rundt musikken ikke har noe å si. For når jeg tenker over det selv så er det ikke en gang sammenlignbart å høre en låt på bussen, som det er å høre samme låt på konsert med 40.000 mennesker, sola i ryggen og pils i lanken. Altså hva som forsterker opplevelsen for hver enkelt er da forskjellig. Jeg gir bengelen i cd-cover (har ikke kjøpt en fysisk CD på ca. 15 år), men om noen hadde stengt ned alle festivalene hadde jeg blitt arg, så jeg tror faktisk jeg kan klare å relatere til det dere snakker om alikevel.

 

Men når det er sagt, så er det vel ingenting i veien for at en eller annen distributør av musikk klarer å lage en elektronisk tjeneste som kan inkluderer det dere vil savne med fysiske kopier. Hvis vi ser bort fra selve lydkvaliteten er det jo ufattelig mye mer potensiale i en applikasjon til web/smarttelefon/nettbrett. Ikke bare kan de inkludere det som allerede har eksistert med CDer, men de kan gjøre det interaktivt også. F.eks at du laster ned et album som du spiller fra nettverksspilleren i stua, mens du har "coveret" oppe på nettbrettet. I tillegg kan du enkelt, via appen, finne mer info og pekuliære ting rundt artisten.

 

Så mulighetene er der alltid for å lage et tilsvarende eller bedre produkt. Alt kommer til å stå på hva distributørene klarer å trikse opp. Desverre har det opp igjennom vist seg at musikkbransjen er særdeles lite fremoverlente, så jeg forventer ikke dette innen overskuelig fremtid, men håper at noen tør å satse. For min egen del har jeg det veldig bra ettersom jeg utelukkende hører på elektronisk musikk og de elektroniske distribusjonskanalen for dette er meget bra. Ikke bedre på tilgjengelighet enn de ulovlige, men nesten like bra.

 

En annen ting jeg ville likt å sett er en musikkbutikk med en godt utviklet API. Da kunne andre utviklere benyttet seg av APIen til å utvikle en nisjebutikk eller en personlig butikk der pengene ble distribuert tilbake dit de skulle, men at de som sitter i andre ledd kan f.eks velge ut hva de vil promotere av artister og låter. Det er der den ulovlige delen (hovedsakelig blogger) er flinkest, de luker vekk det som er dårlig, og gjør kun tilgjengelig det som er verdt å få med seg, mens i butikken så finner du jo alt mulig drit og du må igjennom den tungvinte prosessen med å leite frem godbitene.

Lenke til kommentar

Det kan diskuteres hvorvidt en Cabridge DAC duger uten en rekke modifikasjoner og komponentoppgraderinger.Dette lydkortet skal visst duge til å koble PCen til anlegget.http://www.cantatis.co.uk/index.php?pag=cms&id=129&p=overture.html

Takk for linken til lydkortet! Det skal sjekkes ut!

 

Ja, det kan jo diskuteres, men god er Cambridge-DAC-en i hvert fall. Forsterkeren, og selvfølgelig høytalerene, blir fort flaskehodet med en Cambridge DAC.

 

Nå kan jo en av grunnene til at mange mener det er så liten forskjell at de rett og slett ikke har hørt CD-er på ordentlig utstyr. Lydelementet begrenser ofte, men når man først har skaffet seg noe bra, så test lossy mot lossless. Man merker med en gang at det kommer nye ting man ikke har hørt før. Spesielt bass og diskant er ofte ødelagt med MP3.

Lenke til kommentar

Det som noen må få på plass nå er en butikk som selger alt av musikk i Flac (pluss lossy alternativer for de som driter i kvalitet) med ordentlig album art og lyd uten master compression.

 

Nå skal det sies at de fleste i dag ikke prioriterer lydkvalitet i det hele tatt, kjøper små dockingstasjoner i stedet for anlegg med elendig plastlyd og null stereoeffekt. Men selv om 90% ikke vet hva kvalitet er så er det mange nok som ønsker kvalitet.

 

 

 

Blir vell vinyl på meg i tiden som kommer da. Blir fint sammen med rør-forsterkeren min det :)

MP3 høres jo bare sinnssykt dårlig ut på et anlegg av litt bedre kvalitet...

Så lenge vinylen lever videre så skal jeg ikke klage.

 

Er det lov å håpe på en større satsing på vinyl fra plateselskapene sin side, nå som cden skal vekk?

Hvorfor i all verden skal dere ha vinyl? Vinyl er uten tvil et medie med langt lavere lydkvalitet, selv mye dårligere enn 320 kbps MP3. Husk også at første vinyl fra et parti er bedre enn siste.

 

At folk trakter etter nye utgivelser på vinyl er fordi de ikke har peiling. At folk synest gamle vinyler låter bedre enn CD-plater har ingenting med det fysiske mediet å gjøre, men hvordan master-prosessen har blitt gjort på albumet. Mange gamle populære album har blitt gitt ut med remaster på CD og fans synest det låter forferdelig, dette er fordi de fleste mikser med master compression i dag som gir et dødt og "flatt" lydbilde. Og nye vinylutgivelser vil ha akkurat samme problem i dag, siden det er samme lydstrømmen som trykkes ut på plater. Dermed er det totalt meningsløst å kjøpe nye vinylutgivelser, med mindre du er nostalgisk da.

Lenke til kommentar

Noooo! Jeg liker å ha sangene på iPod, men ingenting slår en CD-plate! Elsker CD-er, fordi på CD-er kan man "printe" på egne bilder og annet, men hva skal man gjøre med en minnepenn? Ingenting!!! Og forsvinner CD-butikkene samtidig? Jeg elsker Album, fordi de gir et bra inntrykk. Skal det nå bli slik at man kjøper minnepenner (eksempel, det kan jo bli andre formater), hvor det da står Albumnavn og artistnavn slik som på CD-ene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...