Gå til innhold

Nå skal CD-plata dø for godt


Anbefalte innlegg

Musikk er så viktig for mange at det bør være noe man bruker penger på. Liker heller ikke dette at dagens nedlastingsgenerasjon mener at musikk omtrent skal være gratis og at kvaliteten gjerne kan forringes.

 

Dog er ikke dette helt ensidig, Spotify som hverken har enormt god lydkvalitet eller koster særlig mye penger har virkelig åpnet musikkverden for meg i en dimensjon jeg ellers ikke ville få opplevd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når folk har mye å velge mellom som hobby og interesse så er det ikke som synes at musikk er det som bør stå øverst på lista.

Man har i dag lit flere valg en det man hadde for 10 år siden og enda flere en det man hadde før det igjen.

Det gjør at mange da velger bort musikken

 

Nå er det også forskjell på hvor mye men synes musikken er verd.

 

 

Noen synes sikker det er verdt å betale 200 kr for noen få gode melodier og får resten av melodien med på kjøpet.

For andre er ikke interessen så stor at det er verd det

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg tror det ligger en del i det Ankh skrev om konsum og kvalitet. Du har folk som fyller harddisk etter harddisk og hører musikk overalt hvor de er, mens du har de som kun setter seg ned i ro og mak for å virkelig lytte. Det blir det samme med en alkoholiker. H*n kommer heller ikke til å kjøpe Cognac til 1000+ kr flasken for å drikke seg dritings om kvelden. H*n kjøper istedet de billigste alternativene som kjennere ville sammenlignet med å drikke vannet fra en sølepytt.

 

Videre, så vil det billige skvipet være mer enn godt nok for alkoholikeren fordi det oppfyller formålet, nemlig å bli stimulert.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Musikk er så viktig for mange at det bør være noe man bruker penger på. Liker heller ikke dette at dagens nedlastingsgenerasjon mener at musikk omtrent skal være gratis og at kvaliteten gjerne kan forringes.

 

Dog er ikke dette helt ensidig, Spotify som hverken har enormt god lydkvalitet eller koster særlig mye penger har virkelig åpnet musikkverden for meg i en dimensjon jeg ellers ikke ville få opplevd.

100kr/ måned for streaming i 320kbps er godt nok til at du ikke hører noe forskjell fra en CD/flac før du har stereo til titusenvis av kroner:)

Lenke til kommentar

Musikk er så viktig for mange at det bør være noe man bruker penger på. Liker heller ikke dette at dagens nedlastingsgenerasjon mener at musikk omtrent skal være gratis og at kvaliteten gjerne kan forringes.

 

Dog er ikke dette helt ensidig, Spotify som hverken har enormt god lydkvalitet eller koster særlig mye penger har virkelig åpnet musikkverden for meg i en dimensjon jeg ellers ikke ville få opplevd.

100kr/ måned for streaming i 320kbps er godt nok til at du ikke hører noe forskjell fra en CD/flac før du har stereo til titusenvis av kroner:)

Den diskusjonen er ikke interesant lenger men man hører greit forskjell på god FLAC og høyeste kvalitet på Spotify uten å tipppe over 10.000,- i lytteutstyr. Sistnevnte bruker jeg mer som type radiolytting og da legger man ikke like stor vekt på utstyret. Dessuten er ønsket om FLAC like godt rotet i at man ønsker å ha et rent format man selv kan konvertere slik man ønsker med en god kilde.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Musikk er så viktig for mange at det bør være noe man bruker penger på. Liker heller ikke dette at dagens nedlastingsgenerasjon mener at musikk omtrent skal være gratis og at kvaliteten gjerne kan forringes.

 

Dog er ikke dette helt ensidig, Spotify som hverken har enormt god lydkvalitet eller koster særlig mye penger har virkelig åpnet musikkverden for meg i en dimensjon jeg ellers ikke ville få opplevd.

100kr/ måned for streaming i 320kbps er godt nok til at du ikke hører noe forskjell fra en CD/flac før du har stereo til titusenvis av kroner:)

Den diskusjonen er ikke interesant lenger men man hører greit forskjell på god FLAC og høyeste kvalitet på Spotify uten å tipppe over 10.000,- i lytteutstyr. Sistnevnte bruker jeg mer som type radiolytting og da legger man ikke like stor vekt på utstyret. Dessuten er ønsket om FLAC like godt rotet i at man ønsker å ha et rent format man selv kan konvertere slik man ønsker med en god kilde.

Deg om det, det er overhode ingen hørbar forskjell for meg på mine 320 rips og flac rips fra samme plata:) Og da prøvde jeg virkelig å lete etter forskjeller. Så jeg er strålende fornøyd, siden jeg slipper å vase vekk diskplass på flac :cool:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Som nevnt så er det jo ikke bare oppløsningen som teller, men hvor stor del av lydbildet man hører. MP3 kutter, såvidt jeg vet, både de høyeste og laveste tonene for å spare plass og da blir det forskjell om man hører på musikk som bruker disse områdene.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/MP3

 

he compression works by reducing accuracy of certain parts of sound that are considered to be beyond the auditory resolution ability of most people. This method is commonly referred to as perceptual coding.[13] It uses psychoacoustic models to discard or reduce precision of components less audible to human hearing, and then records the remaining information in an efficient manner.

 

ncompressed audio as stored on an audio-CD has a bit rate of 1,411.2 kbit/s,[note 2] so the bitrates 128, 160 and 192 kbit/s represent compression ratios of approximately 11:1, 9:1 and 7:1 respectively.

 

Non-standard bit rates up to 640 kbit/s can be achieved with the LAME encoder and the freeformat option, although few MP3 players can play those files. According to the ISO standard, decoders are only required to be able to decode streams up to 320 kbit/s

 

Alkoholiker paralellen var fin. Forskjell på alkohol liker og alkoholliker.

Lenke til kommentar

Musikk er så viktig for mange at det bør være noe man bruker penger på. Liker heller ikke dette at dagens nedlastingsgenerasjon mener at musikk omtrent skal være gratis og at kvaliteten gjerne kan forringes.

 

Dog er ikke dette helt ensidig, Spotify som hverken har enormt god lydkvalitet eller koster særlig mye penger har virkelig åpnet musikkverden for meg i en dimensjon jeg ellers ikke ville få opplevd.

100kr/ måned for streaming i 320kbps er godt nok til at du ikke hører noe forskjell fra en CD/flac før du har stereo til titusenvis av kroner:)

Den diskusjonen er ikke interesant lenger men man hører greit forskjell på god FLAC og høyeste kvalitet på Spotify uten å tipppe over 10.000,- i lytteutstyr. Sistnevnte bruker jeg mer som type radiolytting og da legger man ikke like stor vekt på utstyret. Dessuten er ønsket om FLAC like godt rotet i at man ønsker å ha et rent format man selv kan konvertere slik man ønsker med en god kilde.

Deg om det, det er overhode ingen hørbar forskjell for meg på mine 320 rips og flac rips fra samme plata:) Og da prøvde jeg virkelig å lete etter forskjeller. Så jeg er strålende fornøyd, siden jeg slipper å vase vekk diskplass på flac :cool:

Deg om det at du skal dra opp denne diskusjonen i hver eneste tråd om musikk. Diskusjonen er like uinteresant som den er gammel (før dette forumets tid). Heller ikke spesielt interesant hva du foretrekker å bruke diskplassen til.

 

Ellers er nok kun en liten andel musikk i 320 kvalitet på Spotify selv nå flere år etter at dette ble annonsert som en satsning.

 

Fra en som utførte div. tester på dette i sommer:

Only 35 of the 115 tested tracks are in high quality.
Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...