Gå til innhold

Slik er Ice Cream Sandwich


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Nei, det har jeg ikke. Jeg er veldig uenig at det skal fungere på den måten. Det vil vanskeliggjøre oppdateringer av telefoner på en felles og sentralisert måte, da det overhode ikke finnes. HVis man skal støtte seg på ideen om at dette er "open source" og vi skal leve med det, så er ikke dette plattformen for meg og jeg kan ikke se at jeg skal anbefale det over en lav sko heller.

 

Jeg mener at de skulle gjort som Microsoft og Apple og vitterlig Linux verden også, å sørge for en felles kernel oppdatering slik at man kan havne på likt nivå alle mann. Dette vil også sette større press på programvareutviklere til plattformen da de må oppdatere programvare for å virke med siste versjon av OS'et. Sånt burde være enkelt og Apple har gjort det med bravur. (og ja, man kan mene mye om at hos Apple så går "elvene i rør").

 

Sier ikke at Apple er det eneste riktige, for det er bare tull. Man må kunne lese mellom linjene her.

 

Det er ingen som tvinger de som lager Linux distribusjoner til å bruke en oppdatert kernel heller, så jeg forstår virkelig ikke forskjellen her? Google legger ut oppdateringene tilgjengelig for alle, det at produsentene av telefonene gjør en rævva jobb med å legge inn oppdateringer fra et open-source prosjekt er da ikke noe forskjellig fra Linux? Det er ingenting som hindrer meg i å bruke en hauggammal versjon av Linux-kernelen og legge dette inn på en PC og gjøre slik at denne distroen ikke med letthet kan oppgraderes til å bruke en nyere kernel.

 

Poenget er at det er en felles oppdatering av Android og den er det Google som står for, det er dog fullstendig frivillig om produsentene ønsker å ta i bruk denne oppdateringen. Forhåpentligvis vil folk "stemme" med lommeboken slik at det blir slutt på dårlig oppdateringsrate fra produsentene.

 

Hadde alle brukt android uten tilpasninger hadde dette vært et ikke-eksisterende problem, men dette kan ikke Google tvinge noen til å gjøre.

 

Når Google legger ut kildekoden til det de har laget, har de 0 kontroll på hva det brukes til (jfr. Amazon Kindle Fire sin tilpassede androidversjon). Open-source er open-source, man kan ikke legge restriksjoner på det fordi man er uenig i hva de som tar i bruk kildekoden gjør eller ikke gjør.

 

Hvis du er uenig i hva open-source fører med seg, så er du selvfølgelig i din fulle rett til å ikke å anbefale et produkt. Slik det er i dag (hvis man ikke har root-tilgang på sin mobil) så er Android et produkt for mobilfabrikantene og du som forbruker er bare en bruker av Motorola/Samsung/HTC/etc sin versjon av Android. For å ta en slags analogi; har man root-tilgang har man like mye kontroll over operativsystemet som på en PC, har man ikke det har man like stor kontroll over operativsystemet som du har på firmwaren i kjøleskapet ditt (som godt mulig kjører Linux).

 

edit:

 

Sikkert noen som lager en lager en versjon basert på SDK-en som man kan legge inn på telefonen sin, men det fungerer som regel svært dårlig da SDK-en ikke inneholder kildekoden til Android.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Nei, det har jeg ikke. Jeg er veldig uenig at det skal fungere på den måten. Det vil vanskeliggjøre oppdateringer av telefoner på en felles og sentralisert måte, da det overhode ikke finnes. HVis man skal støtte seg på ideen om at dette er "open source" og vi skal leve med det, så er ikke dette plattformen for meg og jeg kan ikke se at jeg skal anbefale det over en lav sko heller.

 

Jeg mener at de skulle gjort som Microsoft og Apple og vitterlig Linux verden også, å sørge for en felles kernel oppdatering slik at man kan havne på likt nivå alle mann. Dette vil også sette større press på programvareutviklere til plattformen da de må oppdatere programvare for å virke med siste versjon av OS'et. Sånt burde være enkelt og Apple har gjort det med bravur. (og ja, man kan mene mye om at hos Apple så går "elvene i rør").

 

Sier ikke at Apple er det eneste riktige, for det er bare tull. Man må kunne lese mellom linjene her.

 

Det er ingen som tvinger de som lager Linux distribusjoner til å bruke en oppdatert kernel heller, så jeg forstår virkelig ikke forskjellen her? Google legger ut oppdateringene tilgjengelig for alle, det at produsentene av telefonene gjør en rævva jobb med å legge inn oppdateringer fra et open-source prosjekt er da ikke noe forskjellig fra Linux? Det er ingenting som hindrer meg i å bruke en hauggammal versjon av Linux-kernelen og legge dette inn på en PC og gjøre slik at denne distroen ikke med letthet kan oppgraderes til å bruke en nyere kernel.

 

Poenget er at det er en felles oppdatering av Android og den er det Google som står for, det er dog fullstendig frivillig om produsentene ønsker å ta i bruk denne oppdateringen. Forhåpentligvis vil folk "stemme" med lommeboken slik at det blir slutt på dårlig oppdateringsrate fra produsentene.

 

Hadde alle brukt android uten tilpasninger hadde dette vært et ikke-eksisterende problem, men dette kan ikke Google tvinge noen til å gjøre.

 

Når Google legger ut kildekoden til det de har laget, har de 0 kontroll på hva det brukes til (jfr. Amazon Kindle Fire sin tilpassede androidversjon). Open-source er open-source, man kan ikke legge restriksjoner på det fordi man er uenig i hva de som tar i bruk kildekoden gjør eller ikke gjør.

 

Hvis du er uenig i hva open-source fører med seg, så er du selvfølgelig i din fulle rett til å ikke å anbefale et produkt. Slik det er i dag (hvis man ikke har root-tilgang på sin mobil) så er Android et produkt for mobilfabrikantene og du som forbruker er bare en bruker av Motorola/Samsung/HTC/etc sin versjon av Android. For å ta en slags analogi; har man root-tilgang har man like mye kontroll over operativsystemet som på en PC, har man ikke det har man like stor kontroll over operativsystemet som du har på firmwaren i kjøleskapet ditt (som godt mulig kjører Linux).

 

edit:

 

Sikkert noen som lager en lager en versjon basert på SDK-en som man kan legge inn på telefonen sin, men det fungerer som regel svært dårlig da SDK-en ikke inneholder kildekoden til Android.

 

Tror kansklje vi mener mye av det samme, men misforstår hverandre grundig her. Det er helt greit at open source fortsetter slik de har gjort i alle år. Selv bruker jeg Windows på mine maskiner og kommer neppe til å bytte ut det. Om man ønsker å leve i "den frie verden", er man velkommen til det også.

 

Jeg gledet meg til Windows Phone. Helt til jeg skjønte at det ikke er offesiell støtte for minnekort. På sett og vis kan jeg jo spørre meg selv om hva jeg skal med stor lagringsplass, når jeg har applikasjoner som spotify. Måtte ha vært bilder etterhvert da..

 

Det jeg kanskje kan si som irriterende, for meg, er at det er så mange forskjellige "plattformer" og apparater. Man må, nesten, være på toppnivå hva angår apparater for i det hele tatt henge med. Virker som produsenter prioriterer sine toppmodeller fremfor alle modeller. Forståelig hvis det er vanskelig å ta høyde for forskjellige maskinvare og annet.

 

Da blir det vel så viktig å velge riktig produsent. Og i mine øyne tvinges man da til å velge det som er "best" og ikke det man vil ha. Lukter apple av sånt :p

Lenke til kommentar

Nei, det har jeg ikke. Jeg er veldig uenig at det skal fungere på den måten. Det vil vanskeliggjøre oppdateringer av telefoner på en felles og sentralisert måte, da det overhode ikke finnes. HVis man skal støtte seg på ideen om at dette er "open source" og vi skal leve med det, så er ikke dette plattformen for meg og jeg kan ikke se at jeg skal anbefale det over en lav sko heller.

 

Jeg mener at de skulle gjort som Microsoft og Apple og vitterlig Linux verden også, å sørge for en felles kernel oppdatering slik at man kan havne på likt nivå alle mann. Dette vil også sette større press på programvareutviklere til plattformen da de må oppdatere programvare for å virke med siste versjon av OS'et. Sånt burde være enkelt og Apple har gjort det med bravur. (og ja, man kan mene mye om at hos Apple så går "elvene i rør").

 

Sier ikke at Apple er det eneste riktige, for det er bare tull. Man må kunne lese mellom linjene her.

Det har ALDRI fungert slik du ønsker i mobilverdenen tidligere.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du later som om det er slik med Apple heller. De lager EN telefonmodelle som får oppdateringer hvert år, og per i dag har de et OS som støtter de siste tre. Du har aldri hatt standardiserte versjoner av OS mellom ulike produsenter noen gang. Android er faktisk det nørmeste man har vært noen gang.

 

Om du vil ha en standardisert plattform i en bedrift, må du belage deg på å innå en egen avtale med en levarandør om du pnsker den og den telefonen, og produysenten forplikter seg til å komme med slike og sånne opdateringer så og så lang tid etter at de er lansert.

 

Enten det, eller så får du kjøpe telefoner som er åpne for custom ROMs fra fabrikk, og engasjere en tredjepart til å stå for softwareløsningene dine. DET er faktisk en veldig interessant tanke, og det er et selskap som jobber med en enterprise sikkerhetsfokusert utgave med Nexus S som testmodell.

 

Jeg kan godt se at man kunne tenke seg andre løsninger i en bedrift i dag, men å rette kritikken mot Android blir for dumt, når tidligere og eskisterende OS (med forbehold om at jeg ikke er helt oppdatert på winPhone) er veldig, veldig mye verre.

Lenke til kommentar

Det er liten tvil, rent faglig sett, at Google (enn så lenge) følger den filosofi som nok gir best og hurtigst utvikling.

 

At Google, akkurat som Apple, lanserer operativsystemet i god tid før den blir tilgjengelig er en selvfølge.

 

Å bli frustrert over noe slikt er som å irritere seg over teknologisk fremgang og innovasjon. For en innovatør er det selvfølgelig langt mer frustrerende med kvelningsfornemmelsene alternativet gir.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hehe, her får jeg pisk på pung akkurat som forventet.

 

Det er godt mulig jeg har et syn på mobilverden få andre deler på meg og hvordan jeg ser for meg at det burde ha vært, kontra hvordan det er pr idag.

 

Nå skal det være sagt at jeg ikke er fremmed for å bruke mikkemus OSet, unnskyld, android, og jeg skulle gjerne sett at det var en sentralisert utrulling av oppdateringer til telefoner/smarte enheter fra Google og ikke fra produsentene selv. Sånn sett kunne endringer og oppdateringer kommet uendelig mye raskere frem.

 

At jeg sammenligner med Apple og MS er jo fordi de har et økomiljø som tiltaler meg. Om det ikke tiltaler resten av folket her, så er det helt greit for min del :)

 

Lar meg sjeldent hisse opp av dette her....

Lenke til kommentar

...jeg skulle gjerne sett at det var en sentralisert utrulling av oppdateringer til telefoner/smarte enheter fra Google og ikke fra produsentene selv. Sånn sett kunne endringer og oppdateringer kommet uendelig mye raskere frem.

 

Ja, det hadde vært positivt, da man kunne raskere "blitt kvitt" eldre android versjoner, som 1.6, og etterhvert 2.2

 

Da kan utviklere fokusere mer på nyere versjoner og ta i bruk nyere APIer, som vil gi bedre apps.

 

Jeg tror det kunne blitt vanskelig å få til.

 

Google har jo kommet med tiltak, slik som avtalene med mobilprodusentene om å utgi oppdateringer til telefoner.

 

Men det plager ikke meg nevneverdig at det er slik som det er, da jeg er ofte innom xda-developers etter rom oppdateringer.

Endret av EnvyAndroid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan funker dette når jeg har nexus s? skal ikke nexus mobilene få oppdateringen først? hvordan oppdaterer jeg?

Yup, det ser ut til at Nexus S er den første som får ICS :) Når og hvordan er kanskje litt for tidlig å si. Men oppdateringen kommer.

 

Enkelte 2.3 mobiler får også ICS, sånn etterhvert.

Lenke til kommentar

@andylove

Ser ikke helt hvorfor du drar fram Windows 7 her??? Du kan riktig nok installere win7 på en eldre PC, men det er ikke Microsofts problem om det ikke fungerer.

 

Jeg har installert Win7 på en hel del elde bokser, noen ganger fungerer det helt greit, noen ganger går det helt på trynet, og noen ganger får du installert, men enkelte drivere kommer ikke inn eller fungerer ikke som de skal.

 

Mener du MS bør sørge for at drivere tilpasses maskinvaren, eller at OS'et tilpasses gammel maskinvare? Ikke det?

 

På samme måte som det helt og holdent er opp til Dell og sørge for drivere til sine maskiner slik at de fungerer med win7, er det også helt opp til LG, Samsung, HTC osv og sørge for at kombinasjonen HW og ny OS fungerer. At de da gratis gir deg en oppgradert versjon av OS'et er ingen selvfølge, og har heller aldri vært det. Flere gjør det imidlertid hvis det ikke koster alt for mye resurser, men da for å være kundevennlige med tanke på at en større aktør i markedet allerede gjør det.

 

iOS og apple har fått til dette, men der har vi en produsent som lager en telefon om gangen. Et helt sinnsykt spennende utvalg spør du meg. Hadde sikkert ikke vært noe problem om android kun var laget for kun en telefontype heller. Men som mange sier, android er en open source programvare som google har sluppet "gratis". Dette har de gitt deg og meg som bruker slik at vi har alternative OS å velge i.

 

Dette har sine fordeler og ulemper. Fordelene er at man har mengder av produsenter og modeller og velge i, ulempen er at man har mengder av produsenter og forholde seg til, som skal oppgradere flere telefonmodeller.

 

Ironien er imidlertid at mange av de mes ihuga iPhone fansen som sier at denne oppgraderingen apple fører er skikkelig bra, men så bytter de ut telefonen med en gang det kommer en ny uansett. Og det samme ser vi på android. Hvor mange, foruten vi som leser her inne, går rundt og i det heletatt vet at det har kommet (kommer) en ny versjon av OS'et? De aller fleste kunne ikke bry seg mindre, og mange kjøper ny telefon innen det blir aktuelt like vell. Dette kommer kanskje til å endre seg over tid, men slik er det altså. Dette er et vesentlig problem kun for enkeltbrukere, og knapt nok for dem. For faktum er at androidtelefonene som slippes i dag faktisk fungerer utmerket med OS'et de allerede har.

Lenke til kommentar

Blir litt latterlig å fremheve Windows/Microsoft som et forbilde når det gjelder oppgraderinger til telefonen. De har ikke akkurat en imponerende track record. Hadde en Microsoft-telefon for to år siden, den var utstyrt med applikasjonen Windows Update men mottok i løpet av sin livssyklus det runde antall av 0 oppgraderinger fra Microsoft. Windows Phone har imidlertid fått en større oppdatering, men da snakker vi om en oppdatering som skulle få telefonen opp på det nivået den burde vært på før de slapp den i salg.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...