Gå til innhold

Nytt speilløst kamerasystem


Anbefalte innlegg

Mange nyanserte og gode tanker hos Thom Hogan: http://www.bythom.com/

 

 

@TorVilde: Gode poster - mange som ikke har fått med seg at dette ikke er et kamera for en prosumer-entusiast med speilrefleks - det er en oppgradering for en amatør med kompaktkamera.

 

 

Det jeg synes er veldig spennende er fasedetekterende autofokus i speilløst hus og den forrykende skuddtakten - la oss se hvordan det fungerer i praksis. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

positiv som alltid Trondster.

Som Nikon eier hadde jeg vel egentlig ønsket med noe alla NEX-7 selvom jeg ikke ble overasket over Nikon sitt speiløse systemkamera.

Det er egentlig D4 jeg venter og håper på, NEX-7 er vinneren for meg når det gjelder speilløst.

Positiv? For det meste. Var jeg mest interessert i syting og klaging hadde jeg heller hengt på dpreview-foraene. :)

 

En del klaging (generelt på nettet) minner meg om anmeldelser av Hudson Hawk - en av mine favorittfilmer. Så den på kino, hylte av latter og koste meg. Flere slaktet den - de forventet en Bruce Willis-actionfilm og anmeldte den som det - de forstod ikke at det var en annen sjanger enn det de trodde det kom til å være.

 

 

Nei, tror heller ikke dette er noe for meg - eller - det jeg vil ha av speilløst kamera er et lite, kompakt hus med a la NEX med elektronisk søker og god skjerm, men gjerne med fullframesensor og optikk som til Leica (kompakt, men sinnsykt god) uten å samtidig være til Leica-priser.

 

Nikon 1 er ikke den sjangeren. Tviler på at Canon kommer med noe sånt heller.

 

Men - jeg ser bruksområdet, og noen features er de alene om (skuddtakt, fasedetekterende autofokus).

 

Speilløs fremtid er spennende, og jeg tror det er mange nye features vi enda ikke har sett.

Gleder meg til første "rangefinder"-søker å la X100, men med digital "gul flekk" hentet fra sensoren sett gjennom optikken. :)

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ganske overbevist om at CX-formatet er et sammarbeid mellom de to store, Canon og Nikon, slik at disse blir dominerende sammen. Og med så liten sensor(men stor nok)får de en unik mulighet til etterhvert å lage de minste hybridkameranene, som nettopp må være noe av poenget. Samtidig markerer de et større skille til sine speilreflekskameraer.

Lenke til kommentar

Jeg synes både Tom Hogan og TOP har skrevet mye fornuftig om Nikons speilløse. Anbefaler begge, men syntes dette sitatet fra Mike på TOP i dag er bra:

 

Thing is, I'm not sure we have to do any more waiting. Yesterday seemed like a milestone to me. It was a couple of Nikons that arrived, I know that. But somehow it seemed like what really arrived was Micro 4/3.

Endret av kaian
Lenke til kommentar
E-photozine liker tydeligvis ikke hotlinking, så dere finner flere bilder her...

Huffda. Bufferen på V1 er vist god for 0,5 sekunder på 60 fps. J1 stopper allerede ved 0,2 sekunder på 60 fps.

 

Speilløs fremtid er spennende, og jeg tror det er mange nye features vi enda ikke har sett. Gleder meg til første "rangefinder"-søker å la X100, men med digital "gul flekk" hentet fra sensoren sett gjennom optikken. :)

Jeg sikler etter det samme. Jeg vil gjerne ha flere hybridsøkere. Og gjerne flere systemer som ligner på Ricoh GXR, eller en serie kameraer med ulike fastobjektiver fast festet på ellers like kamera (ikke system).

 

Er ikke det største "problemet" med disse kameraene og Pentax sin knøtt den veiledende prisen? 10gangern av dollar gir 6500NOK for den billigste, og det er hinsides all fornuft imo med tanke på hvilke konkurrerende kameraer som nå finnes i butikkhyllene.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at disse må falle kraftig i pris etter hvert. Nyhetsverdien og unikheten kan ikke vare evig.

 

Jeg er ganske overbevist om at CX-formatet er et sammarbeid mellom de to store, Canon og Nikon, slik at disse blir dominerende sammen.

Grøss! Det kunne blitt et ufortjent markedsdominerende system. La oss håpe de forblir konkurrenter også på speilløse systemer.

 

Og med så liten sensor(men stor nok)får de en unik mulighet til etterhvert å lage de minste hybridkameranene, som nettopp må være noe av poenget. Samtidig markerer de et større skille til sine speilreflekskameraer.

Nest minste mener du vel. Etter Pentax Q-systemet.

Lenke til kommentar
Jeg er ganske overbevist om at CX-formatet er et sammarbeid mellom de to store, Canon og Nikon, slik at disse blir dominerende sammen.

Grøss! Det kunne blitt et ufortjent markedsdominerende system. La oss håpe de forblir konkurrenter også på speilløse systemer.

 

At Canon og Nikon skulle samarbeide om et format og ikke lansere samtidig, pluss at Canon som utvikler og lager sine egne sensorer skulle ta i bruk en Nikon-utviklet sensor er noe av det mest usannsynlige jeg kan tenke meg i kameraverdenen. Men, CERN har jo akkurat funnet partikler som (foreløpig) ser ut til å bevege seg raskere enn lyshastigheten så ingenting er vel 100% sikkert.

 

Imaging Resource har akkurat publisert et intervju med sjefsdesigneren som blant annet kan fortelle at de har holdt på i fire år og har brukt folk fra både dSLR- og Coolpix-avdelingene. Lurer litt på hvordan de plukket ut follkene for de nye prosjektet.

Lenke til kommentar

Jeg synes både Tom Hogan og TOP har skrevet mye fornuftig om Nikons speilløse. Anbefaler begge, men syntes dette sitatet fra Mike på TOP i dag er bra:

 

Thing is, I'm not sure we have to do any more waiting. Yesterday seemed like a milestone to me. It was a couple of Nikons that arrived, I know that. But somehow it seemed like what really arrived was Micro 4/3.

Jeg tenker i de samme baner.

 

Jeg er ikke blitt mindre fornøyd med Micro FourThirds ettersom tiden har gått. Nikon1 bekrefter det mer enn det rokker ved det.

MFT fremstår på alle områder som et meget godt kompromiss.

Drevet av 2 store aktører og flere mindre, har MFT utviklet seg raskt og begynner å bli voksent. Jeg er godt fornøyd med at det er flere produsenter om samme system.

 

Jeg synes Nikon gjør rett i å gå sine egne veier med Nikon1, og ikke snuble etter andre aktører. Totalt sett bidrar det til mer mangfold og flere muligheter.

Nikon1 ser ut til å kunne bli et interessant system med noen unike egenskaper, og jeg ser frem til å se hva folk kan få ut av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Størrelsessammenlikning

 

Pen:

3928742786_3d8f83bc76.jpg

 

Bildet sier vel det meste om hvor "små" og "lommevennelige" riggene er ;) Sikkert nydelig balanse i saken til høyre når en skal holde den på armlengdes avstand og prøve å fokusere noe i vinduet bak.

 

Den til høyre ser omtrent lik ut som mitt 7D påmontert Sigma 150-500 - når den er helt utzoomet. Skrekk og gru hvis jeg måtte sikte i vinduet bak håndholdt..

 

Ikke rart Herr Nilsen og Frue spør om hvorfor de skal kjøpe en slik sak når et vanlig speilrefleks (med normal søker i) ser og føles mer rett ut. Og prisen er den samme.

 

Tor

Lenke til kommentar

Helt enig med Tor. Men det synker nok ikke inn hos de nyreligiøse speilløse. De vil nok fortsette å tro at det er lommevennlig...:-)

 

Hvem er det egentlig som tror at man kan ha m43 med støtte zoom-objektiver i lomma? Spesielt med converter og objektiv fra ett annet system?

 

AtW

 

Nuvel. Det til høyre er et vanlig FourThirds objektiv med adapter.

Poenget er jo fortsatt det samme :)

 

Neppe, poenget er vel at objektivene til systemet er store? Det trenger de ikek å være, selv om objektiver til andre systemer, montert på en m43 er stort.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å demonstrere ignoranse? Jojo, men hvorfor insistere på å gjøre dét ved hver anledning? :hmm:

Neppe, poenget er vel at objektivene til systemet er store? Det trenger de ikek å være, selv om objektiver til andre systemer, montert på en m43 er stort.

 

Nuvel, hva enkelte gjør ved hver eneste anledning får være opp til de det gjelder.

Jeg kan godt se hvorfor mange ønsker disse systemene, men det som oftest brukes som argument er størrelse.

 

Joda, fint med ett pancake objektiv, men med en gang du har litt mer utstyr passer det ikke i lomma lenger, evt. må du ha en jakke med mange store lommer og fylle flere.

 

Den største grunnen jeg ser å benytte disse systemene må være vekt. Når jeg ser hvor mange objektiver og utstyr folk kjøper til mft, nex o.l. og har med seg rundt synes jeg størrelsespoenget er borte.

 

Ser jo nå at det er ett adapter på det kameraet der .. :whistle:

 

Jeg tror dette alltid kommer til å være smak og behag.

Lenke til kommentar

Å demonstrere ignoranse? Jojo, men hvorfor insistere på å gjøre dét ved hver anledning? :hmm:

Neppe, poenget er vel at objektivene til systemet er store? Det trenger de ikek å være, selv om objektiver til andre systemer, montert på en m43 er stort.

 

Nuvel, hva enkelte gjør ved hver eneste anledning får være opp til de det gjelder.

Jeg kan godt se hvorfor mange ønsker disse systemene, men det som oftest brukes som argument er størrelse.

 

At størrelsen er et argument er ikke det samme som at du lett får noe i lomma, kan være mer praktisk å ha en liten bil også, selv om du ikke får trøkt den ned i lomma på noe vis. Størrelsene r et argument, systemet tar vesentlig mindre plass, og veier vesentlig mindre enn DSLR med tilsvarende objektivpark. Men det er jo selvfølgelig individuelt hvor mye man vektlegger det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kommer ikke med et lommevenlig kamera når man monterer 4/3 objektiv med adapter på et m4/3 system. Når jeg har med mitt 60D og objektiver ligger det i sekken når jeg går turer på fjell og i skogen. Er på jakt etter et "lite" kamera som man får i lomma (ikke pokketkamera, for dårlige bilder). De som har Nikon og ønsker seg et speilløst kamera (kansje kamera nr 2) må ha blitt skuffa, håper Cannon kommer med noe bedere. Har fallt for denne kombinasjon: http://www.pcmag.com/slideshow_viewer/0,3253,l%253D286770%2526a%253D286786%2526po%253D1,00.asp?p=n#fbid=pTDsGuTmH-0

 

Håper Canon kan matche dette?? Eller så ønsker jeg meg et adapter fra EF-S og EF objektiver over til m4/3. som har med all automatikken. På den måten kan jeg få et lommevennlig kamera og et lite kamera med et godt og stort objektiv på :dribble:

Hvis nikon får et adapter så kan f.eks et objektiv på 300mm med en faktor på 2,7 bli et billig telealternativ (810mm).

Endret av Plutoid
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...