Gå til innhold

Nytt speilløst kamerasystem


Anbefalte innlegg

Det kan godt hende jeg er fantasiløs - men kanskje du har litt bedre fantasi og kan utdype litt rundt om bruk av elektronisk søker? :)

EVF har allerede ganske store søkere for sin prisklasse og det kan godt tenkes at de blir ennå større med nyere og dyrere kamera. Dette er mer kostbart, plasskrevende og vektkrevende med optisk søker. Derfor kan man i en bestemt prisklasse og vektklasse forvente større EVF søkere enn optisk.

 

I tillegg er det mulighet for å forstørre en eller flere deler av bildet (evt som picture in picture for å holde oversikten samtidig) og få 1:1 representasjon av hvor fokus sitter. De forstørrede fokusfeltene kan gi MYE mer søkerforstørrelse enn optisk søker kan gi.

 

Liker man sort/hvitt så slipper man å bli forstyrret av farger når man skal komponere bildet.

 

EVF gir bedre lysstyrke i søkeren ved bruk av optikk med liten største blender. EVF fungerer generelt bedre i svakt lys fordi man får forsterket lyset elektronisk.

 

Man kan få direkte tilbakemelding (sebrastriper) på områder som blir utbrent eller helt sorte, slik at man kan finjustere eksponeringa.

 

Ved actionfoto kan man se forhådsvisning av bildet (f.eks 1s) uten å måtte flytte øyet fra optisk søker til skjermen. Kjekt å se f.eks om barn ser i kameraet eller flyttet blikket brøkdelen av et sekund før man tok bildet. Eller om noen blunker så man må prøve en gang til.

 

Det er sikkert mange andre muligheter også. Selv foretrekker jeg optisk søker med de fordelene det betyr, men jeg har ingen problem med å se at det finnes en rekke fordeler med EVF.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kan dere se Nikon 1 sin målgruppe: http://www.youtube.com/watch?v=c9aC7es1WaI&NR=1

 

 

Slapp av. Hva skal man med et lommekamera til? Jeg har det, jeg vil ha et bra stort kamera nå...

 

http://www.youtube.com/watch?v=gurU5UVnBuI

 

At Nikon ikke lanserer kamera med PASM, sier jo sitt, mener jeg. Det er ikke et kamera for avanserte DSLR brukere.

 

Slow motion 400fps

 

http://www.youtube.com/watch?v=RLHxUIcK9pc&feature=related

Endret av Epp
Lenke til kommentar

At Nikon ikke lanserer kamera med PASM, sier jo sitt, mener jeg. Det er ikke et kamera for avanserte DSLR brukere.

 

Det er PASM på disse kameraene. De ligger bare ikke på eksternt kontrollhjul.

Dessuten hvor ofte skifter man modus?

Mitt D700 står i blender-prioritet hele tiden. Etter flere tusen bilder, er det bare unntaksvis at jeg bruker noe annet, og da er det i såfall manuell.

Hvis det ER en funksjon de måtte gi avkall på, så er det faktisk modus-valg som benyttes minst etter min erfaring. Nå skal det i rettferdighetens navn sies at det er plass på hjulet til flere valg, så de kunne ha laget både-og. Det er vel bare pga målgruppen at dette ikke ligger der - dette er mest mulig full-automatikk kamera (de som skyter "grønn Auto" på DSLR og P&S).

Det som jeg personlig finner mest skuffende er mangel på CLS-støtte i kameraet. Blits-styring er noe Nikon kan bedre enn de aller fleste, og derfor er det overraskende at ikke V1-modellen støtter CLS.

Lenke til kommentar

Vel, det at de kaller systemet for "1" er jo svært lovende når det gjelder fremtidige utvidelser med større sensorer :)

Det kommer ikke til å bli større sensorer i senere modeller. Det begrenses av linsene. 1 Nikkor er laget for 16mm sensordiameter, og de støtter derfor ikke større sensor. Det er svært usannsynlig at Nikon kommer med en 4.linse-serie. Pga kostnader med å utvikle og vedlikeholde hver serie, er det utopisk å tro at det kommer nye linse-serier.

Jo større sensor - jo mer nisje-preget blir produktet.

 

Det som kommer til å skje er at det kommer flere modeller i "1" serien, men de vil fortsatt hete Nikon 1. Neste generasjon J1 vil bli J2 og V1 blir V2 etc..

Lenke til kommentar

Mens jeg tror at de kommer til å bytte ut DX og FX systemene med modeller med like stor sensor, men uten DSLR. Altså Nikon 3, 5, 7, whatever. DX kan f.eks. bli 3 og 5 (med forskjeller i funksjoner på¨samme måte som D7000 og D300s er helt andre kameraer en D3100 og D5100) mens FX kan bli 7.

Det vil isåfall fortsatt være Nikon F.

Nikon 1 refererer til linse-fatningen. Sensoren til 1-fatningen er CX, på samme måte som sensorene til F-fatningen er DX eller FX.

Du snakker om modell-betegning, og da kan de selvf. bli kalt Nikon 3/5/7 etc

Lenke til kommentar

Reaksjonen min så langt er: "Tja. Interessant". En del av teknologien (fasedetekterende fokus på brikken, f.eks.) er unektelig svært spennende. Samtidig må jeg si meg enig i at dette nok mer er et produkt for de som vil ha noe litt mer avansert enn et kompaktkamera, heller enn et lettvektsalternativ til speilrefleks. Forståelig nok, og selv om det kanskje ikke er helt min båt, så har det potensiale til å bli en kommersiell suksess. Tror også systemet kan bli interessant som lavkost videoutstyr.

 

Fordeler med eletronisk søker kan være: fokushjelp som gjør manuell fokus og AF enklere å forholde seg til (hva som er i fokus), man kan se dybdeskarpheten i søkeren, man kan se hvordan bildet blir i søkeren, effekten av filtre osv. Ekstremt mye større muligheter for eventuell annen informasjon man ønsker seg om det som blir tatt bilde av, osv osv. Firmaene vil sikkert finne på enda mye mer (feks kanskje prediktiv framing, der man viser hvor i bildet det du vil ta bilde av kommer til å være, basert på forsinkelse fra du trykker til bildet er tatt). Speilet er per i dag noe som blir mindre og mindre nødvendig, det kommer til å forsvinne etterhvert.

Bortsett fra "hvordan bildet blir" (som innbefatter svært mye, og ikke nødvendigvis stemmer - hvor bra er f.eks. fargekalibreringen til en EVF?) og kanskje prediktiv framing (som jeg uansett ikke har noe særlig tro på - se under), er det så veldig mye av dette som ikke kan gjøres med en optisk søker? Jeg trenger i hvert fall bare å trykke på en knapp med lillefingeren for å se skarphetsdybden. Effekten av filter? Erm... jeg ser faktisk rett gjennom den store glass-og-metall-klumpen som henger foran på kamerahuset mitt.

 

Ja, man kan nok legge på alskens funksjonalitet i en evf, men hvor ofte har du reelt sett bruk for den? Jeg mistenker at jeg gjentar meg selv, men så langt så er stort sett alle av de potensielle avanserte funksjonene til en EVF kun nyttige hvis motivet ikke kan finne på å bevege på seg. Det er rett og slett begrenset hvor mye informasjon det er praktisk mulig å nyttegjøre seg av, og et godt brukergrensesnitt er ofte et som gir brukeren mindre å forholde seg til heller enn mer. Selv ting som prediktiv framing, som på papiret kanskje ser ut som en god idé, gir egentlig bare mer støy å forholde seg til heller enn reelt nyttig informasjon. Driver du med en type fotografering hvor det faktisk er nyttig, så lærer du deg ganske fort å prediktere bevegelser selv, og støttehjulene blir bare i veien. Da er det mer nyttig med en søker uten tidsforsinkelse.

 

Min erfaring er at så snart motivet kan finne på å bevege på seg, så er ofte det viktigste å kunne komponere og ta bildet raskt. Så får man heller stole på at autofokussystemet og lysmåleren gjør jobben sin, og at eksponeringsinnstillingene du har satt er fornuftige. Og jeg driver ikke i noen særlig grad med actionfotografering. Men bare det å ta bilder av vanlige folk som gjør noe annet enn å posere for kameraet krever først og fremst at kameraet reagerer raskt nok til å fange motivet. Ekstrainformasjon blir fort ignorert uansett, fordi tiden det krever å forholde seg til den kan føre til at motivet går tapt.

Endret av Sutekh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget er at jeg vil ha et D700-lignende, for ikke å si D1-lignende kamera uten det utrolig unødvendige speilet og prismen.

Den ser jeg - det gir også mening. Men for min del er det for stort; det er derfor jeg har valgt µ-4/3 som gir en grei balanse mellom ytelse og størrelse.

 

Er nok et ømt punkt det på speilløse som det snakkes lite om. De er vel mer av typen søndagskamera, finværsdings - dersom de skal brukes ute i friluft.

Det er ikke noe mer finværsdings enn en Canon 350D - behandler mine µ-4/3 kameraer likt som 350D/30D når jeg hadde de.

Lenke til kommentar

Nikon gjør nok en liten genistrek i forhold til "familie" segmentet. Dagens kompakter / hybrid kameraer har jo noen svakheter som kanskje Nikon 1 bøter på:

 

For det første er alle kompakter / hybrid allt, allt, allt for trege til å fotografere mennesker. Siden "familie" folk ofte vil fotografere andre i familen er dette en en klar svakhet.

 

For det andre har de fleste kompakter / hybrid bare nok batteri til å ta noe få foto, og ikke alle vil ha med 4 ekstra batteri for å klare en barnedåp.

 

For det tredje har alle systemkameraer for god billedkvalitet. Folk ønsker dårligere kvalitet, se på salg av Apple, lavkvalitet musikk formater osv...

 

Når det gjelder EVF burde all ramme inn svaret fra Sutekh over.

Lenke til kommentar

Apropos prediktiv framing: Vi snakker allerede om systemer hvor tidsforsinkelsen for å vippe opp et speil er fjernet. Jeg vil påstå at hvis systemet faktisk trenger prediktiv framing, så har noen gjort en dårlig jobb med designet. For da er kameraet rett og slett tregt.

 

Non har gjort en dårlig jobb med designet ja, iogmed at vi ikek har reaksjonstid på 0 :) Prediktiv framing er nyttig uansett hvor raskt kameraet er.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg trenger i hvert fall bare å trykke på en knapp med lillefingeren for å se skarphetsdybden. Effekten av filter? Erm... jeg ser faktisk rett gjennom den store glass-og-metall-klumpen som henger foran på kamerahuset mitt.

 

Ja, man kan nok legge på alskens funksjonalitet i en evf, men hvor ofte har du reelt sett bruk for den? Jeg mistenker at jeg gjentar meg selv, men så langt så er stort sett alle av de potensielle avanserte funksjonene til en EVF kun nyttige hvis motivet ikke kan finne på å bevege på seg. Det er rett og slett begrenset hvor mye informasjon det er praktisk mulig å nyttegjøre seg av, og et godt brukergrensesnitt er ofte et som gir brukeren mindre å forholde seg til heller enn mer. Selv ting som prediktiv framing, som på papiret kanskje ser ut som en god idé, gir egentlig bare mer støy å forholde seg til heller enn reelt nyttig informasjon. Driver du med en type fotografering hvor det faktisk er nyttig, så lærer du deg ganske fort å prediktere bevegelser selv, og støttehjulene blir bare i veien. Da er det mer nyttig med en søker uten tidsforsinkelse.

 

Min erfaring er at så snart motivet kan finne på å bevege på seg, så er ofte det viktigste å kunne komponere og ta bildet raskt. Så får man heller stole på at autofokussystemet og lysmåleren gjør jobben sin, og at eksponeringsinnstillingene du har satt er fornuftige. Og jeg driver ikke i noen særlig grad med actionfotografering. Men bare det å ta bilder av vanlige folk som gjør noe annet enn å posere for kameraet krever først og fremst at kameraet reagerer raskt nok til å fange motivet. Ekstrainformasjon blir fort ignorert uansett, fordi tiden det krever å forholde seg til den kan føre til at motivet går tapt.

¨

Hvordan gjør du det igjennom en optisk søker på en felksibel måte? (altså som dekker alle blenderåpninger, og ikke har vesentlig ulemper med tanke på lys i søkeren?) Hvordan ser du effekten av feks å stille inn på svart/hvitt igjennom din optiske søker? Eller andre filtre som kamerat har?

 

Selvfølgelig er det begrenset hva man kan benytte seg av om man har dårlig tid, men det kan være nyttefunksjoenr også her. Folk lærte seg å bruke manuell fokus på ting som beveget seg fort i gamle dager også, men autofokus gjør at man akn gjøre en enda bedre jobb. En annen fordel med EVF er at man kan velge akkurat hva slags "støttehjul" man vil ha på selv. Om man ikke liker det, så er det bare å slå det av. (og om det er så lett å kompansere, hvorfor er lengden på forsinkelsen særlig relevant i utgangspunktet?)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Hvordan gjør du det igjennom en optisk søker på en felksibel måte? (altså som dekker alle blenderåpninger, og ikke har vesentlig ulemper med tanke på lys i søkeren?) Hvordan ser du effekten av feks å stille inn på svart/hvitt igjennom din optiske søker? Eller andre filtre som kamerat har?

Tja, jeg stiller aldri inn på svart-hvitt, og jeg er ikke så veldig begeistret for at kameraprodusenter kaller effekter for "filtre", siden det åpenbart kan forveksles med faktiske fysiske filtre. Klart, for folk som faktisk benytter seg av den slags, så har det sikkert nytteverdi. Men igjen så krever det at du har tid til å tenke over hva du jobber med. Du må ha tid til å ta beslutningen om hvordan du vil ha bildet og eventuelt tid til å endre mening i etterkant. Og da kan du antageligvis like godt bare ta bildet på nytt igjen hvis du ikke blir fornøyd. Hvis du ikke har tid... vel, da er det bedre å ta bildet i råformat og fremkalle det med de effektene du ønsker i etterkant, enten på kameraet eller på PC. Uansett så tilfører ikke EVFen noen ny nytteverdi.

 

Når det gjelder lysmengde og nedblending... helt ærlig, hvis det er så lite lys at det blir et problem, så tviler jeg sterkt på at du vil få så veldig mye nyttig informasjon om skarphet over all støyen i en EVF.

 

Selvfølgelig er det begrenset hva man kan benytte seg av om man har dårlig tid, men det kan være nyttefunksjoenr også her. Folk lærte seg å bruke manuell fokus på ting som beveget seg fort i gamle dager også, men autofokus gjør at man akn gjøre en enda bedre jobb. En annen fordel med EVF er at man kan velge akkurat hva slags "støttehjul" man vil ha på selv. Om man ikke liker det, så er det bare å slå det av. (og om det er så lett å kompansere, hvorfor er lengden på forsinkelsen særlig relevant i utgangspunktet?)

 

AtW

Helt ærlig, hvor ligger fordelen til EVF i noen av eksemplene sine? Det beste du kommer opp med er "det kan være nyttefunksjoner"? Hvilke? Manuell fokusbekreftelse funker helt fint med fasedetekterende sensorer, og de fleste hjelpefokusløsninger med EVFer er ikke akkurat raske: Du må som oftest zoome inn i søkeren for å få tilstrekkelig detalj til å kunne bedømme fokus, mens en ren fokusbekreftelse ala speilrefleks blir jo faktisk ikke noe mer enn en kopi av funksjonaliteten du har med en optisk søker.

 

De hjelpefunksjonene som faktisk er nyttige når du har all verdens tid til å jobbe kan du like godt duplisere med liveview på en speilrefleks. Så jeg ser ikke den store verdien der heller.

 

Så langt så har jeg enda til gode å se en "fordel" med EVF som ikke enten:

a) er ubrukelig når tiden er kritisk

eller

b) like godt kan gjøres med liveview

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...