Gå til innhold

Nytt speilløst kamerasystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja - tiden vil vise hva systemet leverer. For min del virker det som om Nikon har prøvd å holde seg der de speilløse i hovedsak finner konkurransen/henter kundene, nemlig avanserte/toppnivå-kompaktkamera. Og hvorfor skulle de skape noe som er med på å underminere deres egen speilrefleksproduksjon? En produksjon som man og må huske å innlemme objektivproduksjonen i.

 

Og størrelsen på huset? Det er vel grenser for hvor lite det bør være av praktiske årsaker? Objektivstørrelsene betyr mye mer, og er fremdeles det største ankepunktet mot speilløse systemkamera av denne typen.

 

I det minste har de ihvertfall innkludert en søker i det ene, noe som er positivt.

 

Foreløpig synes jeg NEX-7 er mest interessant, dvs hvis man må kalle noen av de speilløse "interessante". Men om det leverer like mye i praksis som skrytet i forkant gjenstår å se. Dessuten er prisen latterlig, og objektivutvalget rimelig håpløst.

 

Det snakkes stadig/fremdeles om Japan når salgstall nevnes angående speilløse systemkamera, men hva med resten av verden? Norge? F.eks.. Japanerne er gadgetfreaks nr 1 i verden - og ikke alt som de løper rundt med har slått til i resten av verden.

 

Men, nå er det bare "storebror" igjen som ikke har vist noen kort med speilløs joker. Det siste jeg har lest er at de nylig har sendt ut en "spørreundersøkelse" for å se om noen er interessert i speilløse kamera - skal man tolke videre der kan man få tanker om at de ikke enda har noe som helst på tapetet i den sjangeren. For Canon må det være et ekstra dilemma når man tenker på hvor betydelig deres kompaktsalg er, for det er vel der i den kjøpergruppen de speilløse i hovedsak oppnår noen salgstall.

 

Til slutt er det markedet som avgjør hva de skal produsere, hva de produserer er underordet så lenge det er noe som selger.

 

Tor

Lenke til kommentar

Apropos størrelsen på huset. Jeg så et bilde av batteriet på V1 og det fyller jo omtrent halve kameraet.

 

post-3851-0-47533900-1316689269_thumb.jpg

 

Hadde det ikke vært lurere å ha batteriet montert som en ekstern "boks" på kameraet? Altså bare noe man hekter på høyre side? Så kunne de levert med et standard lite batteri for 100-200 bilder for de som vil ha et knekkebrødflatt kamera og selge et større batteri som ekstrautstyur for de som vil ha større kapasitet og bedre grep. Det kunne jo redefinert begrepet batterigrep.

 

post-3851-0-74204400-1316689277_thumb.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ganske uenig med TorVidle her. Synes både NEX 5n og NEX 7 er veldig spennende kameraer. Jeg er enig i at objektiv utvalget kunne vært bedre. Sliter selv med en prolapsrygg, og er rimelig lei av å drasse på tungt utstyr. Blir det speilløst på meg? Kanskje..

 

Som jeg antydet synes jeg at NEX 7 er interessant - og først og fremst pga innebygget søker som må være på plass før jeg kommer til å seriøst vurdere et kamera av den arten. Om det er like bra som alt skrytet fra Sony har opphøyd det til vil bare tiden vise. Men igjen: Lite hus, ja - men objektivene? Nei. Der er det enda mye å hente. Men, man får ikke automatisk mindre objektiver bare fordi man fjerner et speil - og objektivet er en del av kameraets total - det kommer man ikke utenom.

 

Mange mener nok som deg, dvs at de er lei av å drasse på kilovis av utstyr (som vel i hovedsak er glass?). Forsåvidt er jeg litt i samme situasjon selv og, men pga fuglefotograferingen sliter jeg med å se at dagens speilløse system kan hjelpe meg med vekta, eller si overta. Men til mye annet kunne jeg kanskje spart et halvt kilo, neppe mer tror jeg dersom objektivene skal funke likeverdig.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg er ganske uenig med TorVidle her. Synes både NEX 5n og NEX 7 er veldig spennende kameraer. Jeg er enig i at objektiv utvalget kunne vært bedre. Sliter selv med en prolapsrygg, og er rimelig lei av å drasse på tungt utstyr. Blir det speilløst på meg? Kanskje..

 

Som jeg antydet synes jeg at NEX 7 er interessant - og først og fremst pga innebygget søker som må være på plass før jeg kommer til å seriøst vurdere et kamera av den arten. Om det er like bra som alt skrytet fra Sony har opphøyd det til vil bare tiden vise. Men igjen: Lite hus, ja - men objektivene? Nei. Der er det enda mye å hente. Men, man får ikke automatisk mindre objektiver bare fordi man fjerner et speil - og objektivet er en del av kameraets total - det kommer man ikke utenom.

 

Mange mener nok som deg, dvs at de er lei av å drasse på kilovis av utstyr (som vel i hovedsak er glass?). Forsåvidt er jeg litt i samme situasjon selv og, men pga fuglefotograferingen sliter jeg med å se at dagens speilløse system kan hjelpe meg med vekta, eller si overta. Men til mye annet kunne jeg kanskje spart et halvt kilo, neppe mer tror jeg dersom objektivene skal funke likeverdig.

 

Tor

For meg er også naturfoto/fuglefoto/dyrefoto ett av ankerpunktene mot speilløst. Som du sier: En god søker er alfa omega. Værtetting bør også være der før jeg tar et slikt kamera med i den regntunge skauen. Nå vet jeg ikke hvor robust og værtettet disse kameraene er, men neppe på nivå med de beste DSLR kameraene.

Lenke til kommentar

Enig med Tor i at NEX 7 kamerahuset er veldig interessant. Til vektredusert fuglefoto ville jeg vurdert en liten speiltele med de følgende det får. F.eks 500mm f/8 eller noe sånt. Og bønnepose-stativ i den andre jakkelomma. Hele poenget og gevinsten er alle de ekstra gangene man gidder å ta med seg kameraet.

Lenke til kommentar

Værtetting bør også være der før jeg tar et slikt kamera med i den regntunge skauen. Nå vet jeg ikke hvor robust og værtettet disse kameraene er, men neppe på nivå med de beste DSLR kameraene.

 

Er nok et ømt punkt det på speilløse som det snakkes lite om. De er vel mer av typen søndagskamera, finværsdings - dersom de skal brukes ute i friluft.

 

Tor

Lenke til kommentar

Enig med Tor i at NEX 7 kamerahuset er veldig interessant. Til vektredusert fuglefoto ville jeg vurdert en liten speiltele med de følgende det får. F.eks 500mm f/8 eller noe sånt. Og bønnepose-stativ i den andre jakkelomma. Hele poenget og gevinsten er alle de ekstra gangene man gidder å ta med seg kameraet.

 

Nja, og nei. Med en ynkelig buffer (RAW) på 6 bilder kan det nok stort sett avskrives til den bruken (dersom man driver litt seriøst med fuglefotografering).

 

Speiltele er bare leketøy i denne sammenhengen.

 

Tor

Lenke til kommentar

Værtetting bør også være der før jeg tar et slikt kamera med i den regntunge skauen. Nå vet jeg ikke hvor robust og værtettet disse kameraene er, men neppe på nivå med de beste DSLR kameraene.

 

Er nok et ømt punkt det på speilløse som det snakkes lite om. De er vel mer av typen søndagskamera, finværsdings - dersom de skal brukes ute i friluft.

 

Tor

 

Jeg synes det snakkes svært mye om det personlig, det nevnes hele tiden blant speilløsentusiaster. Når det er sagt, hvor viktig er slik? Jeg må innrømme jeg har med kameraet ute i all slags vær, virker ikke som det tar noe særlig skade av noen regndråper her og der.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nja, og nei. Med en ynkelig buffer (RAW) på 6 bilder kan det nok stort sett avskrives til den bruken (dersom man driver litt seriøst med fuglefotografering).

Seriøse fugler sitter vel aldri i ro :whistle:

 

Speiltele er bare leketøy i denne sammenhengen.

Det blir sikkert bedre bilder av å legge det slepbare kameraet hjemme. :whistle:

 

Se det i kontekst til bruken. Et sekundærkamera for å ha med seg på tur med f.eks familien. De gangene man ikke er på betalt oppdrag fra Norsk Ornitologisk forening eller National Geografic, men likevel kunne tenke seg å bruke noen minutter på fuglefotografering hvis man skulle komme over noe spesielt å ta bilde av. F.eks en eksotisk fugl på oppdagelsestur til Norge.

 

Speiltele kan gi gode bilder selv om noen bakgrunner gir ringbokeh og AF er fraværende. Å bastant avskrive speiltele som leketøy blir for kategorisk og smalsynt for meg. Særlig når det er snakk om kamerasystemer med fokus på minimering av vekt og størrelse.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Værtetting bør også være der før jeg tar et slikt kamera med i den regntunge skauen. Nå vet jeg ikke hvor robust og værtettet disse kameraene er, men neppe på nivå med de beste DSLR kameraene.

 

Er nok et ømt punkt det på speilløse som det snakkes lite om. De er vel mer av typen søndagskamera, finværsdings - dersom de skal brukes ute i friluft.

 

Tor

 

Jeg synes det snakkes svært mye om det personlig, det nevnes hele tiden blant speilløsentusiaster. Når det er sagt, hvor viktig er slik? Jeg må innrømme jeg har med kameraet ute i all slags vær, virker ikke som det tar noe særlig skade av noen regndråper her og der.

 

AtW

Noen regndråper her og der er det vel ingen kameraer som tar skade av. Men har opplevd 50mm nedbør på en kveld på en utendørsfestival som jeg knipset bilder for. Da med min D300. Var passe nervøs, men det gikk bra. Til tross for at D300 ikke har den beste værtettingen av DSLR kameraer, tror jeg både den og til og med D7000 er tryggere valg enn noe speilløst.

Lenke til kommentar

Hvis man trenger noe a la Nikon D7000 og god værtetting så bør jo Pentax K-5 være et åpenbart førstevalg.

 

Men hvis man sitter nedsyltet i F-optikk så kan muligens D400 være svaret på valgets kvaler når den tid kommer.

 

Men ja, jeg ser en del huller i speilløsmarkedet. Værtett og entusiast-orientert (PSAM, massevis av knapper, så god ergonomi det lar seg gjøre å pakke i et lite kamera osv). Håper min faste værtett-leverandør har noe sånt under utvikling. :)

Lenke til kommentar

Og hvorfor skulle de skape noe som er med på å underminere deres egen speilrefleksproduksjon? En produksjon som man og må huske å innlemme objektivproduksjonen i.

 

Den tankegangen der har vært snubletråden for andre store bedrifter. Svaret på spørsmålet er at konkurrentene kommer til å gjøre det, og vil man overleve må man gjøre det samme selv. Hvorfor skulle Telenor begynne med ADSL og GSM, når det underminerer deres egen satsning på ISDN og NMT? Hvorfor skulle verdens største skrivemaskinprodusent begynne med datamaskiner i sin tid?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...