Gå til innhold

Nytt speilløst kamerasystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Når det gjelder størrelsen så er det viktig å huske at dette er første generasjon, kanskje er det tekniske begrensninger som spiller inn, kanskje de synes størrelsen er et bra kompromiss mht ergonomi osv. Nikon lanserte F-fatningen for over 50 år siden. De tenker neppe så langt frem med dagens lansering, men forhåpentligvis en god del lenger enn de modellene vi har sett nå. Valg av sensorstørrelse betyr jo mye mer enn hva du kan produsere i dag, det legger også premissene for hvor små kameraer og ikke minst objektiv som kan lages i kommende generasjoner. Det samme gjelder forøvrig pris som virker ganske høy, men det vi har sett så langt er kun veilledende priser. Mindre sensor og mindre optikk vil også bety rimeligere utstyr (eller høyere marginer for Nikon) når produksjonen går for fullt.

 

Det er første generasjon, men det er ikke akkurat noen nybegynnere i markedet, eller som om objektiver er en ny og fancy greie de aldri har vært borti før. Om de ikke har prøvd særlig hardt nå i første genrasjon, når de er så langt etter endel av konkurrentene, så er det en ganske halvhjertet lansering i mine øyne.

 

AtW

 

Ville ikke akkurat kalt dette lommevenlig og hva er da vitsen med så liten sensor? Føler Sony har truffet mye bedre med sin NEX-serie, selv om de er litt større.

 

Det er andre grunner til å ha ett mindre kamera enn å ha det i lomma.

 

AtW

Lenke til kommentar

når de er så langt etter endel av konkurrentene, så er det en ganske halvhjertet lansering i mine øyne.

 

AtW

 

 

Har det slått deg at de kanskje ikke ønsker å konkurrerere med NEX og de andre, men at de derimot ønsker å definere sin egen lekegrind? Selv noe så enkelt som design kan bety noe for mange. Personlig synes jeg NEX ser ut som en kloss med påmontert ølboks, men jeg har stor respekt for at mange kan mene noe annet :-)

Endret av Kolsås
Lenke til kommentar

 

Har det slått deg at de kanskje ikke ønsker å konkurrerere med NEX og de andre, men at de derimot ønsker å definere sin egen leegrind? Selv noe så enkelt som design kan bety noe for mange. Personlig synes jeg NEX ser ut som en kloss med påmontert ølboks, men jeg har stor respekt for at mange kan mene noe annet :-)

 

De kan jo ønske det så mye de vil, men det betyr ikke at de slipper. Personlig synes jeg den virker ganske likk oly og panas minste modeller, og ikke stikker seg noe særlig ut designmessig heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Har det slått deg at de kanskje ikke ønsker å konkurrerere med NEX og de andre, men at de derimot ønsker å definere sin egen leegrind? Selv noe så enkelt som design kan bety noe for mange. Personlig synes jeg NEX ser ut som en kloss med påmontert ølboks, men jeg har stor respekt for at mange kan mene noe annet :-)

 

De kan jo ønske det så mye de vil, men det betyr ikke at de slipper. Personlig synes jeg den virker ganske likk oly og panas minste modeller, og ikke stikker seg noe særlig ut designmessig heller.

 

AtW

 

Så lenge de andre ikke lager kamera med 2.7 crop så slipper de jo det ;-D

Lenke til kommentar

 

Har det slått deg at de kanskje ikke ønsker å konkurrerere med NEX og de andre, men at de derimot ønsker å definere sin egen leegrind? Selv noe så enkelt som design kan bety noe for mange. Personlig synes jeg NEX ser ut som en kloss med påmontert ølboks, men jeg har stor respekt for at mange kan mene noe annet :-)

 

De kan jo ønske det så mye de vil, men det betyr ikke at de slipper. Personlig synes jeg den virker ganske likk oly og panas minste modeller, og ikke stikker seg noe særlig ut designmessig heller.

 

AtW

 

Så lenge de andre ikke lager kamera med 2.7 crop så slipper de jo det ;-D

 

Hva slags markedssegment er det som kun aksepterer 2.7-crop-kameraer? Tipper det er et markedssegment som ikke finnes.

 

AtW

Lenke til kommentar

En interessant lansering av Nikon. Jeg er dog ikke helt sikker på hvorfor de valgte 2,7-crop. Hvis det var for å få redusert størrelsen så er det vel og bra, men det jeg kan se er at det ser ikke ut som om husene er noe vesentlig mindre enn for eksempel E-pl3, E-pm1, eller GF3. Kitobjektivet ser ut som om det er samme størrelse som m.ZD 14-42II, og en del større enn Pana 14-42X. Hvordan er det med lysstyrken f3,5-5,6 på et så lite format? Fastobjektivet virker litt "halvskuffende" som m.ZD 17/2,8, og heller ikke noe mindre enn Pana 14/2,5 som gir deg samme bildevinkel.

 

Det kan jo hende de ikke ville lage systemet for lite heller, for å beskytte P7000, selv om det er vesentlig billigere.

 

Det jeg mener andre burde se nærmere på er det raske hybrid-AF-systemet som kombiner fasebasert og kontrastbasert AF. I tilleg burde de andre (spesielt Olympus) bygge inn en søker i huset, skulle ønske E-P3 hadde en innebygget søker som V1.

 

Ellers, så er det godt at en av de store melder seg på, da kan de i alle fall presse det eksisterende til å heve nivået. Nå gjenstår det bare å se hvor lang tid det tar før Canon hiver seg på lasset.

Lenke til kommentar

Jeg blir litt forbauset over alle negative kommentarer. Nikon har jo hatt både Coolpixer og systemkameraer i mange år nå, og hvorfor skulle et nytt speilløst system ligge nærmere systemkameraene enn kompaktkameraene i sensorstørrelse?

 

Nikon er vel først og fremst ute etter å selge kameraer, og hvis jeg husker tallene til Thom Hogan korrekt (dessverre ingen link) utgjør kompaktkameramarkedet runt 85% i antall enheter og systemkameraer resten. Og da er ikke mobiltelefonkameraene tatt med.

 

Uansett, kompaktkameraer selges i mye større antall enn systemkameraer og årsaken er en blanding av pris og størrelse. Mange er helt sikkert villige til å gå litt opp i størrelse og pris hvis bildekvaliteten blir vesentlig bedre, og fleksibiliteten utbyttbare objektiv gir er også et argument for et systemkamera.

 

Så blir spørsmålet hvor mye større og hvor mye bedre bildekvalitet som er det optimale for å få flest mulig kunder fra kompaktmarkedet, alternativt hvor mye mindre for å lokke speilreflekskunder til et mer kompakt system. Her er det åpenbart flere strategier, Sony kjører samme sensorstørrelse, Pentax har gått helt ned til kompaktkamerasensorer, Ricoh gir flere muligheter og m4/3 og Nikons nye system ligger mellom.

 

Jeg synes ikke det er vanskelig å forstå Nikons valg med en sensrostørrrelse som gir tydelige forskjeller i forhold til speilrefleksene deres. Om det er riktig valg med tanke på antall kjøpere kan bare tiden vise, men jeg er enig med flere kommentarer her om at med såpass liten sensor så burde de nok også gjort husene noe mindre, og normalzoomen er også i største laget. Spesielt etter å ha sett hva Panasonic har fått til med sitt 14-42 X-objektiv.

 

Et annet negativt punkt er at Nikon har ofret kompabilitet med sine eksisterende blitser. Merkelig valg, men de kan jo gjøre som Sony og fikse det på senere modeller.

 

Det største plusset er nok fasedekt på sensoren som bør kunne gi veldig bra AF-ytelse, hvor bra gjenstår jo å teste, men her har Nikon løst et problem uten å bruke halvgjennomskinnelig speil med de konskekvenser det har. Som en "sideeffekt" har Nikon dessuten vist at de har teknologi (igjen forutsatt at den virker) til å lage speilløse systemkameraer med F-fatning og bra AF-ytelse akkurat når de vil.

 

Jeg har vært Nikon eier siden midten av 80 tallet, og hadde gått ape i EU shopen hvis de sendte til Norge, men dette var ett trist kamera med ennå tristere industridesign og Donald sensor. Dro akkurat fram E-P3 n og blir skikkelig glad når jeg ser det igjen.

 

Ikke overrasket om dette flopper for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Det kan jo hende de ikke ville lage systemet for lite heller, for å beskytte P7000, selv om det er vesentlig billigere.

 

 

På P7000 kan man dessuten bruke de eksterne blitzene man allerede har fra Nikon.

 

Synes det er merkelig at ikke V1 har GPS innebygget, virker noe gammeldags at man ikke kan bruke GPS og (ekstern)blitz samtidig.

 

Nikon satser vel på tilbehørsmarkedet.

Lenke til kommentar

Blir Canon like stykt og med en faktor på 2,7 eller lignende blir det microF system. Hadde ikke ventet at Nikon skulle komme med en skivebom så til de grader??. Ufattelig stykt og allt for stort hus og objektiver forhold til hva man kunne med en faktor på 2,7. Har ikke Nikon fått med seg at folk ønsker et lite kamera som tar gode bilder. Et stort kamera har vi dslr som er godt og stabilt å holde i. Dette er hverken stort og stabilt og godt å holde i eller lite og lett å ta med seg i lomma.

Lenke til kommentar

Blir Canon like stykt og med en faktor på 2,7 eller lignende blir det microF system. Hadde ikke ventet at Nikon skulle komme med en skivebom så til de grader??. Ufattelig stykt og allt for stort hus og objektiver forhold til hva man kunne med en faktor på 2,7. Har ikke Nikon fått med seg at folk ønsker et lite kamera som tar gode bilder. Et stort kamera har vi dslr som er godt og stabilt å holde i. Dette er hverken stort og stabilt og godt å holde i eller lite og lett å ta med seg i lomma.

 

 

Stort og stort fru Blom. Ser ikke serlig mye større ut enn S570 jeg har:

http://www.dpreview.com/news/1109/11092118atthelaunch.asp

Lenke til kommentar

Synes dette ser spennende ut.

Jeg er ikke sikker på hvorfor de velger akkurat 2,7 crop. For min del, som normalt bruker canon og Oly PEN, så virker det som litt skivebom. Men det er ut ifra hva jeg selv kunne ønsket meg.

 

Dersom argumentet med 2,7 crop er å få huset minst mulig så synes jeg de bommer litt siden de likevel ikke klarer å lage objektivene mindre. Samtidig er jeg ikke så opptatt av at det skal være minst mulig. Synes PEN har funnet en fornuftig størrelse, så det trenger ikke være mindre enn det. Kanskje heller en tanke større.

 

Hadde håpet på en variant av D300 i et speilløst hus. Altså en 1,5crop. Det hadde får min del vært mere anvendelig. Leica har jo også annonsert at de kommer med speilløst, altså en mindre variant av M9. De antyder sensorstørrelse på mellom 1,3 og 1,5. Tipper det står mere til forventningene til den vanlige akambruker. MEn dete er ført langt ut i 2012.

Nå får vi jo avvente å se hva dette kameraet duger til. Helt klart at Nikon har gjort et valg for fremtiden her.

Lenke til kommentar

For en fantastisk skuffelse. Og lansering med tre midt-på-treet objektiver i tillegg.

 

Det kommer jo til å ta mange år før Nikon har et objektivutvalg som er i nærheten av det micro four-thirds har i dag, og for meg er det primært små og kompakte objektiver som er relevant hvis jeg skal gå for et systemkamera med merkbart mindre hus enn speilrefleks.

 

Når neste generasjon sensor kommer på det systemet fra Olympus eller Panasonic frykter jeg at Nikon sitt system blir grundig frakjørt. Med den større bildebrikken micro four-thirds har er potensialet for både litt høyere oppløsning og samtidig mindre støy enn Nikon på høye iso-verdier mer eller mindre ett faktum.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Vil vente og se tester, erfaringer, reell gatepris og selv klå på greiene før jeg konkluderer noe bastant, jeg. :)

positiv som alltid Trondster.

Som Nikon eier hadde jeg vel egentlig ønsket med noe alla NEX-7 selvom jeg ikke ble overasket over Nikon sitt speiløse systemkamera.

Det er egentlig D4 jeg venter og håper på, NEX-7 er vinneren for meg når det gjelder speilløst.

Lenke til kommentar

Når Panasonic/Olympus og Sony gir kundene det beste de klarer å produserer, så er Nikon klart tilbakeholdene på kvalitet (NEF 12bit compressed), starter med lyssvake objektiver, mangel på PASM, 1 Fn knapp osv osv osv

 

De beholder alle kortene slik at de kan forsatt selge P7100 og D3100. Og da føler jeg meg snytt som trofast kunde.

Dmitry, dette kamera er ikke ment for slike som deg og meg. Det er ment for det store segmentet mellom kompaktkamera og entrylevel speilrefleks. Det er et gigantisk marked her som ikke er dekket. Jeg har tro på at dette blir en suksess i markedet og målgruppen det er ment for. Eneste minus i denne målgruppen er at 10 Mpixels kan være en ulempe; siden kjøper ser veldig mye på tall uten å skjønne hva de betyr (les: mer må være bedre?).

 

Personlig skulle jeg likt å se dette kamera med modus-hjul og DX sensor :)

 

Edit:

Forøvrig er jeg overbevist om at det etterhvert dukker opp speilløst kamera med DX og etterhvert FX sensor fra Nikon. Målgruppen her er forøvrig Japan/Asia hvor denne type kamera virkelig har tatt av (CX type), jeg tror ikke noen valg er tilfeldige i denne lanseringen.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...