Gå til innhold

Nytt speilløst kamerasystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ganske overbevist om at CX-formatet er et sammarbeid mellom de to store, Canon og Nikon, slik at disse blir dominerende sammen. Og med så liten sensor(men stor nok)får de en unik mulighet til etterhvert å lage de minste hybridkameranene, som nettopp må være noe av poenget. Samtidig markerer de et større skille til sine speilreflekskameraer.

 

Antakeligvis vil Canon også lansere et speilløst system før året er omme, da får vi jo se om de legger seg på samme linje som Nikon.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske overbevist om at CX-formatet er et sammarbeid mellom de to store, Canon og Nikon, slik at disse blir dominerende sammen. Og med så liten sensor(men stor nok)får de en unik mulighet til etterhvert å lage de minste hybridkameranene, som nettopp må være noe av poenget. Samtidig markerer de et større skille til sine speilreflekskameraer.

 

Antakeligvis vil Canon også lansere et speilløst system før året er omme, da får vi jo se om de legger seg på samme linje som Nikon.

 

Tror utfallet blir i forholdt til brukerundersøkelser for å finne rette kundegruppe, forhåpentelisvis så er avanserte hobbyfotografer rette kundegruppe :)

Lenke til kommentar

Kan ikke helt se for meg at elektronisk søker vil ta over i kamera ala Dx/1D(s) med det første. Når husene uansett er såpass store, kan man ta seg råd til å bruke den beste og raskeste teknologien som finnes - nemlig optisk søker. Det skal enda noe til for å slå lysets hastighet - med mindre man er et nøytron i CERNs lille lekegrind i Alpene... ;)

Lenke til kommentar

Kan ikke helt se for meg at elektronisk søker vil ta over i kamera ala Dx/1D(s) med det første. Når husene uansett er såpass store, kan man ta seg råd til å bruke den beste og raskeste teknologien som finnes - nemlig optisk søker. Det skal enda noe til for å slå lysets hastighet - med mindre man er et nøytron i CERNs lille lekegrind i Alpene... ;)

 

Hastigheten er ikke alt som har noe å si, dessuten er det unødvendig å slå lysets hastighet, man kan gjøre ting mange ganger tregere uten at vi mennesker er i stand til å oppfatte det. Elektronisk søker har en rekke fordeler det også. Avhengig av hva du mener "Med det første", så tror jeg du tar feil, speilløst kommer til å ta over som hovedløsning i alle segmenter

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hastighet har alt å si. Ingen sportsfotograf (eller pressefotograf forøvrig) kommer til å ta i et kamera som har søker med synelig etterslep. Det kan vil nok bli fiksa etterhvert så vi ikke oppfatter etterslepet, men selv om det er på plass tror jeg nok optisk søker vil ha sin plass på toppen av næringskjeden. Elektronisk søker har sine fordeler om man vil ha så lite og kompakt kamera som mulig - men det er det. Jeg ser ærlig talt ingen andre fordeler med elektronisk søker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hastighet har alt å si. Ingen sportsfotograf (eller pressefotograf forøvrig) kommer til å ta i et kamera som har søker med synelig etterslep. Det kan vil nok bli fiksa etterhvert så vi ikke oppfatter etterslepet, men selv om det er på plass tror jeg nok optisk søker vil ha sin plass på toppen av næringskjeden. Elektronisk søker har sine fordeler om man vil ha så lite og kompakt kamera som mulig - men det er det. Jeg ser ærlig talt ingen andre fordeler med elektronisk søker.

 

Poenget er at det er milevidt fra "lysets hastighet" til "synlig etterslep", det er et ganske bredt intervall der man kan legge seg. Ellers er vel heller ikke alle fotografer sportsfotografer? At du ikke ser noen andre fordeler enn størrelse med elektronisk søker synes jeg nesten er litt fantasiløst, det er en mengde måter det kan assistere bildetakningen, på større eller mindre vis.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, for speil og prismer er jo så FANTASTISK nyttige i dagens teknologiske univers!

 

Speil og prismer er fantastisk nyttige ja, for alle andre som ikke trenger ett miniatyr kamera å putte i veska. Men for all del så lenge det er teknologisk og smått så kjøper jo folk alt mulig, selvom det ofte blir dårligere kvalitet og mindre robust over tid når man skal krympe alt og pøse på med specs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at det er milevidt fra "lysets hastighet" til "synlig etterslep", det er et ganske bredt intervall der man kan legge seg. Ellers er vel heller ikke alle fotografer sportsfotografer? At du ikke ser noen andre fordeler enn størrelse med elektronisk søker synes jeg nesten er litt fantasiløst, det er en mengde måter det kan assistere bildetakningen, på større eller mindre vis.

 

AtW

Jepp, jeg overdrev. Poenget er uansett at synelig etterslep er noe man må leve med dersom man skal bruke EVF i dag. Målgruppa til 1D- og Dx-serien er hovedsaklig presse. Om man driver med pressefoto driver man sannsynligvis også noe med sportsfoto. Dermed er det viktig i de seriene kamera jeg snakker om.

 

Det kan godt hende jeg er fantasiløs - men kanskje du har litt bedre fantasi og kan utdype litt rundt om bruk av elektronisk søker? :)

Lenke til kommentar

Poenget er at det er milevidt fra "lysets hastighet" til "synlig etterslep", det er et ganske bredt intervall der man kan legge seg. Ellers er vel heller ikke alle fotografer sportsfotografer? At du ikke ser noen andre fordeler enn størrelse med elektronisk søker synes jeg nesten er litt fantasiløst, det er en mengde måter det kan assistere bildetakningen, på større eller mindre vis.

 

AtW

Jepp, jeg overdrev. Poenget er uansett at synelig etterslep er noe man må leve med dersom man skal bruke EVF i dag. Målgruppa til 1D- og Dx-serien er hovedsaklig presse. Om man driver med pressefoto driver man sannsynligvis også noe med sportsfoto. Dermed er det viktig i de seriene kamera jeg snakker om.

 

Det kan godt hende jeg er fantasiløs - men kanskje du har litt bedre fantasi og kan utdype litt rundt om bruk av elektronisk søker? :)

 

Ingen tvil om at D4 kommer til å ha speil. Det som derimot kan skje er at ved høye bildehastigheter (f.eks over 11 bps) så kan speilet låses oppe, og man benytter elektronisk søker i de tilfellene (Nikon har patentert en hybrid søker for ikke så lenge siden). Bildeprosessoren i Nikon 1 (Expeed3) klarer i sin nåværende form å lese 25 bilder pr sek med 24Mp oppløsning. I Nikon 1 klarer den da ikke å oppdatere eksponering/autofokus, men i et kamera som D4 så kan de legge inn mer power evt bruke flere prosessorer.

Kan forøvrig nevne at CX sensoren i Nikon 1 har 24 digitale utlesingskanaler (ADC'er sitter på sensoren som i Sony-sensorene i D300,D7000,D3X), mens D3-sensoren har 12 (analoge). Tror ganske sikkert den kommende sensoren i D4 vil ha digital utlesing fra sensoren, og minst 24 kanaler. Den vil dessuten ha både ekstern og intern fase-fokus fra sensor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Effekt av hvitbalanse for de som skyter JPEG, pluss nøyaktig hvordan eksponeringen sitter.

 

2 gode momenter for de som ikke bruker mye tid i post.

 

Jeg har liten tro på EVF i proffsegmentet, greit at laggingen er liten i godt lys, i dårlig lys derimot er EVFer langt mindre attraktive både med tanke på lag og støy. Lyset fra EVFen er i seg selv en støykilde, både rent praktisk, og ikke minst i form av elektronisk støy internt i kameraet.

Lenke til kommentar

Og ingenting av det kan NOENSINNE endre seg ved bedring av teknologien ;)

 

Bedre enn enn søker - neppe noensinne. Teknologien skrider fremover, men noen ganger kommer kvalitetskrav i klinsj med størrelseskrav (f.eks. mp3). I et high-end superlysfølsomt kamera som kommende Nikon D4, så tror jeg du skal få jobbe litt med ingeniørene som jobber på prosjektet med å få innført en ekstra støykilde som også øker kameraets strømforbruk, bidrar til oppvarming av sensoren og er bortimot ubrukelig i dårlig lys (med mindre det i løpet av de neste 5årene blir gjort et virkelig kvantesprang teknologisk).

Lenke til kommentar

Jo, høyst sannsynligvis bedre enn søker. Vi snakker om markering av fokuspunkter - altså ikke markering av en firkant, men markering av det objektet som er i fokus. Vi snakker om all mulig slags informasjon, prosessering og lignende som ikke lar seg vise som tall eller symboler nederst på en optisk søker.

Åja, og det du sier om strømforbruk som et problem på et lysfølsomt kamera er muligens sant, men ikke et faktisk problem jeg NOENSINNE har hørt om i en virkelig fotosituasjon.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...