Gå til innhold

Nytt speilløst kamerasystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes helt at folk glemmer at rose Nikon for at de med denne lille knapt 1" sensor dog har begrænset sig til 10Mpixel. :thumbup:

Opfat det som bud på en (potentielt) mere kompakt teknologi end mft, ikke som direkte konkurrent.

Som nævnt ovenfor svarer sensorstørrelsen til en difraktionsgrænse på 289.9/F² Mpixel, så det var gået helt galt hvis de havde gået op til fx 15. Nu bliver grænsen ikke værre end F5.4 - Meeen det betyder også at tele enden på alle objektiverne er på kanten, allerede inden nedblænding :thumbdown:

Lenke til kommentar

Jeg synes dette ser ut som et spennende system, og det har sin egen nisje, der ingen andre er, og som ikke kanibaliserer Nikons speilrefleksmarked.

 

Spørsmålet blir bare hvor sterke konkurrenter de speilløse systemkameraene blir til speilreflekskameraer. Når Nikon har lynrask autofokus og lynrask seriebildefunksjon, er søkeren den største gjenstående mangelen i forhold til speilreflekskameraer. Vi kan lett se for oss en situasjon der det er liten grunn til å kjøpe speilrefleks, og da sitter alle de andre produsentene med speilløse systemer som konkurrerer med slike.

 

Nikon derimot har ikke noe. Kan det være at Nikon (og Pentax) i frykt for å konkurrere for mye med seg selv, overlater arenaen til andre? Kan vi få en situasjon der det er Panasonic, Sony og Samsung som blir produsentene av de avanserte systemkameraene?

Lenke til kommentar

At Nikon begrenser seg til 10 Mp er nok også medvirkende til den høye skuddtakten på full oppløsning.

 

Støtte for råformat er heldigvis på plass, men dessverre bare i form av Nikons proprietære NEF-format.

 

Ja, og med den dårligste på iq. 12bit og komprimert (ikke lossless).

 

Jeg tror Nikon kommer til å tappe på Nikon <One> prosjektet. Personlig syns jeg det hadde vært bedre om de hadde bare lisensiert Sony NEX og puttet Nikon F mount på den...

 

post-7631-0-90698400-1316600518_thumb.png

 

Strengt tatt så tapper V1 på alle punkter. Eneste plus er vel kanskje elektronisk søker...

 

...

 

Nikon derimot har ikke noe. Kan det være at Nikon (og Pentax) i frykt for å konkurrere for mye med seg selv, overlater arenaen til andre? Kan vi få en situasjon der det er Panasonic, Sony og Samsung som blir produsentene av de avanserte systemkameraene?

 

Jeg tror med NEX-7 så vil man få det virkelig proffe speilløse kamera. Som leverer - og den vil revolusjonere marked. Jeg er så frelst etter 2 dager med NEX-5N som jeg aldri vært med noen DSLR. Riktig nok er alt av objektiver så godt som ubrukelig, men sensoren er der. Og den er kick-ass.

Endret av GCardinal
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nikon derimot har ikke noe. Kan det være at Nikon (og Pentax) i frykt for å konkurrere for mye med seg selv, overlater arenaen til andre? Kan vi få en situasjon der det er Panasonic, Sony og Samsung som blir produsentene av de avanserte systemkameraene?

Olympus kanibaliserte store deler av speilrefleksene sine med enorm økonomisk suksess. Sony ser ut til å satse for fult på begge deler og la kundene bestemme hvor de skal satse videre. Pentax Q er et lekekamera i denne sammenhengen, men de tilbyr noe ganske unikt likevel. Det går mange rykter om et speilløst system nr 2 fra Pentax, muligens med APS-C. Canon har nok noe på lur de også selv om det er dønn stille fra den kanten.

 

Konkurransen mellom produsentene i speilløsmarkedet ser heldigvis ut til å bli jevnere enn det er i speilrefleksmarkedet.

 

Jeg tror Nikon kommer til å tappe på Nikon <One> prosjektet.

Personlig tror jeg prisen vil falle 40% fra veiledende og selge godt. Objektivparken vil modnes. Nikon kan utnytte crop-faktoren til sin fordel ved å lansere mer kompakte objektiver enn konkurrentene. F.eks ser telezoomen 30-110mm ut til å bli vesentlig mindre enn de med lignende utsnitt: Olympus 40-150mm, Panasonic 45-175mm, Sony 55-210mm og Samsung 50-200mm.

 

Uten å ha sjekket særlig nøye vil jeg tro den samme størrelsefordelen gjelder andre objektiver.

Lenke til kommentar

Silencioso: Den fasedetekterende autofokusen er integrert i bildebrikken og vil sikkert lage noen "huller" i pikselmatrisen som fylles over med interpolering fra nabopikslene. Hvor stor innvirkning det vil få på bildekvaliteten er uvist.

 

Her er forresten flere testbilder med ISO fra 100 til 3200 og blender fra f/2,8 til f/9.

Lenke til kommentar

@faaeri et al

Jeg tror at faaeri har ganske ret i at det er et nyt segment de forsøger at åbne/skabe (lidt) under mft.

 

Men ja GCardinal, denne første model er stor sammenlignet med Nex5N, men det er jo også første model.

Og objektiverne er vel mindre (eller burde kunne blive det i hvert fald) i forhold til mft. Så totalt burde det kunne give et mindre system.

(Teoretisk set faktoren 1 : 4/3 på alle leder, altså omtrent halvt så stort i vægt og rumfang)

 

Så jeg tror bestemt at det er rigtigt set. Mit gæt er at de 'simpleste' dslr vil dø ud og erstattes af noget mindre for entutiaster. (fx dette system eller MFT)

Og dslr vil blive tilbage for de der har brug for at kunne arbejde i de mere specielle situationer hvor en stor sensor er et must.

 

Det der talte/taler for simple dslr er at det er en entry-level hvor man kan købe et simpelt hus, men den 'rigtige' optik.

Men efterhånden som prisen på huse falder, giver det mindre mening at poste store summer ud på god optik, og så spare en smule på et 'ringe' dslr-hus frem for et godt. Så er et bedre valg at købe noget brugt at øve sig på.

 

Og da store linser og dermed objektiver jo er sværere at lave gode end mindre, burde man for samme pris kunne få bedre optik til disse nye små systemkameraer.

Lenke til kommentar

Med så liten sensor som dette systemet har, hva er vitsen? Det spørs om bildekvaliteten blir noe særlig bedre enn på de beste kompaktkameraene (type s100, samsungs ex-1 osv).

Det er vel også dem de skal konkurrere med, men så med den væsentlige forskel i fleksibilitet som udskiftbare objektiver giver.

OG med samme fordel som dslr at man kan have godt glas og kun udskifte hus når teknologi forbedres.

Lenke til kommentar

@faaeri et al

Jeg tror at faaeri har ganske ret i at det er et nyt segment de forsøger at åbne/skabe (lidt) under mft.

 

Men ja GCardinal, denne første model er stor sammenlignet med Nex5N, men det er jo også første model.

Og objektiverne er vel mindre (eller burde kunne blive det i hvert fald) i forhold til mft. Så totalt burde det kunne give et mindre system.

(Teoretisk set faktoren 1 : 4/3 på alle leder, altså omtrent halvt så stort i vægt og rumfang)

 

Så jeg tror bestemt at det er rigtigt set. Mit gæt er at de 'simpleste' dslr vil dø ud og erstattes af noget mindre for entutiaster. (fx dette system eller MFT)

Og dslr vil blive tilbage for de der har brug for at kunne arbejde i de mere specielle situationer hvor en stor sensor er et must.

 

Det der talte/taler for simple dslr er at det er en entry-level hvor man kan købe et simpelt hus, men den 'rigtige' optik.

Men efterhånden som prisen på huse falder, giver det mindre mening at poste store summer ud på god optik, og så spare en smule på et 'ringe' dslr-hus frem for et godt. Så er et bedre valg at købe noget brugt at øve sig på.

 

Og da store linser og dermed objektiver jo er sværere at lave gode end mindre, burde man for samme pris kunne få bedre optik til disse nye små systemkameraer.

 

Ja men når ISO konge Nikon lanserer noe så ISO svakt, så blir det bare rart. Jeg forstår at det er liten system, med begrensninger osv. Men selv Leica har ikke klart å trylle frem sylskarp f1.0 objektiv. Og Selv om man reduserer den til 2.7x sensor - så stiller man nesten enda høyere krav til objektiver - de bør være perfekte, uten svakheter, utrolig lyssterke og små.

 

I mine øyer blir dette som å tro på julenissen.

 

NEX er i alle kanter overlegen, selv første utgave av NEX kamera er bedre en det Nikon lanserte idag. Og Sony har forsatt Zeiss partneren sin.

 

...

 

Jeg tror Nikon kommer til å tappe på Nikon <One> prosjektet.

Personlig tror jeg prisen vil falle 40% fra veiledende og selge godt. Objektivparken vil modnes. Nikon kan utnytte crop-faktoren til sin fordel ved å lansere mer kompakte objektiver enn konkurrentene. F.eks ser telezoomen 30-110mm ut til å bli vesentlig mindre enn de med lignende utsnitt: Olympus 40-150mm, Panasonic 45-175mm, Sony 55-210mm og Samsung 50-200mm.

 

Uten å ha sjekket særlig nøye vil jeg tro den samme størrelsefordelen gjelder andre objektiver.

 

Mindre - ja. Men f.eks. 210mm - krever minst 1/250 på et så lite kamera.

så f.eks.

f2.8 1/160 ISO 800 på FX

vil kreve

f5.6 1/250 ISO 5000 på CX

 

Så bildet som man lett kan ta på f2.8 og ISO 800 på FX krever ISO som ikke engang finnes på V1. Og med 75mm x 2.7x f5.6 så blir alt i fokus her ifra til månen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ja men når ISO konge Nikon lanserer noe så ISO svakt, så blir det bare rart. Jeg forstår at det er liten system, med begrensninger osv. Men selv Leica har ikke klart å trylle frem sylskarp f1.0 objektiv. Og Selv om man reduserer den til 2.7x sensor - så stiller man nesten enda høyere krav til objektiver - de bør være perfekte, uten svakheter, utrolig lyssterke og små.

 

I mine øyer blir dette som å tro på julenissen.

Med andre ord finnes det ikke et menneske i verden som kan ha bruk for et kompaktkamera i superzoomklassen. ;):p

 

Mindre - ja. Men f.eks. 210mm - krever minst 1/250 på et så lite kamera.

Hvorfor det? Har du ikke hørt om stativ? Eller stabilisering?

 

så f.eks.

f2.8 1/160 ISO 800 på FX

vil kreve

f5.6 1/250 ISO 5000 på CX

 

Så bildet som man lett kan ta på f2.8 og ISO 800 på FX krever ISO som ikke engang finnes på V1.

f2.8 1/160 ISO 800 på FX gir akkurat lik eksponering som f2.8 1/160 ISO 800 på CX. Ulik bildestøy og vanskeligere å håndholde like stabilt på grunn av lavere vekt ja, men det betyr jo ikke at det ikke er noe marked for slike kamera.

 

Men det er klart. Hadde jeg fått D3X med 27-270mm telezoom ned i en passe liten jakkelomme og prisen var 3500 kr så hadde jeg klart kjøpt det i stedet for. Det er ikke realiteten. Realiteten er at man skal slite med å få plass til noe sånt i jakkearmen og sannsynligvis må selge en nyre eller to for å få råd.

 

Og med 75mm x 2.7x f5.6 så blir alt i fokus her ifra til månen...

Hva så? Er stor dybdeskarphet "feil"? Over hodet ingen som kan ha bruk for det heller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...

 

Men det er klart. Hadde jeg fått D3X med 27-270mm telezoom ned i en passe liten jakkelomme og prisen var 3500 kr så hadde jeg klart kjøpt det i stedet for. Det er ikke realiteten. Realiteten er at man skal slite med å få plass til noe sånt i jakkearmen og sannsynligvis må selge en nyre eller to for å få råd.

 

Og med 75mm x 2.7x f5.6 så blir alt i fokus her ifra til månen...

Hva så? Er stor dybdeskarphet "feil"? Over hodet ingen som kan ha bruk for det heller?

 

Som vanlig, kunne ikke vært mer enig med deg Simen1. Trenger ikke D3X, løsningen kan være alt fra lyssterke Olympus XZ-1 til raske Panasonic Lumix DMC-TZ20. Eller Leica V-LUX 30 med 24-384mm. Så har man her ifra til månen.

 

Det jeg sliter mest med, at de levere ikke noe bedre enn ett kompakt kamera. Og forskjeller mellom god kompaktkamera og V1 vil være minimale og for potensielle brukere - ikke merkbare.

 

Og realiteten er at NEX-5n er like stor, har bedre sensor og koster om ikke mindre, så i alle fall like mye. Uansett hvordan jeg snur og vender på det (og jeg er Nikon fanatiker) - så klarer jeg ikke å se noe som helst positivt med kamera. Ikke enngang har de klart å putte Nikon logo på frontsiden av søkeren, slik det har alltid vært.

 

Jeg tror nok at før eller seinere (mest sansynlig fra Panasonic) så vil vi se 24-70mm 2.8 og 70-200mm 2.8 tilsvarende til MFT eller NEX. I bruktbar størrelse. Men tviler sterkt på at Nikon kommer med slikt i nærmeste fremtid.

 

Når Panasonic/Olympus og Sony gir kundene det beste de klarer å produserer, så er Nikon klart tilbakeholdene på kvalitet (NEF 12bit compressed), starter med lyssvake objektiver, mangel på PASM, 1 Fn knapp osv osv osv

 

De beholder alle kortene slik at de kan forsatt selge P7100 og D3100. Og da føler jeg meg snytt som trofast kunde.

Endret av GCardinal
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mindre - ja. Men f.eks. 210mm - krever minst 1/250 på et så lite kamera.

så f.eks.

f2.8 1/160 ISO 800 på FX

vil kreve

f5.6 1/250 ISO 5000 på CX

Et så lite kamera krever ikke automatisk kortere lukkertid - og på grunn av intet speilklask kan du faktisk ha lenger lukkertid på et speilløst hus enn på et speilhus - akkurat som om du skjøt speilhuset håndholdt med speillås.

At det enda ikke finnes noe mer lyssterk optikk enn f/5.6 får så være - la oss se hva som kommer når de har annonsert litt fler enn tre-fire objektiver. En lang f/2.8-tele med samme utsnitt vil forøvrig kunne være markant mindre og lettere til et CX-hus - med kun 1/2.7 så stor blenderåpning.

 

At et fullframehus vil ha omtrent tre blendertrinn mindre støy på samme ISO er derimot noe helt annet.. ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...