Gå til innhold

Sosialdemokratiet lever på uvitenhet


Anbefalte innlegg

Jeg vil komme med en påstand, Sosialdemokratiet lever på uvitenhet. Folk som ikke vet mye om politikk kaster stemmen sin på Arbeiderpartiet eller et annet Sosialdemokratisk parti, over alle landegrenser er det det samme. Vi kan jo se på dette forumet for eksempel. På Partibarometeret for april og mai 2011 fikk Arbeiderpartiet 15% av stemmene, mens i valget 2009 fikk de 35,4 % av stemmene. På politikk og samfunn sidene her har de fleste endel peiling på politikk, i motsetning til de fleste i Norge generelt. Så hva tenker dere om dette? Hva tror dere grunnen er?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir litt vanskelig å diskutere når du ikke forklarer hva de ikke vet og hvorfor dette gjør at de stemmer slik.

 

Jeg mener politikk generelt, Det virker som veldig mange som stemmer AP, vet frustrerende lite om politikk. Og det jeg lurer på er nettopp hvorfor, hvis det er tilfelle at de stemmer som de gjør?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det er veldig mye i det trådstarter sier. Mange er usikker på hva de vil velge, og tenker at "Arbeiderpartiet er jo størst. Da er det sikkert et godt parti, ellers ville de ikke være størst". Arbeiderpartiet er et parti for folk som ikke vet, eller gamle folk som alltid har stemt arbeiderpartiet "fordi de kjemper for arbeiderne, og jeg var en arbeider en gang". Eller gamle damer som stemmer på AP fordi mannen gjorde det den gangen han levde.

Derfor lever AP på gamle mennesker som stemmer i tradisjon, og uvitende personer som tror det største er det beste. Faktisk tror jeg AP vil bli forsvinnende liten om noen år, når dagens eldre dør. Da er det bare de uvitende som er igjen og stemmer. Og de vil finne seg et nytt parti når AP ikke er størst lenger.

 

Zepticon: Fagorganiserte i LO eller andre organisasjoner er ikke forpliktet til å stemme AP.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er det som gjør de andre partiene så mye bedre da? Hvis jeg skulle nevne ett parti som eksisterer utelukkende pga. uvitenhet så vill jeg nevnt FRP.

 

Det er mulig det, men på dette forumet som har for det meste politisk oppegående brukere er FrP det nest største partiet og har en høyere prosentandel(23%) enn hva de fikk i 2009 valget(22%) Det sier kanskje ikke så mye.

Lenke til kommentar

Jeg mener politikk generelt, Det virker som veldig mange som stemmer AP, vet frustrerende lite om politikk. Og det jeg lurer på er nettopp hvorfor, hvis det er tilfelle at de stemmer som de gjør?

Jeg tror du har mer rett i at dette gjelder politikk generelt enn at det gjelder sosialdemokratiet spesielt. Jeg tror egentlig nordmenn generelt er ganske fornøyde med samfunnet og deres politiske engasjement derfor går ganske på tomgang. Av de som stemmer gjør nok ganske mange det av gammel vane, og det krever vel gjerne at man må ha en bestemt hjertesak hvis man skal begynne å sette seg mer inngående inn i de enkelte partienes politikk. Nå er vel også de fleste av de større norske partiene også ganske sosialdemokratiske i sin politikk, så folk opplever vel ikke akkurat at valgene betyr så mye fra eller til for hverdagen. Jeg merket i hvert fall ikke akkurat store forskjeller ila. Bondevik I & II, og har heller ikke gjort det ila. Soria Moria I & II.

Lenke til kommentar

Jeg vil komme med en påstand, Sosialdemokratiet lever på uvitenhet. Folk som ikke vet mye om politikk kaster stemmen sin på Arbeiderpartiet eller et annet Sosialdemokratisk parti, over alle landegrenser er det det samme. Vi kan jo se på dette forumet for eksempel. På Partibarometeret for april og mai 2011 fikk Arbeiderpartiet 15% av stemmene, mens i valget 2009 fikk de 35,4 % av stemmene. På politikk og samfunn sidene her har de fleste endel peiling på politikk, i motsetning til de fleste i Norge generelt. Så hva tenker dere om dette? Hva tror dere grunnen er?

Grunnen kommer av at det ikke er samme type mennesker som er her på forumet. Dette forumet er ikke tverrsnitt av de som har peiling på politikk og sier lite om hvilke partier som er inteligente å stemme på eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om folk på dette forumet har mer peiling på politikk enn den jevne velger kan jo diskuteres, men de bruker mer tid på politikk enn den jevne velger. I tillegg kommer det at forumet frekventeres av yngre mennesker enn det som er et tverrsnitt av norske velgere. Yngre mennesker er stort sett ofte mer radikale enn eldre mennesker, av forskjellige årsaker.

 

Jo eldre man blir, jo større blir interessen for stabilitet. En pålitelig bil, stabile boliglån, stabil økonomi, solide møbler og politisk stabilitet. Radikale endringer er ofte mindre populære blant eldre mennesker enn blant yngre mennesker.

 

Det er i alle fall min tolkning..

 

:)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Om folk på dette forumet har mer peiling på politikk enn den jevne velger kan jo diskuteres, men de bruker mer tid på politikk enn den jevne velger. I tillegg kommer det at forumet frekventeres av yngre mennesker enn det som er et tverrsnitt av norske velgere. Yngre mennesker er stort sett ofte mer radikale enn eldre mennesker, av forskjellige årsaker.

 

Jo eldre man blir, jo større blir interessen for stabilitet. En pålitelig bil, stabile boliglån, stabil økonomi, solide møbler og politisk stabilitet. Radikale endringer er ofte mindre populære blant eldre mennesker enn blant yngre mennesker.

 

Det er i alle fall min tolkning..

 

:)

 

 

Det er nok mye riktig i det du sier, Men det virker allikevel som en stor velger gruppe for Sosialdemokrater er folk som ikke vet særlig mye om politikk. La meg komme med et eksempel(Ugh, hater å komme med eksempler fra livet mitt) Samtale mellom meg å en venn.

 

Meg "Hvilket parti holder du med da?"

"Arbeiderpartiet"

"Åjasså, hvorfor det da?"

"Erhm.. Jo.. Asså.. De er jo.. De vinner jo mye da"

 

Samtale mellom meg å kommunepolitiker

"Så hvorfor er du med i AP?"

"Fordi jeg er for deling"

"Deling?"

"Ja du vet sånn at folk får like mye.. Ehm hjelp fra staten da. Det er jo på en måte vår plikt."

Endret av Zaftig
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil komme med en påstand, Sosialdemokratiet lever på uvitenhet. Folk som ikke vet mye om politikk kaster stemmen sin på Arbeiderpartiet eller et annet Sosialdemokratisk parti, over alle landegrenser er det det samme. Vi kan jo se på dette forumet for eksempel. På Partibarometeret for april og mai 2011 fikk Arbeiderpartiet 15% av stemmene, mens i valget 2009 fikk de 35,4 % av stemmene. På politikk og samfunn sidene her har de fleste endel peiling på politikk, i motsetning til de fleste i Norge generelt. Så hva tenker dere om dette? Hva tror dere grunnen er?

 

Jeg tror grunnen til forskjellen i stemmefordeling mellom de ulike partiene kommer av at de som velger å svare på partibarometeret her på forumet ikke er representativ for befolkningen som helhet. Innenfor statistikk og metode er man veldig oppmerksom på skjevt utvalg og ulemper som kommer av anonyme undersøkelser.

 

Jeg tror ikke du kan trekke slutningen at brukerne i politikkdelen av forumet her er så mye bedre på politikk en den øvrige befolkningen. Du kan bare si at blant datainteresserte (stort sett) menn i (ofte) ung alder, som velger å delta i politikkforumet, er det fordeling mellom politisk tilhørighet etter det som partibarometeret sier. Resultatet av anonyme undersøkelser gjort på dette forumet kan vanskelig overføres til resten av befolkningen.

Lenke til kommentar

Jeg vil komme med en påstand, Sosialdemokratiet lever på uvitenhet. Folk som ikke vet mye om politikk kaster stemmen sin på Arbeiderpartiet eller et annet Sosialdemokratisk parti, over alle landegrenser er det det samme. Vi kan jo se på dette forumet for eksempel. På Partibarometeret for april og mai 2011 fikk Arbeiderpartiet 15% av stemmene, mens i valget 2009 fikk de 35,4 % av stemmene. På politikk og samfunn sidene her har de fleste endel peiling på politikk, i motsetning til de fleste i Norge generelt. Så hva tenker dere om dette? Hva tror dere grunnen er?

 

Jeg hvet ikke om jeg skal si meg enig eller ikke.

Det du prater om er "forhåndsvalgt stemming", eller "election default" på Engelsk. Forhåndsvalgt har ikke helt samme mening som default, så det blir ikke helt riktig oversatt.

La oss ta USA: De Flesteparten som stemmer på republikanerne stemmer på dem fordi de har stemt på dem, og deres foreldre før dem, og det samme gjelder demokratene.

PGA dette så kan jeg si at vårt sosialdemokrati lever ikke på uvitenhet, fordi USAs kapitalstat level på den samme utvitenheten.

Det jeg derimot vil tro er at den generelle politske inkompetanse skyldes nettop det stygge "election default", der hvor vi får store partier uten kompetente folk, som står og gjør ingenting, men pga sauenes blokkake så har du i realiteten valget mellom å stemme på dem eller de andre som kan komme i nærheten % messig.

Eller du kan stemme på det du tror på, men resultatet blir at stemmen din drunker.

Dermed så blokkerer de uvitende din stemmes validitet, samt at partier som ikke engang står for hva de sto for får automatisk makt...... Så sitter de der med status quo og er inkompetente :(

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mulig det, men på dette forumet som har for det meste politisk oppegående brukere er FrP det nest største partiet og har en høyere prosentandel(23%) enn hva de fikk i 2009 valget(22%) Det sier kanskje ikke så mye.

 

Tja det er ikke spesielt mange mennesker som skriver på dette forumet, og mange av dem er ekstremister som gjerne blir sparket ut av andre forum.

 

Du kunne like gjerne sagt at frp lever på de som synes at øl skal være billigere.

 

For å summere opp hele tråden kan jeg bare bruke et standard sitat av Churchill: "It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried."

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at AP vil falle nevneverdig. Det vil alltid være en viss grad av fluktuasjon på valgbarometre, men så lenge Norge er Norge, så vil nok AP og Høyre toppe. Du kan kalle det tradisjon, men det er også tilfelle at AP og Høyre fører den fornuftigste politikken. De andre partiene har enten for lite å si, eller så er de så kvalmt uvitende at de burde ha blitt utestengt fra politikken. Jeg har til gode å møte en intelligens FrP-velger. Seriøst, det finnes ingen intelligente som stemmer FrP på grunn av "de fører en fin og strukturert politikk!" - og de som mener at FrPs politikk er intelligent er ikke intelligent selv.

Endret av Dr. Professor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor fører Høyre og Ap den mest fornuftige politikken? Fordi de er størst? Partiene er jo ganske så ulike, og den uttalelsen der blir en politisk helgardering i mine øyne. At de andre partiene har for lite å si, er jo i kraft av deres størrelse, ikke nødvendigvis pga. politikken de fører.

 

Jeg synes flere FrP'ere argumenterer godt for seg. MEN dette er gjerne de som tilhører den idealistisk liberalistiske fløyen i partiet, ikke den populistiske som gjerne er den som får mest spalteplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...