Gå til innhold

Sosialdemokratiet lever på uvitenhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil legge til at denne uvitenheten blant velgerne, som TS tar opp, også er noe politikerne selv må ta noe av ansvaret for. De offentlige debattene tar mer og mer form av politisk skyldfordeling og påpekning av hverandres feil, mens man hører mindre og mindre om hvordan de enkelte partiene faktisk vil gjøre ting annerledes. Kortsiktig populisme med økt politikerforakt som konsekvens.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Demokratiet som styreform er basert på uvitenhet. Litt småironisk om man enig i at et velfungerende demokrati forutsetter at velgermassen er "opplyst".

 

Når man ser hvordan dagens system er så stemmer jeg for å innføre en "autoritær" styreform som er adskilt fra folket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok mye riktig i det du sier, Men det virker allikevel som en stor velger gruppe for Sosialdemokrater er folk som ikke vet særlig mye om politikk. La meg komme med et eksempel(Ugh, hater å komme med eksempler fra livet mitt) Samtale mellom meg å en venn.

 

Meg "Hvilket parti holder du med da?"

"Arbeiderpartiet"

"Åjasså, hvorfor det da?"

"Erhm.. Jo.. Asså.. De er jo.. De vinner jo mye da"

"Hva stemmer du, da?"

"Stemmer FRP!"

"Hvorfor det?"

"Fordi de skal få ut alle svartingene."

(samtale mellom meg og venn)

 

Samtale mellom meg å kommunepolitiker

"Så hvorfor er du med i AP?"

"Fordi jeg er for deling"

"Deling?"

"Ja du vet sånn at folk får like mye.. Ehm hjelp fra staten da. Det er jo på en måte vår plikt."

"Hvorfor er du med i FPU?"

"Fordi vi ikke skal betale skatt."

"Men FRP vil jo også ha skatter og avgifter?"

"Jo, men det blir mye mindre, rundt halvparten så mye."

 

Annet eksempel..

 

Anekdoter er fine biler.. Men de kan snus på hodet.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok mye riktig i det du sier, Men det virker allikevel som en stor velger gruppe for Sosialdemokrater er folk som ikke vet særlig mye om politikk. La meg komme med et eksempel(Ugh, hater å komme med eksempler fra livet mitt) Samtale mellom meg å en venn.

 

Meg "Hvilket parti holder du med da?"

"Arbeiderpartiet"

"Åjasså, hvorfor det da?"

"Erhm.. Jo.. Asså.. De er jo.. De vinner jo mye da"

"Hva stemmer du, da?"

"Stemmer FRP!"

"Hvorfor det?"

"Fordi de skal få ut alle svartingene."

(samtale mellom meg og venn)

 

Samtale mellom meg å kommunepolitiker

"Så hvorfor er du med i AP?"

"Fordi jeg er for deling"

"Deling?"

"Ja du vet sånn at folk får like mye.. Ehm hjelp fra staten da. Det er jo på en måte vår plikt."

"Hvorfor er du med i FPU?"

"Fordi vi ikke skal betale skatt."

"Men FRP vil jo også ha skatter og avgifter?"

"Jo, men det blir mye mindre, rundt halvparten så mye."

 

Annet eksempel..

 

Anekdoter er fine biler.. Men de kan snus på hodet.

 

:)

 

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om FrP, :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om FrP, :)

Ok, så hvilket parti støtter du og vi skal finne en fin anekdote for deg.

 

Det Liberale Folkeparti, anecdote me up.

Jeg kjenner ingen som stemmer DLF desverre, men husker du marxisten. Her er hans analyse over hvem som vil tjene på liberalisme. Det er mildt sagt latterlig. F.eks. finansdepertementet har aldri sagt at 80-85% av skattene er skadelige.

 

Jeg kan ikke finne folk som kan absoluttt ingenting om politikk, fordi de har ikke hørt om DLF, men det som står under viser at det er mange tullinger i DLF også. Hadde DLF vært et stort og kjent parti ville det vært langt lettere å finne anektoder om DLF.

 

I følge finansdepartementets egne beregninger er 80-85% av alle skattene skadelige, og det koster i gjennomsnitt 20 øre i samfunnsøkonomisk tap å inndrive 1 krone i skatt. Sagt på en annen måte: velferdsstaten brenner årlig opp 150 milliarder kroner som ingen får nytte av. (Det var en artikkel om dette i Finansavisen i fjor men dessverre har linken sluttet å fungere)

 

Med andre ord, dersom vi godtar finansdepartementets beregninger ville det å innføre DLF-samfunnet gi nordmenn 150 milliarder kroner ekstra å rutte med hvert eneste år. Riktignok ville helt sikkert 100 av de milliardene ha havnet direkte hos de 20% rikeste, men fremdeles kommer altså 50 milliarder 80% av befolkningen direkte til gode. For en gjennomsnittlig familie med to foreldre i arbeid betyr det ca 60.000 kroner ekstra å rutte med i året.

- Marxisten

Lenke til kommentar

Hehe, Ja det var "litt" av en overdrivelse.

 

Jeg ga kanskje ikke uttrykk for det et par poster tilbake, men anekdoten var bare meg som prøvde å forklare hvordan det virker som AP velgere generelt vet mindre om Partiet sitt og hvorfor de holder med det. Det virker som mange tror jeg mener at ikke at noen av FrP eller andre partier sine velgere er uvitende, det gjør jeg ikke, det er mange som stemmer uten å vite akkurat hvorfor.

Lenke til kommentar

Jeg vil komme med en påstand, Sosialdemokratiet lever på uvitenhet. Folk som ikke vet mye om politikk kaster stemmen sin på Arbeiderpartiet eller et annet Sosialdemokratisk parti, over alle landegrenser er det det samme. Vi kan jo se på dette forumet for eksempel. På Partibarometeret for april og mai 2011 fikk Arbeiderpartiet 15% av stemmene, mens i valget 2009 fikk de 35,4 % av stemmene. På politikk og samfunn sidene her har de fleste endel peiling på politikk, i motsetning til de fleste i Norge generelt. Så hva tenker dere om dette? Hva tror dere grunnen er?

tjihihi, troller du, eller er dette en seriøs mening du bare kaster ut med så lite bakgrunnsinfo?

Lenke til kommentar

Jeg vil komme med en påstand, Sosialdemokratiet lever på uvitenhet.

Selvfølgelig.

 

Hvor mange områder griper staten inn i?

Hvor innfløkte er ikke alle reglene vi må forholde oss til?

Hvor mange mennesker fins det som kan ha den totale oversikt over et komplisert og sentralistisk samfunn?

 

Sosialdemokratiet lever på HOLDNINGER. Det er holdningene våre som bestemmer hva vi ANTAR er best, og vi bestemmer oss langt på vei for hva som må være best, ut ifra hva vi ØNSKER skal være best, etter et hierarki av sympatier i hjernen.

 

Dersom du ble sterkt provosert over at du ikke hadde velstående foreldre som liten, ja da stemmer du sosialistisk, da. Selv om du kanskje må tåle at du totalt sett ender opp med mindre velstand selv. Pga hierarkiet av sympatier. Det viktigste er å finne mening i de røde trådene i livet ditt. Du kan ikke restrukturere personligheten på 1-2-3.

 

Jeg er intelligent nok til å restrukturere. Jeg har som voksen blitt fascist. Jeg støtter bla. millitæret og utvidet tjeneste, samt pliktår i hjemmesykepleien, fordi det totalt sett blir billigere for samfunnet å tape skatten fra de som tvinges inn, enn måtte betale for ansatte i hjemmesykepleien. Jeg er ikke lenger ungdom, så jeg går greit med på dette. Jeg stemmer forøvrig Arbeiderpartiet, etter nøye kalkulering av interesser. Arbeiderpartiet er det partiet som min legeforening kan drive lobbyvirksomhet ovenfor, for å hindre utenlandsstudenter å komme tilbake til Norge igjen.

 

Jeg er en sånn type som sender masse pasienter inn til sykehus, for å få de kjapt unna, og dersom pasientene er misfornøyde, så skal de bare være så misfornøyde at jeg akkurat får fylt opp lista mi. Nå er jeg ikke fastlege, men dette sier jeg bare som et eksempel på hvordan jeg ville vært, dersom jeg ikke jobbet på sykehus. Jeg ville også hatt kontoret mitt i 5 etasje uten heis, for å kun få friske og unge pasienter som lett lar seg undersøke.

 

Alt i samfunnet er en krig, men ingen tør å vedkjenne seg det, da det betyr sosial isolasjon. Jeg har kapitulert. Jeg har innsett det rasjonelle i å kutte ut å forsøke å overbevise dumme mennesker om hvordan forskjellige systemer har svært ugunstige effekter, og belønner drittsekker, da mennesker uansett forelsker seg i sine systemer på bakgrunn av andre sympatier. Det logiske blir derfor å nyttemaksimere grovt. Aldri diskuter med irrasjonelle individer, utnytt dem, manipuler dem. Slik er livet, slik er politikken, slik har vi lagd verden, dette er hva vi fortjener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil legge til at denne uvitenheten blant velgerne, som TS tar opp, også er noe politikerne selv må ta noe av ansvaret for. De offentlige debattene tar mer og mer form av politisk skyldfordeling og påpekning av hverandres feil, mens man hører mindre og mindre om hvordan de enkelte partiene faktisk vil gjøre ting annerledes. Kortsiktig populisme med økt politikerforakt som konsekvens.

 

 

Denne uvitenheten blant velgerne er noe politikerne vil ha,og noe de vil skal fortsette.

 

Alt er et spill for galleriet, og alle partier på stortinget jobber mot det samme målet.

At partiene spiller uenig osv. er et spill kun satt i scene for å villede og splitte folket, slik at de selv kan få lov å drive med sitt skitne og lyssky arbeid i fred.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sosialdemokrati er basert på egoisme hos late og arbeidsskye mennesker som krever velferdsgoder og trygd når de ikke orker å jobbe.

 

Vi trenger istedet et nasjonalistisk diktatur, som løsriver Norge fra EØS, NATO, FN og schengen. Etter det kan vi løse våre egne problemer.

Lenke til kommentar

Denne uvitenheten blant velgerne er noe politikerne vil ha,og noe de vil skal fortsette.

 

Virkelig? Det er kanskje en høna eller egget diskusjon dette her, men det spiller nok ikke så mye rolle for politikerne om folket er uvitende eller ikke. Det bare endrer måten man argumenterer på. Politikk og politikere er mer allemanseie idag enn det var for endel år tilbake og politikerne har tatt konsekvensen av det. Er du ikke populistisk nok får du beskjed om å snakke slik "at vanlige folk forstår".

 

Ja mye politisk diskusjon ligger på et veldig lavt nivå, men det kan vi nok dessverre takke folket og ikke minst media for. Gjennomsnittsnordmannen er ikke spesielt intelligent, og sjelden villig til å virkelig sette seg inn i politiske problemstillinger. Slik er det i alle andre land også. Vi får neppe tilbake tiden da politikerne i mye større grad henvendte seg til "eliten".

 

At partiene spiller uenig osv. er et spill kun satt i scene for å villede og splitte folket, slik at de selv kan få lov å drive med sitt skitne og lyssky arbeid i fred.

 

Partiene i Norge er bare uenige om småting, men det skyldes nok at vi ikke har noen egentlige problemer i Norge. Kanskje blir det mer fart i politikken igjen når oljen tar slutt.

 

At de er så skitne og lyssky blir vel bare nok en tåpelig konspirasjonsteori. Norske politikere tjener ikke spesielt mye i forhold til det jobben krever.

Lenke til kommentar

Denne uvitenheten blant velgerne er noe politikerne vil ha,og noe de vil skal fortsette.

 

Virkelig? Det er kanskje en høna eller egget diskusjon dette her, men det spiller nok ikke så mye rolle for politikerne om folket er uvitende eller ikke. Det bare endrer måten man argumenterer på. Politikk og politikere er mer allemanseie idag enn det var for endel år tilbake og politikerne har tatt konsekvensen av det. Er du ikke populistisk nok får du beskjed om å snakke slik "at vanlige folk forstår".

 

Ja mye politisk diskusjon ligger på et veldig lavt nivå, men det kan vi nok dessverre takke folket og ikke minst media for. Gjennomsnittsnordmannen er ikke spesielt intelligent, og sjelden villig til å virkelig sette seg inn i politiske problemstillinger. Slik er det i alle andre land også. Vi får neppe tilbake tiden da politikerne i mye større grad henvendte seg til "eliten".

hvilken tid er dette du snakker om? før parlemantarismen?

Lenke til kommentar

Jeg vil komme med en påstand, Sosialdemokratiet lever på uvitenhet. Folk som ikke vet mye om politikk kaster stemmen sin på Arbeiderpartiet eller et annet Sosialdemokratisk parti, over alle landegrenser er det det samme.

 

Definer sosialdemokrati. Noen sier at Ap er soosialdemokrater, andre sier at alle de norske partiene er sosialdemokrater.

Endret av islending
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Jeg vil komme med en påstand, Sosialdemokratiet lever på uvitenhet.

Selvfølgelig.

 

Hvor mange områder griper staten inn i?

Hvor innfløkte er ikke alle reglene vi må forholde oss til?

Hvor mange mennesker fins det som kan ha den totale oversikt over et komplisert og sentralistisk samfunn?

 

Sosialdemokratiet lever på HOLDNINGER. Det er holdningene våre som bestemmer hva vi ANTAR er best, og vi bestemmer oss langt på vei for hva som må være best, ut ifra hva vi ØNSKER skal være best, etter et hierarki av sympatier i hjernen.

 

Dersom du ble sterkt provosert over at du ikke hadde velstående foreldre som liten, ja da stemmer du sosialistisk, da. Selv om du kanskje må tåle at du totalt sett ender opp med mindre velstand selv. Pga hierarkiet av sympatier. Det viktigste er å finne mening i de røde trådene i livet ditt. Du kan ikke restrukturere personligheten på 1-2-3.

 

Jeg er intelligent nok til å restrukturere. Jeg har som voksen blitt fascist. Jeg støtter bla. millitæret og utvidet tjeneste, samt pliktår i hjemmesykepleien, fordi det totalt sett blir billigere for samfunnet å tape skatten fra de som tvinges inn, enn måtte betale for ansatte i hjemmesykepleien. Jeg er ikke lenger ungdom, så jeg går greit med på dette. Jeg stemmer forøvrig Arbeiderpartiet, etter nøye kalkulering av interesser. Arbeiderpartiet er det partiet som min legeforening kan drive lobbyvirksomhet ovenfor, for å hindre utenlandsstudenter å komme tilbake til Norge igjen.

 

Jeg er en sånn type som sender masse pasienter inn til sykehus, for å få de kjapt unna, og dersom pasientene er misfornøyde, så skal de bare være så misfornøyde at jeg akkurat får fylt opp lista mi. Nå er jeg ikke fastlege, men dette sier jeg bare som et eksempel på hvordan jeg ville vært, dersom jeg ikke jobbet på sykehus. Jeg ville også hatt kontoret mitt i 5 etasje uten heis, for å kun få friske og unge pasienter som lett lar seg undersøke.

 

Alt i samfunnet er en krig, men ingen tør å vedkjenne seg det, da det betyr sosial isolasjon. Jeg har kapitulert. Jeg har innsett det rasjonelle i å kutte ut å forsøke å overbevise dumme mennesker om hvordan forskjellige systemer har svært ugunstige effekter, og belønner drittsekker, da mennesker uansett forelsker seg i sine systemer på bakgrunn av andre sympatier. Det logiske blir derfor å nyttemaksimere grovt. Aldri diskuter med irrasjonelle individer, utnytt dem, manipuler dem. Slik er livet, slik er politikken, slik har vi lagd verden, dette er hva vi fortjener.

 

Jeg vil ikke påstå at andre eller samfunnet generelt er bedre, jeg er enig med deg i observasjonene. Men er det ikke ganske egoistisk? Vil du ikke "ofre" litt av deg selv for å (hehe, naivt?) bedre verden? Hjelper ikke med enda en, for å sitere deg selv, "drittsekk"...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...