Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De stabber jo en baby i GoT. Det er denne rå brutaliteten som gjør at GoT-verdenen føles nærmere virkeligheten.

LoTR er et stort eventyr som berører det meste av følelser, men mangler rå og ekte brutalitet som gjør at det ikke føles så unforgiving som virkeligheten - og da er man ikke på tå like mye.

 

Ingen har fått til kampscener som i GoT, der alt føles helt totalt forjævlig og man ønsker bare ikke å se mer.

Serien berører en spesiell del av den menneskelig psyke, noe som ikke har vært maken til siden ubehagelighetene i Breaking Bad.

 

Man har selvfølgelig diverse serier som er kun ekle og brutale, men som mangler totalt å berøre andre følelser så det blir ikke noe effekt.

Brutaliteten og realismen er en del uten tvil. Men jeg trekker heller fram uforutsigbarheten, og gråsonene.

 

Jamie er et eksempel på dette, og der fleste andre har sånne sider.... Ja, også saints som Jon og Arya gjør endel uansvarlig.

 

Når det gjelder Dragedronninga så bygger det endel videre på slekta "The mad King"

 

 

Det som skjedde med Jon allerede i Winterfell fucka henne opp totalt, og aviselsen deretter og henrettelse av venninna gjorde jobben. Vi ser hvor ødelagt hun blir, ser 10 år eldre ut og utslitt

 

 

Dette er klart en av seriens sterke sider, det bygger på slekta MAD king, og vi ser også før at det har rablet.

Lenke til kommentar

Nyanser: Det tok nærmere 2 år å lage seks (!) episoder med en prislapp på opp mot 90 millioner dollar.

Ja, og denne dritten er det som var resultatet. Hvis de hadde fokusert mer på en god og logisk historie og mindre på dyre "wow-effekter", så kunne de ha laget flere sesonger av bedre kvalitet (historiemessig sett) og spart penger på samme tid.

 

Den spekakulære jobben D&D også har gjort gjennom 12 år, hvor de nå sitter på kompetanse ingen andre har

Ja, kompetanse til å ta noen andres historie og overføre det til TV-skjermen. Så de burde holdt seg til det. For da de måtte lage historien selv så viste det seg hvor inkompetente de var til akkuret det.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Vel begge ble regissert av Spielberg ble de ikke?

Dette er krigsdrama som bygger på historien... Og jeg elsker sånt... Men det er forskjell på hva som faktisk har hendt og hva som er funnet på og skapt.

Det til side så funker vel bare Band på ca 50%

Krigsfilmer er sjelden hit hos damene.

Nei, Spielberg produserte BOB, han regisserte det ikke.

Man kan si at BOB ble laget fordi SPR var en suksess og HBO var villig til å tro at at BOB ville tjene penger.

 

Men da kan du like gjerne si at at GoT er en oppfølger til Lotr, hadde ikke lotr blitt stort ville aldri GoT blitt laget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kilde: https://www.hollywoodreporter.com/live-feed/game-thrones-draws-series-high-ratings-bells-1210474

Du er forsatt på den at det ga ikke meningen for HBO, til tross for at de har uttalt seg annerledes.

Jeg kan illustrere med litt av dine egne tall hvor feil du har.

 

Budsjett på episoder i første sesong var 5-6 millioner dollar, og i sesong 8 var snittet på 15 millioner dollar per episode.

Så oppsummert så har de brukt 3 ganger så mye for 4 ganger så mange seere.

 

Med flere episoder ville det også gått lengre mellom de virkelige komplekse episodene, så snittprisen per episode ville gått ned.

Da kunne de kommet ned i 2 ganger så mye per episode, for 4 ganger så mange seere. 

 

I tillegg så har du det faktumet at 10 episoder fører til langt flere som subscriber til HBO sine streaming tjenester iallefall en måned lenger. 

 

Nå fungerer ikke inntekter slik, men la gå, jeg tror det er av liten interesse for folk å legge ut hvordan resultater fungerer og viktigheten opp mot investorer m.m. (og det hjelper lite med en ekstra måned med innhold om det tar et ekstra år å få det ut, resultatet der blir det samme)

 

Utgifter vil ikke gå ned for lønninger vil øke eksplosivt og lokasjoner blir ikke billigere, komplekse episoder eller ei. 5-10 mill til lønninger alene enten de står stille på en slette eller har tung CGI og dyre lokasjoner. Budsjettet på sesong 1 var seks millioner, sesong 6 på ti millioner og på sesong 8 på femten millioner per episode. 

 

Dette vil øke til anslagsvis atten millioner per episode i en evt. 9. sesong om de gikk den retning. Kanskje enda mer fordi dette ville kreve nye skuespillerforhandlinger i en tid hvor de vet de fint kan kreve 2-3 millioner + prosenter pr episode i dagens marked. Produsentene også, som har rettigheter de sitter på mtp avtalen med HBO (merk, Netflix og Amazon bruker idag hundrevis av millioner bare på avtale med produsenter, noe HBO ikke har midler til å imøtekomme)

 

Nå tror jeg faktisk HBO ville vært villig til å punge ut mye, selv om en 10. sesong ville kostet 200-300 millioner. Men det fjerner ikke den menneskelige faktoren her, viktige personer vil videre og det er enkelt å respektere.

 

Den eneste tenkelige måten å kutte utgifter er å flytte innspilling inn i studio og fjerne mye location, samt kreative manusgrep for å unngå at de sentrale (og dyre) skuespillerne blir med i flere av episodene. Dette er hva AMC gjør med en serie som The Walking Dead da de økte episodeantallet og vannet det ut med viktige skuespillere som knapt var med i flere episoder, og vi vet alle hvordan det gikk mtp kvaliteten...  

 

Men det er utopi å diskutere. Utgangspunktet, med en historie med en gitt slutt som krever at sentrale skuespillere akter å være med på flere år, ville gjort det umulig. Med mindre vi skal tåle recasting av viktige roller (slik som for de uviktige som alt er gjort et par ganger) og produsenter som er villig til å bruke nok et tiår på dette her utover de 12 årene de alt har viet (som var 3 flere år enn de opprinnelig gikk med på)

 

Det er ikke realistisk. Ja, det burde optimalt vært flere episoder, jeg syntes dette isolert sett ble alt for hastverk-sesong, men det er ti ganger bedre enn de seriene som drar det evig langt ut (som True Blood og The Walking Dead eksempelvis gjorde). 

 

Det kan rett og slett være slik at dette var det beste man maktet under rådende forhold. Så får de som lager nye serier se på muligheter til å unngå slike dilemma (gjetning: Det blir nok flere miniserier og færre serier som går lenger enn 4-5 sesonger, med mindre konseptet/historien enkelt gjør at skuespillere kan skrives ut)

Endret av Dotten
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt uenig i at Jamie endte opp der han begynte. Han gjennomgikk en total personlighetsforvandling, uten at han sluttet å elske Cersei av den grunn. Om han endte opp der han begynte var det kun i betydningen at han endte opp rent fysisk sammen med Cersei.

 

Man kan egentlig ikke sammenligne GoT og LotR. De er motpoler innen fantasy-sjangeren, da Tolkien med sine etterlignere etablerte den tradisjonelle high fantasy-sjangeren med heroiske erketyper som beseirer ondskapen med magiske gjensander, mens George Martin ga sjangeren nærmest en slags sosialrealisme. Plutselig var det ingen entydige helter og skurker, men vanlige mennesker med både styrker og svakheter, som må stå opp fem ganger om natta og pisse pga. problemer med prostata. Det er i grunn så forskjellig fra Tolkien som det får blitt.

 

Dette her er selvfølgelig også noe av grunnen til at sesong 7 og 8 ble såpass skuffende. Disse ligger tettere opp til tradisjonell high fantasy enn George Martins realistiske stil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, Spielberg produserte BOB, han regisserte det ikke.

Man kan si at BOB ble laget fordi SPR var en suksess og HBO var villig til å tro at at BOB ville tjene penger.

 

Men da kan du like gjerne si at at GoT er en oppfølger til Lotr, hadde ikke lotr blitt stort ville aldri GoT blitt laget.

 

Jeg minner om at fantasy er en kjemperisk. Og jeg kan telle på en hånd ting som har vært ok...

 

Lord og the rings er en av de få suksessene.

 

Og det er lass med fiasko og B film.

 

 

Det må virkelig være bra manus om det skal fenge skikkelig og ikke bli gjort nærmest til latter.

 

Sci-fi er også en type fantasy, men det funker mye bedre selv om det er flopper der også.

 

 

Av filmer å minnes tror jeg kan nevne Conan.... Jeg husker ikke noen andre som fenger på lik linje som Lotr og Got.

 

Narnia serien muligens??? Nei.

 

Kan andre utfylle bra fantasy filmer som. har funket på film?

Lenke til kommentar

Harry Potter, Pans Labyrint, Pirates of the Caribbean, Highlander, Hellboy, Buffy, True Blood, Neverending Story, Aladdin, Skjønnheten og Udyret etc. Fuckit. Hele Marvels MCU-serie.

 

Om du vil blande sammen Sci-Fi og Fantasy utover typ Star Wars så blir lista fort lang.

Endret av Lakus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Harry Potter, Pans Labyrint, Pirates of the Caribbean, Highlander, Hellboy, Buffy, True Blood, Neverending Story, Aladdin, Skjønnheten og Udyret etc. Fuckit. Hele Marvels MCU-serie.

 

Om du vil blande sammen Sci-Fi og Fantasy utover typ Star Wars så blir lista fort lang.

Alle de er spinoffs av Dumbo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg minner om at fantasy er en kjemperisk. Og jeg kan telle på en hånd ting som har vært ok...

 

Lord og the rings er en av de få suksessene.

 

Og det er lass med fiasko og B film.

 

 

Det må virkelig være bra manus om det skal fenge skikkelig og ikke bli gjort nærmest til latter.

 

Sci-fi er også en type fantasy, men det funker mye bedre selv om det er flopper der også.

 

 

Av filmer å minnes tror jeg kan nevne Conan.... Jeg husker ikke noen andre som fenger på lik linje som Lotr og Got.

 

Narnia serien muligens??? Nei.

 

Kan andre utfylle bra fantasy filmer som. har funket på film?

 

Helt enig i at det finnes få gode fantasy-filmer. At man kan nevne en 10-12 stykker forandrer ikke på det, for sammenlignet med sjangere som action, sci-fi og horror så er det latterlig lite. 

 

Riktignok er dette en sjanger hvor det er mange dårlige filmer som fortsatt har stor underholdningsverdi. Roger Corman sine fantasy-filmer f.eks. er utrolige morsomme å se på selv om de er så b-film som det får blitt.

Lenke til kommentar

Harry Potter, Pans Labyrint, Pirates of the Caribbean, Highlander, Hellboy, Buffy, True Blood, Neverending Story, Aladdin, Skjønnheten og Udyret etc. Fuckit. Hele Marvels MCU-serie.

 

Om du vil blande sammen Sci-Fi og Fantasy utover typ Star Wars så blir lista fort lang.

Vel ingen av de du nevner er typ fantasy Jeg snakker om..

 

Jeg tenker typ Conan, Willow, Aragon.

 

Potter er en barneserie om trylling satt til vår tid og en fantasiverden... Litt som Narnia.

 

Alladin er vel ny, på kino nå?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Utgifter vil ikke gå ned for lønninger vil øke eksplosivt og lokasjoner blir ikke billigere, komplekse episoder eller ei. 5-10 mill til lønninger alene enten de står stille på en slette eller har tung CGI og dyre lokasjoner. Budsjettet på sesong 1 var seks millioner, sesong 6 på ti millioner og på sesong 8 på femten millioner per episode. 

Hvorfor mener du at lønninger vil øke eksplosivt? Tror du ikke det er en forhandling som foregår her? 

 

Det er godt mulig at hele GoTs budsjett ble preget av ekstremt høye kostnader på humankapitalen etter hvert, men dette er en form for planlegging som kreves for å etablere en god nok serie. Hvor mye jobb krevde det egentlig for f.eks Lena Headey denne sesongen? Hun gjorde jo ikke en dritt. Og er lønningene sesongbaserte eller episode-baserte? For såvidt jeg husker så var hun ikke en del av minst to av episodene. 

 

Uansett så er det jo meta-argumenter du kommer med. Det man ser på skjermen er det som kritiseres. Og den siste sesongen var, i mangelen på et bedre uttrykk, møkk dårlig om man tar historiefortellingen i betraktning. Det er tilfeldigvis også nettopp dette som har gjort showet til et fenomen, ikke denne CGI-runkingen de har drevet med siden sesong 7.

 

Ser nå at Game of Thrones har falt fra 9.5 til 9.4 på Imdb, jeg regner med at det vil fortsette å falle en stund til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...