Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror enhver pub er bedre enn å se noe på HBO Nordic som skal skildre det som skjer i mørket :D

 

Med forstyrrelser hele veien, et publikum som er mer opptatt av å drikke øl enn karakterskildringer og medfølgende hyling og buing? Man. Nei, ass. Ser fortsatt heller på HBO Nordic hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som stiller spørsmålstegn ved at GoT er en god serie totalt sett. Poenget er at den tapte seg noe voldsomt. Jeg forstår egentlig ikke at dette er så kontroversielt eller omdiskutert. Jeg er ikke den som vanligvis fanger opp feil og svakheter ved hvordan en film er skrevet, men jeg forstår ikke hvordan man unngår å legge merke til det i sesong 7 og 8.

 

Så før noen svarer på denne posten vil jeg at de holder tunga rett i munnen. Det er ikke snakk om at sesong 7 og 8 er dårlige punktum, men at de er dårlige sammenlignet med sesong 1-4.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg ønsket også en annen slutt. Men er imponert over at slutten innfrir i ting som er uventet. Og det er gjennom hele Game of thrones sin meget imponerende stil.

 

Jeg synes det kunne vært flere episoder, og at ting ikke skjedde så brått...

 

Men har respekt for writerene og regissering.

Lenke til kommentar

Jeg ønsket også en annen slutt. Men er imponert over at slutten innfrir i ting som er uventet. Og det er gjennom hele Game of thrones sin meget imponerende stil.

 

Jeg synes det kunne vært flere episoder, og at ting ikke skjedde så brått...

 

Men har respekt for writerene og regissering.

 

Det er en del lavmåls mobbekultur blant fansen, men det ignorerer jeg rett og slett. Jeg holder meg til den saklige kritikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke den som vanligvis fanger opp feil og svakheter ved hvordan en film er skrevet, men jeg forstår ikke hvordan man unngår å legge merke til det i sesong 7 og 8.

 

Du kan jo spørre en anerkjent forfatter, som Stephen King. :)  :

 

"GoT: As a long-time storyteller, I'm in awe of how perfectly the minds behind this show brought all the major characters together at Winterfell. They made it look easy. Constant Readers, it is not"

 

"I've loved this last season of GoT, including Dani going bugshit all over King's Landing. There's been a lot of negativity about the windup, but I think it's just because people don't want ANY ending. But you know what they say: All good things..."

 

Nå er han en som skriver veldig "kommersielt" og tolker det nå også med slike briller. Jeg kan se hvordan han er henrykt, men kan også fint skjønne skuespiller Charles Dance sitt mer kritiske innspill.

 

Det skal nevnes at D&D har en sær form for ordlegging i manus. Fra sin Emmy-nominerte episode ("beste manus"):

 

"Jorah nods in deference. But he’s not smiling at all. Fucking punkass little shitburger stole my khaleesi!"

 

https://nerdist.com/article/best-things-game-of-thrones-season-seven-finale-script/

 

Det hadde vært artig å få sett manus for siste sesong, for det er ikke mulig å tolke hvor godt det er skrevet uten å ha lest det (av den enkle grunn at regissør, skuespiller og klipping kan endre de skrevne ord i stor grad, nok av manusforfattere som ikke kjenner igjen det de skrev når de ser ferdigproduktet ). Men det ene manuset ligger nå i hvert fall ute :)

 

Hvorfor har du respekt for de som ødela serien fordi de ville være med i Star Wars?

 

Lykke til med å dokumentere påstanden om at Star Wars har noe med dette å gjøre. :)

Endret av Dotten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du kan jo spørre en anerkjent forfatter, som Stephen King. :)  :

 

"GoT: As a long-time storyteller, I'm in awe of how perfectly the minds behind this show brought all the major characters together at Winterfell. They made it look easy. Constant Readers, it is not"

 

"I've loved this last season of GoT, including Dani going bugshit all over King's Landing. There's been a lot of negativity about the windup, but I think it's just because people don't want ANY ending. But you know what they say: All good things..."

 

Jeg er enig i at det er vanskelig å flette sammen flere parallelle historier til en tilfredsstillende slutt. De får også meget godt betalt for å gjøre kun dette. Til syvende og sist hadde de nok ikke tid til å gjøre det på en bedre måte enn det som ble resultatet. Problemet var tidsaspektet; ingen ville klart å skrive ferdig dette på en god måte på to korte sesonger. Og at det ble så liten tid ser det ut til at D&D hadde mye av skylden for.

 

Når King sier at han mener folk er negative bare fordi de ikke ønsket en slutt overhodet, så føyer det seg inn i rekken av lite gjennomtenkte forsøk på å avfeie kritikken.

Lenke til kommentar

Problemet var tidsaspektet; ingen ville klart å skrive ferdig dette på en god måte på to korte sesonger. Og at det ble så liten tid ser det ut til at D&D hadde mye av skylden for.

 

 

Men har de det? De inngikk en avtale med GRRM som på det tidspunktet (før 2010) var vei med den femte av syv bøker, syv sesonger ble snakket om. Serien og bok fem kom i 2011. 

 

Så fulgte ikke GRRM opp og skrev sine to siste bøker. Han var ikke tro til sine forpliktelser og både produsenter og skuespillere signerte i så måte for noe som viste seg å ikke stemme. GRRM begynte også å utvide historien noe voldsomt (få vil si hans siste par bøker er de beste i bokserien, de svever over alt). D&D gikk med på å utvide til åtte sesonger med nær dobbelt så lang produksjonstid (så i tidsaspekt i realiteten 3-4 sesonger) etter samtaler med HBO og fullførte også historien i serieform basert på punkter og utdrag gitt fra GRRM, blant annet leverte de noen av seriens beste episoder i sesong 5, 6 og 7 uten bøker å bygge på og produserte en siste sesong med en kompleksitet uten sidestykke i TV-historien. De var også viktige for å sikre mer midler i budsjettet etter harde forhandlinger med HBO fra og med sesong 2. 

 

De to har brukt 12 år av livet sitt på dette og viste evne til å tilpasse seg når GRRM feilet på skrivefronten, de er ansvarlig for å ha skapt en av tidenes mest populære og engasjerende serier, og fullførte arbeidet. De er hyllet og sterkt ønsket blant de med peiling i bransjen og forsvares også, blant annet av HBO-sjefen som må innta rollen som Atticus Finch i møte med mobben av hat og hets mot sine to produsenter. 

 

De to syntes jeg fortjener all den respekt og hyllest de kan få for det det utrettet med Game of Thrones. 

Endret av Dotten
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor har du respekt for de som ødela serien fordi de ville være med i Star Wars?

Synes det er lite respektfullt overfor serieskaperne å hevde at de ikke ønsket å gjøre sitt ytterste med å fullføre GoT fordi de heller ville gjøre Star Wars. Selv om de kanskje kunne løst de siste par sesongene har de gjort en formidabel jobb med serien helt siden sesong 1. De er ikke noe mindre fans av Game of Thrones de enn hva alle bak TV-skjermene og tastaturet er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Star Wars-påstanden er bare vas. Den holder ikke vann når man ser på de faktiske forhold. Er bare D&D-mobben som tar alt for god fisk.

 

Kritikerne kunne kanskje kommet noen vei ved å påstå de mistet fokus grunnet Confederate, et serieprosjekt på HBO som havarerte. Men Star Wars er noe de gjorde avtale om flere måneder etter fullført manus og produksjonen av sesong 8 hadde pågått i måneder. Den avtalen ble også midlertidig satt på vent fordi Disney satt på bremsene med sine Star Wars-filmer. 

 

Men alt tyder på de gjorde sitt ytterste, og utvidet i tillegg produksjonen med flere måneder. De gikk fra å lage en TV-serie til i praksis 4-5 filmer siste sesong, som nok krevde sitt og var en nokså upløyd mark. Men faktiske forhold har lite å si i dagens samfunn, her kaster man seg ukritisk på hatbølger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men alt tyder på de gjorde sitt ytterste, og utvidet i tillegg produksjonen med flere måneder. De gikk fra å lage en TV-serie til i praksis 4-5 filmer siste sesong, som nok krevde sitt og var en nokså upløyd mark. Men faktiske forhold har lite å si i dagens samfunn, her kaster man seg ukritisk på hatbølger.

 

De prøvde sitt ytterste. Det betyr ikke at de fortjener å hylles for alt og allting. I den grad at det var en stor produksjon i særklasse - så ja, helt klart. Det er mirakuløst at serien fungerte i det hele tatt. Som jeg sa til Steffen på Facebook for litt siden så hadde serien vært sett på som en veldig bra serie selv om de to siste sesongene var de eneste sesongene. Det er en enorm jobb lagt inn i underarbeidet her og ingen sier noe annet. Hater jeg det? Nei. Mener jeg de gjorde betydelige feil som senket kvaliteten på serien kontra tidligere sesonger? Ja. Thats it. Det er så mange unnskyldninger man kan komme med. GRRM fullførte ikke bøkene. Skuespillerne fikk AIDS. Whatever. Men de er unnskyldninger for nettopp det at serien tapte seg. 

 

Internett vil være internett og blåse det opp, sånn er det alltid. Men det blåser seg sjeldent opp hvis det ikke ligger et korn av sannhet under duken som lar vinden komme under.

Lenke til kommentar

Jeg koste meg med slutten, så det går så aldeles bra. Jeg likte GRRMs budskap og symbolikk i dette eventyret :)

 

Jeg syntes serien tok seg opp igjen etter en svak start på sesong 5 og har holdt seg der, de to siste sesongene fikk samme funksjon som en tredje akt i en film. De innvendinger jeg har går på noe langt utenfor D&Ds kontroll, ved unntak av at Euron burde blitt introdusert noen sesonger tidligere. Utover det er klagene mine over enkeltepisoder ikke større i sesong 8 enn i sesong 1. Det var kjedelig at GRRM først fortalte de slutten i 2014 (da de fikk vite hovedtrekkene), da var de midt i innspilling av femte sesong. 

 

 

Det ville nok blitt enklere å vite hva de burde kuttet ut fra de første sesongene ift bøkene om de fikk det GRRM hadde tilbake i 2010. 

 

Men jeg ser frem til å se serien på nytt. Tar nok noen måneder. Alt i alt en topp 5 serie pr. nå. Har litt Lost-opplevelse, en serie jeg elsker selv om mange hater slutten. Jeg nøt den fra start til slutt. Dette var ingen ny Dexter-opplevelse :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hele historien til Dany og hvordan den rundes av er veldig godt utført.

Eh... nei. Selv innbitte fans av serien har kritisert dette kraftig, og påpekt hvor elendig det var utført.

 

Det er så ekstremt mye å sette fingeren på her... For eksempel hvordan Dumb&Dumber uttalte at Dany ble satt ut av at hele Dothraki-hæren ble utslettet av zombiene.. og et par episoder senere så er det visst skrudd på respawn, for da er ikke Dothrakiene utslette lenger, men har tilsynelatende en uendelig strøm av krigere igjen.

 

Det hele virker som en parodi. Prøver Dumb&Dumber å parodiere seg selv?

 

Kun en egosentrisk narsissist vil kreve at andre skal se verden slik man selv gjør

Problemet blir når du har et såpass avvikende syn og samtidig ikke klarer å begrunne det, men hele tiden må ty til bortforklaringer...

 

Du kan jo spørre en anerkjent forfatter, som Stephen King. :)

Hvorfor? Han klarer ikke engang å begrunne dette våset, og svarer ikke direkte på kritikken.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Bare det at det diskuteres så busta fyker viser hvor rå Got var/er.

 

Dersom det ikke var en big deal så hadde ikke folk diskutert, eller skrivet undrskriftkampanjer. :)

Det er det som er saken. GoT var helt fantastisk, og ga seerne forventninger om at det ville fortsette å være fantastisk. Når så siste sesong kom og var helt elendig og noe helt annet enn GoT var til å begynne med så er det ikke rart det ble reksjoner. Selv innbitte GoT-fans hater jo serien nå på grunn av slutten.

 

Men er imponert over at slutten innfrir i ting som er uventet. Og det er gjennom hele Game of thrones sin meget imponerende stil.

At noe er uventet holder ikke. Om Supermann kom og bokset Cersei ut av tårnet så hadde det vært uventet, men også en elendig twist.

 

Og det er der Dumb&Dumber bommer. De tror det handler om at ting er uventet. At det holder med at det skjer noe uventet og så er det liksom fantastisk og det er ikke måte på. Men det gjør ikke det. Og det avslører bare inkompetansen til Dumb&Dumber.

 

Nei, det er ikke GoT-stil med uventede ting som ikke henger sammen med resten av universet.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...