Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Det er en "kjedelig" løsning hvis kampen blir uavgjort og Tyrion slipper dermed løs på grunn av dette.

 

IT-Henrik: Jeg vil da så absolutt si at dette er den beste sesongen hittil. Vi fikk til og med servert påskekrim.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjedelig og skuffende, serien tok en lei sving for min del.

At det i tillegg var så kjedelig forutsigbart gjorde det hele bare verre.

 

De gode viser nok en gang sentimalitet og hva får de til gjengjeld? Nettopp, en knust skalle og en dverg mest sannsynlig uten hode, hva mer kan enn forvente i dette universet?

 

Syns sesongen i seg selv har vært skuffende, snart sitter vi å ser på et par prikklike eldre herremenn med kort hår og skjegg som sitter i slottet sitt og furter for at de ikke er konge.

Nettopp, og dette tror jeg er poenget til George Martin, en "realistisk-brutal"verden hvor de sterkeste overlever.

Han fjerner alle de snille slik at vi til slutt VIL se samtlige mennesker bli drept av walkers.

 

Denne serien ender med ragnarock, merk mine ord!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn jeg tolket det døde The Mountain, og fordi Oberyn døde først blir Tyrion dømt til døden. At de i neste episode skal begynne å diskutere om det egentlig ble uavgjort, og snu på dommen, ville vært veldig rart.

 

Merkelig å kalle den avslutningen forutsigbar. En virkelig kjedelig forutsigbar avslutning ville vært en happy ending hvor Oberyn danset seg inn til seier, og Tyron ble frikjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn jeg tolket det døde The Mountain, og fordi Oberyn døde først blir Tyrion dømt til døden. At de i neste episode skal begynne å diskutere om det egentlig ble uavgjort, og snu på dommen, ville vært veldig rart.

 

Merkelig å kalle den avslutningen forutsigbar. En virkelig kjedelig forutsigbar avslutning ville vært en happy ending hvor Oberyn danset seg inn til seier, og Tyron ble frikjent.

 

I denne serien ville det vært det motsatte av forutsigbart...

Lenke til kommentar

Var den nye kjolen til Sansa liksom en gave fra Littlefinger, da? For Bitch Queen of the Eyrie var jo ikke akkurat samme størrelse som henne, og jeg fikk ikke inntrykk av at det var masse kvinner med store klesskap der.

Lett å få sydd om kjoler. Sansa satt jo og sydde i den ene scenen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Ellers som jeg og flere andre har nevnt. Vi forventer ikke en happy ending, og det at Oberyn ville dø var ikke usannsynelig eller direkte feil. Men måten det ble gjort på. Jeg følte i alle fall at selve slåsskampen var lagd slik at Oberyn skulle vinne, men for sjokkfaktoren og for å "gi oss fingern" så drepte de Oberyn på en simpel måte.

Du synes ikke at denne fortellerteknikken minner veldig om utfallet av et visst blodig bryllup da? Først sitter alle seerne i glede over at bryllupet ordnet seg på "beste vis", tross alt negativt i forkant, for så plutselig å snu helt opp ned på alt og ende med drapene på 3 av de viktigste protagonistene i serien?

 

;)

 

 

Nja. Jeg føler ikke at det er sammenligbart fordi det ene er en samling av mange personer der utfallet er bestemt på forhånd på bakgrunn av konspirasjonen til Bolton, Frey og Tywin, den andre er en 1vs1 kamp der den ene personen taper på bakrunn av en liten feil (og som også er megeklisje) som skaper et enormt sjokk.

Red Wedding var planlagt i mange måneder i forveien, og selv om vi ble overrasket og det var et sjokk så kom det klart fram i etterkant at dette ikke var en tilfeldighet. Alt som hadde skjedd i forveien dannet grunnlaget for det.

 

Oberyn vs The Mountain synes jeg feilet med at serien går i klisjefella. Den eneste forskjellen her og blant en "hollywood"-film er at det er helten som tror han er seiern i lomma og ikke skurken. Jeg reagerer selvsagt sterkere på dette når det skjer med helten, men fortellerteknikken er like svak imo.

Var jo flere som reagerte på at Karl gjorde noe lignende med Jon for noen episoder siden.

 

Selv om jeg skulle ønske Oberyn vant, så er det ikke det jeg reagerer mest på ( i alle fall ikke nå som jeg har tenkt over det). Men den last second endringen fra Oberyn vinner (klart) til at han blir drept pga det jeg synes er en tullegreie. Greit nok, han har første stund gjørt det rimelig klart at han ønsker hevn og den innrømmelsen sto nok rimelig høyt oppe på prioriteringslista. Men likevel...

 

Nå har jeg sikkert gått litt på repeat, men det får gå. Jeg synes i alle fall at denne situasjonen skiller seg fra Red Wedding og Ned. Pluss at frykten for at de nå kan finne på å knerte hvem som helst selv om de har 100% er tilstede. Så kan man jo diskutere om det er positivt eller negativt for serien :)

 

Det de skal ha kred for å ha gjort når de først gjorde det slik at Oberyn ble tatt av en døende The Mountain er at jeg ikke tenkte over faresignalene som jeg kanskje burde oppdaget med ansiktene til Ellaria og Tyrion. De så jo ut som at de trodde Oberyn fortsatt var i fare da The Mountain lå nede, men jeg tolket det slik at alle ventet i spenning på at The Mountain skulle avsløre at det var Tywin som kom med orderen om å drepe Elia.

Lenke til kommentar

 

 

Sånn jeg tolket det døde The Mountain, og fordi Oberyn døde først blir Tyrion dømt til døden. At de i neste episode skal begynne å diskutere om det egentlig ble uavgjort, og snu på dommen, ville vært veldig rart.

 

Merkelig å kalle den avslutningen forutsigbar. En virkelig kjedelig forutsigbar avslutning ville vært en happy ending hvor Oberyn danset seg inn til seier, og Tyron ble frikjent.

I denne serien ville det vært det motsatte av forutsigbart...

Men greit, det motsatte av forutsigbart er at forutsigbart. Altså ble det forutsigbart at The Mountain døde. Men her er det to muligheter, enten tradisjonell forutsigbarhet, eller GoT-forutsigbarhet. Ettersom jeg ble sjokkert av måten kampen endte, vil jeg påstå at de klarte mesterstykket med å faktisk gjøre det uforutsigbart.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi skal gi opp Tyrion helt ennå.

 

Tywin sa riktignok at Tryion dømmes til døden, men halshuggingen finner nok ikke sted med en gang. Det betyr at forsatt er tid for noen til å redde han.

 

Med tanke på den flotte tonen Tyrion og Jamie har hatt de siste episodene, er det ikke utenkelig at Jamie klarer å klekke ut en plan for redde broren sin. Kanskje han til og med kommer og redder han selv, og rømmer fra alt som heter Tywin og King's Guard. Hvor fett hadde det ikke vært om de to hadde krysset the Narrow Sea og funnet på noe kødd i Essos. Kanskje de til og med kunne dannet en liten hevngjerrig trio sammen med Daeneryes og slått tilbake mot Tywin og the Iron Throne.

Endret av Havardu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Sånn jeg tolket det døde The Mountain, og fordi Oberyn døde først blir Tyrion dømt til døden. At de i neste episode skal begynne å diskutere om det egentlig ble uavgjort, og snu på dommen, ville vært veldig rart.

 

Merkelig å kalle den avslutningen forutsigbar. En virkelig kjedelig forutsigbar avslutning ville vært en happy ending hvor Oberyn danset seg inn til seier, og Tyron ble frikjent.

I denne serien ville det vært det motsatte av forutsigbart...

Men greit, det motsatte av forutsigbart er at forutsigbart. Altså ble det forutsigbart at The Mountain døde. Men her er det to muligheter, enten tradisjonell forutsigbarhet, eller GoT-forutsigbarhet. Ettersom jeg ble sjokkert av måten kampen endte, vil jeg påstå at de klarte mesterstykket med å faktisk gjøre det uforutsigbart.

 

Tror ingen hatt forutsett det.

Lenke til kommentar

"you could at least wear a helmet"

 

Famous last words! :p

 

Fikk du/noen andre med seg hva Oberyn sa om hva store menn ikke kunne gjøre på ryggen? Greit ironisk det også...

 

Oberyn vs The Mountain tar selvsagt stor plass i diskusjonen her. Men veldig interessant det med Sansa. Den nye stilen som en viser til for en side tilbake til som vi så i serien og sitatet til Littlefinger "i know what you want" endring mye i "spillet". Sansa er den nye Catelyn, akkurat hva Littlefinger ønsker. Lurer på hvor langt hun er villig til å gå.

Endret av Teipball
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellig hva folk oppfatter som "forutsigbart". Jeg synes Ned Starks død var forutsigbar, men innså knapt at Oberyn ville dø før skallen var knust. Da han ble feid i bakken trodde jeg først og fremst at de bare skulle ha en liten ekstra-dramatikk på slutten (med litt Oberyn-skader) før Oberyn skulle trekke frem en kniv eller noe og vinne.

 

Men spørsmålet er, selv om man "gjetter riktig" er serien da forutsigbar?

 

Når the gjelder The Mountain så tolket jeg også ham som død. Skadene han har fått må hvertfall være dødelige.

 

Sansa Stark er det fint at endelig begynner å 'play the game', men forvandlingen fra udugelig drittjente til slu kvinne har kanskje tatt litt for få episoder.

 

Sesongen sett under ett så er jeg veldig godt fornøyd med GoT.

Lenke til kommentar

Problemet med "det er forutsigbart" er jo egentlig "åhja, de endret det kun fordi folk mente det kom til å bli forutsigbart...så forutsigbart". Hehe, det er en viss rasjonalisering og grad av forutsigbarhet uansett hvordan man vrir og vender det.

 

Var forøvrig fysisk og emosjonellt uvel ei god stund etter episoden var over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...