Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Larzen_91 skrev (På 4.12.2021 den 16.29):

Det handler vel mer om at man kan se det som problematisk dersom unge, kanskje spesielt jenter, får urealistiske skjønnhetsidealer i fleisen og føler at deres eget utseende ikke er bra nok, og at man da legger seg under kniven.

Hva voksne folk gjør med kroppen sin sånn ellers er jeg likegyldig til. Samtidig ser jeg at f.eks. arbeidsgivere ser litt skeptisk på folk med ansiktet fullt av tatoveringer og piercinger som eksempelvis skal behandle kunder. Men det handler vel mest om forhåndsdømming av folk man ikke kjenner.

Du burde lese kronikken til Eia. Vi kan ikke la nevrotikere sette dagsorden for hva andre kan gjøre hva de vil ned kroppen sin.

Det er viktig at folk jobber med sin egen psyke, fremfor at de prøver å legge moralske eller reelle begrensninger på andres kropp fordi de er så skjøre selv. Min kropp, mitt valg. Andres kropp, andres valg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
GiaMahan skrev (47 minutter siden):

Du burde lese kronikken til Eia. Vi kan ikke la nevrotikere sette dagsorden for hva andre kan gjøre hva de vil ned kroppen sin.

Det er viktig at folk jobber med sin egen psyke, fremfor at de prøver å legge moralske eller reelle begrensninger på andres kropp fordi de er så skjøre selv. Min kropp, mitt valg. Andres kropp, andres valg. 

Som sagt, så lenge folk gjør et rasjonelt valg på sine egne premisser ser jeg ikke noe problem. Og enig i "min kropp, mitt valg" som et utgangspunkt. Men det at man påvirkes av sosialt press betyr ikke at man er nevrotisk, det er ganske menneskelig. Men er en balansegang der selvsagt, flere må ta større ansvar for seg selv og sitt, og drite mer i andres saker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (18 timer siden):

Håper noen lager bok med hyttene til politikere og dommere, så får de besøk på hyttene sine.

Et teater i Oslo viste i en forestilling bilder av husene til noen profilerte politikere. Dette førte til at noen av beboerne der tagget ned huset sitt med ord som "RASISIT" og satte fyr på søplekassa si. Skumle greier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Faktisk fått 4 sms i dag om forsendelse av pakke som er spam/lureri fra fire forskjellige privatnr - irriterende når jeg så og si aldri får noe spam eller andre tulleting. Skaffet meg faktisk nylig online e-adresse også og allerede fått 2 e-poster der med forsøk på lureri. Merkelig når jeg får 0 på de gmail-adressene jeg har hatt i mange år.

Endret av D0vendyret
la til: i dag
  • Liker 2
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (42 minutter siden):

Faktisk fått 4 sms i dag om forsendelse av pakke som er spam/lureri fra fire forskjellige privatnr - irriterende når jeg så og si aldri får noe spam eller andre tulleting. Skaffet meg faktisk nylig online e-adresse også og allerede fått 2 e-poster der med forsøk på lureri. Merkelig når jeg får 0 på de gmail-adressene jeg har hatt i mange år.

Opplever også en del av dette. En fra UPS viste seg å være genuin, men tapte en rekke dager før fortolling siden jeg kontaktet bedriften for å få bekreftet om det var reellt eller ikke. 
 

De er lette i seg selv. Men når man forventer leveranse til jul, så er det så forbasket irritierende. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

De som påstår at bilen blir ren med spyling av trykkvasker eller høytrykkspyler.

Bilen blir ikke ren før den er vasket med hånd - dvs først spyles og så sjamponering med natursvamp.
Det koster litt svette og albuefett hvis du ikke har en robot....

Natursvampen er skrekkelig dyr og hentes fra havbunnen der den lever. Den er unik når det gjelder bilvask.
Svampen skal aldri dyppes i bøtte med skittent vann, men alltid skylles helt ren før den dyppes i bøtte med helt rent såpevann.

Det er skikkelig macho å ha en kraftig trykkvasker eller høytrykkspyler og bare stå der som en ... men bilen blir ikke ren.
Det er nok å dra en hånd over lakken etterpå og se at du blir grå i håndflaten av det siste støvet som alltid biter seg fast. Indre energi?
Det siste støvlaget må alltid fjernes mekanisk, f eks med svamp eller bilbørste.

Endret av Slettet+6132
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Dart skrev (13 minutter siden):

De som påstår at bilen blir ren med spyling av trykkvasker eller høytrykkspyler.

Den blir renere og fjerner saltet, som er det viktigste.

Men ja, ser det på den hvite lastebilen at bilen er langt fra ren etter å ha spylt med høytrykk, men hvem gidder å svampe den...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragen skrev (På 9.12.2021 den 18.17):

Børstene ødelegger lakken. Bruk børsteløs hvis du ikke gidder å spyle selv.

Er det dokumentert?

Noen sier det, andre sier det er bra. Men jeg bruker helst børsteløs også da, det er kommet noen selvbetjente automatvasker nå.

Dart skrev (På 9.12.2021 den 20.15):

Natursvampen er skrekkelig dyr og hentes fra havbunnen der den lever. Den er unik når det gjelder bilvask.
Svampen skal aldri dyppes i bøtte med skittent vann, men alltid skylles helt ren før den dyppes i bøtte med helt rent såpevann.

Aldri vært borti. Har brukt et sånt de senere åra.https://www.biltema.no/bilpleie/bilvask/vaskeborste/bilvaskeborste-av-mikrofiber-2000038242
Greit med skaft, men jeg er sikkert ikke av de nøyeste med vask. Boner aldri bilen heller, for det skal være fy fy å gjøre selv. 

Lenke til kommentar

Jeg har hatt rimelig mange biler med ymse problemer - har enda til gode å ha en eneste hvor 'lakk skadet av vaskeautomat' enten med eller uten børste, har vært et tema (og jeg har aldri vasket en bil annet enn i automat).

Ser ikke bort fra at det kan være noe verre for lakken å vaske i automat, men det er neppe så mye verre at det betyr noe i praksis.

Har man en strøken veteranbil eller noe som man ser på som et investeringsobjekt så for all del - men for normale bruksbiler, som er det de fleste av oss kjører rundt i, så har jeg ingen tro på at maskinvask eller ikke har noe særlig betydning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Delvis skrev (12 timer siden):

Greit med skaft, men jeg er sikkert ikke av de nøyeste med vask. Boner aldri bilen heller, for det skal være fy fy å gjøre selv. 

Alle bilvaskekoster er bra nok til det meste. De beste er de som settes på en slange og hvor skitten hele tida skylles vekk mens du vasker. Gardena har en der du putter et bilsåpestykke inni skaftet. Det beste trikset for de børster som ikke har vanntilførsel, så er det å skylle av kost eller svamp med slangen eller under springen og dyppe den i helt rent såpevann hver gang. 

NAF har en "bibel" som sier det meste:

bilvaskebibel

Ene liten feil der er at du bruker   polèrgarn,   IKKE pussegarn - som kan ha partikler av sand eller glass i seg. 

At bilpleiefirmaene ofte er useriøse og gjør en dårlig jobb er et faktum - særlig i byene. Men det er de billige. Du kan lett sjekke kunnskapene deres ved å stille noen spørsmål fra bibelen til NAF. Ta med deg lommelykt med ultrafiolett eller sterkt hvitt lys når du henter bilen og sjekk at all voks utenpå er fjernet fra steder det ikke skal være og at det er gjort skikkelig rent for støv og møkk. Særlig hopper de over å rense plast-inventaret og den gummiaktige guttaperka'en oppe på dæsjbordet.

Jeg liker at bilen er blank og bruker skyllevoks som jeg har i en spruteflaske og stryker på bilen med en røytefri bomullsklut eller polerpapir hver gang når den er helt renvasket. Det gir et ekstra "glidelag" oppå lakken som får det meste av møkk til å gli av. Om våren bruker jeg en lettpresenning og dekker over for å slippe både varme og laget at trafikkstøv som legger seg på den. 

En morsommere og mere dramatisk metode er en dampvasker for å få bilen helt ren og ofte fri for lukter. Men om vinteren med kuldegrader blir det snøvær og ikke damp. Rene snøkanonen 🙂

Høytrykkspyler for å få vekk saltet som eter opp bilen under, spesielt når det er varmegrader, vår og masse morgendugg. Da ruster bilen mest, og verst om den står stille mye på et fuktig sted uten å ha vært spylt for salt først.  Synd du må opp på en bukk eller investere i en "slede" til spyleren for å få det rent under. Bobiler må ha grundig spyling av salt under hver høst når den settes i opplag.

Underspylingen i automatene er for forsiktig og vilkårlig til at det er bra. 

 

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...