Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Spiller et gammelt RPG og brukervennligheten er lik minus fem. 

Jeg er i butikken og skal kjøpe nye våpen. Ingen indikasjon på om det som selges er bedre enn det jeg har. Må bare gamble på at "ny by, nye våpen = bedre". 

Jeg skal bruke en magi, men de heter ting som "Zan" og "Gires" og "Saner". Ingen forklaring på hva de er, så det er bare å prøve seg frem. 

Altså... Jeg liker retrogaming, men på enkelte områder er det greit at verden har gått litt fremover... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skogslik skrev (2 timer siden):

Går nok bra, stikker og prikker seg tilbake ganske raskt når jeg våkner med det.
Har bare skjedd et par ganger.

Bærer mye med armene på jobb ja, så er nok derfor.

 

Sånt har hendt meg mange ganger, men hvertfall de gangene jeg har merket det så våkner jeg godt vitende om hvorfor. Når jeg ligger med armene i en rar vinkel over/bak hodet så klemmer jeg på noe nerver. Har hendt meg flere ganger at jeg våkner med hva som kjennes ut som en fremmed hånd i trynet, også må jeg bruke min "fungerende" arm til å lempe vekk den "sovende" armen. Litt ubehagelig men ikke farlig såvidt jeg har erfart. Den våkner igjen ganske fort med medfølgende stikking.

Endret av Larzen_91
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skogslik skrev (2 timer siden):

Går nok bra, stikker og prikker seg tilbake ganske raskt når jeg våkner med det.
Har bare skjedd et par ganger.

Bærer mye med armene på jobb ja, så er nok derfor.

Ah, ja, da kan det bare at du sovner på armen eller noe, eller sover med den i vridd stilling. Ikke farlig og godt tegn at kommer tilbake som normalt, men forstår at det er ubehagelig og kan gi litt angst.

Men pass på kroppen din på jobb! Skift arbeidsstilling jevnlig om du kan, bær tett inntil deg (spesielt når noe er tungt), løft med knær og ikke rygg når du løfter tungt, be om hjelp, bruk hjelpemidler hvis tilgjengelig og ta pauser.❤️

Lenke til kommentar

Apropos og leve så papirløst som mulig og posten.  Irriterer meg over det som kreves sendes per post fordi det er for sensitivt til å sendes over nett.  Hvorfor ikke kunne sende via  Digipost med bruk av BankID og lignende. Jeg føler meg ikke trygg på å sende det fysisk i posten, men må jo når enkelte krever det.  

Og litt irriterende at for eksempel NAV har en tendens til å sende akkurat de samme brevene  som de sender digitalt, via posten i tillegg. Skulle ønske det gikk an å velge dette bort for oss som vil leve papirløst som mulig og ikke trenger samme beskjed to ganger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, :utakt said:

Spiller et gammelt RPG og brukervennligheten er lik minus fem. 

Jeg er i butikken og skal kjøpe nye våpen. Ingen indikasjon på om det som selges er bedre enn det jeg har. Må bare gamble på at "ny by, nye våpen = bedre". 

Jeg skal bruke en magi, men de heter ting som "Zan" og "Gires" og "Saner". Ingen forklaring på hva de er, så det er bare å prøve seg frem. 

Er det gammelt nok, så er sjansen stor for at mye av informasjonen befant seg i manualen som fulgte med - om det er noe du har fått tak i på GOG så er ofte manualen tilgjengelig som pdf derfra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (11 timer siden):

Apropos og leve så papirløst som mulig og posten.  Irriterer meg over det som kreves sendes per post fordi det er for sensitivt til å sendes over nett.  Hvorfor ikke kunne sende via  Digipost med bruk av BankID og lignende. Jeg føler meg ikke trygg på å sende det fysisk i posten, men må jo når enkelte krever det.  

Og litt irriterende at for eksempel NAV har en tendens til å sende akkurat de samme brevene  som de sender digitalt, via posten i tillegg. Skulle ønske det gikk an å velge dette bort for oss som vil leve papirløst som mulig og ikke trenger samme beskjed to ganger. 

Må si meg enig der. Var litt nervøs den gang det skulle sendes en del brever i en prosess med ganske sensitivt innhold. Heldigvis gikk det bra.
Har sett på Helsenorge også det, at brever kommer der men også samme i postkassen. Ikke alltid da. Vet ikke om man kan velge vekk fysiske brever.
For et par år siden fikk jeg flere ganger tildbud om å opprette sånn Digipost. Var en tråd om det her på forumet, hvor det stort sett ble frarådet å bruke det. Husker ikke hvorfor. Og så er det jo dem som ikke vil/kan motta noenting digitalt. En eldre slektning av meg, fikk et spydig anklagende brev fra kommunen, etter at de hadde forsøkt sende noe digialt, som ikke ble mottatt, sånn at de var nødt til å sende fysisk brev. Ble nærmest kalt for et miljøsvin. Fikk lyst til å snakke til dem. Noen eldre kan av div årsaker ikke hjelpe for at de ikke kan bruke digitale løsninger, selv om mange kan det. 

Lenke til kommentar

Valgfrihet er fin ting. Å kunne velge om man vil få det/sende digitalt. Jeg får av og til sensitive ting i Digipost. Og det er der jeg foretrekker å få det. Digipost synes jeg er kjempefint å bruke, skulle bare ønske at det var enda mer i bruk hos flere. 

Lenke til kommentar

To uker igjen av ferien.. Tar meg i å åpne jobbmailen stadig oftere, sitter på hendene for å ikke svare og heller la kollegaene ta seg av det. 

Hater ferie.. Så uendelig kjedelig. Jeg har ingenting jeg har lyst til å drive med, ingen steder jeg har lyst til å reise, vil bare ha hverdagen min med spise, jobbe, sove, repeat. 

Jeg skjønner det er en god ide med en ferielov som gir deg rett til å ta fri, det er sikkert mange som trenger det, men jeg gjør ikke!.. Det blir helt feil at man som arbeidstaker plikter å ta ut ferie. Arbeidsgiver burde vært pliktig til å tilby det, så kunne det vært frivillig for arbeidstaker å benytte seg av tilbudet.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Dassen said:

Ungene legger seg i 19-tida. Også i 19-tida ute på gårdsplassen:

Har man småbarnsforeldre i nabolaget så kan man ha det fryktelig morsomt med å sette en høyttaler i vinduet og spille Norsk dans nr 2 litt utpå kvelden.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fordi leiligheten pusses opp (kjøkkenet er fra 1983) har jeg vært nødt til å bo litt utenfor byen. Jeg måtte inn til byen for å få rutinevaksinasjon av hunden (parvo virus og kennelhoste etc). Mens jeg var bort kommer en levering av et par sko jeg har kjøpt fra zalando med bring til huset på landet. Jeg kommer tilbake, låser opp døren og finner leveringen fra Bring på stuegolvet. Bring har altså hentet nøkkelen og låst seg inn i huset mens jeg var borte. Jeg ble voldsomt forbannet, ja faktisk nesten rød i trynet. Hadde dette vært byen hadde jeg anmeldt selskapet for innbrudd. Men så kom jeg til å tenke på at alle vet alt her ute. Alle vet hvor alle ting er, og alle vet absolutt alt om hvordan man kommer seg inn på ulike steder. Likevel er dette helt på grensen, mener jeg, spesielt fra et stort firma. Jeg har heller ikke snakket med Bring og bedt dem gjøre dette. Det er mulig de har ringt min far, men pakken er jo adressert til meg? Jeg har ikke fått noen telefon. 

Endret av michaelhe
Lenke til kommentar
7 minutes ago, michaelhe said:

Fordi leiligheten pusses opp (kjøkkenet er fra 1983) har jeg vært nødt til å bo litt utenfor byen. Jeg måtte inn til byen for å få rutinevaksinasjon av hunden (parvo virus og kennelhoste etc). Mens jeg var bort kommer en levering av et par sko jeg har kjøpt fra zalando med bring til huset på landet. Jeg kommer tilbake, låser opp døren og finner leveringen fra Bring på stuegolvet. Bring har altså hentet nøkkelen og låst seg inn i huset mens jeg var borte. Jeg ble voldsomt forbannet, ja faktisk nesten rød i trynet. Hadde dette vært byen hadde jeg anmeldt selskapet for innbrudd. Men så kom jeg til å tenke på at alle vet alt her ute. Alle vet hvor alle ting er, og alle vet absolutt alt om hvordan man kommer seg inn på ulike steder. Likevel er dette helt på grensen, mener jeg, spesielt fra et stort firma. 

Her mangler det en del opplysninger før jeg evt kan bli opprørt/irritert - hovedsaklig: hvor/hvordan fant Bring nøkkelen til huset ditt?

De hentet nøkkelen? Fra hvor da? Og hvordan visste de at den befant seg der?

Endret av Zork
Lenke til kommentar
michaelhe skrev (8 minutter siden):

Fordi leiligheten pusses opp (kjøkkenet er fra 1983) har jeg vært nødt til å bo litt utenfor byen. Jeg måtte inn til byen for å få rutinevaksinasjon av hunden (parvo virus og kennelhoste etc). Mens jeg var bort kommer en levering av et par sko jeg har kjøpt fra zalando med bring til huset på landet. Jeg kommer tilbake, låser opp døren og finner leveringen fra Bring på stuegolvet. Bring har altså hentet nøkkelen og låst seg inn i huset mens jeg var borte. Jeg ble voldsomt forbannet, ja faktisk nesten rød i trynet. Hadde dette vært byen hadde jeg anmeldt selskapet for innbrudd. Men så kom jeg til å tenke på at alle vet alt her ute. Alle vet hvor alle ting er, og alle vet absolutt alt om hvordan man kommer seg inn på ulike steder. Likevel er dette helt på grensen, mener jeg, spesielt fra et stort firma. Jeg har heller ikke snakket med Bring og bedt dem gjøre dette. Det er mulig de har ringt min far, men pakken er jo adressert til meg? 

Absolutt ikke akseptabelt uansett hva enn måtte tenke. Enn kan ikke ta seg til rette på andres eiendom. Vurder anmeldelse eventuelt etter å ha pratet med posten og fått forklaring eller unskyldning ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zork skrev (7 minutter siden):

Her mangler det en del opplysninger før jeg evt kan bli opprørt/irritert - hovedsaklig: hvor/hvordan fant Bring nøkkelen til huset ditt?

De hentet nøkkelen? Fra hvor da? Og hvordan visste de at den befant seg der?

Jeg kan nesten ikke skrive det i et offentlig forum. Men det finnes et system. Det er et veldig lite sted. Nesten ingen låser noen dører. Du må huske på at det er personer som kjenner hverandre overalt. Jeg har ikke snakket med bring, dvs den lokale kjøpmannen. Men han burde da ha ringt meg, det var min pakke. Ikke noen andre. Om jeg får en pakke, så skal jeg kontaktes. Jeg må altså selv gi samtykke til at fremmede går inn i den boligen hvor jeg bor. 

Endret av michaelhe
Lenke til kommentar
:utakt skrev (9 timer siden):

To uker igjen av ferien.. Tar meg i å åpne jobbmailen stadig oftere, sitter på hendene for å ikke svare og heller la kollegaene ta seg av det. 

Hater ferie.. Så uendelig kjedelig. Jeg har ingenting jeg har lyst til å drive med, ingen steder jeg har lyst til å reise, vil bare ha hverdagen min med spise, jobbe, sove, repeat. 

Jeg skjønner det er en god ide med en ferielov som gir deg rett til å ta fri, det er sikkert mange som trenger det, men jeg gjør ikke!.. Det blir helt feil at man som arbeidstaker plikter å ta ut ferie. Arbeidsgiver burde vært pliktig til å tilby det, så kunne det vært frivillig for arbeidstaker å benytte seg av tilbudet.

Enig. Jeg foretrekker faktisk hverdagen selv. 

Siden du har to uker igjen av ferien din kan du i alle fall starte allerede nå med å snu døgnet en halvtime tidligere hver morgen til du når det tidspunktet du skal stå opp når du jobber. Så blir det ikke så hardt første dagen etter ferie :)

irritasjon idag: vondt i magen og løs mage. Håper jeg er bedre i formen imorgen

Lenke til kommentar
7 minutes ago, michaelhe said:

Jeg kan nesten ikke skrive det i et offentlig forum. Men det finnes et system. Det er et veldig lite sted. Nesten ingen låser noen dører. Du må huske på at det er personer som kjenner hverandre overalt. Jeg har ikke snakket med bring, dvs den lokale kjøpmannen. Men han burde da ha ringt meg, det var min pakke. Ikke noen andre. Om jeg får en pakke, så skal jeg kontaktes. Jeg må altså selv gi samtykke til at fremmede går inn i den boligen hvor jeg bor. 

Jeg er absolutt enig i alt du skriver rundt at du selv skal styre hvem/når noen, har tilgang til bostedet ditt, men om det er slik at lokal kutyme er slik at alle bare går inn til alle, så er det vel forventet om en ikke gjør noe ekstra for å hindre folk i å gå inn?

Jeg støtter deg i at de ikke bør ta det som en selvfølge, men det er nok vanskelig å tenke i de baner om de hele livet har følt det er helt naturlig å ha adgang overalt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zork skrev (23 minutter siden):

Her mangler det en del opplysninger før jeg evt kan bli opprørt/irritert - hovedsaklig: hvor/hvordan fant Bring nøkkelen til huset ditt?

De hentet nøkkelen? Fra hvor da? Og hvordan visste de at den befant seg der?

Jeg har skrevet en epost til kjøpmannen og klaget. Jeg var saklig og bestemt i språket. Men ikke rasende. Men jeg var altså ganske rasende da jeg åpnet døra. Nå har jeg imidlertid roet meg med litt kaffe. 

Endret av michaelhe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...