Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 7/2/2021 at 11:45 PM, Kris85 said:

Opptaket av alkohol skjer raskere jo høyere alkoholprosenten er. 

1000 ml på 4,5% gir 45 ml alkohol - 45 gram ren alkohol.
Et menneske som er voksen har 4-6 liter blod i kroppen, ved 1 gram alkohol pr liter blod i kroppen; har man 1 i promille. 45 gram rett i blodet; vil da i teorien gir potensielt 10 i promille (ved direkte innsprøytning av 45 gram alkohol i blodet med sprøyte) - altså; døden. Men - siden alkoholen blir tatt opp oralt som væske, vil forbrenningen starte umiddelbart etter inntak; væskebalansen forstyrres - du pisser mer; og kroppen vil forbrenne alkoholen før den rekker å bli tatt opp i blodet. 

Ved sterkere alkoholprosent skjer opptaket av alkohol raskere. 

Derfor kan det være mer "økonomisk" å drikke sprit over øl. For du må drikke relativt raskt for å bli "god og full" på øll. Eller; Du kan ta "fattigutgaven" - litt sandpapir på hodebunnen så du får et åpent sår, deretter dypper du en tampong i ren sprit som du taper fast på det åpne såret ditt. ^^ Da går alkoholen rett ned i blodet; og du blir stupfull på 1-2-3. 😜 

(Mulig jeg har litt feil her... er ingen ekspert på dette).

Jeg vil gjerne kommentere dette. For ordens skyld har jeg lest flere av dine innlegg tidligere, du er superflink og fornuftig! Akkurat dette temaet her har jeg, for gøy, satt meg litt inn i :)

Promille: fordelingsvolumet er total væskemengde i kroppen og ikke kun blodet. Derfor må man beregne promille ut fra mengde kroppsvæske. Hos kvinner er dette ca 60%, menn 70%. Promillen beregnes derfor til;

Kvinner: Alkohol i gram / (kroppsvekten i kg x 60%) - (0,15 x timer fra drikkestart) = promille
Menn: Alkohol i gram / (kroppsvekten i kg x 70%) - (0,15 x timer fra drikkestart) = promille

"Ved sterkere alkoholprosent skjer opptaket av alkohol raskere"

Faktisk så er det ikke slik. Når drikkevaren overstiger ca 30% alkohol, så skjer det et noe redusert opptak. Dette fordi sterk alkohol fører til irritasjon av tarmslimhinnen, og derav redusert/forlenget opptak. Det mest optimale er derfor 30% dersom man skal ha en kjapp promille. 

Dette er jo helt unødvendig viten, og veldig teoretisk, men kunne ikke dy meg når dette kom opp i tråden :)

Kilder:

Alan W. Jones. Alcohol, its absorption, distribution, metabolism, and excretionin the body and pharmacokinetic calculations. Received: 11 February 2019. Revised: 1 April 2019. Accepted: 24 April 2019. 

Dr. William Kent. The Pharmacokinetics of Alcohol in Healthy Adults. Submitted on: 13 May 2012 08:53:24 PM GMT. Published on: 14 May 2012 12:18:49 PM GMT. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Brann i Antibac

Jeg var mere bekymret for brannfaren. Noen av de sprutekannene som brukes, de "snufser" luft inn etter at spriten er sprøytet ut. Da kan den snufse inn en åpen flamme og flaska bli en bombe. Åpen flamme kan fint komme av statisk elektrisitet med gnidning av klær og subbing med sko. Det virker som i en lighter der det brukes piezo-elektrisk teknikk med et krystall for å skape en gnist.

Jeg holdt en fyrstikk foran en slik som ble holdt av en vakt som tilbød spritvask og det ble en veritabel flammekaster. 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/nordland/sjofugl-forsvinn-fra-rost-og-norskekysten.-klimaendringar-kan-vere-arsaka-1.15531681

Slike artikler hvor den eneste forklaringen de har er klimakriser, og ikke at det kan være fordi det har blitt forbudt å dumpe fiskeavfall i sjøen, eller det at vi fisker mer enn før.

Fuglene er borte fordi de ikke finner mat, ikke fordi temperaturen har endret seg.
Overfiske og forbud mot dumping = Mindre mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
DaniNichi skrev (14 timer siden):

Folk som drikker , fester og spiller høy musikk på natten som om de er eneste som lever.

Spesielt irriterende fordi man som sivil ikke kan gjøre noe spesielt imot det.

 

Joda. Stå opp kl 03:00, Ta med en full hundepose. Klipp av knuten.  Legg den i en utvalgt postkasse. Rull sammen en avis. Stomp den sammenrullede avisen nedi postkassen. Er det i blokk med postkasseanlegg, legg heller posen under dørmatta og tråkk godt rundt på den. I begge tilfeller etterlat en lapp : takk for musikken hele natten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Budeia skrev (12 timer siden):

Jo mer tilgjengelig et produkt er, jo mer trolig er det at det gjøres tabber med det. 

Ganske sannsynlig. Det står så mange flasker overalt at flere vil ta feil eller prøve å bli rusa på det. 

Lenke til kommentar

Russere har angrepet hacket lokalbutikken, apoteket, FHM Sveriges svar på FHI og jernbanen SJ. Alt er nede og butikken stengt i to dager.

Det er garantert Putin rasshøl som står bak, synes snart man burde gi et svar tilbake og hacke litt i Russland...

Edit FHM var tidligere, for en uke eller to siden, men det er litt terror at matbutikk, minibank og apotek stenger i dagevis, og kanskje kortinfo fra kunder er stjålet og tog ikke går.

Edit dette er i Sverige.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Varmen.

33 grader ute, og tok en snartur med bilen, med AC på full guffe hele tiden, som vil si at den aldri var i nærheten av nå 20 grader inne i bilen.
Sto med rompa mot sola, og den ble nesten brent av.
Som å stå mot peisen.

Nå er jeg tilbake i leiligheten, hvo jeg ble møtt av ett kaldras.
22 grader inne her akkurat nå... mot 30 grader i skyggen ute.
(forskjell i temp. på bak og framsiden)

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (På 4.7.2021 den 0.44):

Folk som drikker , fester og spiller høy musikk på natten som om de er eneste som lever.

Spesielt irriterende fordi man som sivil ikke kan gjøre noe spesielt imot det.

 

Ørepropper fra apoteket eller bygghandel, Hodetelefoner med Noice cancelling?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Pendlere som klager på fergeprisen.

Det koster 32 kroner med elbil, Flakk - Rørvik
Billigere enn hurtigbåten som blir 2000 i måneden (1280 med elbil om en jobber 20 dager)

Har du fossilbil så blir det 92 kroner,   3680 i måneden.

Hvor mye betaler de i leie på andre siden, eller hvor mye betalte de for huset?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...