Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (30 minutter siden):

2x butikkøl på 4,5% hver gjør meg ikke merkbart beruset.

1x poløl på 9% og jeg merker selv at jeg er beruset..

Noen som kan forklare meg hvordan alkohl fungerer?

Opptaket av alkohol skjer raskere jo høyere alkoholprosenten er. 

1000 ml på 4,5% gir 45 ml alkohol - 45 gram ren alkohol.
Et menneske som er voksen har 4-6 liter blod i kroppen, ved 1 gram alkohol pr liter blod i kroppen; har man 1 i promille. 45 gram rett i blodet; vil da i teorien gir potensielt 10 i promille (ved direkte innsprøytning av 45 gram alkohol i blodet med sprøyte) - altså; døden. Men - siden alkoholen blir tatt opp oralt som væske, vil forbrenningen starte umiddelbart etter inntak; væskebalansen forstyrres - du pisser mer; og kroppen vil forbrenne alkoholen før den rekker å bli tatt opp i blodet. 

Ved sterkere alkoholprosent skjer opptaket av alkohol raskere. 

Derfor kan det være mer "økonomisk" å drikke sprit over øl. For du må drikke relativt raskt for å bli "god og full" på øll. Eller; Du kan ta "fattigutgaven" - litt sandpapir på hodebunnen så du får et åpent sår, deretter dypper du en tampong i ren sprit som du taper fast på det åpne såret ditt. ^^ Da går alkoholen rett ned i blodet; og du blir stupfull på 1-2-3. 😜 

(Mulig jeg har litt feil her... er ingen ekspert på dette).

Endret av Kris85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bråkete kjøretøy gjort bråkete med vilje, skjønner det er gøy med moped, firehjuling, biler og den slags som lager mye lyd, å riktig sted/tid er det helt greit, men jeg bor ved en vei i en liten bygd med ungdom, var gøy når jeg var ung å men jo eldre jeg blir kjenner jeg det irriterer noen ganger.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kris85 skrev (På 2.7.2021 den 23.45):

1000 ml på 4,5% gir 45 ml alkohol - 45 gram ren alkohol.

- litt sandpapir på hodebunnen så du får et åpent sår, deretter dypper du en tampong i ren sprit som du taper fast på det åpne såret ditt. ^^ Da går alkoholen rett ned i blodet; og du blir stupfull på 1-2-3. 😜 

1000 ml på 4,5 VOLUMPROSENT, gir 45 ml alkohol - alkoholens tetthet er 0,79, så det blir 35,5 gram alkohol.
Flasker på polet og andre steder burde merkes med gram pr liter eller hvor mange gram alkohol flasken inneholder. 

For å lure de dummere av oss
Irriterende nok så mener avholds- og moralistfolket at det er bedre å oppgi vol-% i stedet for g/l fordi det oppleves
at flaskens innhold er "sterkere" enn det er. Så en vin med 10 vol-% alkohol er bare 7,9 vekt-% eller 79 g/l.
Alle andre oppløsninger merkes med g/l eller mg/ml, så det er litt spess at drikkevarene merkes annerledes.
Vel - alle fartsmålere / speedometer på personbiler viser 10% eller de elektroniske 4 km/t for mye......

Så når vi skal regne ut noe fra data som har slik dårlig kvalitet, så blir alt feil hele veien.
Men vi dumme skal jo ikke regne ut eller teste eller forske på noe.

Det er jo bedre å lyve når det er for en god sak?

Sprit kan du ha et par spiseskjeer på en twistdott og holde i armhulen en stund. Den må være ganske våt. Etter noen minutter kan det måles på et alkometer et par tidels promille, jepp - det kan bli over 0,2. Huden på henda er tykkere og blodet går ikke så langt ut i huden, så all denne spritvaskingen vi driver med nå, den har ikke så stor effekt på blodet.  Tror jeg.

Red: for å få et alkoholinnhold på 0,2 promille i blodet trengs 6-8 gram alkohol. 7-10 ml ren. Det skal en del til å få så mye gjennom huden. 

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dubious skrev (6 timer siden):

Bråkete kjøretøy burde vært beslaglagt.

Staten leter hele tiden etter nye måter å få penger, så det er bare å begynne med å beslaglegge kjøretøy, sånn som de gjør i andre land.

Det krever flere ansatte i det offentlige og større adm kostn. Så da må staten ha mere penger. 

Lenke til kommentar
On 7/2/2021 at 9:30 AM, Dart said:

Regel nr 1 for en narcissist er er at det er alle de andre som er gale. De eksisterer bare for å tekkes deg og sørge for alle dine behov.

Forlater du en ekte rendyrket narcissist, så er helvete løs. Hvis hxn også er intelligent, så er hxn ustoppelig.

Narsissistens straff

I det du begynner å gjennomskue dem, begynner de å straffe deg hardere. De begynner gjerne å lete etter et nytt offer som skal erstatte deg som nå er blitt deres fiende. Og når du betror deg til noen om narsissistens fiendtlige adferd mot deg, vil kanskje ingen tro deg fordi narsissisten er så god til å lyve og bedra og manipulere og gjøre det de gjør.

Du blir straffet for å ikke lenger tro på deres infame illusjoner, løgner og halseløse luftslott. De vil kaste deg fra seg som en skitten hanske etter å ha terrorisert deg psykisk, gitt deg skylda for alt og for å ha ødelagt deres liv. Dine svakheter og innerste hemmeligheter du delte med dem, vil bli brukt mot deg for alt det er verdt.

Sitat fra boka "Jeg er fremdeles her" av Veronica Kristoffersen.

Har hatt narsissist som sjef og vedkommende saboterte sluttattest med løgner som virker små for det utrente øye men som en ansettelsesprosess vil ta notis av :) 

Kamuflerte det negative ved å skryte av litt uvesentlige ting for så å komme med feilaktige red flags til slutt.

EDIT:
Jeg har hatt både gode og dårlige sjefer men narsissister er virkelig de verste.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dubious skrev (11 timer siden):

2x butikkøl på 4,5% hver gjør meg ikke merkbart beruset.

1x poløl på 9% og jeg merker selv at jeg er beruset..

Noen som kan forklare meg hvordan alkohl fungerer?

Du får større dose på kortere tid med sterkt øl. Prøv med et lite shot glass, tell dem, mål promille og ta tida, sett opp i et skjema. 
Sterkt øl skal være tykkere og inneholder mye mere carbo, og kan du drikke varmere og langsommere. Det er også brygget uten prosessering etterpå for å fjerne det over 4.75 vol-%.

Forsøket må foregå på tom mage eller med tilmålte matporsjoner.

Red: kaldt øl med mye kullsyre påvirker nervene i svelget og lukkemusklene lenger ned, så det åpnes opp og ølet glir mye  fortere ned enn mørkt varmere øl.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Kamuflerte det negative ved å skryte av litt uvesentlige ting for så å komme med feilaktige red flags til slutt.

En sluttattest kan påklages. Ingen kan påstå noe i en slik uten å kunne dokumentere. Derfor vil en smart sjef bare nevne det positive, ellers kan det bli sak. Men ringer en evt ny arbeidsgiver til denne slemme utgaven av en tidligere sjef, så snakker denne dritt om deg likevel. Finn et påskudd så den nye ikke kontakter vedk. Jeg opplevet ca det samme, men diktet opp en historie om å ha vært selvstendig i det faget den perioden, og utelot den jobben i CV'en. Heldigvis hadde jeg 5 andre gode referanser skriftlig.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Dart said:

En sluttattest kan påklages. Ingen kan påstå noe i en slik uten å kunne dokumentere. Derfor vil en smart sjef bare nevne det positive, ellers kan det bli sak. Men ringer en evt ny arbeidsgiver til denne slemme utgaven av en tidligere sjef, så snakker denne dritt om deg likevel. Finn et påskudd så den nye ikke kontakter vedk. Jeg opplevet ca det samme, men diktet opp en historie om å ha vært selvstendig i det faget den perioden, og utelot den jobben i CV'en. Heldigvis hadde jeg 5 andre gode referanser skriftlig.


EDIT:
Men for morro skyld, hva er fristen for å klage på en sluttattest i en slik type sak?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En sluttattest skal du ha innen 14 dager. Den har du krav på og det er lovbestemt hva den skal inneholde, egentlig veldig lite for vanlige jobber. Men et anbefalingsbrev, det har du ikke krav på.  Sluttattesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet. Du kan kreve en attest som beskriver arbeidsoppgaver og ansvar der det er vanlig å gjøre og er nødvendig fordi stillingen er uvanlig. En bussjåfør er en bussjåfør, mens en spesialsykepleier trenger å få dokumentert erfaring med ulike pasienter, utstyr og behandlinger. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dart said:

En sluttattest skal du ha innen 14 dager. Den har du krav på og det er lovbestemt hva den skal inneholde, egentlig veldig lite for vanlige jobber. Men et anbefalingsbrev, det har du ikke krav på.  Sluttattesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet. Du kan kreve en attest som beskriver arbeidsoppgaver og ansvar der det er vanlig å gjøre og er nødvendig fordi stillingen er uvanlig. En bussjåfør er en bussjåfør, mens en spesialsykepleier trenger å få dokumentert erfaring med ulike pasienter, utstyr og behandlinger. 

Jeg tok kontakt med HR på akkurat det og de henviste til at det måtte jeg ta med sjefen. Som selvfølgelig alltid utsatte. Selv når jeg purret via HR etter flere måneder henviste de bare til sjefen som fortsatte å utsette og bortforklarte med å være opptatt. (opptatt med nye ansettelser siden folk sluttet både her og der).

Jeg ba kun  om en sluttattest men fikk en utvidet sluttattest som jeg ikke hadde bedt om. Det var selvsagt med viten og vilje.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du kan ta det til forliksrådet. Men best å true med det først en stund, ellers kan du bli sittende sittende med gebyret selv hvis attesten dukker opp og er etter reglene.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Dart said:

Du kan ta det til forliksrådet. Men best å true med det først en stund, ellers kan du bli sittende sittende med gebyret selv hvis attesten dukker opp og er etter reglene.

Ok, og det er ingen frist for å klage på slikt etter du fikk den? Bedriften jeg brukte som juridisk bistand anbefalte meg å gå videre og ikke bruke mer tid på det.

Men takk, skal ikke ta opp mer av tråden til dette. Ville bare advare alle mot slike red flags med sine ledere. De som virker som de beste ledere kan være de aller verste.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Dart skrev (2 timer siden):

Huden på henda er tykkere og blodet går ikke så langt ut i huden, så all denne spritvaskingen vi driver med nå, den har ikke så stor effekt på blodet.  Tror jeg.

Vel, blodprøver tas fra fingertuppene, og mange har ikke tykk hud på fingrene/hendene. Det kan bli en utfordring for dagens barn, at de gikk rundt med promille i praksis i flere år. Og pustet inn tvilsom luft bak munnbind. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Budeia skrev (1 time siden):

Vel, blodprøver tas fra fingertuppene, og mange har ikke tykk hud på fingrene/hendene. Det kan bli en utfordring for dagens barn, at de gikk rundt med promille i praksis i flere år. Og pustet inn tvilsom luft bak munnbind. 

Jeg tror heller at hudområdene med mange tettsittende svettekjertler og der det er slimhinner slipper inn mere sprit. Jeg tror også at spritdampen slett ikke er bra for lungene. Det skal veldig lite kjemikalier til før lungene får betennelse-tilløp. Det kan igjen føre til bakterie- eller soppangrep. Soppen kan vise seg å være seiglivet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Theo343 skrev (3 timer siden):


EDIT:
Men for morro skyld, hva er fristen for å klage på en sluttattest i en slik type sak?

Det burde være 14 dager, sånn som andre frister i den kategorien, enkle formelle henvendelser.

Lenke til kommentar

Jo mer tilgjengelig et produkt er, jo mer trolig er det at det gjøres tabber med det. 

Sitat

Given how much more wide-spread hand sanitiser use is since the pandemic began, it is likely that the number of cases of people drinking hand sanitiser has risen considerably. One report found that at the start of the pandemic, there was a 70% rise in hospital cases from hand sanitiser poisoning. https://blog.agchemigroup.eu/what-to-do-if-you-accidentally-drink-hand-sanitiser/

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...