Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oppfordring om å tilby vann som tørstedrikk, frukt og grønt og fjerne tilbud om brus i skoletiden.

Vi ønsker med dette brevet å oppfordre fylkeskommunene som skoleeiere til å arbeide for at elever i videregående opplæring har tilgang på kaldt drikkevann, frukt og grønt og at det ikke gis tilbud om brus, søtsaker og snacks på skolen. Restriksjoner på tilgang til brus bør ikke være et enkeltstående tiltak, men ses i sammenheng med positive tiltak som tilgang på kaldt drikkevann, frukt og grønt og andre positive tiltak på mat og måltidsområdet.

 

Sosial- og helsedirektoratet vil derfor med det første invitere til en konkurranse blant videregående skoler om å være best på frukt og grønt og kaldt drikkevann.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/a...;epslanguage=NO

 

16-åringer kan bli stilt for retten, settes i varetekt, ta abort, gå hos legen uten at noen får vite det, ha sex, øvelseskjøre bil, jobbe og motta en lønn og dermed betale skatt. Men brus og godteri får du ikke kjøpe på skolen!

*fikset*

 

Jeg gir forslaget tommelen opp :thumbup: men vil legge til at det bør være kaldt, ferskt og gratis springvann. Ikke flaskevann eller vannautomat.

 

Flott tiltak. Støttes helhjertet. Hva er galt med vannautomat?

Lenke til kommentar

Hva som er galt med vannautomater:

- De koster penger for skolen i form av leie og bytting av vanntanker. Evt. så koster de innkjøpsprisen og krever en del ekstraarbeid av lærere som skal fylle tanken.

- I helger og ferier gir de dårlig vannkvalitet fordi vannet står for lenge ubrukt. Det kan i verste fall bli en bakteriebombe.

- Det er sikkert lett å gjøre hærverk på de, noe som vil koste skolen penger.

 

Skolene har trang nok økonomi som det er og kan heller prioritere pengene på andre tiltak. Springvann er tross alt gratis og har de fleste steder god kvalitet.

Lenke til kommentar

Etter min erfaring stemmer det med de fleste steder, unntatt alle skoler, som av en eller annen grunn har grusomt vann som alltid er for varmt og gjerne med ekstra smak og farge. Men dette må de jo ta på hvert enkelt sted, er det for vondt må de nesten ha flaske. Jeg tror forresten det vil drikkes lite springvann nesten uansett. Da tar nok elevene heller med seg noe.

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til at skolene skal legge til rette for konsum av usunne mat- og drikkevarer. Å koble dette til ungdommers rettigheter er i beste fall en gedigen logisk feilslutning.

 

Arbeidstakere har heller ingen rett til å ha tilgang til brus og usunn mat på sin arbeidsplass, og arbeidsgivere som ser en gavnlig miljø og helseeffekt (deri potensiell økonomisk) av sunt snarere enn usunt kosthold kunne selvsagt tilrettelagt for nettopp det. Ingen voksne tenkende arbeidstakere ville hevdet dette var et angrep på deres rettigheter (de kan selvsagt ha ønske om brusautomat mm av flere årsaker).

 

Å sammenligne tilgang på brus og godteri på skolen med politiske og sivile rettigheter er komisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Etter min erfaring stemmer det med de fleste steder, unntatt alle skoler, som av en eller annen grunn har grusomt vann som alltid er for varmt og gjerne med ekstra smak og farge. Men dette må de jo ta på hvert enkelt sted, er det for vondt må de nesten ha flaske. Jeg tror forresten det vil drikkes lite springvann nesten uansett. Da tar nok elevene heller med seg noe.

Nettopp. Vi har noen vannautomater her på skolen som blir mye brukt. Springvannet smaker død og djevel, noe jeg tror har med at skolen er veldig gammel (kongsbakken, som er sånn ... 100++ år) og at de vannet lenge ligger i rørene så de tar smak av rørene og vannet blir oppvarma.

 

Dessuten er jo ofte kaldvann- og varmtvannrørene veldig nære.

 

Tror jeg heller drikker fra vannautomat :)

Lenke til kommentar

For å unngå problemer med "gammelt vann" o.l. er det bare å investere i en slik rense/kjølemaskin. De er mer praktiske enn de håpløse "vannboblene", får aldri gammelt vann og kan brukes av to-trre mennesker samtidig avhengig av antall kraner.

Lenke til kommentar

Hadde en professor som messet noe om at sjokolade (og muligens brus, husker ikke helt) var godt å konsumere for å få opp konsentrasjonen. Det var spesielt anbefalt å ha "snop" på lengre prøver. Kanskje han bare var snopesyk selv ^^

 

Nei, jeg ser ikke noen grunn sterk nok til å ikke selge slikt på videregående. Elevene er trådd inn i de voksnes rekker da, så la dem nå behandles deretter. Det finnes langt viktigere ting politikerne kan konsentrere seg om, slik detaljestyring av en skoles drift blir bare for byråkratisk. En god egenskap for en politiker er å skjønne når man skal holde labbene unna. Man ikke blande seg inn bare fordi man kan.

 

På barneskolen ta man med seg drikke hjemmefra. Er det så vanskelig for en 16-åring? I think not.

Lenke til kommentar

Men en 16 åring er selv i stand til å avgjøre om han/hun skal drikke vann eller brus. At en politiker skal ta stilling til om det skal selges brus eller ikke på en videregående skole er litt vel ekstremt. Det skal vanskelig gjøres å finne eksempel på noe som er mer detaljestyrende enn akkurat det.

 

Politikerne kan prøve å være voksne nok til å innse at dette er en sak de ikke bør blande seg opp i.

 

Å betale penger for vann er for ordens skyld noe av det dummeste sløseriet jeg vet om.

 

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar
Å betale penger for vann er for ordens skyld noe av det dummeste sløseriet jeg vet om.

Er litt enig, men er det noe værre enn å kjøpe brus?

 

Selvfølgelig, å kjøpe en kasse vann for å ta med hjem blir for dumt.

Men om jeg kjøper en flaske vann i stedet for en Cola på vei til jobb er jo bare bra!

Lenke til kommentar
Er litt enig, men er det noe værre enn å kjøpe brus?

 

Selvfølgelig, å kjøpe en kasse vann for å ta med hjem blir for dumt.

Men om jeg kjøper en flaske vann i stedet for en Cola på vei til jobb er jo bare bra!

 

Såklart er det bra. Jeg tror Dotten snakket om vann til å ha hjemme.

 

Jeg har en mugge med vann stående i kjøleskapet. Kaldt, friskt og rent vann tilgjengeling når som helst. :)

Lenke til kommentar
Å betale penger for vann er for ordens skyld noe av det dummeste sløseriet jeg vet om.

Er litt enig, men er det noe værre enn å kjøpe brus?

 

Selvfølgelig, å kjøpe en kasse vann for å ta med hjem blir for dumt.

Men om jeg kjøper en flaske vann i stedet for en Cola på vei til jobb er jo bare bra!

 

Skal jeg først betale for noe så betaler jeg for noe som gir meg en mer "opplevelse" enn noe jeg like godt får i springen. Halve befolkningen har jo latt seg lure til å tro at man trenger å drikke x antall liter vann daglig, en illusjon kapitalistene nok ler godt av (vitenskapelig sett så får de fleste i seg nok vann gjennom maten man spiser).

 

Enda "bedre" blir det jo av alle "helsefantatikere" som i slankeiver kutter ut melk til fordel for vann til maten. Det har i mange tilfeller stikk motsatt effekt da vannet bare går rett gjennom kroppen og ut igjen (fordi kroppen som oftest får det meste av vannbehovet tilfredsstilt gjennom maten), mens melken inneholder kalsium som binder seg med fett og gjør at kroppen tar opp 50% mindre av fettet.

 

Skal man absolutt kjøpe noe drikkevarer så er vel vann desidert nederst på min liste, mens juice kommer øverst tett etterfulgt av brus og en iskald pils :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Vi passerte innlegg nummer 10 000 i Såpeboksen for ca. en uke siden, uten noen ytterligere festivitas. Det er på sin plass å takke alle som har deltatt i det som opprinnelig var et eksperiment fra min side.

 

Geir :)

 

Hva med en brukeroversikt. Har mistanke om at "The usual suspects" havner høyt oppe!?

 

:roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...