Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Bastu said:

Vänta lite här. Om det är något som jag har lärt mig av att läsa böcker av Jon Nesbö så är det att det inte finns några kök i norska skolor. Istället får elever ta med sig en ''matpacke'', oftast bestående av mackor och frukt. Stämmer det inte?

Stemmer, men her er det snakk om dagis og fritidsklubber.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Feynman said:

Stemmer, men her er det snakk om dagis og fritidsklubber.

Jeg synes det er en litt merkelig prioritering at det er kjøkken i barnehager men ikke på skoler. Er det noen som har kommet med forslag til å endre det? Skolekjøkken finnes både i Sverige og Finland, så jeg syntes det var rart at det ikke er slik i Norge.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Bastu said:

Jeg synes det er en litt merkelig prioritering at det er kjøkken i barnehager men ikke på skoler. Er det noen som har kommet med forslag til å endre det? Skolekjøkken finnes både i Sverige og Finland, så jeg syntes det var rart at det ikke er slik i Norge.

Det er foreslått ja, men mange er skeptisk og er redd det blir dyrt 🙄 Nordmenn er litt sær på dette …

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig med de fleste her, jeg ser ikke problemet med at man gjør det måltidet i barnehagen kjøttfritt. Den nye menyen virker dessuten næringsrik og langt bedre enn normalen, med mer fisk og varmmat.

Det er heller ikke blitt "forbud" mot kjøtt, og det er bare å sende det med ungen om man ønsker det.

Jeg skjønner ikke helt hva som skal være "koko" med dette. Det ser til og med ut til at det blir billigere for kommunen. Bedre og billigere = vinn-vinn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
47 minutes ago, jjkoggan said:

Nordmenn vill ikke at staten skaffer tjenester/velferd?

Det fins mange nordmenn som er mest opptatt av lavere skatt når det gjelder politikk, men det er også mange som syns mat på skolen er en god idé. Og så er det nok mange som syns barn kan fortsette med matpakke fordi de gjorde det selv og ikke kan skjønne hvorfor det er noe poeng å forandre på dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
18 hours ago, :utakt said:

Dette med kjøttfritt i skoler og barnehager har garantert en økonomisk side også. Skole og barnehage har et knøttlite budsjett for å lage mat til mange. 

Jeg er sikker på at det totalt sett blir bedre mat til alle av å gjøre det vegetarisk, da man kan lage én rett alle kan spise, i stedet for å måtte lage flere ulike for å ta hensyn til alle allergier og religiøse regler. Dessuten er kjøttvarer jevnt over dyrere enn grønnsaker, så man får mer for pengene. 

Kjøttet som ryker er vel gjerne også bare pølsa i lapskausen og den typen ferdigmat. Det er alt skolene har råd til. De fleste barn spiser sikkert nok av det fra før.

Det hadde vært så mye bedre å bare si at det var av grunnene du beskriver, at gildes kjøttpølse er ikke noe godt kjøtt likevel, så man mister egentlig ikke noe næring. 
I stedet pøser de på med klima-populisme som bare skader MDG på sikt. 
"Ifølge byrådet er det å spise mindre kjøtt bra for helsa og bra for klimaet. Og for miljøet."  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, itgrevelin said:

Det hadde vært så mye bedre å bare si at det var av grunnene du beskriver, at gildes kjøttpølse er ikke noe godt kjøtt likevel, så man mister egentlig ikke noe næring. 
I stedet pøser de på med klima-populisme som bare skader MDG på sikt. 
"Ifølge byrådet er det å spise mindre kjøtt bra for helsa og bra for klimaet. Og for miljøet."  

Disse fordelene med å spise mindre kjøtt stemmer jo, så hva er problemet?

Endret av Feynman
  • Liker 5
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (1 time siden):

Det hadde vært så mye bedre å bare si at det var av grunnene du beskriver, at gildes kjøttpølse er ikke noe godt kjøtt likevel, så man mister egentlig ikke noe næring. 
I stedet pøser de på med klima-populisme som bare skader MDG på sikt. 
"Ifølge byrådet er det å spise mindre kjøtt bra for helsa og bra for klimaet. Og for miljøet."  

For det første er byrådet i Oslo ikke bare MDG.

For det andre så er den påstanden fra byrådet 100% korrekt. Du kan også legge til bra for lommeboka.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (22 timer siden):

Dette med kjøttfritt i skoler og barnehager har garantert en økonomisk side også. Skole og barnehage har et knøttlite budsjett for å lage mat til mange.

Det har ingen hensikt å dra inn antall her. Bruk heller kostnad per barn som målestokk.

Jeg ser ikke noe problem i at kokkene/matlagerne kan tilstrebe seg en kjøttfri dag i uka som et mål først og fremst for helse, gode matvaner og avverge tanken på at måltider må inneholde kjøtt. Greit at de gjennomfører det som en kampanje i en hel kommune på samme ukedag for å skape oppmerksomhet som helsetiltaket, som også har en klimaside og økonomisk side. Skulle ønske de også gikk inn for å ha minst en fast dag i uka med sjømat for å innarbeide sunne og klimavennlige matvaner på den måten også. Norge spiser mye mer kjøtt en helsemyndighetene anbefaler. Skoleverket er en god plass å innlære sunnere og bedre matvaner.

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg foreslo dette da jeg jobbet i barnehage.
Vi hadde kjøkken, men måtte rullere mellom de ansatte for å lage eller forberede maten, man måtte alltid lage tre versjoner av alt, brød med leverpostei, brød med kjøtt som ikke var svin, brød uten kjøtt, gryte med pølser smør og melk, gryte uten pølser med smør og melk, gryte uten pølser smør og melk, utrolig dårlig bruk av tid i en allerede presset arbeidsdag, hvorfor kan vi ikke bare lage mat som alle kan spise, spurte jeg.

Kudos til kommunen for å spare tid og penger.

Dersom man skal hisse seg opp over dette må man være av den oppfattningen at et eneste måltid uten kjøtt er dårlig, noe som er helt absurd.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 timer siden):

Det er heller ikke blitt "forbud" mot kjøtt, og det er bare å sende det med ungen om man ønsker det.

Reell valgfrihet ville vært om begge deler blir tilbydt. Det at MDG ser seg nødt til å presisere at man ikke blir straffet om man har med seg en brødskive med kokt skinke, sier ganske mye om hvor mye reell valgfrihet som ligger i dette forslaget.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
Feynman skrev (20 timer siden):

Det fins mange nordmenn som er mest opptatt av lavere skatt når det gjelder politikk, men det er også mange som syns mat på skolen er en god idé. Og så er det nok mange som syns barn kan fortsette med matpakke fordi de gjorde det selv og ikke kan skjønne hvorfor det er noe poeng å forandre på dette.

Spørsmålet var ikke hva forskjellige nordmenn mener, det var hva det var som»Nordmenn er litt sær på». 

Lenke til kommentar
37 minutes ago, jjkoggan said:

Spørsmålet var ikke hva forskjellige nordmenn mener, det var hva det var som»Nordmenn er litt sær på». 

Skjønner. Det jeg refererte til er at det er vanlig i Norge å kun ha ett varmt måltid om dagen, etter skole/jobb, og de andre måltidene er brødmat. Litt forenklet sagt. Ting har forandret seg en del de siste tiårene, men det er fortsatt mange som lever slikt og syns noe annet er rart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Feynman said:

Skjønner. Det jeg refererte til er at det er vanlig i Norge å kun ha ett varmt måltid om dagen, etter skole/jobb, og de andre måltidene er brødmat. Litt forenklet sagt. Ting har forandret seg en del de siste tiårene, men det er fortsatt mange som lever slikt og syns noe annet er rart.

Det var det samme frem til 40-tallet i Sverige, da ideen om skattesubsidierte lunsjer begynte å slå rot. Etter hvert ble skolematen innført i flere og flere skoler inntil det ble lovfestet på 70-tallet. Mange arbeidsplasser startet også med skattesubsidierte matkuponger. Lunsj ville være varm og middag ville bestå av brødmat. Tanken var at hvis man skal bygge et folkehjem, må man frigjøre kvinner fra ovnen og få dem ut i arbeid.

Selv om ideen var god, spiret kulturell misnøye. Mange familier følte at man ikke ''ble en ekte familie'' hvis man bare spiste brødmat og grøt når man så hverandre. For å bli en familie må man dele et tilberedt hovedmåltid basert på kjøtt-saus-potet-grønnsaker-prinsippet. Så et sted gjorde svenskene opprør mot statens sosiale ingeniørkunst ved å spise to varme måltider om dagen i stedet for en.

Den tradisjonen består og har blitt utvidet til en viss grad. De siste årene har flere skoler i vanskeligstilte områder begynt å innføre gratis frokost, også i sommerferien. Jeg tror det leder til et interessant spørsmål. Hvor går grenssen for statens og foreldrenes ansvar for et barns ve og vel? Hvis et barn skulle oppleve sultfølelse, er det da foreldrenes eller statens feil?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Det har ingen hensikt å dra inn antall her. Bruk heller kostnad per barn som målestokk.

I Oslo betaler man 51 kr i mnd i matpenger i aktivitetsskolen (AKS, det som heter SFO i resten av landet). Det blir ca. 2,50 om dagen per barn. 

Ikke lett å få til noe for den summen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Bastu said:

Den tradisjonen består og har blitt utvidet til en viss grad. De siste årene har flere skoler i vanskeligstilte områder begynt å innføre gratis frokost, også i sommerferien. Jeg tror det leder til et interessant spørsmål. Hvor går grenssen for statens og foreldrenes ansvar for et barns ve og vel? Hvis et barn skulle oppleve sultfølelse, er det da foreldrenes eller statens feil?

Hvem «sin feil» noe er blir feil fokus for min del. Selv om barna ikke er sultne kan dårlig kosthold føre til uro i klasserommene, og det går utover alle, også de barna med ansvarsfulle foreldre. For vanskeligstilte familier er det en utfordring med at usunn mat ofte er billigst og foreldrene har i mange tilfeller lite kunnskap om hvilken mat som er sunn. Akkurat som allmenn skolegang er innført for at alle skal få like muligheter kan man tenke at et godt mattilbud gir barna et godt utgangspunkt i livet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (36 minutter siden):

I Oslo betaler man 51 kr i mnd i matpenger i aktivitetsskolen (AKS, det som heter SFO i resten av landet). Det blir ca. 2,50 om dagen per barn. 

Ikke lett å få til noe for den summen. 

Det er absurd at SFO og skolemat har blitt definert som "ikke skoleaktivitet". Norsk grunnskole skal være gratis og både SFO og mat må selvsagt regnes som en naturlig del av skoledagen og skoleaktiviteter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bastu skrev (2 timer siden):

Det var det samme frem til 40-tallet i Sverige, da ideen om skattesubsidierte lunsjer begynte å slå rot. Etter hvert ble skolematen innført i flere og flere skoler inntil det ble lovfestet på 70-tallet. Mange arbeidsplasser startet også med skattesubsidierte matkuponger. Lunsj ville være varm og middag ville bestå av brødmat. Tanken var at hvis man skal bygge et folkehjem, må man frigjøre kvinner fra ovnen og få dem ut i arbeid.

Selv om ideen var god, spiret kulturell misnøye. Mange familier følte at man ikke ''ble en ekte familie'' hvis man bare spiste brødmat og grøt når man så hverandre. For å bli en familie må man dele et tilberedt hovedmåltid basert på kjøtt-saus-potet-grønnsaker-prinsippet. Så et sted gjorde svenskene opprør mot statens sosiale ingeniørkunst ved å spise to varme måltider om dagen i stedet for en.

Den tradisjonen består og har blitt utvidet til en viss grad. De siste årene har flere skoler i vanskeligstilte områder begynt å innføre gratis frokost, også i sommerferien. Jeg tror det leder til et interessant spørsmål. Hvor går grenssen for statens og foreldrenes ansvar for et barns ve og vel? Hvis et barn skulle oppleve sultfølelse, er det da foreldrenes eller statens feil?

I en velferdstat så tar skattebetalerne ansvar for de som har det vanskelig.  Det koster ofte mindre å støtte barn enn å støtte voksne som gjorde dårlig på skolen fordi de var sultne og kan bidra lite til samfunnet som voksne pga dårlig utdannelse.

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...