Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Bastu skrev (5 timer siden):

Det var det samme frem til 40-tallet i Sverige, da ideen om skattesubsidierte lunsjer begynte å slå rot. Etter hvert ble skolematen innført i flere og flere skoler inntil det ble lovfestet på 70-tallet. Mange arbeidsplasser startet også med skattesubsidierte matkuponger. Lunsj ville være varm og middag ville bestå av brødmat. Tanken var at hvis man skal bygge et folkehjem, må man frigjøre kvinner fra ovnen og få dem ut i arbeid.

Selv om ideen var god, spiret kulturell misnøye. Mange familier følte at man ikke ''ble en ekte familie'' hvis man bare spiste brødmat og grøt når man så hverandre. For å bli en familie må man dele et tilberedt hovedmåltid basert på kjøtt-saus-potet-grønnsaker-prinsippet. Så et sted gjorde svenskene opprør mot statens sosiale ingeniørkunst ved å spise to varme måltider om dagen i stedet for en.

Den tradisjonen består og har blitt utvidet til en viss grad. De siste årene har flere skoler i vanskeligstilte områder begynt å innføre gratis frokost, også i sommerferien. Jeg tror det leder til et interessant spørsmål. Hvor går grenssen for statens og foreldrenes ansvar for et barns ve og vel? Hvis et barn skulle oppleve sultfølelse, er det da foreldrenes eller statens feil?

Hvem sin feil det er kan sikkert diskuteres, men jeg tenker at å tilby skolemat vil være et svært godt tiltak. Å lære noe når man ikke har energi vet jeg selv er svært vanskelig.

Noe jeg antar er et like stort problem er at noen barn får lov å spise yoghurt og frokostblandinger til frokost, med nesten bare sukker. Hva de gjør på skolene vet jeg ikke, men tipper det er populært der også. Feil mat er vel antakelig et større problem enn mangel på mat i dagens Norge. Med offentlig skolemat kunne man bøtet på begge deler.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DjSlayer skrev (25 minutter siden):

Vitsene skriver seg selv her, Kanadas parlament hyller en tidligere Waffen SS soldat for hans kamp mot Russland.

 

Ganske spesielt. Jeg var på wikipediasida for Divisjon 14 Galicia i dag for å se på endringshistorikken. Halve sida er omskrevet den siste måneden, for å framstille dette som "de snille nazistene som kjempet mot Russland, men aldri gjorde noe galt". Og aldri sett en så lang debattside. Polakkene er dritforbanna over endringene, siden hundretusenvis av polakker ble avrettet av SS.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (19 timer siden):

Det kan si mye om mye rart om man velger å legge sin egen tolkning i forslaget, som det er åpenbart at noen gjør. 

Jeg vet ikke hvor mye tolkning det er at minipartiet MDG(4,2% oppslutning) påtvinger sin politikk på alle i barnehagen. 90% av befolkningen er ikke veggiser, men om du ikke er en prototype MDG-velger så kan du ryke og reise. Det er en intolerant og anti-demokratisk eim over det partiet. I likhet med de fleste ekstremist-partier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (8 minutter siden):

Det er jo greia med MDG da, de er bare en del av det som du selv sier, så hvordan greier de å påtvinge sin politikk med 4,2% ? Kan det være mulig at andre ser verdien i forslaget ? 

Hovedgrunnen er at Raymond Johansen har vært fullstendig inkompetent som byrådsleder. Hans jobb burde vært å sørge for at forslag var støttet på konsensus og et vektet kompromiss av de forskjellige partiene i byrådet. Men i stedet så har han sittet apatisk og sett MDG og SV bare ture på med sine kjernesaker. Det var viktigere for ham å være byrådsleder enn å sørge for at Arbeiderpartiets stemmer ble omgjort til praktisk politikk. Ikke rart det ble et krisevalg for Ap i typiske bastioner som Groruddalen.

Det siste som ble vedtatt var at SV skulle ha senere skolestart på videregående skole fordi det er altfor ille å måtte stå opp tidlig om morgenen i SV-samfunnet.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
uname -i skrev (29 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor mye tolkning det er at minipartiet MDG(4,2% oppslutning) påtvinger sin politikk på alle i barnehagen. 90% av befolkningen er ikke veggiser, men om du ikke er en prototype MDG-velger så kan du ryke og reise. Det er en intolerant og anti-demokratisk eim over det partiet. I likhet med de fleste ekstremist-partier.

Dette blir bare for dumt, og her har du mange påstander å utdype.

For det første ser det ut til at du sikter til Oslo, der MDG og de andre partiene i byrådet har innført en ny meny i barnehagene. MDG fikk 15.3% oppslutning ved forrige kommunevalg i Oslo kommune, og det er dette de styrer kommunen etter sammen med de andre partiene i byrådet - ikke 4.2% som er oppslutningen deres på landsbasis nå. Hva er grunnen til at du nevner oppslutningen deres nasjonalt, men snakker om Oslo-politikk?

For det andre - hvordan mener du MDG har klart å "påtvinge" dette? Mener du de andre partiene i byrådet ikke støtter det? Hva slags anti-demokratiske metoder mener du de har brukt for å vedta ny barnehagemeny? Mener du at forslaget ikke har flertall? Mener du valget i 2019 ikke var demokratisk?

Ikke minst - hva er "ekstremistisk"? Er Arbeiderpartiet, SV, Venstre og Rødt da også "ekstremistiske" på dette feltet, siden de støtter samme politikk?

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

For det andre - hvordan mener du MDG har klart å "påtvinge" dette? Mener du de andre partiene i byrådet ikke støtter det? Mener du at de ikke har flertall? Hva slags anti-demokratiske metoder mener du de har brukt for å vedta ny barnehagemeny?

I et demokrati så tar man hensyn til alle. Og her tar man ikke hensyn til de 90% som faktisk ikke er veggiser. Dette er veldig typisk MDG i Oslo. De bare fjerner parkeringsplasser overalt de kan uten å ta hensyn til de som bor der og hva de mener fordi 6% av befolkningen sykler. De bare kjører på og driter i alle som ikke er typisk MDG-velgere.

Det er ekstremisme og det er antidemokratisk. Man må huske på at MDG-Lan ble kastet ut av Byrådet fordi hun i sin arroganse ga blanke i demokratiske prinsipper og nektet å informere bystyret om massive milliardoverskridelser på ny vannforsyning. Selv Rødt stemte for mistillitsforslaget fra Frp. Det sier ganske mye.

Raymond Johansen sin eneste oppgave i byrådet har vært å gi aksept til MDGs ekstremisme for å beholde sin byrådslederposisjon. Han har vært en total katastrofe for Arbeiderpartiet.

Lenke til kommentar
Aiven skrev (35 minutter siden):

Ganske spesielt. Jeg var på wikipediasida for Divisjon 14 Galicia i dag for å se på endringshistorikken. Halve sida er omskrevet den siste måneden, for å framstille dette som "de snille nazistene som kjempet mot Russland, men aldri gjorde noe galt". Og aldri sett en så lang debattside. Polakkene er dritforbanna over endringene, siden hundretusenvis av polakker ble avrettet av SS.

Ja, la oss omskrive historien slik at den passer "the narrative", jeg lurer på hvor jeg har hørt om dette før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (21 minutter siden):

I et demokrati så tar man hensyn til alle. Og her tar man ikke hensyn til de 90% som faktisk ikke er veggiser. Dette er veldig typisk MDG i Oslo. De bare fjerner parkeringsplasser overalt de kan uten å ta hensyn til de som bor der og hva de mener fordi 6% av befolkningen sykler. De bare kjører på og driter i alle som ikke er typisk MDG-velgere.

Den kjøper jeg ikke. Selv om man ikke er veggis, så går det da helt fint å spise en lunsj som ikke har kjøtt i seg. Jeg er selv ikke veggis, jeg er til og med storfekjøttprodusent, og forstår ikke problemstillingen.

Om noe, så tar denne omgjøringen hensyn til flere enn før, det blir i hvert fall lettere for de barnehageansatte å hensynta de forskjellige matbehovene.

Når det gjelder parkeringsplasser så er det fremdeles ikke sånn at bare "MDG fjerner parkeringsplasser". Dette, som annen politikk må man ha flertall i bystyret for å utføre. Det har de, og også Venstre og Høyre stemmer for de fleste fjerningene av parkeringsplasser.

Sitat

fordi 6% av befolkningen sykler

Ikke 6% av befolkningen, men 7% av andelen reiser er gjort med sykkel.

Solberg-regjeringen vedtok i Nasjonal transportplan at sykkelandelen i byene våre skal opp på 20%. Dermed er Oslo kommune bundet til å jobbe for dette.

Så om du tror det blir mindre sykkelsatsing med Høyre og Venstre i byråd, som har omtrent samme politikk på dette feltet som f.eks. MDG har, da tror jeg du blir ganske overraska!

Sitat

Det er ekstremisme og det er antidemokratisk. Man må huske på at MDG-Lan ble kastet ut av Byrådet fordi hun i sin arroganse ga blanke i demokratiske prinsipper og nektet å informere bystyret om massive milliardoverskridelser på ny vannforsyning. Selv Rødt stemte for mistillitsforslaget fra Frp. Det sier ganske mye.

Hva er ekstremisme og antidemokratisk i denne saken med innføring av ny meny i barnehagene? Hvorfor vil du ikke forklare det? Du kaster inn noen ganske tunge, alvorlige ord uten medfølgende argumentasjon. Hvorfor er disse fem bystyrepartiene ekstremistiske og antidemokratiske? Bare fordi du er uenig med dem?

Relevansen til MDG-Lan som du forsøker å bytte tema til finnes ikke. La oss holde oss til tema.

Sitat

Raymond Johansen sin eneste oppgave i byrådet har vært å gi aksept til MDGs ekstremisme for å beholde sin byrådslederposisjon. Han har vært en total katastrofe for Arbeiderpartiet.

Raymond Johansen er populær, muligens den mest populære AP-politikeren i Norge. I målinger ved valget var han suverent mest populær blant befolkningen i Oslo fremfor Lae Solberg, selv blant de som ikke en gang stemte på hans parti eller noen av de andre byrådspartiene. Han var også den politikeren i Norge som fikk flest stemmer og slengere i hele kommunevalget.

Ellers synes jeg alltid det er utrolig gøy når folk kaller MDG "ekstremistiske", fordi det aller meste av deres politikk er det bred enighet om i Oslo, både på rødgrønn side og på den blågrønne siden som jeg er en del av. Det aller morsomste er når de kritiseres for å gjennomføre "radikale ting" som ble vedtatt av Høyre og Frp i forrige byråd.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 minutter siden):

Den kjøper jeg ikke. Selv om man ikke er veggis, så går det da helt fint å spise en lunsj som ikke har kjøtt i seg. Jeg er selv ikke veggis, jeg er til og med storfekjøttprodusent, og forstår ikke problemstillingen.

Man får ikke servert kjøtt. Skal man unngå veggis-aktivismen til MDG så må man ha med seg mat selv. Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å fremstille dette som full valgfrihet. Hva om det ble servert svinekjøtt til alle måltider og muslimer måtte ha med seg sin egen svette matpakke. Ville du vært like nonchalant i det tilfellet?

MDG er i bunn og grunn et intolerant parti. De misliker folk som ikke tenker og gjør det samme som dem selv. Og de ER ekstremister. Det er sånn som skjer når klima er den eneste saken de har og ingen andre saker teller noe som helst. Da må demokratriske prinsipper vike. Som alltid skjer med ekstremistpartier. 

Sitat

Ellers synes jeg alltid det er utrolig gøy når folk kaller MDG "ekstremistiske", fordi det aller meste av deres politikk er det bred enighet om i Oslo,

Er det bred enighet om å forby samtlige fritidsbåter i Indre Oslofjord?

MDG vil forby fossile fritidsbåter i Oslofjorden

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Man får ikke servert kjøtt. Skal man unngå veggis-aktivismen til MDG så må man ha med seg mat selv. Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å fremstille dette som full valgfrihet. Hva om det ble servert svinekjøtt til alle måltider og muslimer måtte ha med seg sin egen svette matpakke. Ville du vært like nonchalant i det tilfellet?

Disse kjøttekstremistene lever visst i sin egen verden :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar
26 minutes ago, uname -i said:

Hva om det ble servert svinekjøtt til alle måltider og muslimer måtte ha med seg sin egen svette matpakke.

En avgjørende forskjell mellom eksempelet ditt og matserveringen i barnehager og fritidstilbud, er at de serverer noe alle kan spise.
Man behøver ikke være vegetarianer for å ikke inkludere kjøtt i hvert eneste måltid, og er det ikke nok å servere barnet kjøtt til alle måltidene utenfor barnehagen, ja, da får man sende med en matpakke.

Endret av Atib Azzad
grammatikk
  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, Atib Azzad said:

Man behøver ikke være vegetarianer for å ikke inkludere kjøtt i hvert eneste måltid, og det ikke er nok å servere barnet kjøtt i alle måltidene utenfor barnehagen, ja, da får man sende med en matpakke.

Dette er visst veldig vanskelig å forstå for mange. Kanskje hvis kjøtt byttes med sjokoladepålegg i argumentasjonen så er det lettere forstå. Det er jo tross alt mange barn som kun vil ha dette og når man fjerner sjokopålegg i barnehager blir jo deres valgfrihet kraftig innskrenket.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (26 minutter siden):

En avgjørende forskjell mellom eksempelet ditt og matserveringen i barnehager og fritidstilbud, er at de serverer noe alle kan spise.
Man behøver ikke være vegetarianer for å ikke inkludere kjøtt i hvert eneste måltid, og det ikke er nok å servere barnet kjøtt i alle måltidene utenfor barnehagen, ja, da får man sende med en matpakke.

Hva er det som er så forferdelig galt i at man har et valg? Jeg synes det er litt skremmende å se den store aksepten for at et lite mindretall påtvinger en livsstil, aktivisme og politikk på et stort flertall. Er det virkelig barnehagens oppgave å være MDGs forlengede arm?

Hva med gamlehjem? Bør det ikke kun serveres veggismat der og så kan Snikepelik og dere andre stå på at det er "full valgfrihet" å hive seg over rullatoren og kjøpe bagett med ost og skinke på Rema?

Forslaget er hvertfall positivt for én ting. Oppslutningen om privatisering av velferdstjenester.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

Hva er det som er så forferdelig galt i at man har et valg? Jeg synes det er litt skremmende å se den store aksepten for at et lite mindretall påtvinger en livsstil, aktivisme og politikk på et stort flertall. Er det virkelig barnehagens oppgave å være MDGs forlengede arm?

Du kan sikkert diskutere dette uten å gish gallope over til gamlehjem (forskjellen der er jo at de i mye større grad er låst til gamlehjemmet) barnehagen er jo mer analogt til en arbeidsdag for barna (selv om det er et smått deprimerende bilde) og de kan stappe i seg så mye kjøtt de bare orker, enten i barnehagen, eller utenfor, men barnehagen serverer ikke kjøtt selv.
Valget er altså der, men kommunen har valgt å fokusere på mat som er tilgjengelig for alle, jeg ser virkelig ikke problemet, helsemessig er det bra, økonomisk er det bra, det er bra i et klimaperspektiv, og i et tids-perspektiv (for de ansatte).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...