Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

8 minutes ago, Zork said:

Rart hvordan de som innbitt elsker Trump ikke klarer å innrømme at NFT-saken er ekstremt flau og får dem til å gå og gjemme seg med Trump-dyrkingen sin.

Tror du misforstår meg... Jeg er ikke noe Trump fan. Jeg er lei av å høre om han... Hverken positivt eller negativt. Kan vi ikke bare ignorere ham?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oldboy skrev (6 minutter siden):

Tror du misforstår meg... Jeg er ikke noe Trump fan. Jeg er lei av å høre om han... Hverken positivt eller negativt. Kan vi ikke bare ignorere ham?

Nei, han har for mye innflytelse enda på politikken i usa og han ønsker å bli sett hele tiden.  
 

normale folk mener denne episoden er helt komisk, en stunt til å tjene penger men Trump helt seriøst ser på han  selv som Clark Kent, det er ingen spøk, ellers blir han psykisk syk hvis han lar seg se virkeligheten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, oldboy said:

Tror du misforstår meg... Jeg er ikke noe Trump fan. Jeg er lei av å høre om han... Hverken positivt eller negativt. Kan vi ikke bare ignorere ham?

Vi kan ikke ignorere ham all den tid skremmende mengder høyrevridde anser ham som sin gud og rævkjører USA og deler av resten av verden i hans navn.

Det hadde vært behagelig å ignorere ham, men det lar seg ikke gjøre - NFT-serien det er snakk om her solgte ut for rundt $4.5 mill på under 12 t. Det sier svært mye om fanatismen som finnes blant hans, desverre svært store, tilhengerskare. De makter ikke se  ham for den blekfete bortskjemte pappagutten han er, men tror faktisk at de shoppede bildene av ham som superhelt med stor tiss (ref. golfbildet) er virkeligheten... det lar seg desverre ikke ignorere at slike mennesker har så stor innflytelse i dagens samfunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Zork said:

Det hadde vært behagelig å ignorere ham, men det lar seg ikke gjøre - NFT-serien det er snakk om her solgte ut for rundt $4.5 mill på under 12 t. Det sier svært mye om fanatismen som finnes blant hans, desverre svært store, tilhengerskare.

Er det kjent hvem som er kjøpere her? Bare lurer på om det virkelig er fans eller noe annet. F.eks. hvitvasking av penger eller noe sånt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zork skrev (1 time siden):

Det sier svært mye om fanatismen som finnes blant hans, desverre svært store, tilhengerskare.

4,5 millioner dollar utgjør 0,0136 dollar per amerikaner, så jeg vil ikke kalle tilhengerskaren svært stor lengre. Under valgkampen fikk han 774 millioner dollar i donasjoner. Disse egosentriske NFT "samlekortene" skulle liksom være en stor nyhet som han hadde fristet med stund og annonserte med brask og bram. Makan til fjas og flopp.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Simen1 said:

4,5 millioner dollar utgjør 0,0136 dollar per amerikaner, så jeg vil ikke kalle tilhengerskaren svært stor lengre. Under valgkampen fikk han 774 millioner dollar i donasjoner.

Denne sammenligningen gir ingen mening.

Pengene han fikk inn her var max av det disse ble solgt for - han kunne ikke fått inn noe mer og det kunne dermed heller ikke blitt noen større suksess for ham. Å peke på hva han dro inn i en helt annen sammenheng hvor det ikke var noe tak på hva han kunne få inn, er irrelevant.

Men jeg er enig i at det at disse solgte ut i seg selv ikke er noen stor nyhet -det var en selvfølge gitt hans tilhengere og deres fanatisme.

Men en har ikke fulgt mye med i amerikansk politikk de siste årene om en tror Trump ikke lenger har en stor tilhengerskare. De fleste republikanere våger ikke gjøre noe med mindre de tror Trumps tilhengere vil støtte dem for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, knutinh said:

Har hudfarge og bmi noe som helst å gjøre med eks-presidentens verdi som politiker og medmenneske?

-k

Nei, men det har en god del med å gjøre at han (fysisk) går god for shoppede fremstillinger av seg selv som supermann og overmenneske.

Jeg er selv blekfeit men jeg har i det minste nok selvinnsikt til at jeg ikke photoshopper ansiktet mitt inn på muskelmenn og later som om det har noen som helst relevans til virkeligheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg humrer over ironien når man ilegger fyrverkeriforbud med hovedargumentet om at det er å ta hensyn til dyene - i Norges minst dyreholdige område, innenfor ring 2 i Oslo.

Reiser man ut fra dette bygård- og høyhus-området til eneboligområder der folk oftere har muligeht til å ha hund etc, eller ennå bedre, ut på landsbygda med gårder, ville dyr, etc så kan man fyre opp fyrverkeriet sitt der i stedet for. Helt greit visstnok - av hensyn til dyrene.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg humrer over ironien når man ilegger fyrverkeriforbud med hovedargumentet om at det er å ta hensyn til dyene - i Norges minst dyreholdige område, innenfor ring 2 i Oslo.

Ja, det er merkelig at ikke flere kommuner innfører forbud, men at Oslo er Norges minst dyreholdige område vil jeg gjerne se en kilde på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (7 minutter siden):

men at Oslo er Norges minst dyrgeholdige område vil jeg gjerne se en kilde på.

Innenfor ring 2 er det stort sett bygårder, asfaltjungel og høye bygg. Det er ikke mye lufting av hund i de områdene eller katteluker i dørene etc. Ren intuisjon og analyse av bebyggelsen og hvem som velger å bosette seg innenfor ring 2, kontra hvor folk med stasjonsvogn, hunder, katter, etc velger å bosette seg. Sikkert fult av fordommer, men den støyten tar jeg.

Men jeg tar selvkritikk på det med "minst dyreholdige område". Det mangler et ord der. "minst dyreholdige befolkede område". Det er jo i befolkede områder som er aktuelle å sende opp fyrverkeri, ikke langt ute på en gold vidde eller forblåst fjelltopp.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Innenfor ring 2 er det stort sett bygårder, asfaltjungel og høye bygg. Det er ikke mye lufting av hund i de områdene eller katteluker i dørene etc.

Er det ikke? Jeg synes det virker som at veldig mange har hund her (meg inkludert), og med såpass høy tetthet av folk skulle det vel være mange kjæledyr pr. areal også. Uansett er det vel bra at man tar hensyn til dyra, eller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kryr av bikkjer her i hvert fall! Bor sentralt innenfor ring 2 i Oslo. Skal jeg tippe vil jeg tro Oslo har en veldig høy tetthet av dyr, det er det i hvert fall her. Bare i oppgangen min med 8 leiligheter er det vel en hund i fire av leilighetene. Og en egen hundepark noen minutter unna.

Jeg har forøvrig stasjonsvogn og...

Synes det er flott at kommunen ikke kaster bort penger på fyrverkeri i år. Jeg gleder meg til den dagen det blir forbudt.

En undersøkelse i 2020 viste at en stor majoritet av befolkningen vil forby fyrverkeri på nyttårsaften. Tviler på at det kommer til å bli færre med årene:

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/pAdMkj/undersoekelse-68-prosent-er-skeptisk-til-fyrverkeri-paa-nyttaarsaften

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Forbud eller ikke.

Personlig ser jeg ingen fordeler med å sende opp fyrverkeri - med de brannskader det medfører på mennesker (Som er beruset når dette fyres opp) og stakkars dyr som blir unødig stresset, både kjæledyr og ville dyr (f.eks. fugler som blir skremt av lyden, flyr i refleks, treffer noe og dør av kollisjonen).

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

Jeg humrer over ironien når man ilegger fyrverkeriforbud med hovedargumentet om at det er å ta hensyn til dyene - i Norges minst dyreholdige område, innenfor ring 2 i Oslo.

Reiser man ut fra dette bygård- og høyhus-området til eneboligområder der folk oftere har muligeht til å ha hund etc, eller ennå bedre, ut på landsbygda med gårder, ville dyr, etc så kan man fyre opp fyrverkeriet sitt der i stedet for. Helt greit visstnok - av hensyn til dyrene.

Men tettheten av folk (og fyrverkeri) sentralt i Oslo er vel en helt annen enn i en bygd utenfor Oppdal? Så det objektive stresset man påfører kjæledyr og ville dyr er kanskje større når noen tonn med fyrverkeri skal avfyres innenfor en kvadratkilometer, enn når det er bare Lars og naboen Kåre som skal fyre opp hvert sitt batteri?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når en av de største, private aktørene innenfor odontologi gjør såpass grove feil, så bør de få seg en klekkelig bot eller saksøkes og betale en skikkelig erstatning til pasienten. Slurv skal straffe seg.

-

Det er ganske utrolig at en av Norges offentlige etater legger ansvaret på opplæring av sine ansatte til en organisasjon som bevisst driver feilinformasjon og lobbyvirksomhet for å påvirke norsk ruslovgivning. Nå blir det forhåpentligvis en opprydding.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 11.1.2023 den 20.49):

Når en av de største, private aktørene innenfor odontologi gjør såpass grove feil, så bør de få seg en klekkelig bot eller saksøkes og betale en skikkelig erstatning til pasienten. Slurv skal straffe seg.

Selvsagt - regner med det skjer i denne saken også. Det ser ikke ut som pasienten har kommet så langt som til å søke erstatning.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke har fått slutt på mobbing i skolen. Det er vel en naturlig del av oppveksten, men jeg blir oppgitt når jeg hører at min søsters datter opplever utfrysing, kallenavn, usanne rykter og bevisste, daglige forsøk på å få henne til å føle seg nedfor i ungdomsskolen.

Et eksempel fra nylig er at en jente tar med seg en kake og gir til alle i klassen utenom henne. Eller at alle blir invitert til en fest, utenom henne.

Vanligvis deler jentene i klassen seg i to grupper i friminuttene mens hun går alene. Er dette fortsatt vanlig oppførsel i norske skoler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke har fått slutt på mobbing i skolen. Det er vel en naturlig del av oppveksten, men jeg blir oppgitt når jeg hører at min søsters datter opplever utfrysing, kallenavn, usanne rykter og bevisste, daglige forsøk på å få henne til å føle seg nedfor i ungdomsskolen.

Et eksempel fra nylig er at en jente tar med seg en kake og gir til alle i klassen utenom henne. Eller at alle blir invitert til en fest, utenom henne.

Vanligvis deler jentene i klassen seg i to grupper i friminuttene mens hun går alene. Er dette fortsatt vanlig oppførsel i norske skoler?

Det er nok vanlig menneskelig oppførsel. Dessverre. Den eneste måten å bekjempe det på later til å være å «gjete» barn og unge med massiv voksen-involvering langt opp i alder.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...