Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

56 minutes ago, FrihetensRegn said:

Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke har fått slutt på mobbing i skolen. Det er vel en naturlig del av oppveksten, men jeg blir oppgitt når jeg hører at min søsters datter opplever utfrysing, kallenavn, usanne rykter og bevisste, daglige forsøk på å få henne til å føle seg nedfor i ungdomsskolen.

Det kan godt hende det finnes en grad av naturlighet i det, men det er helt sikkert mer nyttig å se på forhold man kan endre (uten å dermed påstå biologien er skrevet i stein heller).
Dr. Robert Sutton mener konkurransekultur frigjør såkalte vinnere til å oppføre seg negativt uten at de mottar sosiale korrekser.

[...] in business and sports it is assumed that if you are a big winner, you can get away with being a jerk.

Lisa M. S. Barrow foreslår en lignende modell med litt flere ord.

Bullies typically possess a Type A personality; they are competitive and appear driven, operating as they do from a sense of urgency. This has its advantages in the workplace but the shadow side of Type A is the tendency to become frustrated and verbally abusive when things don't go according to plan.
Impatience and temper tantrums are common for Type A individuals who haven't engaged in t the personal growth required to gain self-awareness, maintain emotional stability and consider situations from multiple points of view. 

Roy Baumauster er også inne på noe lignende.

[...] people who are prone to abusive behavior tend to have inflated but fragile egos.
Because they think too highly of themselves, they are frequently offended by the criticisms and lack of deference of other people, and react to this disrespect with violence and insults

[...] some bullies are psychologically strongest and have high social standing among their peers, while their targets are emotionally distressed and socially marginalized.
Peer groups often promote the bully's actions, and members of these peer groups also engage in behaviors, such as mocking, excluding, punching, and insulting one another as a source of entertainment.
A minority of the bullies, those who are not in-turn bullied, enjoy going to school, and are least likely to take days off sick.

Samtidig som man ikke dermed foreslår at alle som mobber er vinnere, eller har det for bra til å oppnå selvinnsikt, klassiske årsaker for mobbing er sjalusi, bitterhet, og misnøye, selv om mange bøller er arrogante og narsissistiske, kan mobbingen være en metode for å skjule skam, angst, eller som en kilde til billig selvtillit.
Gjennom å fornedre andre opplever mobberen å føle seg mektig.
Slik som andre typer traumer, er mobbing ofte en utfall av at man har blitt mobbet selv, på samme måte som mange overgripere selv har blitt seksuellt mishandlet.

[...] While parents can help a toddler develop emotional regulation and control to restrict aggressive behavior, some children fail to develop these skills due to insecure attachment with their families, ineffective discipline,
and environmental factors such as a stressful home life and hostile siblings.
Bullies may be inclined toward negativity and perform poorly academically.
A typical bully has trouble resolving problems with others and also has trouble academically.
He or she usually has negative attitudes and beliefs about others, feels negatively toward himself/herself, comes from a family environment characterized by conflict and poor parenting, perceives school as negative and is negatively influenced by peers.

Så har man hele aspektet med de som ikke mobber, men indirekte deltar gjennom å tillate mobberen å holde på, eller på en eller annen indirekte måte hjelper mobberen å ivareta en Illusjon(?) om at det er greit hva hen gjør, og det er vel her at man har størst anledning til å skape endring, hvis vitner griper inn, og det hersker en forståelse om at mobbing er u-moralsk, vil utenforstående i større grad kunne hindre mobbingen.
Jeg blir fristet til å tenke på nyere avsløringer av folk som Jimmy Saville, Bill Cosby, Harvey Weinstein etc. Og hvordan granskning av disse sakene i en eller annen grad avslørte et slags passivt system som tillot disse å holde på, en bevisstgjøring på hvordan slik oppførsel ikke er akseptert ville antagelig vanskeliggjort noen av overgrepene.

Hvis det er slik at mobbing på en eller annen måte er en tendens man ikke kan kvitte seg med, så tror jeg det er mye man kan gjøre for å redusere produksjonen av mobbere. Hvis man kan skape trygghet der det var fare, ro istedet for stress, samhold istedet for konkurranse, innsikt fremfor frustrasjon, tilhørighet fremfor utenforskap, og et sosialt ansvar for hverandre, så tror jeg mange av de bakenforliggende årsakene kunne vært radert.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, FrihetensRegn said:

Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke har fått slutt på mobbing i skolen.

Vi får vel slutt på det like etter at vi får slutt på alle krig og kriminalitet på jorden.

Noen folk oppfører seg alltid dårlig, og barn på den alderen forstår ofte ikke engang hvor mye de kan såre andre slik.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/gELboL/sveriges-forsvarsminister-faar-likevel-ikke-komme-til-tyrkia
 

«Hevder koranbrenning i Sverige får Nato-konsekvenser: Tyrkia har avlyst møte»

Ytringsfrihet eller beskyttelse mot Putin? Kinkig situasjon.

Å ha et NATO med såpass forskjellige kulturer som Tyrkia og Skandinavia gir opplagt friksjon. Legg så til at Tyrkia står i en maktposisjon geografisk og mhp flyktningestrømmet.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg synes det er synd at vi fortsatt har et så sterkt kanselleringsbehov i samfunnet. Jeg er ikke opptatt av at en artist eller et band skal bli kansellert fordi de sa eller gjorde noe for mange år siden. Jeg hører fortsatt av og til på Burzum, selv om mannen bak har utført kirkebranner og drap. Jeg hører fortsatt av og til på R. Kelly, selv om han nå er i fengsel og mest sannsynlig vil for resten av livet.

Nå er det Pantera sin tur, fordi vokalisten sa og gjorde og sa noe for flere år siden.

Ber norsk metallfestival droppe Pantera etter naziliknande handbevegelse

– Ein handbevegelse og to ord er nok til å starte ein heil bevegelse. At dette ikkje blir dyssa ned og fortrengt er viktig. Det seier det nyfeministiske svartmetallbandet Witch Club Satan.

Jeg kommer fortsatt til å høre på Pantera. Hva vokalisten eller andre i bandet gjør eller mener politisk, er total uinteressant for meg. Det er musikken som betyr noe, og det blir helt feil å fjerne alle artister man ikke liker. Da blir det få igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (19 timer siden):

Jeg synes det er synd at vi fortsatt har et så sterkt kanselleringsbehov i samfunnet. Jeg er ikke opptatt av at en artist eller et band skal bli kansellert fordi de sa eller gjorde noe for mange år siden. Jeg hører fortsatt av og til på Burzum, selv om mannen bak har utført kirkebranner og drap. Jeg hører fortsatt av og til på R. Kelly, selv om han nå er i fengsel og mest sannsynlig vil for resten av livet.

Nå er det Pantera sin tur, fordi vokalisten sa og gjorde og sa noe for flere år siden.

Ber norsk metallfestival droppe Pantera etter naziliknande handbevegelse

– Ein handbevegelse og to ord er nok til å starte ein heil bevegelse. At dette ikkje blir dyssa ned og fortrengt er viktig. Det seier det nyfeministiske svartmetallbandet Witch Club Satan.

Jeg kommer fortsatt til å høre på Pantera. Hva vokalisten eller andre i bandet gjør eller mener politisk, er total uinteressant for meg. Det er musikken som betyr noe, og det blir helt feil å fjerne alle artister man ikke liker. Da blir det få igjen.

Krenkehysteriet og avplattformingen til nypuritanismen vil ingen ende ta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
FrihetensRegn skrev (På 8.2.2023 den 22.20):

Jeg kommer fortsatt til å høre på Pantera.

Skal du på Tons of Rock? Jeg skal, og jeg håper på ett bedre bandslipp i løpet av uka som kommer (siden det er anonsert). Phil Anselmo bad om unskylding for utallelsen og som et sivilisert samfunn burde man akseptere en slik unskylding. Desverre uten Dimebag og Vinnies bortgang så har det ikke den samme meningen.

Bare en digresjon fra min side

 

Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (1 time siden):

Skal du på Tons of Rock?

Jeg pleier å unngå festivaler og går heller på vanlige konserter for hver enkelt artist.

DjSlayer skrev (1 time siden):

håper på ett bedre bandslipp

Pantera, Mayhem og Gojira frister mest for min del.

DjSlayer skrev (1 time siden):

Phil Anselmo bad om unskylding for utallelsen

Han burde egentlig ikke trengt å gjøre det, men er vel tvunget til det om han ikke ønsker å bli kansellert. Tipper på mye press fra bandmedlemmer, crew, plateselskap etc.

DjSlayer skrev (1 time siden):

som et sivilisert samfunn burde man akseptere en slik unskylding

Ja, men det for mange blir det aldri nok, og da er det egentlig ikke noe poeng i å unnskylde.

Lenke til kommentar
Aiven skrev (På 9.2.2023 den 17.47):

Krenkehysteriet og avplattformingen til nypuritanismen vil ingen ende ta.

Jeg er enig i setningen din over, isolert. «Nypuritanismen» er et godt begrep for det som skjer rundt oss nå med gallerister som ubesværet mener at malerier av Leiv Eriksson representerer «kolonialisme».

Hvis et rockeband kom med en «Heil Hitler» så ville jeg personlig ha ganske sterke meninger om det (med mindre dette var en slags ironi eller humor). Jeg er ikke så sikker på om jeg ville på konsert med dem etter noe slikt.

Jeg forstår at man kan ha ulike meninger om hva dette bandet virkelig gjorde og hva som var intensjonen, derfor beskriver jeg ting i mer hypotetisk form for å klargjøre min holdning.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

Jeg er enig i setningen din over, isolert. «Nypuritanismen» er et godt begrep for det som skjer rundt oss nå med gallerister som ubesværet mener at malerier av Leiv Eriksson representerer «kolonialisme».

Hvis et rockeband kom med en «Heil Hitler» så ville jeg personlig ha ganske sterke meninger om det (med mindre dette var en slags ironi eller humor). Jeg er ikke så sikker på om jeg ville på konsert med dem etter noe slikt.

Jeg forstår at man kan ha ulike meninger om hva dette bandet virkelig gjorde og hva som var intensjonen, derfor beskriver jeg ting i mer hypotetisk form for å klargjøre min holdning.

-k

Nå vet jeg ikke konteksten, men i utgangspunktet er ikke nazihilsen noe jeg liker. Men jeg trenger ikke utbasunere det for hele verden, kreve "konsekvenser" og hetse alle som er fan av bandet, eller som jeg mistenker er fan av bandet fordi de twitret om dem for 7 år siden :D

Svart-hvitt tenkning er sentralt her, følelsen av fellesskap og en kompromissløs, aktivistisk idealisme. Litt som de dårligste sidene av religion uten de gode. Hadde de enda brukt sitt voldsomme engasjement på å hjelpe noen som lider av noe annet enn sine 5 interseksjonelle minoritets-identiteter.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Aiven skrev (5 timer siden):

…eller som jeg mistenker er fan av bandet fordi de twitret om dem for 7 år siden :D

Dette er sentralt. Å gjøre deg til en «skitten» fordi du har berørt den som er fokuset for sinnet - enten det er JK Rowling som digitalt er «venn» med en person som kanskje er transhater, eller meg som har lest en bok av Jordan B Peterson, eller redaktøren av Subjekt som har tatt Sophie Elise i forsvar eller en skuespiller som var på samme møte som en skuespiller som visstnok var kommunist - slik «sekundær skyld» er gift for samfunnet.

Tvert imot så burde vi oppfordre til gråtoner og kompleksitet. Det innebærer at jeg ikke burde avskrive deg selv om du skulle ha slumpet til å være enig med Kari Jaquesson (eller en annen av samfunnets «deplorables»). Men om du har samme meninger som (det jeg tror at hun har) om Putin eller vaksiner så vil jeg kritisere dem uten å pakke det inn.

Sitat

…Hadde de enda brukt sitt voldsomme engasjement på å hjelpe noen som lider av noe annet enn sine 5 interseksjonelle minoritets-identiteter.

Sukk, ja.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 19.2.2023 den 23.51):

Pantera, Mayhem og Gojira frister mest for min del.

Samme, Ghost blir også ett høydepunkt etter plateslippet ifjor.

FrihetensRegn skrev (På 19.2.2023 den 23.51):

da er det egentlig ikke noe poeng i å unnskylde.

Enig, det gir dem bare en powertrip egentlig.

Edit: Jeg ser Witch club satan spiller på samme dagen som Pantera Lol568308011_tonsofrock2023.thumb.jpg.d0f5c08e1b048a49eadfea9dbe65fe43.jpg

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Feynman skrev (52 minutter siden):

Twitter-tråd og Guardian-artikkel om politiske internett-personer som beveger seg mot koko-høyre. Anbefaler begge og kjør debatt!

Jeg kjenner bare fyren fra et par tv-innslag for mange år siden. Han slo meg som ganske "vill". Helt ærlig så tenkte jeg vel litt ADHD og/eller tourette?

Jeg unngår å bruke youtube som kilde til politiske ideer. Mitt inntrykk er at de fleste videoer som postes om slikt er tøys, og (i motsetning til tekst) så er det tyngre å navigere rundt i en video. Mao større sjanse for å kaste bort tiden min.

Jeg reagerer litt på et par passasjer i teksten:

Sitat

"Brand may not realise this, as the language has changed a little –... – but the themes have not....

While I’m not suggesting this is his purpose, it’s a tactic used deliberately by powerful people to ...

 I’m not suggesting for one minute that Brand is sympathetic to fascism, but his videos are likely to assist its spread."

Det minner meg om retorikken blant et par medlemmer her på forumet som jeg plasserer godt ut til venstre. Essensen er "du/han støtter n*zisme men forstår det ikke selv". Det er både en måte å infantilisere folk på (de vet ikke hva de driver med) og en måte å assosiere de med noen av de verste ideologiene uten å måtte ta ansvar for å understøtte koblingen. Det er også en konspirasjonsteori (ironisk nok om at andre er konspirasjonsteoretikere, så kanskje jeg bør lansere en 3.ordens konspirasjonsteori om hvorfor de gjør dette) om at slemme ytre høyre mørke-menn har besudlet sinnet til den ene og den andre kjendisen/debattanten/... og gjort dem om til uvitende droner for sitt budskap.

For alt jeg vet er denne Russel Brand faktisk en f*scist, jeg har ikke så lyst til å sette meg inn i hans youtube-univers. Eller kanskje han bare liker å kjøre motstrøms og lage bråk? Eller kanskje han har funnet ut hva som generer klikk på youtube og penger i kassa?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...