Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har vekteren lov til dette her?


Mchansern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I etterpåklokskapens o bedreviternes navn:

 

Anmeld vekteren, om du husker hva han heter.

Forresten, om en vekter stopper deg så har han NULL makt til å gjøre noe som hellst, han kan be deg gå av toget, og thats about it. Om du ikke etterkommer hans "ordre" så har han faktisk ikke lov å røre deg. Kunn pålitiet har lov til dette. En vekter har ikke noen andre rettigheter enn en hvilken som hellst annen norsk borger.

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at jeg ikke syns det med "privat" mobiltelefon er noe merkelig, er da ikke så merkelig å ta bilde av legitimasjonen for å huske hvem det var, når han ikke hadde noe å notere med på seg..

 

Eg ser den, men dersom han hadde mobiltelefon så kunne han ha notert seg dette f.eks i ei melding eller notat.

 

Den store forskjellen mellom eit fotografi og eit notat er at notatet vil då kun ha den relevante(?) personinformasjonen medan fotografiet vil også kunne inneholde f.eks betalingsinformasjon som kan misbrukes.

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid like lett å forholde seg til bolehuer, selv om man vet at de ikke har lov å ta eller røre. Om man kommer opp i en fight på byen, så har man jo ikke gjerningsmennene lov da heller, men man prøver jo å avverge situasjonen. F.eks ved å samarbeide. Samme gjør folk flest i møte med vektere og.

 

Artig at han kalte deg Bærumsoss p.g.a. jakka, mens han selv stod med iPhone og da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil bare nevne at jeg ikke syns det med "privat" mobiltelefon er noe merkelig, er da ikke så merkelig å ta bilde av legitimasjonen for å huske hvem det var, når han ikke hadde noe å notere med på seg..

 

Eg ser den, men dersom han hadde mobiltelefon så kunne han ha notert seg dette f.eks i ei melding eller notat.

 

Den store forskjellen mellom eit fotografi og eit notat er at notatet vil då kun ha den relevante(?) personinformasjonen medan fotografiet vil også kunne inneholde f.eks betalingsinformasjon som kan misbrukes.

 

Det er klart, jeg mente bare at dette med telefonen isolert sett ikke ville fått meg til å lure på legitimiteten til denne personen. I dette tilfellet kan jo helle greia virke noe suspekt og da er det klart det ikke er så gøy at han forlater stedet med mer informasjon enn han strengt tatt trenger, som du sier.

Lenke til kommentar

Bra!

 

Likevel må du ikke stanse der, vekteren har fremdeles personnummeret ditt. Dette er veldig alvorlig. Kontakt politiet og selskapet som har vekteren ansatt.

 

Hørtes sprøtt ut... Hadde han noe ID som tilsa at han var vekter?

En vekter har i utgangspunktet ikke rett til noe som helst, han er ingen offentlig tjenestemann og har ingen kompetanse/myndighet.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Vi minner om jernbaneloven § 7a:

 

§ 7a. (Tilbakeholdsrett)

 

Reisende med transportmiddel som reguleres etter loven her, som i kontroll ikke kan framvise gyldig billett, og som ikke på stedet betaler slik tilleggsavgift som departementet har godkjent med hjemmel i § 7 første ledd, kan holdes tilbake av transportselskapets kontrollører så lenge den reisende ikke gir tilstrekkelige opplysninger om navn, adresse og fødselsdato. Tilbakeholdsretten gjelder også mens de gitte opplysninger verifiseres.

 

Retten til å holde tilbake personer etter første ledd gjelder bare når slik rett er godkjent av departementet som del av selskapets transportvilkår.

 

Tilbakehold kan ikke foretas dersom det etter forholdene ville innebære et uforholdsmessig inngrep.

 

Personer under 15 år bør ikke holdes tilbake.

 

Det samme gjelder for øvrig buss. Så joda, vektere har lov til å bruke makt for å holde deg tilbake på gitte vilkår.

Lenke til kommentar

Vi minner om jernbaneloven § 7a:

 

§ 7a. (Tilbakeholdsrett)

 

Reisende med transportmiddel som reguleres etter loven her, som i kontroll ikke kan framvise gyldig billett, og som ikke på stedet betaler slik tilleggsavgift som departementet har godkjent med hjemmel i § 7 første ledd, kan holdes tilbake av transportselskapets kontrollører så lenge den reisende ikke gir tilstrekkelige opplysninger om navn, adresse og fødselsdato. Tilbakeholdsretten gjelder også mens de gitte opplysninger verifiseres.

 

Retten til å holde tilbake personer etter første ledd gjelder bare når slik rett er godkjent av departementet som del av selskapets transportvilkår.

 

Tilbakehold kan ikke foretas dersom det etter forholdene ville innebære et uforholdsmessig inngrep.

 

Personer under 15 år bør ikke holdes tilbake.

 

Det samme gjelder for øvrig buss. Så joda, vektere har lov til å bruke makt for å holde deg tilbake på gitte vilkår.

 

Så vidt jeg har forstått er det ikke snakk om transportselskapets kontrollører, men om en vekter i sivil?

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle han da bry seg?

 

Sikkert fordi han er en drittsekk som hadde lite å gjøre på det aktuelle tidspunkt. Å kalle folk for en jævla soss sier nå det meste om denne karen.

 

Han KREVDE i tillegg å se airport ID, som er et ID kort med bilde av deg selv, navn, stilling, hvilke områder du har autorisasjon til å være på samt at Arbeidsgiver står der. Dette tok han også bilde av, i tillegg til bankkortet (ikke like sensitivt dette her).

 

Han sa han skulle gjøre alt i sin makt for at jeg skulle få inndratt dette kortet...

 

Begynner å tro at han bare var ute etter å skremme meg slik at jeg ikke skal gjøre det igjen.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle han da bry seg?

 

Sikkert fordi han er en drittsekk som hadde lite å gjøre på det aktuelle tidspunkt. Å kalle folk for en jævla soss sier nå det meste om denne karen.

 

Han KREVDE i tillegg å se airport ID, som er et ID kort med bilde av deg selv, navn, stilling, hvilke områder du har autorisasjon til å være på samt at Arbeidsgiver står der. Dette tok han også bilde av, i tillegg til bankkortet (ikke like sensitivt dette her).

 

Han sa han skulle gjøre alt i sin makt for at jeg skulle få inndratt dette kortet...

 

Begynner å tro at han bare var ute etter å skremme meg slik at jeg ikke skal gjøre det igjen.

 

Vil fremdeles anbefale deg om å ta kontakt med vaktselskapet han jobber i. Neste gang du er usikker er det bare å ringe politiet på stedet.

Lenke til kommentar

...

Han krevde ID og jeg la frem bankkort og airport ID (påkrevd for alle som jobber i lufthavnen). Han tar bilde av dette med iPhonen sin og sier at han skal airport ID`en min inndratt. Han jobbet ikke for flytoget, men derimot inne på selve flyplassen. Jeg viser han en gyldig returbillett jeg har, han begynner å le og kaller meg for "Jævla Bærum-soss som går med <Jakkemerke> og tror at du er noe!" og dytter til meg.

 

Når jeg spør hva slags ettervirkninger dette vil få (at han tok meg) ber han meg dra til helvete og at han aldri vil se meg igjen, og kaller meg en kvise på verdens overflate.

Han ga meg ikke noe bot og snakket heller aldri om det.

 

I tillegg roper han ettermeg at hvis han ser meg inne på "sitt" område inne på flyplassen kaster han meg ut.

 

Hei, jeg er vekter selv og tenkte jeg kunne hjelpe deg med spørsmålene dine.

Vekter KAN be om ID. Vekter kan derimot ikke gjøre noe annet enn å kontakte politi om du ikke viser det.

(Med mindre du er til skade mot vekteren, deg selv, andre personer/dyr, til skade på eiendom eller lignende)

Neste gang noen prøver å ta bildet av kortet ditt rådet jeg å ta det tilbake, gjelder også om de skriver personnummeret ditt.

Alle vekter burde vite innen nå at man bare trenger kontroll# fra kort som f.eks bankkort. som f.eks "KUXN 123". Skulle det være noe spesielt kan man finne deg ved hjelp av det, i tillegg til at det ikke kan brukes mot deg som f.eks stjele identiteten din.

 

Jeg synes det er alt for lett å bli vekter og ser og har jobbet sammen med et par som aldri skulle vært vekter. Håper du går videre med denne saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...