Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har vekteren lov til dette her?


Mchansern

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg er ny på denne delen av forumet, så hvis det er feilpostet så gjerne flytt den.

 

 

Saken er denne:

 

I dag tidlig tok jeg flytoget til jobb. Jeg jobber på Gardermoen lufthavn og hadde ikke kjøpt billett til toget. Ja, det var idiotisk og alt det der. Hadde ikke tid, og måtte løpe. Jeg satset på å snike, da en vekter i sivil tok meg for å snike.

 

Han krevde ID og jeg la frem bankkort og airport ID (påkrevd for alle som jobber i lufthavnen). Han tar bilde av dette med iPhonen sin og sier at han skal airport ID`en min inndratt. Han jobbet ikke for flytoget, men derimot inne på selve flyplassen. Jeg viser han en gyldig returbillett jeg har, han begynner å le og kaller meg for "Jævla Bærum-soss som går med <Jakkemerke> og tror at du er noe!" og dytter til meg.

 

Når jeg spør hva slags ettervirkninger dette vil få (at han tok meg) ber han meg dra til helvete og at han aldri vil se meg igjen, og kaller meg en kvise på verdens overflate.

Han ga meg ikke noe bot og snakket heller aldri om det.

 

I tillegg roper han ettermeg at hvis han ser meg inne på "sitt" område inne på flyplassen kaster han meg ut.

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri vært borti en slik fremgangsmåte når jeg selv eller andre har fått bot på offentlig transport... Jeg hadde pratet med politiet, bare for sikkerhetsskyld.

 

 

Tingen er at jeg aldri fikk noe bot. Han bare skjelte meg ut i ca. 5min, tok bilde av ID.

 

Når han skjelte meg ut sa han at han skulle gjøre sitt beste for at jeg skulle få inndratt ID osv, men det var aldri snakk om noe pengesum.

 

Merkelig?

Lenke til kommentar

En vekter i sivil? Altså en vekter som ikke var på jobb. Jeg tror virkelig at en vekter som ikke er på jobb, er akkurat som deg og meg. De har ikke mer rett til å gjøre noe annet enn oss "vanlige" folk. Det er vel bare personer som jobber i politiet og ikke er på jobb. Som kan strekke seg litt lengre. Å ta bilde av bankkort er vel ikke standar prosedyre. Når du blir stoppet av slike folk, så må du be de vise ID og alt det der, slik at du vet hvem den personen er. Er mye som ikke stemmer her.

Lenke til kommentar

En vekter i sivil? Altså en vekter som ikke var på jobb. Jeg tror virkelig at en vekter som ikke er på jobb, er akkurat som deg og meg. De har ikke mer rett til å gjøre noe annet enn oss "vanlige" folk. Det er vel bare personer som jobber i politiet og ikke er på jobb. Som kan strekke seg litt lengre. Å ta bilde av bankkort er vel ikke standar prosedyre. Når du blir stoppet av slike folk, så må du be de vise ID og alt det der, slik at du vet hvem den personen er. Er mye som ikke stemmer her.

 

Han viste bare en ID om at han var vekter på Oslo lufthavn, og da tenkte jeg "Jaja, nå er det gjort". Det at han tok bilde med sin PRIVATE telefon fikk meg til å stusse der og da tilogmed, men jeg ville ikke hisse han mer opp, etter å ha fått en verbal utskjellig så det holder.

Lenke til kommentar

kansje du ble svindla? han bare utga seg for og være vekter for og kunne ta bilde av kortet ditt, slik at han kan evt bestille ting fra nett med ditt kontonummer eller noe slikt?

 

Jeg tror faktisk ikke det. Han virket kun som en drittsekk som ville lage kvalm for meg. Hadde han kommet med en bot på 900kr så hadde jeg tatt den og gått videre uten problemer.

 

Han skulle derimot skjelle meg ut og herje i mange minutter (usikker, men tror det var rundt 5-10min her). En svindler hadde bare tatt bilde av kortet og dratt. Han her holdt på lenge etter det.

 

I tillegg fulgte han etter meg i 200-300m når jeg dro fra "åstedet" hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil bare nevne at jeg ikke syns det med "privat" mobiltelefon er noe merkelig, er da ikke så merkelig å ta bilde av legitimasjonen for å huske hvem det var, når han ikke hadde noe å notere med på seg..

 

Høres ellers ut som en vekter på vei til jobb som ville være "hverdagspoliti", og ikke har noen rell makt på flytoget, ville selv bare glemt hele greia inntil videre.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...