Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har vekteren lov til dette her?


Mchansern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En vekter på jobb (undercover eller ikke), burde vel hatt notatblokk og penn hvis han skulle ha navne ditt? Og hvis det blir sak utav det, så finnes det overvåkningskamera over alt.

 

Jeg ble stoppet av en vekter, uten uniform, da jeg kjøpte røyk til naboen (mindreårig). Da gikk jeg bare, da jeg visste at han ikke kunne holde oss igjen.

 

Men må innrømme at kuken aldri har vært så liten før :p

Endret av Tiugama Kaa
Lenke til kommentar

...

 

Han krevde ID og jeg la frem bankkort og airport ID

...

Han KREVDE i tillegg å se airport ID, som er et ID kort med bilde av deg selv, navn, stilling, hvilke områder du har autorisasjon til å være på samt at Arbeidsgiver står der. ....

 

Og hvordan kunne denne vekteren vite at du hadde en airport ID? Jeg vil anta at 99,9999% av passasjerene på flytoget ikke har denne type legitimasjon.

 

 

 

Det stemmer. Vekteren var i sivil og han var ikke ansatt av flytoget. Han nevnte noe om at han jobbet for en butikk inne på lufthavnen.

 

Hvis denne vekteren ikke er ansatt for å kontrollere passajerer på flytoget burde det være han revnende likegyldig om du løser bilett eller ikke.

 

 

Begynner å tro at han bare var ute etter å skremme meg slik at jeg ikke skal gjøre det igjen.

Er det noe du pleier å gjøre?

Endret av Whist1er
Lenke til kommentar

Jeg fikk jo litt panikk når han flasha vekter-ID`en sin og dermed fulgte jeg alle hans ordrer.

 

Klassisk svindlertriks!

 

Leste du på dette vekter-ID'en, eller bare så du et kort som ligna på noe som kunne vært et vekter-ID-kort?

 

Når noen legitimerer seg for deg med hensikt om å på den måten å "ta makta over deg", skal du alltid, ALLTID, (HVEEEEER GANG) spørre om å få se dokumentasjon på at de er den de utgir seg for å være. STUDER IDen!

Lenke til kommentar

...

 

Han krevde ID og jeg la frem bankkort og airport ID

...

Han KREVDE i tillegg å se airport ID, som er et ID kort med bilde av deg selv, navn, stilling, hvilke områder du har autorisasjon til å være på samt at Arbeidsgiver står der. ....

 

Og hvordan kunne denne vekteren vite at du hadde en airport ID? Jeg vil anta at 99,9999% av passasjerene på flytoget ikke har denne type legitimasjon.

 

 

 

Det stemmer. Vekteren var i sivil og han var ikke ansatt av flytoget. Han nevnte noe om at han jobbet for en butikk inne på lufthavnen.

 

Hvis denne vekteren ikke er ansatt for å kontrollere passajerer på flytoget burde det være han revnende likegyldig om du løser bilett eller ikke.

 

 

Begynner å tro at han bare var ute etter å skremme meg slik at jeg ikke skal gjøre det igjen.

Er det noe du pleier å gjøre?

 

1) Det er lett å se hvem som jobber og ikke jobber på en flyplass. Jeg var uten bagasje etc. Det er ikke så vanskelig :) Jeg kunne sagt at jeg var reisende, men da ville han nok sett en reisebekreftelse ellernoe for å få bekreftet dette tenker jeg.

 

2) Jeg pleier overhodet ikke å snike. Dette var første gangen.

Lenke til kommentar

Jeg fikk jo litt panikk når han flasha vekter-ID`en sin og dermed fulgte jeg alle hans ordrer.

 

Klassisk svindlertriks!

 

Leste du på dette vekter-ID'en, eller bare så du et kort som ligna på noe som kunne vært et vekter-ID-kort?

 

Når noen legitimerer seg for deg med hensikt om å på den måten å "ta makta over deg", skal du alltid, ALLTID, (HVEEEEER GANG) spørre om å få se dokumentasjon på at de er den de utgir seg for å være. STUDER IDen!

 

Jeg så ikke noe navn eller noe, det jeg derimot så var at det stå "Vekter Oslo lufthavn" og logoen til et kjent vekterfirma under. Hvis dette er en kopi, så er den meget godt utført, for jeg har venner som vektere der, og de har en identisk versjon.

Lenke til kommentar

Ok, så hvis vekterbeviset var en kopi så var den meget godt utført. Det som da bekymrer meg er at han da har fått tatt bilde av din airport id. Hvis han er like flink med dette id-beviset også, så vil han jo få muligheten til å flakse rundt på flyplassen som han selv ønsker? Det KAN jo ikke være bra hvis dette er en mulighet..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En vekter i sivil? Altså en vekter som ikke var på jobb. Jeg tror virkelig at en vekter som ikke er på jobb, er akkurat som deg og meg. De har ikke mer rett til å gjøre noe annet enn oss "vanlige" folk.

En vekter på jobb har heller ikke rettigheter over deg og meg.

Denne vekteren gjorde helt klart noe som er LANGT over grensene, allikevel er det viktig å poengtere: Jo, faktisk. En vekter representerer det selskapet han eller hun jobber for, og arbeider med eiers rett. Vekters rett = borgers rett + eiers rett.

 

Vekteren har høyere myndighet de fleste som ferdes på objektet. Mener du ikke selv at du har høyere myndighet enn en gjest i din egen stue? For det er nettopp det du sier her :-).

 

Den vekteren virket ikke særlig innstilt på å behandle deg som et medmenneske. Jeg hadde klappet fyren ned i bakken der og da og heller tatt en bot i ettertiden.

 

Og risikere å få en voldssak på rullebladet?

Ikke nødvendigvis, som trådstarter skriver ble han dyttet, han kunne handlet i nødverge.

 

I etterpåklokskapens o bedreviternes navn:

 

Anmeld vekteren, om du husker hva han heter.

Forresten, om en vekter stopper deg så har han NULL makt til å gjøre noe som hellst, han kan be deg gå av toget, og thats about it. Om du ikke etterkommer hans "ordre" så har han faktisk ikke lov å røre deg. Kunn pålitiet har lov til dette. En vekter har ikke noen andre rettigheter enn en hvilken som hellst annen norsk borger.

Samme gjelder deg, du har helt tydelig ikke snøring om hva du prater om. Jeg foreslår at du lærer deg litt mer juss før du ber folk vri seg ut av situasjoner som dette, det kan fort bli stygt. Mange tror alt de leser på nettet :-).

Endret av mountainmonkey1844
Lenke til kommentar

Bra!

 

Likevel må du ikke stanse der, vekteren har fremdeles personnummeret ditt. Dette er veldig alvorlig. Kontakt politiet og selskapet som har vekteren ansatt.

 

Hørtes sprøtt ut... Hadde han noe ID som tilsa at han var vekter?

En vekter har i utgangspunktet ikke rett til noe som helst, han er ingen offentlig tjenestemann og har ingen kompetanse/myndighet.

Enda en luring her ja :-). Jo mer jeg leser, fler blir det...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tyttebærpolitiet slår til igjen...

 

 

Unødvendig å slenge med leppa..

 

Kalle navn, uansett hva slags yrker det er snakk om er useriøst..

 

Angående problemet. Ja syntes dette var merkelig! Du skal ordentlig beskjed

hvor han jobber. Og er det noe tvil, ja.. Da kontakter du politiet for å bekrefte

arbeidsplassen. Eventuelt: be om tjenestenr og ring til aktuelt vaktselskap for å

bekrefte at det er korrekt vekter som er der.

 

Men ting har en tendens til å bli overdrevet når det blir skrevet ned på

papiret!

 

Jeg ville nå tro at du fikk ganske så mye adrenalin i kroppen i det du ble stoppet?

Du skriver ikke den nøyaktige hendelses forløpet.

Dermed vil det være vanskelig for oss og kunne forstå hva som har skjedd.

 

Hvis du skulle stoppet en person ville du da:

 

x. Gått foran personen og blokkert/ skyvd personen bakover for så å vise ID kort

for så og ta ting videre?

 

x. Ropt ut hei! Stop, kommer fra xxxxx og tatt det videre ?

 

x. Røska tak i fyren for å si xxxxxx

 

 

Altså nr 2 og 3 vil medføre at personen enten stikker av.. Eller at det kan bli vold..

 

Gammel post.. Men leste linken fra en annen post å måtte kommentere..

Lenke til kommentar

Jobber i bransjen selv, og reagerer veldig på den saken her.

Det hadde aldri falt meg inn å være uhøflig og idiot mot folk jeg påtreffer i jobben, uansett grad av lovbrudd. Det vitner om lite profesjonalitet i jobben og ødelegger for oss andre.

 

Så absolutt.. Vil kun føre til problemer for den neste vekteren som da muligens stopper han en annen gang.

Lenke til kommentar

Jobber i bransjen selv, og reagerer veldig på den saken her.

Det hadde aldri falt meg inn å være uhøflig og idiot mot folk jeg påtreffer i jobben, uansett grad av lovbrudd. Det vitner om lite profesjonalitet i jobben og ødelegger for oss andre.

 

Så absolutt.. Vil kun føre til problemer for den neste vekteren som da muligens stopper han en annen gang.

 

Absolutt, dessuten er slike ting bensin på "vekterhat"-bålet.

De aller, aller fleste vekterene gjør en bra jobb, men det er dessverre idiotene i bransjen som stikker hodet sitt frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...