Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!


HolgerL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-w7DZlO15

Du er garantert førstemann i denne tråden som tar den spøken der. Neste på lista: spørre folka i Liverpool-tråden om hvorfor de gidder å i det hele tatt se på fotball.

 

Fordi vi liker fotball, og fordi vi heier på Liverpool?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I dagligtalen bruker vi mange ulike konstruksjoner for å uttrykke potensiell form, i alle fall på Østlandet.

det ville ha vært

det ville være

det ville vært

det hadde vært

det kunne ha vært

det kunne vært

det kunne være

Vet noen om alle disse formene er korrekte også skriftlig eller om det f.eks. er fyfy å droppe "ha" foran en perfektumsform?

 

EDIT: Fant svar på Wikipediasiden om Kondisjonalis.

Endret av Ljóseind
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjenner jeg er rimelig drittlei folk som konsekvent skriver di i stedet for de. Dette er spesielt når resten av innlegget er ganske bra skrevet. Det er to bokstaver til sammen. Hvor vanskelig kan det være å få det rett? Gjør man feil en gang er det et uhell. Skjer det to ganger er det en tilfeldighet. Skjer det tre ganger eller flere på rad er det med vilje.

 

Irriterer meg også over folk som ikke takler kritikk av noe som helst slag. En enkelt "gidder du lage litt luft, så teksten din blir lettere å lese?" er et helt vanlig, vennlig spørsmål. Å klikke i vinkel pga det og konsekvent unngå å gjøre det for all ettertid blir for dumt.

Lenke til kommentar

Hva er den korrekte måten å skrive "LAN" på på bokmål, endte opp i en diskusjon med en annen grammatikknazi, her om hvor vidt det er "LAN" med store bokstaver eller "Lan" med kun stor L, eventuelt "lan" med bare små bokstaver. Jeg mener "LAN" fordi det er slik jeg er vandt med at det skrives, fra alle slags tidsskrift, magasiner, aviser og overalt hvor jeg ser det, mens han støtter seg på en regel om at så lenge du kan uttale det i ett, flytende ord (som man jo kan), så skal det være kun stor "L", eller bare små bokstaver.

 

Ønsker gjerne kilder om dere har noe slikt å oppgi.

Lenke til kommentar

Det er LAN, fordi det er en forkortning for Local Area Network.

 

Se andre eksempler

 

Valgfritt etter det jeg har forstått, så lenge det er en forkortelse man også kan uttale som et ord (f.eks. Nato, Unesco osv.). På toppen av det hele har man spørsmålet om hvorvidt det er blitt en såpass vanlig forkortelse at, selv om man skulle uttale det bokstav for bokstav, så skriver vi det mer enn gjerne med små bokstaver (tv, pc).

 

http://www.sprakradet.no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Forbokstavord/#regler

 

Dette tror jeg ikke har å gjøre med annet enn hvordan man leser (altså hvordan hjernen mest naturlig oppfatter) ordet, og det er ikke strengere regler for dette enn hva Språkrådet anbefaler.

 

Stor forbokstav bruker vi i egennavn; det er ingen grunn til å skrive «Lan».

Lenke til kommentar

Vi skriver laser med små bokstaver på norsk, selv om det er en forkortelse (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation). Derfor burde det være greit å skrive lan med bare små bokstaver også. NATO er et forkortet navn (North Atlantic Treaty Organization) mens laser og lan er forkortede betegnelser.

Lenke til kommentar

Kort fortalt, det er et makkverk uten like: Wikipedia - Forkortelse

Eksempler på forkortelser som uttales som ord og som bare består av forbokstaver (akronymer):

SAM: Surface-to-Air Missile (bakke-til-luftrakett)

NATO: North Atlantic Treaty Organization

NASA: National Aeronautics and Space Administration

AIDS: Acquired Immune Deficiency Syndrome

laser: light amplification by stimulated emission of radiation

Jeg mener at LAN burde skrives med store bokstaver, på linje med SAM, NATO, NASA og AIDS. Strengt talt burde LASER også skrives med store.

Lenke til kommentar

Kort fortalt, det er et makkverk uten like: Wikipedia - ForkortelsStrengt talt burde LASER også skrives med store.

 

Tja, jeg mener definisjonen av LASER burde skrives med store bokstaver, men det er også et helt vanlig ord. Vi har jo laserpistoler, ikke LASER-pistoler. I dette tilfellet er laser bare navnet på strålen som kommer ut av pistolen, og skrives derfor med små bokstaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...