Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!


HolgerL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Syns det er konsekvent nok, jeg. Trenger heller ikke en liste for å huske dette: Store bokstaver hvis du uttaler hver bokstav for seg; små bokstaver hvis du uttaler det som et ord, med stor førstebokstav hvis egennavn.

det er jo allerede feil. AIDS? NATO? Endret av Slimda
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

To ulike uttrykk.

 

1: Løsning til mobilen eller mobiliteten.

2: En mobil (flyttbar) løsning.

Har du noen eksempler på bruken av disse? jeg ser for meg at begge to kan bli brukt om hverandre.

 

 

Hva er grunnen til at man er så frempå med gramatikk og skriveferdigheter, mens matte og lignende ikke får gjennomgå på samme måte?

Hvorfor er det mer akseptert å ikke kunne regne, enn å ikke kunne skrive skikkelig?

Kanskje fordi sistnevnte ikke brukes like ofte i det daglige? Strengt tatt trenger jeg oppfriskningskurs i grunnleggende matte, kunnskap jeg tilegnet meg på skolebenken har forduftet.

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at man er så frempå med gramatikk og skriveferdigheter, mens matte og lignende ikke får gjennomgå på samme måte?

 

Hvorfor er det mer akseptert å ikke kunne regne, enn å ikke kunne skrive skikkelig?

Fordi dagligtale og skrift er noe jeg ser hele tiden, hver dag. Matematikkutreninger er sjelden kost for mine øyne. Men ja, man burde selvfølgelig pirke på det også.
Lenke til kommentar

Har du noen eksempler på bruken av disse? jeg ser for meg at begge to kan bli brukt om hverandre.

1: Løsning til mobilen eller mobiliteten.

Apple har kommet med en ny mobilløsning som lar deg...

 

2: En mobil (flyttbar) løsning.

Grunnet mangel på kapasitet, har Statoil leid inn en mobil løsning på problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi dagligtale og skrift er noe jeg ser hele tiden, hver dag. Matematikkutreninger er sjelden kost for mine øyne. Men ja, man burde selvfølgelig pirke på det også.

Kanskje fordi sistnevnte ikke brukes like ofte i det daglige? Strengt tatt trenger jeg oppfriskningskurs i grunnleggende matte, kunnskap jeg tilegnet meg på skolebenken har forduftet.

 

Men likevell er matte noe som er mye mer kritisk å ha rett enn språk. Sett bort fra det ene eksemplet med komma regelen. ("Skyt han, ikke vent til jeg kommer" vs "Skyt han ikke, vent til jeg kommer")

 

Om språket skal ha kommunikativ mening, så har det fullført sin oppgave idet mottaker har skjønt avsenders mening=)

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at man er så frempå med gramatikk og skriveferdigheter, mens matte og lignende ikke får gjennomgå på samme måte?

 

Hvorfor er det mer akseptert å ikke kunne regne, enn å ikke kunne skrive skikkelig?

Jeg tror svaret er ganske enkelt. Språk er intuitivt, i og med at vi har en naturlig, medfødt affinitet for å forstå (og skape!) det. Matematikk er ikke slik, og på noen områder er det markant kontraintuitivt, som f.eks. statistikk. Selv verdens fremste statistikere er elendig på statistikk (iflg Kahnemans forskning). Jeg tror dette, pluss at språket er formbart og i stadig endring, forklarer litt om hvorfor språk er slik et hjertebarn for folk flest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om språket skal ha kommunikativ mening, så har det fullført sin oppgave idet mottaker har skjønt avsenders mening=)

Noe som ofte ikke er så lett, men da handler det ikke om grammatikk, men kontekst, forklaringsevne, felles horisont (jfr. kulturelle forskjeller), detaljnivå osv, siden vi konstant tolker utsagn.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

"Alle var til stede, og det var ingen forsinkelser"? :p Jeg håper det er noen her som kan svare meg på om forsentkomming er et ord.

I denne setningen kan du jo bare skrive "ingen kom for sent". Et så sammenkrøket ord som "forsentkomming" høres ikke ut bra ut, uansett om det er et ord eller ikke (det er dog ikke noe i veien å bruke det, nye ord blir laget hver dag). Har du noen eksempler på gode sammensatte ord som slutter på "komming"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...