Gå til innhold

1 - Ett - spørsmål til kristne


Anbefalte innlegg

Hvis Gud var allmektig før han skapte universet, jorden, mennesket, engelen Lucifer... Hvorfor skapte han det?

Lucifer, eller Satan, var en god engel, som alle andre først, ifølge Bibelen. Men grunnet den frie viljen omgjorde han seg til en motstander.

 

Har ingen vers å henvise til akkurat nå, men om du er veldig interessert i det kan jeg godt finne frem. :)

Dette er bare bullshit. Det som idag kalles satan er en salig blanding fra flere religioner. Den som det siktes til i GT er ha-satan (som betyr motstander). Dette var en engel som var totalt underlagt gud. Om skal man sammenligne ha-satan med noe så må det være noe ala den indre stemmen vår som argumenterer for og imot det som er rett og galt.

 

Ser ikke helt hva du skal fram til. Du bekrefter jo det Enzyme X sier, med å vise til at satan betyr motstander. Man får jo faktisk aldri vite navnet på denne engelen, bare tilnavnene han får av sine gjerninger.

 

Så det du sier finner jeg ingen mening i. Satan reffereres til som noe konkret og ikke "den indre stemmen" som argumenterer for og imot.

 

 

Eller hva er det du egentlig mener???

 

 

// WINWIN

Både Satan og Gud er noe som er i mennesket, WINWIN

 

Det er to hoved ånder som står mot hverandre, den ene er denne verdens ånd,

den andre er den kommende verdens ånd.

 

Den første som hadde den kommende verdens ånd i seg var Jesus Kristus.

Det er derfor Jesus Kristus sier Gud er i Ham.

 

He he... Er ikke helt enig med deg der... hvertfall ikke om du snakker om Gud og Satan som er beskrevet i Bibelen ;) .

 

Hvis det er noe annet du snakker om, så skal jeg jo ikke argumentere mot deg.

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er enig i at Gud og Satan er ånder, WINWIN

 

Hvorfor tror du det er ånder som svever rundt som i hollywood filmer ?

 

Ser du ikke at bibelen er helt klar på at

uren ånd og ren (hellig) ånd, er noe som er i mennesker ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Du er enig i at Gud og Satan er ånder, WINWIN

 

Hvorfor tror du det er ånder som svever rundt som i hollywood filmer ?

 

Ser du ikke at bibelen er helt klar på at

uren ånd og ren (hellig) ånd, er noe som er i mennesker ?

 

At Gud og Satan er ånder er jeg enig med deg i IHS.

Men videre så tror jeg nokk at du blander kortene litt. Grunnen til det er jo at jeg ikke er enig med deg at den hellige ånd er gud, men guds virksome kraft.

 

Når du ser for deg episoden hvor djevelen frister Jesus - Ser du da for deg at dette bare foregår inne i hodet på Jesus?

 

Og hvordan forklarer du Jobs bok ut fra at dette bare er snakk om ånder inne i mennesker? ... Eller glem den, for du mener jo at GT ikke hører til Bibelen... My bad :blush:

 

Jeg er enig med deg at Satan bruker mennesker som "redskaper" for hans gjerninger... Men å avfeie han som "noe man bare har inne i kroppen ting" er å ufarliggjøre dette.

 

Men det er ved muligens det han også er ute etter?

 

2.Kor 11:14

 

Det er ikke noe å undre seg over. For selv Satan skaper seg om til en lysets engel.

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Gud skapte den første mann, Adam, og den første kvinne, Eva, fullkomne, det vil si, fullstendige, uten fysiske defekter. Men innebar dette at de bare kunne gjøre det gode? Nei, for selv om de var fullkomne både i fysisk og mental henseende, hadde de frihet til å velge.

Det at de var fullkomne, betydde ikke at det ikke var noe som var umulig for dem. De kunne ikke oppholde seg ute i verdensrommet uten oksygen, og de kunne heller ikke være under vann i lengre tid uten spesielt utstyr. De måtte spise og drikke for å kunne opprettholde livet. De var fullkomne, men de hadde visse begrensninger som mennesker.

Det at de var fullkomne, betydde heller ikke at de visste alt, for de fikk ikke automatisk kunnskap om alle ting da de hele skapt. Deres viten besto ikke i instinkter, slik som i tilfelle med dyrene. Når dyrene kommer til et bestemt punkt, kan de ikke lære mer, men menneskene har fått evnen til stadig å øke sine kunnskaper og lære mer.

Til og med om Jesus Kristus sier Bibelen: «Således lærte han, skjønt han var Sønn [av Gud], lydighet.» (Hebreerne 5: 8) Adam kunne derfor under Guds ledelse lære mange ting. Han kunne bygge videre på den kunnskap han hadde, noe som ville være til gagn for ham selv og for alle hans etterkommere. Også han måtte lære lydighet.

Som en skapning med en fri vilje kunne han, hvis han valgte å gjøre det, tenke på noe som var galt, og la det tilskynde ham til å handle urett. Bibelen sier: «Hver fristes idet han dras og lokkes av sin egen lyst; deretter, når lysten har unnfanget, føder den synd.» Han kunne også velge å være lydig. Det at han var fullkommen, betydde derfor ikke at han ikke kunne tenke på urette ting og treffe en avgjørelse i samsvar med urette lyster og i strid med Guds lov. — Jakob 1: 14, 15.

Det som var avgjørende for hvilken handlemåte Adam ville følge, var ikke det at han var fullkommen, men det valg han traff av egen fri vilje.

 

Bibelen er imidlertid helt klar og uttrykkelig når det gjelder hvem Satan er. Den allmektige Gud skapte mange åndeskapninger som har adgang til ham i himmelen, og som er hans tjenere. Bibelen viser at da Gud «la jordens grunnvoll», da han skapte den med tanke på at det siden skulle bo mennesker der, ’ropte alle Guds sønner [engler, åndeskapninger] av fryd’. (Job 38: 4, 7) Med tiden vendte en av disse englene seg imot sin Skaper. Han ble en opprører, en motstander.

Det var denne første motstanderen, Satan (som betyr «motstander»), som brukte en slange som talerør da han snakket med Eva for å forlede henne til å bli ulydig mot Gud. (1. Mosebok 3: 1—6) Det er grunnen til at han også blir kalt «den gamle slange». (Åpenbaringen 12: 9) Jesus selv sa om Satan: «Han var en manndraper da han begynte, og han stod ikke fast i sannheten, for sannhet er ikke i ham.» (Johannes 8: 44, 1. Johannes 3: 8) Jesus viste dermed at Satan er en som først hadde Guds gunst, men som så gjorde opprør mot Gud.

Noen sier at betegnelsen Djevelen bare sikter til noe abstrakt, til det ondes prinsipp. Men de egenskaper og handlinger som Bibelen tillegger Satan, kan bare tillegges en person. Bibelen viser at Satan er en virkelig, usynlig åndeperson hvis erklærte hensikt er å vende menneskeheten bort fra Gud. Da Satan fristet Jesus i ødemarken, kunne ikke Jesus ha blitt fristet av en ond egenskap eller sin egen selvopptatthet. Det kunne ikke være noe ondt eller noe selvisk i Jesus, siden Bibelen klart viser at han var «god og ren, skilt ut fra syndere». — Hebreerne 7: 26; Lukas 4: 1—13.

Satan gjorde opprør mot Gud fordi han traktet etter makt, fordi han ville herske over andre, være deres gud og bli tilbedt. (2. Korinter 4: 4) Han tilbød Adam og Eva makt og frihet — å «bli som Gud» når det gjaldt selv å bestemme hva som er godt og ondt, riktig og galt. (1. Mosebok 3: 5)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er enig i at Gud og Satan er ånder, WINWIN

 

Hvorfor tror du det er ånder som svever rundt som i hollywood filmer ?

 

Ser du ikke at bibelen er helt klar på at

uren ånd og ren (hellig) ånd, er noe som er i mennesker ?

At Gud og Satan er ånder er jeg enig med deg i IHS.

 

Når du ser for deg episoden hvor djevelen frister Jesus - Ser du da for deg at dette bare foregår inne i hodet på Jesus?

Nei, kun den hellige ånd Jesus Kristus, ikke den urene ånd.

Den urene ånd (Satan) er i en annen kropp som står foran

Jesus Kristus og snakker til Ham. Ser du det for deg ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nå må du ikke glemme at kristne ikke bryr seg særlig om GT, utenom de delene som er positive...

Vet jo det. Derfor er det så viktig å minne dem om at GT ikke er død og begravet (ennå) :)

 

You FOOL (hehe) TA er bare så herlig.

 

Noe jeg synst er et av de største paradoksene i hele kristendommen er den plutselige omvendelsen til Gud. I GT dreper han som han føler for, og dersom folk motsetter seg hans vilje dør de.

Et vers fra 2. Mosebok som jeg ble oppriktig sjokkert over er dette: "20 Når en mann slår sin trell – eller trellkvinne – med staven sin så han dør for hans hånd, da skal mannen straffes. 21 Men lever trellen en dag eller to, skal han ikke straffes; trellen er jo hans eiendom."

Jeg skjønner ikke at kristne kan stille seg bak en herre som tillater dette...

 

Men i NT er alt fryd og gammen og Gud er bare grei og snill.

 

Finst det en oversikt over hvor mange som dør for guds hånd i GT? Det er mange tusen, om ikke ti/hundrevis.

 

 

 

 

 

(Quit yo jibba jabba! ;) )

Det finnes nå ett og annet i Det Nye Testamentet også. Historien om Ananias og Saffira.

Lenke til kommentar

Du er enig i at Gud og Satan er ånder, WINWIN

 

Hvorfor tror du det er ånder som svever rundt som i hollywood filmer ?

 

Ser du ikke at bibelen er helt klar på at

uren ånd og ren (hellig) ånd, er noe som er i mennesker ?

At Gud og Satan er ånder er jeg enig med deg i IHS.

 

Når du ser for deg episoden hvor djevelen frister Jesus - Ser du da for deg at dette bare foregår inne i hodet på Jesus?

Nei, kun den hellige ånd Jesus Kristus, ikke den urene ånd.

Den urene ånd (Satan) er i en annen kropp som står foran

Jesus Kristus og snakker til Ham. Ser du det for deg ?

 

Men hvordan klarer denne fysiske personen å snakke med "ånden Jesus"???

 

Kan han se ånder? Han som da er under "den urene ånd" som du kaller det?

 

Tror vi må bli enig i noen grunnleggende ting ang. Bibelen før vi kommer noe videre med dette her :)

 

Er jo litt rart at du og Ateisten er enige... men jeg skal sette ett kryss i taket for denne gangen.

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Løsningen til denne diskusjonen vil være å lese "Tricell" innleggene i diskusjonen.

 

Innlegg nr 7 side 1

Innlegg nr 64 side 4

Innlegg nr 87 side 5

Innlegg nr 91 side 5

Innlegg nr 94 side 5

Innlegg nr 96 side 5

Lenke til kommentar

Du er enig i at Gud og Satan er ånder, WINWIN

 

Hvorfor tror du det er ånder som svever rundt som i hollywood filmer ?

 

Ser du ikke at bibelen er helt klar på at

uren ånd og ren (hellig) ånd, er noe som er i mennesker ?

At Gud og Satan er ånder er jeg enig med deg i IHS.

 

Når du ser for deg episoden hvor djevelen frister Jesus - Ser du da for deg at dette bare foregår inne i hodet på Jesus?

Nei, kun den hellige ånd Jesus Kristus, ikke den urene ånd.

Den urene ånd (Satan) er i en annen kropp som står foran

Jesus Kristus og snakker til Ham. Ser du det for deg ?

Men hvordan klarer denne fysiske personen å snakke med "ånden Jesus"???

 

Kan han se ånder? Han som da er under "den urene ånd" som du kaller det?

Oj ? Hvorfor tror du Jesus Kristus i denne episoden er en ånd ?

 

Du kan ikke se en ånd, den er innvendig.

 

Med teskje:

 

To (2) kropper står og samtaler med hverandre,

i den ene kroppen er det en uren ånd

i den andre er det en ren (hellige) ånd

 

den ene bare lyver

den andre snakker sant

 

Ser du sammenhengen ?

 

jesus_devil_temptation_hg_wht.gif

PS: Dette er kun en ilustrasjon WINWIN

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Bra jeg får kunnskapen din med teskje IHS, for den er vanskelig å svelge... :)

 

1: Satan Djevelen

2: Jesus

 

1: Satan er konkret - som en åndeskapning

2: Jesus er konkret - som menneskesønnen / Guds sønn

 

1: Slem

2: Snill

 

1: Du tror Satan finnes i alle menneskser (som ett motsvar mot "den hellige ånd)? - Jeg er uenig, og mener dette ikke er en Bibelsk tanke.

2: Du mener Jesus = Den hellige ånd - Jeg er uenig, og mener dette ikke er en Bibelsk tanke.

 

 

Er du enig i uenigheten vår så langt?

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

1: Du tror Satan finnes i alle menneskser (som ett motsvar mot "den hellige ånd)? - Jeg er uenig, og mener dette ikke er en Bibelsk tanke.

2: Du mener Jesus = Den hellige ånd - Jeg er uenig, og mener dette ikke er en Bibelsk tanke.

 

Er du enig i uenigheten vår så langt?

1. Ja Satan den urene ånd (denne verdens ånd) er i alle verdens mennesker, mer eller mindre.

Derfor er folk mer eller mindre onde.

 

2. Nei, Jesus Kristus er ikke Den hellige ånd. Jesus Kristus har en hellig ånd i seg. Derfor er Han så god som Han er.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Løsningen til denne diskusjonen vil være å lese "Tricell" innleggene i diskusjonen.

 

Innlegg nr 7 side 1

Innlegg nr 64 side 4

Innlegg nr 87 side 5

Innlegg nr 91 side 5

Innlegg nr 94 side 5

Innlegg nr 96 side 5

Jeg tror på vitenskapen, er ateist, men du går i den klassiske fella om at det som er viten i dag faktisk er det som er viten om 100 år.  Du har også faktafeil i forhold til det som er viten i dag, så vær forsiktig med å være så bastant i dine argumenter med å si at du har rett og alle andre har feil.

 

 

 

Lenke til kommentar

1. Ja Satan den urene ånd (denne verdens ånd) er i alle verdens mennesker, mer eller mindre.

Derfor er folk mer eller mindre onde.

 

2. Nei, Jesus Kristus er ikke Den hellige ånd. Jesus Kristus har en hellig ånd i seg. Derfor er Han så god som Han er.

 

Hvis Satan bare er denne verdens ånd i alle verdens mennesker, hvordan kan da dette forklares (Hentet fra Job kap.1):

 

6 Så hendte det en dag at Guds sønner kom og trådte fram for Herren; blant dem var også Satan. 7 «Hvor kommer du fra?» spurte Herren. «Jeg har streifet omkring på jorden,» svarte Satan.

 

Snakket Gud med alle mennesker her på jorden - eller en konkret skapning?

 

 

Bra at vi er enige i at Jesus og Den Hellige Ånd er seperate da. En konkret Guds sønn - og en guds virksome kraft :)

 

 

 

// WINWIN

Endret av WINWIN
Lenke til kommentar

Hvis Satan bare er denne verdens ånd i alle verdens mennesker, hvordan kan da dette forklares (Hentet fra Job kap.1):

 

6 Så hendte det en dag at Guds sønner kom og trådte fram for Herren; blant dem var også Satan. 7 «Hvor kommer du fra?» spurte Herren. «Jeg har streifet omkring på jorden,» svarte Satan.

 

Snakket Gud med alle mennesker her på jorden - eller en konkret skapning?

 

 

Bra at vi er enige i at Jesus og Den Hellige Ånd er seperate da. En konkret Guds sønn - og en guds virksome kraft :)

Hm :hmm: dette minner om den diskusjonen hvor du trodde, at kristne tror at Jesus Kristus og Gud Faderen er samme person ? Den/de som har fortalt deg det, lyver.

 

Akkurat som Gud (en ånd) kan være i Jesus Kristus og de kristne.

Kan Satan (en ånd) være i alle verdens mennesker.

 

Med andre ord du kan møte Satan i en rekke personer eller i bare en person.

Det samme gjelder Gud, som displene møtte i mennesket Jesus Kristus.

 

NT > Da sier Filip: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far. Hvordan kan du da si: 'Vis oss Far'? Tror du ikke at jeg er i Far og Far i meg? De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Hvis Satan bare er denne verdens ånd i alle verdens mennesker, hvordan kan da dette forklares (Hentet fra Job kap.1):

 

6 Så hendte det en dag at Guds sønner kom og trådte fram for Herren; blant dem var også Satan. 7 «Hvor kommer du fra?» spurte Herren. «Jeg har streifet omkring på jorden,» svarte Satan.

 

Snakket Gud med alle mennesker her på jorden - eller en konkret skapning?

 

 

Bra at vi er enige i at Jesus og Den Hellige Ånd er seperate da. En konkret Guds sønn - og en guds virksome kraft :)

Hm :hmm: dette minner om den diskusjonen hvor du trodde at kristne tror at Jesus Kristus og Gud Faderen er samme person ? Den/de som har fortalt deg at det er det de kristne tror, lyver.

 

Akkurat som Gud (en ånd) kan være i Jesus Kristus og de kristne.

Kan Satan (en ånd) være i alle verdens mennesker.

 

Med andre ord du kan møte Satan i en rekke personer eller i bare en person. Det samme gjelder Gud, som displene møtte i mennesket Jesus Kristus.

 

He he... Kansje vi har en diskusjon rundt defenisjonen ånd? For ja... dette minner om noe vi har diskutert før :)

 

Hva er forskjellen på en åndeskapning og en ånd?

 

Tror det er der feilen ligger.

 

For å gjøre det enkelt da:

 

1. Ånd - ikke konkret

2. Åndeskapning - konkret

 

Gud, Jesus (etter han for til himmelen) og Satan = åndeskapning

Den Hellige Ånd = ånd

 

 

Enig?

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

He he... Kansje vi har en diskusjon rundt defenisjonen ånd? For ja... dette minner om noe vi har diskutert før :)

 

Hva er forskjellen på en åndeskapning og en ånd?

 

Tror det er der feilen ligger.

 

For å gjøre det enkelt da:

 

1. Ånd - ikke konkret

2. Åndeskapning - konkret

 

Gud, Jesus (etter han for til himmelen) og Satan = åndeskapning

Den Hellige Ånd = ånd

 

 

Enig?

 

 

// WINWIN

Oj, der kom den igjen ? Hvorfor tror du Jesus Kristus er en ånd (etter han for til himmelen) ? Er det fordi du tror som gnostikerne at Han oppstod fra de døde som en ånd, dvs. at Hans kropp ikke kom ut av graven ?

 

Med åndeskapning mener du engel, ikke sant ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...