Gå til innhold

1 - Ett - spørsmål til kristne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis Gud var allmektig før han skapte universet, jorden, mennesket, engelen Lucifer... Hvorfor skapte han det?

 

Bør vi ikke heller først få svar på hvem som skapte Gud eller hvordan han/hun ble til?

Dette argumentet kan brukes mot alle teorier om livets opprinnelse.

 

Hvem/hva skapte den første massen/energien/partiklene som hele universet er bygget på grunnlag av? Oppsto det av ingenting?

Lenke til kommentar

Psykologi er noe av det aller viktigste man kan lære seg i livet, for å forstå andre og verden, og for å kunne tolke andres oppfatninger av verden skikkelig.

 

Synes Andy Thomson kommer med mange interresante og godt kvalifiserte meninger. Er det noen som vet hva relion tjener til så tror jeg det er han. :) Og hvorfor folk er relgiøse forklarer han jo til punkt og prikke. :)

At kristendom egentlig er psykologi på sitt beste er noe Andy Thomson overhode ikke har skjønt.

Akkurat hva legger du i det? (utdyp) Relgion kan ha enorm makt over mennesket ja, og kan enkelt styres gjennom den. Dette har de som har vært litt mer oppegående gjennom tidene helt klart skjønt og tatt nytte av. Relgion er et kraftig verktøy man kan bruke til å styre mennesket med.

Kristendomen er til for å rydde opp i mennesket psyke. Det hele er bare en eneste stor gruppepsykoterapi, dette er noe Andy Thomson overhode ikke har skjønt.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

Nei, også i det trossamfunnet er djevelen tidlig tilstede jfr. fortellingen om Adam og Eva

 

Nei.

Les en gang til: En slange.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Slange

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Devil#Judaism

 

Satan, i jødedommen, er engelen som presenterer menneskeskenes synder for Jahve -- som er dommeren.

Han har ingen autoritet, og hans virke er helt og holdent underlagt guds vilje.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

 

Nei, også i det trossamfunnet er djevelen tidlig tilstede jfr. fortellingen om Adam og Eva

 

Nei.

Les en gang til: En slange.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Slange

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Devil#Judaism

 

Satan, i jødedommen, er engelen som presenterer menneskeskenes synder for Jahve -- som er dommeren.

Han har ingen autoritet, og hans virke er helt og holdent underlagt guds vilje.

Slangen = djevelen og satan

 

NT > Han grep dragen, den gamle slangen, som er djevelen og Satan, og bandt ham for tusen år.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

Nei, også i det trossamfunnet er djevelen tidlig tilstede jfr. fortellingen om Adam og Eva

 

Nei.

Les en gang til: En slange.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Slange

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Devil#Judaism

 

Satan, i jødedommen, er engelen som presenterer menneskeskenes synder for Jahve -- som er dommeren.

Han har ingen autoritet, og hans virke er helt og holdent underlagt guds vilje.

Slangen = djevelen og satan

 

NT > Han grep dragen, den gamle slangen, som er djevelen og Satan, og bandt ham for tusen år.

 

Hvorfor bruker du bibelen som kilde? Er det ikke bare gamle brev som kristne ikke kan stole på? Du skrev det selv tidligere i dag.

 

Edit: legger til dokumentasjon.

 

Bibelen er bare en backup mot vranglære.

Hehe, men skal man som kristen stole på den eller ikke?

Nei, en kristen skal først og fremst stole på Jesus Kristus, ikke noen gamle skrifter.

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

LES innlegg nr 7 skjønner dere ikke?

Du skjønner tydeligvis ikke hva jeg mener. Les innlegget mitt en gang til. Jeg snakker om hvor den massen du referer til som opprinnelsen til Big Bang kom fra. Oppsto den ut av ingenting? Når man går langt nok tilbake må noe ha oppstått av ingenting, eller så må alt ha eksistert evig.

 

Såvidt meg bekjent har verken noen av verdensreligionene eller vitenskapen funnet noe tilfredstillende svar på dette spørsmålet.

Lenke til kommentar

I jødedommen stod gud bak alt det gode og det onde, og satan var en helt vanlig engel.

Nei, også i det trossamfunnet er djevelen tidlig tilstede jfr. fortellingen om Adam og Eva

 

Nei.

Les en gang til: En slange.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Slange

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Devil#Judaism

 

Satan, i jødedommen, er engelen som presenterer menneskeskenes synder for Jahve -- som er dommeren.

Han har ingen autoritet, og hans virke er helt og holdent underlagt guds vilje.

Slangen = djevelen og satan

 

NT > Han grep dragen, den gamle slangen, som er djevelen og Satan, og bandt ham for tusen år.

 

Hvorfor bruker du bibelen som kilde? Er det ikke bare gamle brev som kristne ikke kan stole på? Du skrev det selv tidligere i dag.

Tema er det jødiske trossanfunn, Tenklitt

Lenke til kommentar

I jødedommen stod gud bak alt det gode og det onde, og satan var en helt vanlig engel.

Nei, også i det trossamfunnet er djevelen tidlig tilstede jfr. fortellingen om Adam og Eva

 

Nei.

Les en gang til: En slange.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Slange

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Devil#Judaism

 

Satan, i jødedommen, er engelen som presenterer menneskeskenes synder for Jahve -- som er dommeren.

Han har ingen autoritet, og hans virke er helt og holdent underlagt guds vilje.

Slangen = djevelen og satan

 

NT > Han grep dragen, den gamle slangen, som er djevelen og Satan, og bandt ham for tusen år.

 

Hvorfor bruker du bibelen som kilde? Er det ikke bare gamle brev som kristne ikke kan stole på? Du skrev det selv tidligere i dag.

Tema er det jødiske trossanfunn, Tenklitt

 

Hvorfor siterer du NT da?

Lenke til kommentar

Nei, en kristen skal først og fremst stole på Jesus Kristus, ikke noen gamle skrifter.

Det jeg finner mest interessant er at hvis du, en som anser deg selv for å være en kristen person, ikke stoler på «noen gamle skrifter», hvordan kan du da stole på din «Gud», Jesus? Det kommer tydelig frem at skriften er inspirert av Gud, med mennesker som skribenter. Hvordan kan du plukke frem det som er interessant (i ditt tilfelle Jesus) og forkaste det andre? Her ligger en fundamental feil – syns nå jeg.

 

Siden du hevder at du er kristen, regner jeg med at du har grunnleggende – om ikke gode – kunnskaper om Bibelen. Hvordan kan du da hevde at man ikke kan stole på den? Jeg nevnte tidligere at skribentene er inspirert av Gud, ifølge 2. Timoteus 3:16. Slå gjerne opp selv.

 

Jeg er ikke ute etter å fornærme deg, men jeg syns det er meget pussig at du kaller deg kristen hvis du ikke stoler på «noen gamle skrifter».

 

Hva mener du?

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Nei, en kristen skal først og fremst stole på Jesus Kristus, ikke noen gamle skrifter.

Det jeg finner mest interessant er at hvis du, en som anser deg selv for å være en kristen person, ikke stoler på «noen gamle skrifter», hvordan kan du da stole på din «Gud», Jesus? Det kommer tydelig frem at skriften er inspirert av Gud, med mennesker som skribenter. Hvordan kan du plukke frem det som er interessant (i ditt tilfelle Jesus) og forkaste det andre? Her ligger en fundamental feil – syns nå jeg.

 

Siden du hevder at du er kristen, regner jeg med at du har grunnleggende – om ikke gode – kunnskaper om Bibelen. Hvordan kan du da hevde at man ikke kan stole på den? Jeg nevnte tidligere at skribentene er inspirert av Gud, ifølge 2. Timoteus 3:16. Slå gjerne opp selv.

 

Jeg er ikke ute etter å fornærme deg, men jeg syns det er meget pussig at du kaller deg kristen hvis du ikke stoler på «noen gamle skrifter».

 

Hva mener du?

At en forfatter er inspiret av Gud, betyr ikke at alt han skriver er Guds ord.

 

Jesus Kristus er Guds ord (Joh 1.1) ikke det skrevene ord.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

At en forfatter er inspiret av Gud, betyr ikke at alt han skriver er Guds ord.

Hvorfor mener du at dette er relevant? Jeg forstår ikke helt hvor du vil.

Argumentet ditt var at alle bibelens forfatere er inspiret av Gud, derfor må alt det de skrev i bibelen være Gud ord, noe det ikke er.

 

Synn at du ikke forstår at Jesus Kristus kommer inn i steden for det skrevene ord (loven).

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Argumentet ditt var at alle bibelens forfatere er inspiret av Gud, derfor må alt det de skrev i bibelen være Gud ord, noe det ikke er.

Det som er nedskrevet, er nettopp der for at kristne skal ha gagn av det. Enig? Jeg forstår heller ikke hvorfor det er relevant hvis noe ikke skulle vært Guds ord, man kan jo ikke skildre mellom hva som er inspirert og ikke, ifølge deg. Så la meg se om jeg forstår deg rett:

 

Du mener at Bibelen ikke er viktig, siden det er mennesker som skrev det (under inspirasjon, det er vi enige om?), men, siden du mener at ikke alt er Guds ord, kan man istedet følge Jesus? Men hvordan kan du følge Jesus hvis du ikke hører på hans ord? (For du tror at Jesus er Gud, sant?)

 

:hmm:

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

 

Nei, også i det trossamfunnet er djevelen tidlig tilstede jfr. fortellingen om Adam og Eva

 

Nei.

Les en gang til: En slange.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Slange

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Devil#Judaism

 

Satan, i jødedommen, er engelen som presenterer menneskeskenes synder for Jahve -- som er dommeren.

Han har ingen autoritet, og hans virke er helt og holdent underlagt guds vilje.

Slangen = djevelen og satan

 

NT > Han grep dragen, den gamle slangen, som er djevelen og Satan, og bandt ham for tusen år.

 

Kan du si meg hva NT står for?

...

Og johannes åpenbaring, av alle andre steder i bibelen?

 

Det er ikke relevant for JØDENE.

Jeg sa at djevelen er et kristent konsept, som ikke fantes i jødedommen.

Det nye testamentet er ikke en del av jødedommen; jødene levde i tusen år uten å tro på noen djevel.

Lenke til kommentar

Argumentet ditt var at alle bibelens forfatere er inspiret av Gud, derfor må alt det de skrev i bibelen være Gud ord, noe det ikke er.

Det som er nedskrevet, er nettopp der for at kristne skal ha gagn av det. Enig? Jeg forstår heller ikke hvorfor det er relevant hvis noe ikke skulle vært Guds ord, man kan jo ikke skildre mellom hva som er inspirert og ikke, ifølge deg. Så la meg se om jeg forstår deg rett:

 

Du mener at Bibelen ikke er viktig, siden det er mennesker som skrev det (under inspirasjon, det er vi enige om?), men, siden du mener at ikke alt er Guds ord, kan man istedet følge Jesus? Men hvordan kan du følge Jesus hvis du ikke hører på hans ord? (For du tror at Jesus er Gud, sant?)

 

:hmm:

Jødene trodde at man kunne skape bedre mennesker med det skrevene ord (lover, regler og forskrifter) De kristne tror ikke det. De tror at man kan skape bedre mennesker med Jesus Kristus. I steden for å instalere det skrevene ord, instalerer de kristne Jesus Kristus som er det levende Gud ord, for å bli bedre mennesker, som Jesus Kristus.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nei, en kristen skal først og fremst stole på Jesus Kristus, ikke noen gamle skrifter.

Det jeg finner mest interessant er at hvis du, en som anser deg selv for å være en kristen person, ikke stoler på «noen gamle skrifter», hvordan kan du da stole på din «Gud», Jesus? Det kommer tydelig frem at skriften er inspirert av Gud, med mennesker som skribenter. Hvordan kan du plukke frem det som er interessant (i ditt tilfelle Jesus) og forkaste det andre? Her ligger en fundamental feil – syns nå jeg.

 

Siden du hevder at du er kristen, regner jeg med at du har grunnleggende – om ikke gode – kunnskaper om Bibelen. Hvordan kan du da hevde at man ikke kan stole på den? Jeg nevnte tidligere at skribentene er inspirert av Gud, ifølge 2. Timoteus 3:16. Slå gjerne opp selv.

 

Jeg er ikke ute etter å fornærme deg, men jeg syns det er meget pussig at du kaller deg kristen hvis du ikke stoler på «noen gamle skrifter».

 

Hva mener du?

At en forfatter er inspiret av Gud, betyr ikke at alt han skriver er Guds ord.

 

Jesus Kristus er Guds ord (Joh 1.1) ikke det skrevene ord.

 

 

Det er FANTASTISK at du henviser til en tekst i det skrevne ord med påstanden: "Jesus Kristus er Guds ord (Joh 1.1) ikke det skrevene ord."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...