Gå til innhold

1 - Ett - spørsmål til kristne


Anbefalte innlegg

Johannes 1: 1, 2:

«I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud.» (EN, EG, NKO, NTM har tilsvarende ordlyd.) NV gjengir imidlertid disse versene slik: «I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var en gud. Denne var i begynnelsen hos Gud.»

Den bibel "oversettelsen" er utgitt av en sekt som notorisk søker å degrader Jesus Kristus på alle tenkelige vis. Da de ikke forstår at det ikke lengere bare er én Gud, noe det jødiske trossamfunn trodde, og denne sekten har overtatt.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehh. De 10-bud sier: Du skal ikke ha andre guder enn meg.

 

Det første og grunnleggende bud og som alle de andre budene bygger på, lyder slik: «Du skal ikke ha andre guder enn meg. Du skal ikke tilbe dem og ikke tjene dem; for jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud som hjemsøker fedres misgjerninger på barn inntil tredje og fjerde ledd, på dem som hater meg, og som gjør miskunnhet mot tusen ledd, mot dem som elsker meg og holder mine bud» (2. Mos 20,3

 

Her er det snakk om 1 gud.

Lenke til kommentar

Johannes 1: 1, 2:

«I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud.» (EN, EG, NKO, NTM har tilsvarende ordlyd.) NV gjengir imidlertid disse versene slik: «I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var en gud. Denne var i begynnelsen hos Gud.»

Den bibel "oversettelsen" er utgitt av en sekt som notorisk søker å degrader Jesus Kristus på alle tenkelige vis. Da de ikke forstår at det ikke lengere bare er én Gud, noe det jødiske trossamfunn trodde, og denne sekten har overtatt.

Ehh. De 10-bud sier: Du skal ikke ha andre guder enn meg.

 

"Det første og grunnleggende bud og som alle de andre budene bygger på, lyder slik: «Du skal ikke ha andre guder enn meg. Du skal ikke tilbe dem og ikke tjene dem; for jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud som hjemsøker fedres misgjerninger på barn inntil tredje og fjerde ledd, på dem som hater meg, og som gjør miskunnhet mot tusen ledd, mot dem som elsker meg og holder mine bud» (2. Mos 20,3)"

 

Her er det snakk om 1 gud.

Ja, fra og med Jesus Kristus er det ikke lengere slik.

Det kristne og det jødiske trossamfunn tror ikke det samme.

Nettopp av den grunn gikk det kristne trossamfunn ut av det jødiske trossamfunn.

 

NT > Dra bort fra henne, mitt folk, så dere ikke tar del i hennes synder og ikke rammes av hennes plager.

Lenke til kommentar

Men de kristne har ikke visket vekk de 10 bud. Snarere omfavner de dem veldig hardt. En slags kjerne i deres tro.

Nei, det er mennesket Jesus Kristus som er kjernen i det kristne trossamfunn. Det jødiske trossamfunn, betraktes som et falskt trosamfunn, som det kristne trosamfunn måtte gå ut i fra.

Lenke til kommentar

Om det er riktig. Måten du presenterer kristendom på IHS. Da er det noe galt med kristendomsundervisningen jeg hadde sent på 80-tallet.

 

For der ble det lagt stor stor vekt på de 10 bud.

 

Det er fordi IHS mener han er en "ekte" kristen og alle andre er sekter... Det blir som å kjøre i motsatt kjøreretning på motorveien og kalle alle de andre bilene for tullinger

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men de kristne har ikke visket vekk de 10 bud. Snarere omfavner de dem veldig hardt. En slags kjerne i deres tro.

Nei, det er mennesket Jesus Kristus som er kjernen i det kristne trossamfunn. Det jødiske trossamfunn, betraktes som et falskt trosamfunn, som det kristne trosamfunn måtte gå ut i fra.

Om det er riktig. Måten du presenterer kristendom på IHS. Da er det noe galt med kristendomsundervisningen jeg hadde sent på 80-tallet.

 

For der ble det lagt stor stor vekt på de 10 bud.

Moseloven inkl. de 10 bud er et produkt av det jødiske trossamfunn.

Det kristne trossamfunn har bare ett (1) bud, ikke ti som det jødiske trossamfunn.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Har du noen sine hørt om de 11 bud ? Nei !

 

Og hva tror du det kommer av ?

 

Det nye budet erstattet de ti.

 

Det må jo bli elleve ifølge din logikk. Men jeg har heller ikke hørt om "det ene bud"

 

10 + 1 = 11. Hvis du har ti regler, og noen kommer med en ny regler, blir jo den lagt til de andre. Helt vanlig logikk for alle oss andre.

Lenke til kommentar

 

Helt sikkert mange som har fått det med seg ja. Skulle tro Jesus hadde gjort ett litt større nummer ut av det dersom det skulle erstatte de ti bud.

 

Men da regner jeg med at vi kan ha andre Guder enn.. Gud da? Og det er helt greit å råkline med nabokona?

Lenke til kommentar

 

Helt sikkert mange som har fått det med seg ja. Skulle tro Jesus hadde gjort ett litt større nummer ut av det dersom det skulle erstatte de ti bud.

 

Men da regner jeg med at vi kan ha andre Guder enn.. Gud da?

Ja den andre heter Jesus Kristus.

Lenke til kommentar

 

Helt sikkert mange som har fått det med seg ja. Skulle tro Jesus hadde gjort ett litt større nummer ut av det dersom det skulle erstatte de ti bud.

 

Men da regner jeg med at vi kan ha andre Guder enn.. Gud da?

Ja den andre heter Jesus Kristus.

 

Men reglen er jo opphevet. Kan jeg tilbe andre guder også og komme til himmelen, så lenge jeg elsker alle andre som Jesus elsket dem? Det betyr jo i så fall ingenting om hvem jeg tilber.

Lenke til kommentar

 

Men hvor står det at det budet ERSTATTER de ti bud? I ditt sitat står det "Et nytt bud gir jeg dere...."

Det blir 11 såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

 

Helt sikkert mange som har fått det med seg ja. Skulle tro Jesus hadde gjort ett litt større nummer ut av det dersom det skulle erstatte de ti bud.

 

Men da regner jeg med at vi kan ha andre Guder enn.. Gud da?

Ja den andre heter Jesus Kristus.

Men reglen er jo opphevet. Kan jeg tilbe andre guder også og komme til himmelen, så lenge jeg elsker alle andre som Jesus elsket dem? Det betyr jo i så fall ingenting om hvem jeg tilber.

Det at Moses sine lover er opphevet for de kristne betyr ikke at de kristne fritt kan drepe, stjele, lyve osv. det er fortsatt synd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...