Gå til innhold

1 - Ett - spørsmål til kristne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fokuserer på det fordi at jeg selv ikke klarer å kalle meg kristen, ei heller tro på hverken bibelen, eller noen av de kristne grenene som råder i dag. Det er faktum for meg. Og det gjelder ikke bare meg, det gjelder og en del milliarder mennesker i løpet av tusenårene.. Hvis alle oss da etter vi dør, går til en evig bevisst eller ubevisst fortapelse, og Gud visste om dette, da forstår jeg ikke hvorfor han skapte alt slik...

 

Hvis han fin tunet hvordan leddbåndene til en jordrotte skulle fungere (hvis de har noen da, hehe) så burde man forvente at han fin tunet litt hvordan religionene ville utviklet seg, med over milliarden av muslimer for eksempel, der det daglig blir født tusenvis av barn som er nesten dømt til også å bli muslimer.

Men må absolutt du ha kontroll på alt det der? Jeg forstår spørsmålet, men hvorfor må du stri med alt det? Tar du det opp fordi det bekymrer deg, eller fordi du vil overbevise meg (og deg selv) om at Gud umulig kan eksistere?

 

Jeg kan jo trekke frem den ene av mine to "pavelige" anekdoter: "Det var en av mange sene kvelder paven hadde kjempet med Gud i bønn for en av verdens mange kriser og katastrofer. Ingen løsning var i sikte og nå hadde han virkelig begynt å lure på om Gud hørte, eller ville gjøre noe med situasjonen. Tilslutt, etter dager og netter på kne, var han så utslitt at han sukket: "Nei, det er din verden Gud, jeg går og legger meg!"".

 

Og det er virkelig Guds verden, ikke min. Jeg kan gjøre min lille del, ta meg av mine nærmeste, betale bidrag til Redd Barna, kanskje til og med reise ut i en eller annen hjelpeorganisasjon. Men jeg kan ikke redde verden.

 

Om du virkelig ikke tror på Gud eller at han finnes, om spørsmål om det evige, om frelse og fortapelse ikke er relevant for deg - så finn på noe helt annet. Skru på biler, spill fotball eller driv med kaninavl (det kan du nå gjøre uansett :)).

 

Men om du derimot likevel ønsker å nærme deg troen, på en for deg positiv måte, så legg alle disse spørsmålene til side og tenk om deg selv at du er elsket av Gud.

 

Og la Gud ordne verden. Har han skapt det hele greier han nok det og, skal du se.

 

Jeg er nok nysgjerrig på ting av natur. Derfor er jeg interessert i hvordan ting henger sammen. For eksempel religion og vitenskap.

Lenke til kommentar

I jødedommen stod gud bak alt det gode og det onde, og satan var en helt vanlig engel.

Nei, også i det trossamfunnet er djevelen tidlig tilstede jfr. fortellingen om Adam og Eva

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

Du er jaggu ikke snau. Tror du sliter med å få kristennorge til å vedkjenne seg at alle som motsetter seg Gud er satan

Lenke til kommentar

 

Du er jaggu ikke snau. Tror du sliter med å få kristennorge til å vedkjenne seg at alle som motsetter seg Gud er satan

Satan er menneskets Ego, alle menneskers Ego, Tenklitt

 

Også kjent som "denne verdens ånd". Som motsetter seg den kommende verdens ånd

dvs. Jesu Kristi ånd som er i de kristne.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

Du er jaggu ikke snau. Tror du sliter med å få kristennorge til å vedkjenne seg at alle som motsetter seg Gud er satan

Satan er menneskets Ego, alle menneskers Ego, Tenklitt

 

Også kjent som denne verdens ånd. Som motsetter seg den kommende verdens ånd

dvs. Jesu Kristi ånd som er i de kristne.

 

Men dette er din mening. Tror ikke så mange andre kristne deler denne oppfatningen med deg.

Lenke til kommentar

Veldig bra spørsmål, noe jeg alltid har lurt på selv også. Hvis Gud er allmektig burde det ikke finnes noe vondt eller ondt i verden, det burde h*n klart å unngå.

 

Hvorfor absolutt lage en verden før man kommer til himmelen? Hvorfor ikke lage mennesker til å leve i evig lykke hvis h*n absolutt må lage menneskene? En allmektig Gud kan ikke stemme overens med at det finnes lidelse i verden.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Veldig bra spørsmål, noe jeg alltid har lurt på selv også. Hvis Gud er allmektig burde det ikke finnes noe vondt eller ondt i verden, det burde h*n klart å unngå.

 

Hvorfor absolutt lage en verden før man kommer til himmelen? Hvorfor ikke lage mennesker til å leve i evig lykke hvis h*n absolutt må lage menneskene? En allmektig Gud kan ikke stemme overens med at det finnes lidelse i verden.

 

Helt enig.

uansett, i Matrix forklarer de det i alle fall med at mennesket aldri godtok den perfekte verden.

Lenke til kommentar

Hvis Gud var allmektig før han skapte universet, jorden, mennesket, engelen Lucifer... Hvorfor skapte han det?

 

Bør vi ikke heller først få svar på hvem som skapte Gud eller hvordan han/hun ble til?

 

Sikkert tabu eller noe for kristne dette. Ikke vet jeg, men kanskje jeg kan få svar på det nå? Hva mener kristne? Gud har alltid vært og er, og vil alltid være allmektig eller noe i den duren. :p altfore kjedelig og enkelt.. Finnes det ikke noen forskjellige syn og trosyn her? :)

Lenke til kommentar

 

Du er jaggu ikke snau. Tror du sliter med å få kristennorge til å vedkjenne seg at alle som motsetter seg Gud er satan

Satan er menneskets Ego, alle menneskers Ego, Tenklitt

 

Også kjent som denne verdens ånd. Som motsetter seg den kommende verdens ånd

dvs. Jesu Kristi ånd som er i de kristne.

 

Men dette er din mening. Tror ikke så mange andre kristne deler denne oppfatningen med deg.

Alle kristne vet at Jesus Kristus var verdens største anti-Egoist.

 

Jeg snakker ikke om det, og det vet du. Jeg snakker om du nok er ganske alene i verden om å mene at feks jeg er satan

Er ditt Ego, ditt egentlig jeg, Tenklitt ?

Lenke til kommentar

 

Du er jaggu ikke snau. Tror du sliter med å få kristennorge til å vedkjenne seg at alle som motsetter seg Gud er satan

Satan er menneskets Ego, alle menneskers Ego, Tenklitt

 

Også kjent som denne verdens ånd. Som motsetter seg den kommende verdens ånd

dvs. Jesu Kristi ånd som er i de kristne.

 

Men dette er din mening. Tror ikke så mange andre kristne deler denne oppfatningen med deg.

Alle kristne vet at Jesus Kristus var verdens største anti-Egoist.

 

Jeg snakker ikke om det, og det vet du. Jeg snakker om du nok er ganske alene i verden om å mene at feks jeg er satan

Er ditt Ego, ditt egentlig jeg, Tenklitt ?

 

Ja det er jo en del av identiteten min. Det er deilig å gi egoet litt spillerom av og til. Men slik som samfunnet er i dag, så tar man også hensyn til andres behov og følelser.

 

Men nå beveger vi oss litt bort fra tema.

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå må du ikke glemme at kristne ikke bryr seg særlig om GT, utenom de delene som er positive...

Vet jo det. Derfor er det så viktig å minne dem om at GT ikke er død og begravet (ennå) :)

 

You FOOL (hehe) TA er bare så herlig.

 

Noe jeg synst er et av de største paradoksene i hele kristendommen er den plutselige omvendelsen til Gud. I GT dreper han som han føler for, og dersom folk motsetter seg hans vilje dør de.

Et vers fra 2. Mosebok som jeg ble oppriktig sjokkert over er dette: "20 Når en mann slår sin trell – eller trellkvinne – med staven sin så han dør for hans hånd, da skal mannen straffes. 21 Men lever trellen en dag eller to, skal han ikke straffes; trellen er jo hans eiendom."

Jeg skjønner ikke at kristne kan stille seg bak en herre som tillater dette...

 

Men i NT er alt fryd og gammen og Gud er bare grei og snill.

 

Finst det en oversikt over hvor mange som dør for guds hånd i GT? Det er mange tusen, om ikke ti/hundrevis.

 

 

 

 

 

(Quit yo jibba jabba! ;) )

 

 

Ett par ukjente har vi, men vi vet det var mange.

 

1. The obvious: Syndefloden: antall døde: jækla mange

2. Sodoma

3. Alle førstefødte i Egypt (som straff for at Farao ikke lot folket dra, (men grunnen til at Farao ikke lot de dra er derfor: Andre mosebok, 10,20 Men Herren forherdet farao, så han ikke lot israelittene fare.")

 

Dermed drepte Gud alle førstefødte i Egypt på grunn av at Farao ikke lot israelittene dra (siden Gud hadde forherdet Farao til å ikke la de dra)

 

Dette med Farao er så vanvittig merkverdig at det er til å gremmes av

 

 

-- Edit: men nå aner jeg en liten avsporing her. Jeg synes spørsmålet er viktig, skal vi prøve å la de kristne komme til orde? :)

 

For ikke å glemme en del jødiske kriger, job og diverse andre random drap, men som sagt; la oss diskutere temaet :)

 

Det som forundrer meg er at gud tillot satan å lure adam og eva og at han plasserte treet i hagen når han visste at syndefallet ville skje. Når gud skapte engelen som senere ble satan, visste han jo at det ville skje. Hvorfor ungikk han bare ikke å skape han?

 

(litt dårlig formulert, men jeg blir engasjert ;) )

 

 

Jeg er engasjert selv :)

 

Dårlig formulering er bedre enn å la være å skrive noe, men jeg synes du forklarte deg godt.

 

Jeg lurer også på dette, og egentlig er det, for å si det selv, ett godt spørsmål. Hvis Gud virkelig vet alt som skal skje, så er det merkelig at han i det hele tatt satte i gang prosessen. Når du ser på hvor utrolig detaljert alt er, alt fra økosystemer til anatomi... Gud må virkelig ha planlagt ALT, og han må jo faktisk ha brukt litt tid på å tenke hvordan han skulle oss, dyrene og plantene.

 

Så hvorfor slurvet han sånn med å gi oss noe som han burde vite førte til fortapelse for svært mange av oss?

 

Slik jeg ser det er svarene noen lunde som disse:

 

1. Gud kan ikke se inn i fremtiden

2. Gud kan se inn i fremtiden, men synes ikke hvert individ er så viktig, det er menneskene som helhet han bryr seg om... "bryr seg om"

3. Gud er ikke den eneste overnaturlige skapningen, kanskje vi er ett forskningsprosjekt?

4. Gud er ikke perfekt, og tingene ble ikke som han hadde tenkt seg.

 

Gjennom bibelens øyne heller jeg mot den siste... Gjennom mine egne øyne heller jeg mot noe helt annet :)

 

Problemet med å velge punkt 4. ut i fra bibelen er at i bibelen står det at gud er perfekt.

 

Faktisk så strider bibelen med alle de 4 punktene:

 

1. Gud er allmektig -> han kan se inn i fremtiden (ellers er jo det ubrukelig allmektighet)

2.Så vidt meg bekjent står det vel at han elsker alle mennesker som sine egne barn eller noe lignende.

3.Det står at han er den eneste og mye annet slikt.

4.Som sagt, det står at gud er perfekt...

 

Så vi har tydeligvis et problem her, og det er jo ikke dumt om noen kristne kan gi oss et kristent synspunkt på dette!

 

Jeg heller også mot noe annet gjennom mine egne øyne :)

 

 

Du har nok rett. Jeg inviterer i alle fall alle kristne til å svare på dette. :)

Jeg ser ikke på meg selv som kristen, men jeg har stilt mange spørsmål til mange kristne, spørsmål som ligner på disse. Et svar jeg veldig ofte fikk og som veldig ofte gjorde meg like frustrert, var dette:

 

"Gud ser et større bilde, en større sammenheng, som er grunnen til at han gjorde som han gjorde - noe verken du eller jeg noen gang vil forstå."

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
-

 

Jeg er en "darwin mann" Og jeg tror at relgion er en naturlig fase i evolusionen. Og den videoen viser jo veldig bra hva det er med mennesket og hjernen som gjør at vi er relgiøse, og jeg nøyer meg jo egentlig med det.

 

Jeg vet jo at store deler av den virkelige verden blir blokkert ut og fortrengt av de fleste relgiøse når det gjelder vitenskap og alle de fantastiske oppdagelsene vi mennesker har gjort, slik at det relgiøse bildet skal kunne stemme.

 

Men du har jo de grupper kristne (som kaller seg selv for noe jeg ikke husker i farta, fins flere under grupperinger) som delvis eller helt også tror på evolusjonen og på gud, og intermixer disse på en måte, så jeg tenkte kanskje det var noen typer kristne som har en egen tanke om hvordan gud ble skapt?

 

Dette er vel uansett et ikke tema for de typiske kristne siden jorda ble skapt for 6000 år siden.. Men andre kan kanskje ha noen teorier? Eller noe informasjon av noe slag?

Lenke til kommentar

Psykologi er noe av det aller viktigste man kan lære seg i livet, for å forstå andre og verden, og for å kunne tolke andres oppfatninger av verden skikkelig.

 

Synes Andy Thomson kommer med mange interresante og godt kvalifiserte meninger. Er det noen som vet hva relion tjener til så tror jeg det er han. :) Og hvorfor folk er relgiøse forklarer han jo til punkt og prikke. :)

Endret av traveler5843
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...