Gå til innhold

1 - Ett - spørsmål til kristne


Anbefalte innlegg

Det er FANTASTISK at du henviser til en tekst i det skrevne ord med påstanden: "Jesus Kristus er Guds ord (Joh 1.1) ikke det skrevene ord."

Det er Svedstad som er Svedstad, Tenklitt ikke skiltet.

 

Svedstad%204%20skilt%20oslo%20500.JPG

 

Men hvis du har 35.000 skilt til Svestad, som peker i litt forskjellige retninger, hvilke skal du stole på at leder deg til riktig Svestad?

 

Eller hvordan kan du vite at Svestad finnes hvis kun én kartbok skriver om stedet?

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nei, også i det trossamfunnet er djevelen tidlig tilstede jfr. fortellingen om Adam og Eva

 

Nei.

Les en gang til: En slange.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Slange

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Devil#Judaism

 

Satan, i jødedommen, er engelen som presenterer menneskeskenes synder for Jahve -- som er dommeren.

Han har ingen autoritet, og hans virke er helt og holdent underlagt guds vilje.

Slangen = djevelen og satan

 

NT > Han grep dragen, den gamle slangen, som er djevelen og Satan, og bandt ham for tusen år.

 

Kan du si meg hva NT står for?

...

Og johannes åpenbaring, av alle andre steder i bibelen?

 

Det er ikke relevant for JØDENE.

Jeg sa at djevelen er et kristent konsept, som ikke fantes i jødedommen.

Det nye testamentet er ikke en del av jødedommen; jødene levde i tusen år uten å tro på noen djevel.

GT > Satan stod opp mot Israel og egget David til å holde folketelling i landet.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det er så evig teit å tro at det er en "gud" som har laget universet :!:

Reflekterende og godt innspill.

 

Fra spøk til revolver; vil du begrunne hvorfor? Fordi vi har en elendig verdenssituasjon? Er bare nysgjerrig.

 

Du hadde oppnådd mye høyere respekt om du hadde tatt tid til å reflektere og skrive litt om skriftstedene du henviser til; akkurat nå er det som å gi en avansert kakeoppskrift som vanligvis tilhører en konditor til en snekker.

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Det er FANTASTISK at du henviser til en tekst i det skrevne ord med påstanden: "Jesus Kristus er Guds ord (Joh 1.1) ikke det skrevene ord."

Det er Svedstad som er Svedstad, Tenklitt ikke skiltet.

 

http://www.skuterud.no/images/Kj%F8rebeskrivelse/Svedstad%204%20skilt%20oslo%20500.JPG

Men hvis du har 35.000 skilt til Svestad, som peker i litt forskjellige retninger, hvilke skal du stole på at leder deg til riktig Svestad?

Det er ikke skiltet (det skrevene ord) som er interesant, Tenklitt

Det er selve stedet, rettere sagt Jesus Kristus, som er interesant.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det er FANTASTISK at du henviser til en tekst i det skrevne ord med påstanden: "Jesus Kristus er Guds ord (Joh 1.1) ikke det skrevene ord."

Det er Svedstad som er Svedstad, Tenklitt ikke skiltet.

 

http://www.skuterud.no/images/Kj%F8rebeskrivelse/Svedstad%204%20skilt%20oslo%20500.JPG

Men hvis du har 35.000 skilt til Svestad, som peker i litt forskjellige retninger, hvilke skal du stole på at leder deg til riktig Svestad?

Det er ikke skiltet (det skrevene ord) som er interesant, Tenklitt

Det er selve stedet, rettere sagt Jesus Kristus, som er interesant.

 

Men når skiltet eller kartboken er det eneste som formidler at stedet finnes, så må du jo vite hvilke kartbok (religiøs skrift) eller skilt (trosretning) du skal følge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Noen forskere har en teori.

 

Vi vet at universet ble skapt for 13 milliarder år siden og universet vil gå under i fremtiden pga "rifter" det vil si at universet ekspanderer fortere og fortere så vil det slutte å ekspandere men trekke seg sammen, husker ikke helt hvordan de kom frem til det men det virket veldig sannsynlig.

 

Når universet trekker seg sammen så vil alt bli tilintetgjort og det vil eksplodere ut igjen på nytt og ekspandere ut igjen, se for dere et pølseskjede hvor pølsene henger sammen.

de mener at denne syklusen kan ha vart evig.

 

Så det jeg mener er at det kan ha eksistert et univers tilsvarende nåværende univers men som ble tilintetgjort av riftene før "Big Bang".

 

NÅR DERE HAR LEST DETTE SÅ LESER DERE INNLEGG NR 7!

Lenke til kommentar

Noen forskere har en teori.

 

Vi vet at universet ble skapt for 13 milliarder år siden og universet vil gå under i fremtiden pga "rifter" det vil si at universet ekspanderer fortere og fortere så vil det slutte å ekspandere men trekke seg sammen, husker ikke helt hvordan de kom frem til det men det virket veldig sannsynlig.

 

Når universet trekker seg sammen så vil alt bli tilintetgjort og det vil eksplodere ut igjen på nytt og ekspandere ut igjen, se for dere et pølseskjede hvor pølsene henger sammen.

de mener at denne syklusen kan ha vart evig.

 

Så det jeg mener er at det kan ha eksistert et univers tilsvarende nåværende univers men som ble tilintetgjort av riftene før "Big Bang".

 

NÅR DERE HAR LEST DETTE SÅ LESER DERE INNLEGG NR 7!

 

Dette vet jeg svært lite om, men du pirrer nysgjerrigheten.. For i så fall er det enda enklere å forstå hvordan levende organismer ble til.. Hvis alt smeller feks hvert 15. milliarder år, og all masse blandes til en stor grøt, vil jo kanskje ørsmå partikler bestå, og på planeter som dannes, med riktige forhold, så dannes liv sakte på nytt.. Så hvis det vi lever i nå er nr 9599394 "pølsesnoren", så må du gange 9599394 med 15. milliarder år, og i løpet av den tiden dannet liv seg.

 

Tankespill fra min side, jeg vet ikke hva teorien går ut på i dybden, men jeg ble nysgjerrig, og skal lese om det :)

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

Noen forskere har en teori.

 

Vi vet at universet ble skapt for 13 milliarder år siden og universet vil gå under i fremtiden pga "rifter" det vil si at universet ekspanderer fortere og fortere så vil det slutte å ekspandere men trekke seg sammen, husker ikke helt hvordan de kom frem til det men det virket veldig sannsynlig.

 

Når universet trekker seg sammen så vil alt bli tilintetgjort og det vil eksplodere ut igjen på nytt og ekspandere ut igjen, se for dere et pølseskjede hvor pølsene henger sammen.

de mener at denne syklusen kan ha vart evig.

 

Så det jeg mener er at det kan ha eksistert et univers tilsvarende nåværende univers men som ble tilintetgjort av riftene før "Big Bang".

 

NÅR DERE HAR LEST DETTE SÅ LESER DERE INNLEGG NR 7!

Men den aller første gangen da? Det er jo nødt til å ha startet et sted

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hver slik syklus kan vare i over 100 milliarder av år før ekspansjonen slutter.

 

Vi vet med 100% sikkerhet at det finnes en slik ekspansjon fordi vi har målt farten til galaksene og de beveger seg vekk fra hverandre raskere og raskere og hvis dette fortsetter så vil universet til slutt bli et stort tom rom helt til denne ekspansjonen slutter å ekspandere.

 

Så vil alt trekke seg tilbake og bli en liten kule under ekstremt stort trykk og varme så vil det eksplodere ut igjen som en nytt "Big Bang". Det er veldig mange forskere som tror på dette.

Lenke til kommentar

Noen forskere har en teori.

 

Vi vet at universet ble skapt for 13 milliarder år siden og universet vil gå under i fremtiden pga "rifter" det vil si at universet ekspanderer fortere og fortere så vil det slutte å ekspandere men trekke seg sammen, husker ikke helt hvordan de kom frem til det men det virket veldig sannsynlig.

 

Når universet trekker seg sammen så vil alt bli tilintetgjort og det vil eksplodere ut igjen på nytt og ekspandere ut igjen, se for dere et pølseskjede hvor pølsene henger sammen.

de mener at denne syklusen kan ha vart evig.

 

Så det jeg mener er at det kan ha eksistert et univers tilsvarende nåværende univers men som ble tilintetgjort av riftene før "Big Bang".

 

NÅR DERE HAR LEST DETTE SÅ LESER DERE INNLEGG NR 7!

Men den aller første gangen da? Det er jo nødt til å ha startet et sted

 

Hvis vi er i midten av smell 969596 og 969597, så må vi vel være så ydmyke at vi sannsynligvis aldri vil finne ut av nettopp det :)

Lenke til kommentar

Men den aller første gangen da? Det er jo nødt til å ha startet et sted

Du tenker fra et menneskelig synspunkt. Dette kan overføres til problemet om at Gud må ha blitt skapt – om han fins. Her kommer trosspørsmålet inn på banen.

 

Uansett – la oss si at teorien som ble frembragt er sann; at det har vært en kontinuerlig prosess som har gått i gjentagelse for alltid. Dette høres ytterst umulig ut for oss mennesker i vår tredimensjonale verden, men hvem vet hva som er mulig for ting eller objekter utenfor vårt univers som er (tilsynelatende) styrt av våre fysiske lover innenfor våre tre dimensjoner? Noen hevder at vi har mange andre dimensjoner også, opp til elleve, eller faktisk opp til 26 (kanskje jeg husker feil?).

 

Hvis man tror på en Gud kan denne ideologien påføres på samme måte. Hva som er tilsynelatende umulig for oss, er ikke nødvendigvis umulig for noe utenfor våre begrensninger. Men som sagt, dette er mer filosofiske spørsmål; kanskje en digresjon, men fortsatt relativt relevant vil jeg påstå.

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Men den aller første gangen da? Det er jo nødt til å ha startet et sted

Du tenker fra et menneskelig synspunkt. Dette kan overføres til problemet om at Gud må ha blitt skapt – om han fins. Her kommer trosspørsmålet inn på banen.

 

Uansett – la oss si at teorien som ble frembragt er sann; at det har vært en kontinuerlig prosess som har gått i gjentagelse for alltid. Dette høres ytterst umulig ut for oss mennesker i vår tredimensjonale verden, men hvem vet hva som er mulig for ting eller objekter utenfor vårt univers som er (tilsynelatende) styrt av våre fysiske lover innenfor våre tre dimensjoner? Noen hevder at vi har mange andre dimensjoner også, opp til elleve, eller faktisk opp til 26 (kanskje jeg husker feil?).

 

Hvis man tror på en Gud kan denne ideologien påføres på samme måte. Hva som er tilsynelatende umulig for oss, er ikke nødvendigvis umulig for noe utenfor våre begrensninger. Men som sagt, dette er mer filosofiske spørsmål; kanskje en digresjon, men fortsatt relativt relevant vil jeg påstå.

 

Det finnes fire dimensjoner: Lengde, Bredde, Høyde og Tiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Så de folkene som dør, vil døden være slik at alt er svart og de har sluttet å eksistere. Dermed vil de aldri gjenoppstå som et vesen igjen.

 

Praktisk eksempel du kjøper en bil, du bruker den, den blir slitt og tilslutt ødelagt og så vil den til slutt forsvinne i form av rust.

 

Og vi vet jævlig godt at denne bilen aldri kommer i himmelen.

Du er skapt av jord og kommer til å bli til jord når du dør pga du er laget av natur.

Du lever bare en gang, utnytt det mens du kan for du vil aldri leve slik igjen.

 

Det er ingenting "magisk" med oss mennesker vi er drevet av natur som innebærer biologiske, kjemiske og fysiske prosesser. Vi er helt realistisk vi kan tilslutt lage mennesker når vi har den riktige teknologien pga den simple "realismen" som innebærer biologiske, kjemiske og fysiske prosesser noe som gjør at vi kan gjenskape disse i fremtiden med riktig teknologi.

 

Edit: la til tekst.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Noen forskere har en teori.

 

Vi vet at universet ble skapt for 13 milliarder år siden og universet vil gå under i fremtiden pga "rifter" det vil si at universet ekspanderer fortere og fortere så vil det slutte å ekspandere men trekke seg sammen, husker ikke helt hvordan de kom frem til det men det virket veldig sannsynlig.

 

Når universet trekker seg sammen så vil alt bli tilintetgjort og det vil eksplodere ut igjen på nytt og ekspandere ut igjen, se for dere et pølseskjede hvor pølsene henger sammen.

de mener at denne syklusen kan ha vart evig.

 

Så det jeg mener er at det kan ha eksistert et univers tilsvarende nåværende univers men som ble tilintetgjort av riftene før "Big Bang".

 

NÅR DERE HAR LEST DETTE SÅ LESER DERE INNLEGG NR 7!

Interessant teori. Er jeg forøvrig en av "dere"? Jeg har allerede lest innlegg nr. 7. Hvis jeg er en av "dere" må du nesten utdype hvorfor du konstant referer til dette innlegget og hvorfor jeg burde lese det igjen.

 

Jeg lurer på om greia er at dette er utenfor vår menneskelige fatteevne. Jeg skjønner ikke hvordan noe kan eksistere uten at det har startet å eksistere en eller annen gang, men jeg skal ikke konkludere med at det er umulig allikevel. Jeg ser for meg en sirkel, men når man tegner en sirkel så starter man jo et sted selv om man kan fortsette rundt og rundt uten at det nå har noe klart start og stopp. Hvis noe skal kunne ha eksistert til evig tid må vel alle tidspunkt på tidslinjen foregå simultant på en eller annen måte, for hvis ikke kan man jo definere en start?

 

Jeg vet virkelig ikke hvilken av de to mulighetene som høres rarest ut; at noe kan ha oppstått av ingenting eller at ting kan ha eksistert uendelig.

Lenke til kommentar

 

Noen forskere har en teori.

 

Vi vet at universet ble skapt for 13 milliarder år siden og

universet vil gå under i fremtiden pga "rifter" det vil si at universet ekspanderer fortere og fortere så vil det slutte å ekspandere men trekke seg sammen

, husker ikke helt hvordan de kom frem til det men det virket veldig sannsynlig.

 

Når universet trekker seg sammen så vil alt bli tilintetgjort og det vil eksplodere ut igjen på nytt og ekspandere ut igjen, se for dere et pølseskjede hvor pølsene henger sammen.

de mener at denne syklusen kan ha vart evig.

 

Så det jeg mener er at det kan ha eksistert et univers tilsvarende nåværende univers men som ble tilintetgjort av riftene før "Big Bang".

 

NÅR DERE HAR LEST DETTE SÅ LESER DERE INNLEGG NR 7!

 

 

Dette vet jeg svært lite om, men du pirrer nysgjerrigheten..

For i så fall er det enda enklere å forstå hvordan levende organismer ble til.. Hvis alt smeller feks hvert 15. milliarder år, og all masse blandes til en stor grøt, vil jo kanskje ørsmå partikler bestå, og på planeter som dannes, med riktige forhold, så dannes liv sakte på nytt.. Så hvis det vi lever i nå er nr 9599394 "pølsesnoren", så må du gange 9599394 med 15. milliarder år, og i løpet av den tiden dannet liv seg.

 

Tankespill fra min side, jeg vet ikke hva teorien går ut på i dybden, men jeg ble nysgjerrig, og skal lese om det :)

 

De nevnte noe om dette i dokumentar serien "The Universe" sesong 1. Episoden handlet om Jordens undergang (End of Earth).

Lenke til kommentar

Hvis Gud var allmektig før han skapte universet, jorden, mennesket, engelen Lucifer... Hvorfor skapte han det?

Lucifer, eller Satan, var en god engel, som alle andre først, ifølge Bibelen. Men grunnet den frie viljen omgjorde han seg til en motstander.

 

Har ingen vers å henvise til akkurat nå, men om du er veldig interessert i det kan jeg godt finne frem. :)

Dette er bare bullshit. Det som idag kalles satan er en salig blanding fra flere religioner. Den som det siktes til i GT er ha-satan (som betyr motstander). Dette var en engel som var totalt underlagt gud. Om skal man sammenligne ha-satan med noe så må det være noe ala den indre stemmen vår som argumenterer for og imot det som er rett og galt.

 

Ser ikke helt hva du skal fram til. Du bekrefter jo det Enzyme X sier, med å vise til at satan betyr motstander. Man får jo faktisk aldri vite navnet på denne engelen, bare tilnavnene han får av sine gjerninger.

 

Så det du sier finner jeg ingen mening i. Satan reffereres til som noe konkret og ikke "den indre stemmen" som argumenterer for og imot.

 

 

Eller hva er det du egentlig mener???

 

 

// WINWIN

Endret av WINWIN
Lenke til kommentar

Hvis Gud var allmektig før han skapte universet, jorden, mennesket, engelen Lucifer... Hvorfor skapte han det?

Lucifer, eller Satan, var en god engel, som alle andre først, ifølge Bibelen. Men grunnet den frie viljen omgjorde han seg til en motstander.

 

Har ingen vers å henvise til akkurat nå, men om du er veldig interessert i det kan jeg godt finne frem. :)

Dette er bare bullshit. Det som idag kalles satan er en salig blanding fra flere religioner. Den som det siktes til i GT er ha-satan (som betyr motstander). Dette var en engel som var totalt underlagt gud. Om skal man sammenligne ha-satan med noe så må det være noe ala den indre stemmen vår som argumenterer for og imot det som er rett og galt.

 

Ser ikke helt hva du skal fram til. Du bekrefter jo det Enzyme X sier, med å vise til at satan betyr motstander. Man får jo faktisk aldri vite navnet på denne engelen, bare tilnavnene han får av sine gjerninger.

 

Så det du sier finner jeg ingen mening i. Satan reffereres til som noe konkret og ikke "den indre stemmen" som argumenterer for og imot.

 

 

Eller hva er det du egentlig mener???

 

 

// WINWIN

Både Satan og Gud er noe som er i mennesket, WINWIN

 

Det er to hoved ånder som står mot hverandre, den ene er denne verdens ånd,

den andre er den kommende verdens ånd.

 

Den første som hadde den kommende verdens ånd i seg var Jesus Kristus.

Det er derfor Jesus Kristus sier Gud er i Ham.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...